Hop til indhold

Varmestyring


 Share

Recommended Posts

Undskyld min uvidenhed, men det vi snakker om er vel ventil og termostat, som snart sælges ikke?Jeg prøver at se foran mig et billede af hvordan det anvendes, men det er ikke helt klar for mig: Hvor (kommer man til at) indtaste den temp. man ønsker i det pågældende rum og hvordan ser jeg den aktuelle temp. Det kan jo være at der jo så også kommer nogle funktionsblokke hertil....for jeg synets ikke at kunne se nogen med grader i idag!?Så er der også et sprøgsmål om software(mulighed) med grafer etc. - ved nogen af Jer derude, om det kan fåes og/eller bliver udviklet?Hilsen Torben Brøndum

Link til kommentar
Del på andre sites

Dexter skrev:

Undskyld min uvidenhed, men det vi snakker om er vel ventil og termostat, som snart sælges ikke?Jeg prøver at se foran mig et billede af hvordan det anvendes, men det er ikke helt klar for mig: Hvor (kommer man til at) indtaste den temp. man ønsker i det pågældende rum og hvordan ser jeg den aktuelle temp. Det kan jo være at der jo så også kommer nogle funktionsblokke hertil....for jeg synets ikke at kunne se nogen med grader i idag!?Så er der også et sprøgsmål om software(mulighed) med grafer etc. - ved nogen af Jer derude, om det kan fåes og/eller bliver udviklet?Hilsen Torben Brøndum
Det LK kommer med er en rumtemperaturføler, med mulighed for tilslutning af gulvføler. Ventiler til gulvvarme/radiatorer hører til i VVS-installationen. De bliver så tilsluttet et Output modul elektrisk.Funktionsblokkene (FB 5.11, 5.12 og 5.13) ligger skam i den nyeste version af Visual 2, og har været der siden december sidste år. Temperaturen sætter du via op IHC Visual softwaren, hvor du så forbinde tryk/ur/PIR til at skifte mellem Hjemmeindstilling, natsænkning og dagsænkning/hændelsesindstilling(eksempelvis åben vindue via magnetkontakt).Der er også en FB (5.13) til at skifte mellem beboet/ubeboet, hvis du f.eks. skal ud at rejse.Alle disse indstillinger kan selvfølgelig også laves i Viewer-delen, og det vil da være at foretrække rent visuelt.Så vidt jeg ved, bliver der også mulighed for at lave statistik/grafer via Viewer-delen, men da min ihc-installation ikke er sat i drift endnu, har jeg ikke mulighed for at afprøve det.
Link til kommentar
Del på andre sites

lars-jacobsen skrev:

claus82 skrev:Det LK kommer med er en rumtemperaturføler, med mulighed for tilslutning af gulvføler. Ventiler til gulvvarme/radiatorer hører til i VVS-installationen. De bliver så tilsluttet et Output modul elektrisk.det.
Ved du om den er kablet eller wireless ?Er nemlig også igang med nyt hus og vil gerne have muligheden for at styre varme, ventilation og lign ud fra temperatur gennem min IHC installation. Så hvis der skal kabler i så er det nu ...
Link til kommentar
Del på andre sites

Kan man nøjes med ét kabel til såvel termostat som til ventil....for ventiler skal jo altid have strøm enten via IHC udgang eller hvis man vælger et andet trådløst system 230 volt?Hvis man nu forestiller sig, at man var så heldig, at man "i forvejen" havde 230 volt ved hver ventil og så vælger nogle trådløse termostater kan disse så via en eller anden baseenhed tilsluttes IHC og styres herfra?Hilsen Torben Brøndum

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Mange tak for respons.....rumtemperaturføler - det blive ikke muligt så at reg. temp. direkte i rummet, men kun via IHC?Som jeg har læst det, så er der tale om kabling til føler, men der skal (jo) også kables til ventil. Kan man anvende samme kabling med 24 volt retur til ventil eller kræver det 2*kabling?Hilsen Torben Brøndum

Link til kommentar
Del på andre sites

Dexter skrev:

Mange tak for respons.....rumtemperaturføler - det blive ikke muligt så at reg. temp. direkte i rummet, men kun via IHC?
Nej det bliver kun via IHC. Det vil mest fordelagtigt med en model med viewer, da du så kan indstille temperaturen via en browser. Du kan dog via et tryk skifte mellem nogen fast definerede temperaturer (normal/dagsænkning/natsænkning/ubeboet(ferie)/frostsikring(f.eks. ved åbning af vindue)).
Som jeg har læst det, så er der tale om kabling til føler, men der skal (jo) også kables til ventil. Kan man anvende samme kabling med 24 volt retur til ventil eller kræver det 2*kabling?Hilsen Torben Brøndum
Der skal kabelføring fra rumtemperaturføler til IHC-input modul, og igen fra IHC-output modul til ventil, så svaret på dit spørgsmål må være nej.
Link til kommentar
Del på andre sites

Tror snart, at jeg skal have lagt et nyt lag isolering på loftet, der kan skjule alle de mange IHC-ledninger. Kan se, at jeg kommer til at mangle mange endnu - to til hvert rum til min gulvvarme :unsure: Claus82: jeg tænkte jo på, om ikke man kunne bruge de (mange) ledere der trods alt i en ledning til både at dække ind- og udgang når vi taler om føler og ventil....men ok, du siger 2 ledninger.Hilsen Torben Brøndum

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 months later...

gertgreg skrev:

Jeg har fundet dette LK katalog ved at søge lidt på Schneider IHC på Googlehttp://ee.schneider-electric.nu/IHC/IHC_Brochure_7_technical.pdfDer er da en smule beskrivelse at de kommende rum og gulv termostater.
Det er vist ikke helt den kommende termostat der er i denne brochure.De termostater der er vist i brochuren er denne http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?LKnummer=120c1000 med hhv rumføler http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?LKnummer=120c1020 og gulvføler http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?LKnummer=120c1010.Bemærk også skærmprintene fra Visual er fra version 1.2, og controlleren er med RS232 stik. Det er også flere udgåede komponenter i kataloget, bl.a. Output 230/16 og solsensor.Bagsiden af kataloget er også stemplet med 12.2002, så den har vist et par dage på bagen.
Link til kommentar
Del på andre sites

claus82 skrev:

Jeg har heller ikke hørt/set noget endnu. Men det kan være at de er med i det nye 2010 katalog, som er lige på trapperne...
Jeg trok ikke vi skal forvente den er med da 2010 kataloget nok er det du kan se online her:http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/online-katalog.page?De har ihverttilfælde rettet forsiden til 2010.Der er heller ikke noget under produktnyheder:http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/nyheder/Produktfrigivelser.page? Her er seneste nyhed en 1000w dimmer.Det bliver også spændende at se hvornår LK får taget sig sammen til at udsende en updateret version af deres TavleKat. Det har ikke kunnet lade sig gøre at få adgang til en officel version via deres hjemmeside i over 6 måneder !
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Hej med jer alle. Jeg går også med tanker om at koble varmestyring sammen med min kommende IHC.Kan det virkelig passe at der ikke finde noget system man kan koble sammen med IHC'en?Som jeg kan se på forum er LK på vej med noget og hvis det virker kan jeg jo blive nød til at vente på det, men hvilke kabler skal man trække til en rumføler?Og med hensyn til styring af radiatorerne, hvilke motor-magnetventiler skal man bruge og hvilke kabler skal der trækkes til den?Hvis nogen af jer kan hjælpe vil jeg være meget taknemmelig. Daniel

Link til kommentar
Del på andre sites

gertgreg skrev:

Beklager vildledningen. Det er så tankevækkende at et varmestyrings produkt har kunnet købes i andre lande i så mange år.
De termostater, som du har i fundet i den engelske brochure, som er de samme jeg referer til fra LK's onlinekatalog, har du også kunne købe i Danmark i årevis.Det der gør den nye rumtermostat interessant er at du kan indstille temperaturen i softwaren (Visual eller Viewer), i modsætning den eksisterende model, hvor du stiller temperaturen på et potmeter på fronten af DIN-skinne modulet.
Link til kommentar
Del på andre sites

Huevos skrev:

Hej med jer alle. Jeg går også med tanker om at koble varmestyring sammen med min kommende IHC.Kan det virkelig passe at der ikke finde noget system man kan koble sammen med IHC'en?Som jeg kan se på forum er LK på vej med noget og hvis det virker kan jeg jo blive nød til at vente på det, men hvilke kabler skal man trække til en rumføler?Og med hensyn til styring af radiatorerne, hvilke motor-magnetventiler skal man bruge og hvilke kabler skal der trækkes til den?Hvis nogen af jer kan hjælpe vil jeg være meget taknemmelig. Daniel
På nuværende tidspunkt findes der ikke noget som kan integreres 100% i IHC, så hvis du vil have den bedste løsning er du nødt til at vente. Mht. kabler til rumføler kan vi jo kun gætte, da den ikke er kommet på markedet, men umiddelbart vil et 3-leder signalkabel (0,6mm) være nok. +24V, 0V og data. Hvis det er gulvvarme du skal regulere vil jeg anbefale at få lagt et rør fra rumføleren ned i gulvet, så du også kan tilslutte en gulvføler.Mht. radiatorventiler kunne du jo starte med en almindelig Danfoss RA-N ventil og et standard RA 2000 følerelement. Når LK så endelig kommer med rumføleren, kan du skifte følerelementet med en termoaktuator TWA-A NO, enten i 24V eller 230V. Hvis du vælger 24V modellen, vil du kunne nøjes med et 2x0,6 signalkabel. Hvis du vælger 230V, skal du selvfølgelig trække noget 1,5mm2.
Link til kommentar
Del på andre sites

Det var da også på tide.. :)Nu vi er ved de dumme spørgsmål er der så nogen der ved om der findes hygrostater som kan kobles til IHC'en?Med hensyn til temperaturfølere osv så skal jeg have fat på Dan Schwartz en af dagene med henblik på en anden opgave, og så kan jeg jo lige spørge ham om han ved noget. Så en video på nettet hvor han præsenterer hele varmestyrings-serien. Jeg vender lige tilbage.Daniel

Link til kommentar
Del på andre sites

Huevos skrev:

Det var da også på tide.. :)Nu vi er ved de dumme spørgsmål er der så nogen der ved om der findes hygrostater som kan kobles til IHC'en?
Der findes ikke nogen hvor du kan aflæse fugtigheden i % i visual/viewer, men LS Control laver i en 24V dc med relæudgang, som kobles til et input 24, som jeg med held har brugt før. Eneste ulempe er jo så at du skal stille fugtigheden på hygrostaten.Link:LS Control ES537
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har benyttet LK's kontaktformular til Dan Schwartz til at skrive ham en besked:

Hej Dan -Du er ved at blive berømt på www.ihc-user.dk. Se her:http://www.ihc-user.dk/index.php?option=com_kunena&Itemid=34&func=view&catid=12&id=8217&limit=10&limitstart=20#10560Når man tænker på, hvor længe varmestyrings-produkterne til IHC har været "lige ved" at blive frigivet (for 1¾ år siden var udmeldingen "dette kvartal" - og det var dengang), så er det imponerende, så mange professionelle, der stadig sidder og venter. Du kunne vel ikke lokkes til at give en melding på ihc-user - eller bare til mig direkte, så skal jeg nok give besked videre?I forummet nævnes også en online video med præsentation. Har du et link til den?Venligst,[...]
...så nu er det spændende at se, om der kommer svar...-- Jakob
Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok