Hop til indhold
  • 0

Udgår FUGA 2 – 4 – 6 slutter også ? (Altså dem med tråd )


Martin G.
 Share

Spørgsmål

Hej

Efter et elektriker besøg, Kom han med en nedenstående nyhed at IHC er udgået (det var gået lige forbi mig)

 MEN måske var tiden også ramt lidt

MEN igen, jeg står med et anlæg, hvor man ikke lige pludselig kan tænde og slukke lyset

Har tænkt  hvad gør men ?

Er heller ikke sjovt at skal til at erstatte Alle svagestrømskablerne med nye

Tænker lidt med Kip relæer

Men Hvad hjælper det hvis de også udfaser  FUGA slutterne med svagstrømskabler

Hilsen Martin G.

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Ro på, IHC er for det første meget stabil, og da det var klart det største Home automation system i DK, er, og bliver, der lavet masser af komponenter der delvist kan erstatte både kabler og tryk. Hvormeget der skal skiftets i tavlen varierer fra system til system. Det afhænger selvfølgelig også af kompleksiteten at det anlæg der skal skiftes. 

Som jeg ser det, er den største udfordring pt. hos dem med meget Wireless eller de nye LED dimmer. Der har jeg endnu ikke set noget der kan genbruge det. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Martin G.Jeg har lige flyttet dit indlæg, da FAQ fora'et ikke er beregnet til spørgsmål.

Men tilbage til dit spørgsmål.

Jeg er ikke helt sikker på om du har et aktuelt problem med din installation, eller bare er nervøs for fremtiden. Hvis det er de sidste, så læs videre, eller beskriv dit problem.

For det første er LK IHC, som Henning slriver, uhyggeligt stabilt. Der køre mange installationer som er 30 år gamle og som fortsat virker uden problemer. Dertil kommer at LK har lovet at de kan reparer Visual 3 controlleren i mindst 5 år endnu. Supporten på Visual 2 var stoppet for flere år siden, men dem kan man jævnligt købe brugt.

LK FUGA svagstrøms tryk bruges også til andet end LK IHC. F.eks. KNX m.m. Det er derfor ikke sandsynligt at de udgår forløbig. Skulle de ske kan de erstattes med enhver anden svagstømstryk som er kablet og kan klare 50ma. Der sidder ikke andet en en slutte kontakt på printet, så man kan også bruge FUGA 230V tryk (dem med en fjeder) hvis det endeligt er.

Hvis din installation er lave med LK IHC svagstrøms kabler, kan de uden problemer sagtens trække et kip relæ, medmindre det er et MEGET strømslugende kip relæ.

Endeligt er der i FAQ sektionen, hvor du oprettede dit spørgsmål, en tråd med en lang række alternativer til LK IHC. Men der ingen af dem som kommer i nærheden af at kunne de samme som LK IHC. Primært fordi de fleste er rent trådløse og ikke designet til at have en central controller hvor alt samles. Skal man lave noget som ligner LK IHC med de produkter, skal man have fat i trejdeparts integrations værktøjer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Henning Pedersen > jo jo der er ro på, :) lige ind til det ikke kan mere

Vi har ikke nogen dimmer  :) det er et simpel, men der er noget af lige vel  med nogen timer til det udendørs lys og Skumringsrelæ det udendørs lys må kunne tænde når skumringrelæ sider til  :)

Der er også noget lys inden for, (og nogen sensor fra alarmen der aktivere det indendørs lys) der heller ikke må tænde før det udendørs skumringsrelæs siger til

Så Ja IHC kan lidt

Lars1 > tak for du flyttede mit spørgsmål til det korrekte sted

Nej der er ikke problemer med systemet  :) eller lidt kan ikke logge på efter jeg har fået Telenor der er kommet en anden IP adresse kommer nok til at sætte kablet på controlleren for at lave en ny IP adresse

Vi har en Visual 2

Har kiggede lidt på KNX ved ikke rigtigt ved det kan eller ikke kan  :)

Noget kunne men godt sætte kip relæ, til

Bruger faktisk almindelig fjedrekontakter til noget lys, det virker perfekt  :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Martin G. skrev:

Henning Pedersen > jo jo der er ro på, :) lige ind til det ikke kan mere

Vi har ikke nogen dimmer  :) det er et simpel, men der er noget af lige vel  med nogen timer til det udendørs lys og Skumringsrelæ det udendørs lys må kunne tænde når skumringrelæ sider til  :)

Der er også noget lys inden for, (og nogen sensor fra alarmen der aktivere det indendørs lys) der heller ikke må tænde før det udendørs skumringsrelæs siger til

Så Ja IHC kan lidt

Prøv at spørger dig selv hvor meget af det reelt er kritisk skulle din IHC installation give op uden at kunne fixes. Det er de ting som du skal fokuser på at have en alternativ løsning til. Resten kan fikses når de umiddelbare krise er overstået.

 

2 timer siden, Martin G. skrev:

Nej der er ikke problemer med systemet  :) eller lidt kan ikke logge på efter jeg har fået Telenor der er kommet en anden IP adresse kommer nok til at sætte kablet på controlleren for at lave en ny IP adresse

På langt de fleste ISP router kan man ændre lokal nettet så det passer med det man havde tidligere. Der er 2 typiske problemer.

  1. Den nye ISP bruger et andet IP range til lokal nettet
  2. Den nye ISP bruger DHCP på det IP range hvor LK IHC controlleren IP adr. ligger. LK IHC controlleren kan IKKE lide DHCP.

 

2 timer siden, Martin G. skrev:

Har kiggede lidt på KNX ved ikke rigtigt ved det kan eller ikke kan  :)

Noget kunne men godt sætte kip relæ, til

Hvis du finder et produkt som 1-1 kan det samme som LK IHC, så er vi MANGE som gerne høre om det. Jeg kender ingen som har fundet et alternativ til LK IHC hvor man ikke er nød til at bruge trejdeparts produkter for at få nogle af de ting man har lavet i LK IHC til at virke.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

På 26.5.2024 at 18:43 , Martin G. skrev: IP adresse

Jeg har lavet et skærmdump fra min router fra Telenord

https://www.dropbox.com/scl/fi/gu72jdl61zq6s13ngxkqj/Uden-titel.jpg?rlkey=hs0rk62of1qz1er6soec9coch&st=6cwpu65l&dl=0

 

Er det mon under denne faneblad ”DHCP” der kan justeres på IP adressen ?

Har du erfaring med KNX ?

skal der downloades et program ? på sin pc’er

for at kunne programmere

 

Hilsen Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har ikke nogen erfaring med Telenor routeren, men på alle andre ISP router jeg har set indtil nu, er det på DHCP fanebladet man sætter det IP netværk som man ønsker på LAN siden af routeren. Husk i den forbindelse at LK IHC controllerens IP addresse IKKE på ligge i DHCP området, men skal ligge i området med statiske IP addresser.

Min erfaring med KNX er efterhånden +20 år gammel. KNX er til forskel for LK IHC en fælles standard, så der findes ikke 1 program til programering af KNX, men forskellige programmer fra forskellige producenter. Man skal dog kun bruge 1 program/controller da de alle understøtter KNX komponenter fra alle producenter. Dette er et krav for at de kan være KNX certificeret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok