Hop til indhold
  • 0

Controller vil ikke forlade firmwareopgraderings-mode


Karsten Strandgaard
 Share

Spørgsmål

Vi har købt et hus med en eksisterende IHC-installation i, styret af en Controller Visual 2 HW 6.1.

Jeg har så været så letsindig at forsøge at opgradere controllerens firmware, men det skulle jeg aldrig have gjort. Nu vil controlleren ikke forlade firmwareopgraderings-mode, og alle forsøg på at opgradre/nedgradere firmware slutter i en Internal error-fejl efter ca. 84 %.

Jeg har forsøgt mange forskellige ting: Slukke for strømmen til controlleren i lang tid. Bruge forskellige versioner af firmwareuploaderen (1.3.3 og 1.3.6). Forsøge op-/nedgradering mange gange. Bruge forskellige firmware-versioner (2.7..199, 2.7.220 og sågar 2.8.6 som jo ellers ikke passer til). Men intet hjælper.

Når jeg optager netværkstrafikken mellem pc'en og controlleren med Wireshark, så er noget af det sidste der sker, at controlleren melder "Failed executing script: /3.sh".

Jeg har en stærk formodning om at controlleren egentlig ville kunne køre OK, hvis jeg bare kunne få den ud af sin opgraderingsmode. Men lige nu kan vi ikke styre lyset i vores nye hus :( Så jeg håber ikke den er totalt bricked.

Jeg kan se på tidligere diskussioner på forummet at det er muligt at telnet'e ind på controlleren, når den er i sin almindelige mode og afvikler sin webserver osv. Men er det også muligt at komme ind med telnet, ssh eller lignende når controlleren er i firmware-opgraderingsmode? Jeg kan se at firmwareopgraderingen foregår via port 1893, men den port svarer ikke når jeg forbinder manuelt.

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Mikkel

Først og fremmest: Tusind tak fordi du tager dig tid til at svare :)

Jeg skrev forkert - de firmware-versioner, jeg har prøvet med, er: 2.7.199, 2.7.220 og 2.8.4 (ikke 2.8.6).

Men de fejler alle med samme fejl. Jeg startede fra en meget lavere version, som jeg desværre ikke kan huske præcist, men det var en 2.3.x. Jeg kan ikke se det versionsnummer mere, da firmwareloaderen viser det opgraderede versionsnummer efter den fejlede opgradering.

Dvs. hvis jeg fx uploader 2.8.4, så dør den på 3.sh-scriptet og forbliver i opgraderingsmode med de hurtige blink. Hvis jeg derefter disconnecter, så genstarter controlleren sig, men booter op i opgraderingsmode igen. Når jeg så connecter igen fra firmwareloaderen, så siger controlleren at nuværende version er 2.8.4. Så jeg kan ikke komme til at se den gamle version mere.

I mit Wireshark-dump har jeg fundet det dataline-script (3.sh) som overføres. Det ser jo ret tilforladeligt ud, men umiddelbart ville jeg gætte på at det kunne være 3.sh's kørsel af ./i2cSwupdate, der fejler?

Men jeg ved ikke hvordan jeg skal finde en mere detaljeret fejlbesked uden at få terminaladgang til controlleren. Ved du om det kan lade sig gøre, når den er i opgraderingsmode? Eller kender du en måde at factory resette controlleren på, så controlleren kan komme ud af opgraderingsmode? Jeg vil være lykkelig for at komme tilbage i almindelig mode på en hvilken som helst firmwareversion lige nu :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har du prøvet at uploade de reset firmwares, som findes i download sektionen her på boardet?

Også. Hvor lang tid giver du den efter at firmwaren er uploadet, før du tager strømmen? Jeg havde på et tidspunkt en controller, som brugte 20 min. før den var færdig og igen var brugbar.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 hour ago, Lars1 said:

Har du prøvet at uploade de reset firmwares, som findes i download sektionen her på boardet?

Jeg har prøvet disse:

https://www.ihc-user.dk/forum/files/file/2-reset_factory_defaultzip/

https://www.ihc-user.dk/forum/files/file/4-reset-ipzip/

De installerer tilsyneladende med succes - men når controlleren booter up, så går den stadig i opgraderingsmode med de hurtige blink. Jeg gætter på det er fordi den stadig har markeret internt, at den ikke er færdig med de "rigtige" firmwareopgraderinger. Den opfører sig i hvert fald sådan.

Jeg ville også gerne have testet denne firmware-version:
https://www.ihc-user.dk/forum/files/file/108-ihc-firmware-27132-zip/

Men det er vist en fejlupload, for når jeg downloader den, får jeg en Excel-regnskabs-fil i stedet for.

1 hour ago, Lars1 said:

Også. Hvor lang tid giver du den efter at firmwaren er uploadet, før du tager strømmen? Jeg havde på et tidspunkt en controller, som brugte 20 min. før den var færdig den igen var brugbar.

Efter at firmwareuploaden fejler, har jeg givet den alt mellem 5 sekunder og 5 timer før jeg siger disconnect og den rebooter - eller alternativt før jeg bare tager strømmen på den. Det gør ingen forskel - den booter hver gang op i opgraderingsmode. Det giver jo også en eller anden form for mening at den ikke synes opgraderingen er færdig - for opgraderingen fejler jo også hver gang efter 84 % i afviklingen af 3.sh.

Så mit eget bud er at jeg enten skal have tvunget controlleren til at boote op i normal mode eller (bedre:) gennemføre en succesfuld opgradering. Men det kræver enten noget debug af opgraderingsprocessen pr terminaladgang -- eller måske load af en meget gammel firmware-version, som den selv kan lykkes med at gennemføre opgradering af (ud fra en teori om at jeg måske har taget for stort et "hop" i firmwareversion). Men jeg har ingen af delene.

Så hvis nogen har et godt råd til terminaladgang i opgraderingsmode - eller har en meget gammel firmware-version (før 2.7.199) liggende vil jeg være meget interesseret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Såvidt jeg husker var der for nogle år siden andre som rapporterede om samme problem med at den stoppede ved omkring 80%. Jeg kan dog ikke huske om de fandt en løsning.

Firmware ældre end 2.7.199 burde ikke være nødvendig. men såvidt jeg husker skal en controller upgraderes med 2.7.199 før man går videre til 2.7.220 eller 2.8.4. Det er dog kun p.gr.af noget wireless opgradering.

Du har sikkert prøvet at opgrade i denne rækkefølge. Reset firmware (begge), 2.7.199 og til sidst 2.8.4. 2.7.220 er ikke nødvendig. Opgrader lige efterhinanden uden at forsøge at kommuniker med controlleren via web eller andet undervejs. Demonter evt. også alle I/O moduler og RS485 forbindelser, således at controlleren kun har forbindelse til 24V og din PC via USB.

Hvis det ikke lykkes, er jeg bange for at der kun er Mikkel som kan hjælpe dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu har jeg prøvet denne rækkefølge, men uden held:

1. Strømmen fra
2. Alle input/outputkabler koblet fra
3. Strømmen til.  Den booter op i opgraderingsmode
4. Start firmwareloader.  Connect.  Upload reset_ip.fwf.  Installeret med succes.  Den rebooter af sig selv og kommer op i opgraderingsmode.
5. Connect.  Upload reset_factory_default.fwf.  Installeret med succes.  Den rebooter af sig selv og kommer op i opgraderingsmode.
6. Connect.  Upload ihc-2.7.199.fwf.  Fejl efter 84%  Den rebooter ikke af sig selv, så jeg er stadig connected.
7. Upload ihc-2.8.4.fwf.  Fejl efter 84%  Den rebooter ikke af sig selv så jeg er stadig connected.
8. Disconnect. Den rebooter op i opgraderingsmode. Øv.

Jeg har også prøvet en variant, hvor jeg disconnecter mellem trin 6 og 7. Ingen forskel.

Jeg tænker stadig at hvis firmwareloaderen kan afvikle helt almindelige shell-scripts ind igennem port 1813 på controlleren, så må det også kunne lade sig gøre for mig at få en shell der.

Men for at nå derhen skal jeg enten reverse engineer'e ud fra netværkstrafikken hvad firmwareloaderen laver lige i starten af sin forbindelse - eller finde en måde at udtrække java-klasserne fra firmwareloaderens exe-fil og så decompile dem. Det vil tage lidt tid...

Så jeg håber på frelsende input fra Mikkel. Alternativt er jeg nok nødt til at købe en ny (brugt) controller, som så aldrig nogensinde igen skal firmwareopgraderes :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 hours ago, Allan Nissen said:

Har ingen erfaring med dit issue, men har et par ældre firmwares i mit arkiv, hvis du vil prøve med disse

2.7.190

2.3.587

Reset Factory default, fra 2009

Held og lykke

 

Allan, du er en helt! Det virkede at indlæse den gamle firmware 2.3.587! Så fik controlleren en succesoplevelse - og så kunne den boote op i normal mode.

Tusind, tusind tak! Hvis du sender mig din adresse i en direkte besked, så sender jeg en stor stak fastelavnsboller :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Karsten Strandgaard skrev:

 

Allan, du er en helt! Det virkede at indlæse den gamle firmware 2.3.587! Så fik controlleren en succesoplevelse - og så kunne den boote op i normal mode.

Tusind, tusind tak! Hvis du sender mig din adresse i en direkte besked, så sender jeg en stor stak fastelavnsboller :)

 

Tror dit issue skyldes et alt for stort spring fra den eksisterende firmware. Så jeg ville ikke være nervøs ved at prøve at steppe op. F.eks. at prøve med 190'eren eller en ældre hvis du kan finde andre i download sketionen.

Men også helt fair hvis du vælger "if it aint broken dont fix it".

Tak for buddet, men er pt ikke i Danmark.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Karsten Strandgaard skrev:

Jeg ville også gerne have testet denne firmware-version:
https://www.ihc-user.dk/forum/files/file/108-ihc-firmware-27132-zip/

Men det er vist en fejlupload, for når jeg downloader den, får jeg en Excel-regnskabs-fil i stedet for.

Jeg skal få fulgt op og oploadet den rigtige fil når jeg kommer i nærheden af min gamle PC.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Karsten Strandgaard skrev:

 

Allan, du er en helt! Det virkede at indlæse den gamle firmware 2.3.587! Så fik controlleren en succesoplevelse - og så kunne den boote op i normal mode.

Tusind, tusind tak! Hvis du sender mig din adresse i en direkte besked, så sender jeg en stor stak fastelavnsboller :)

 

Fedt. Smid mig lige en direkte besked evt via facebook, se mine projekter herunder, jeg vil gerne lige vide lidt mere og evt. se på det via remote. Du lyder som ikke der kan lidt mere en basic computer så jeg vil også gerne have dig ombord til noget test med mere hvis du har lyst.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok