Hop til indhold
  • 0

Parring af spots


Judgefarm
 Share

Spørgsmål

Hej

Vi har købt et hus med IHC Controller og det er stadig meget nyt for os.

 

Jeg fandt ud af at parre kontakter med lampe/loftudtag, men hvordan parrer jeg en kontakt med spots?

 

Jeg har adgang til IHC Controlleren, opdateret firmware og kan se alle rum. Har I en guide til hvordan jeg kobler og parrer spots til kontakterne?

Link til kommentar
Del på andre sites

17 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Du skal (nok) ikke parre kontakter direkte med loftudtag. Du skal parre dem med controlleren.

IHC har to "modes": standalone hvor der ingen controller er og hvor komponenterne parres direkte. I den anden snakker alle komponenter kun med controlleren og skal parres med controlleren.

Når der er en controller inde over så vil et tryk på en kontakt give et "event" på controlleren og det event kan køre en stump kode du selv laver. Den kode vælger hvilken udgang (loftudtag, spots, etc.) som der styres.

Tag en backup af det program der er på controlleren inden du gør noget som helst andet.

PS: Upload et billede af din controller og resten af tavlen med dit anlæg. Så er det nemmere at få hjælp her.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar! Selve programmeringen blev lavet mange år før vi flyttede ind, men det virker pludselig ikke i Gang 2, som normalt tænder Spots ind Gang 2 + Bad 2. Vi har en 820B1202 Uden Viewer. Der er ingen kontakt på badeværelset, men i Gang 2 plejer det at være sådan her:

image.thumb.png.b8e68cae52ab21da249e0204b2f5e2a3.png

Øverst ventre tænder for Spot i Gang 2 og Øverst højre tænder for Spot på Bad 2. Det virker ikke længere. Er der noget som umiddelbart ser forkert ud?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis det pludselig holder op med at virke, er det næppe en program fejl. Hvis det er kablede kontakter, så tjek at der ikke er en knækket ledning. Er det wireless kontakter, så prøv at skifte batteriet. Er det en meget gammel installation, så tjek at strømforsyningen ikke er ved at stå af. Den vil ofte have svært ved at holde spændingen på 24V hvis den synger på sidste vejrs.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for svar, Lars1!

Det er trådløs og har skiftet batteri (den bliver rød - eller grøn - når jeg trykker på A). Der er heller ingen fejl i IHC Visual - jeg kan dog ikke tænde/slukke manuelt gennem computeren. Det kan jeg i de andre rum. Er der noget her, hvor jeg kan fejlsøge? Måske er der hoppet en ledning ud, eller noget der skal tændes igen? Den røde lampe er bryggers der er ved at løbe tør, men det virker fint.

image.thumb.png.47a77375db8151bde0d3b4e2eadc964d.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med fare for at virke tåbelig, så skulle det vel ikke bare være pæren der er sprunget, eller har du evt. skiftet til LED pære.

Kan du tænde/slukke lyste fra lampeudtaget, hvis nej, så er det enten pæren eller der mangles strøm til pæren. Dette kan lige fra sikringen til pæren. Hvis ja, så er det sandsynligvis den trådløse kommunikation der svigter, men det plejer at være periodisk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning

Det er slet ikke tåbeligt. Jeg har prøvet at skifte og tjekke om spots virker - det gør de. Det er 3 spots i Gang 2 og 3 spots i Gang 3. Jeg kan sagtens finde dem i Controlleren og har umiddelbart ikke pillet ved noget, da alle andre spots virker i huset. Wireless kontakt virker og der er lys (rød og grønt) i den, men spots tænder bare ikke mere.

Måske er der smuttet et kabel ud, da jeg tog "låget" af? Jeg er i tvivl om hvor jeg skal starte med at fejlsøge på den selve boksen, da jeg er ræd for, at lyset så går flere steder. Er der et sted jeg kan starte med at kigge? Hvad gør de to grå (8-kantede) bokse med On/Off? Kunne de påvirke lyset i det ene område? Skal de parres forfra med kontakten måske?

Jeg er lidt på bar bund. :(

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 hours ago, Judgefarm said:

. Der er heller ingen fejl i IHC Visual - jeg kan dog ikke tænde/slukke manuelt gennem computeren.

Når du siger IHC Visual hvad mener du så? Her du downloaded IHC Visual programmet fra Schneiders hjemmeside og connected til controlleren? I det kan du se alle dine wireless devices og hvorvidt de er linket korrekt. Det screenshot du kom med ovenfor er IKKE IHC Visual.

Du skal bruge den korrekte version af IHC Visual. Jeg er ikke helt klar på hvordan det er med din version af IHC Visual men det skal se nogenlunde sådan her ud:

ELEKTRIKERUDDANNELSEN - PDF Free Download

De komponenter med gult udråbstegn er ikke linket korrekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Astronaut

Nu fandt jeg ind til IHC Visual og fandt dit view. Måske er problemet, at der ikke er nogen Signalstyrke, men hvorfor skulle det pludselig ændre sig? Når jeg kigger på gang/garderobe, er der Ok signal, men Gang 2 har ikke noget signal.

ihc-visual-gang.png.bf9351b0e200b87bdf380df4632ed9bf.pngihc-visual-gang2.png.8ce9f3b2e4719aadb0dbde4a3c81e1f4.png

Så Gang 4 - Tryk tast 4 er "kritisk" og intet signal, men den kan godt se, at Batteri niveau er Ok - så der må være hul igennem?

lhc-visual-wirelessprodukter.thumb.png.c9d0b8f93f457740a7a5949e50a60e8f.png

Jeg føler at vi er tæt på nu. Der er signal på Værelse 1 + Værelse 2, som ligger lige op ad Gang 2. Kan jeg gøre noget for at få hul igennem til Gang 2 på en eller anden måde?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Judgefarm skrev:

Hej Henning

Det er slet ikke tåbeligt. Jeg har prøvet at skifte og tjekke om spots virker - det gør de. Det er 3 spots i Gang 2 og 3 spots i Gang 3. Jeg kan sagtens finde dem i Controlleren og har umiddelbart ikke pillet ved noget, da alle andre spots virker i huset. Wireless kontakt virker og der er lys (rød og grønt) i den, men spots tænder bare ikke mere.

Måske er der smuttet et kabel ud, da jeg tog "låget" af? Jeg er i tvivl om hvor jeg skal starte med at fejlsøge på den selve boksen, da jeg er ræd for, at lyset så går flere steder. Er der et sted jeg kan starte med at kigge? Hvad gør de to grå (8-kantede) bokse med On/Off? Kunne de påvirke lyset i det ene område? Skal de parres forfra med kontakten måske?

Jeg er lidt på bar bund. :(

Jeg vil KRAFTIGT anbefale at du ringer til en elektriker. Han behøver ikke have IHC erfaring for at checke om 230V installationen er OK.

Kritisk signal styrke på et lampeudtag optræder normalt kun når der ikke er strøm på lampeudtaget, eller hvis det er et HW version 1 lampeudtag hvor man har sat en LED pære i. HW ver. 1 wireless enheder kræver en minimums belastning på 5-20W, alt efter model, for at fungere. De fungere derfor heller ikke når der ikke er tilsluttet en pære.

De 2 grå bokse er wireless relæer svarende til wireless lampeudtag.

Jeg tvivler fortsat stærkt på at det er en program fejl. Disse opstår ikke ud af det blå. Heller ikke med wireless enheder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 hours ago, Judgefarm said:

Jeg føler at vi er tæt på nu. Der er signal på Værelse 1 + Værelse 2, som ligger lige op ad Gang 2. Kan jeg gøre noget for at få hul igennem til Gang 2 på en eller anden måde?

De der kritisk lave signalstyrker kan måske også skyldes at der er noget galt med antennen på din controller. Hvis den fx. er blevet knækket. Jeg tænker også at du skal sikre at de tryk som har signalstyrke 0 rent faktisk er parret med controlleren (controlleren kan godt tro at de er parret selvom de ikke er det). Hvis du har parret dem direkte til udtag i loftet e.lign. så kan du rende ind i den situation.

Så kig på IHC antennen og antennekablet (som ikke må bøjes for meget). Og prøv at parre de problematiske enheds med controlleren igen. Det gør du ved først an unlinke dem i IHC visual (lad være med at unlinke det hele; gør det enkeltvis). Og herefter linke enkeltvis igen (ved at trykke på A knappen på enheden og derefter på 1).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg vil KRAFTIGT anbefale at du ringer til en elektriker. Han behøver ikke have IHC erfaring for at checke om 230V installationen er OK.

Kritisk signal styrke på et lampeudtag optræder normalt kun når der ikke er strøm på lampeudtaget, eller hvis det er et HW version 1 lampeudtag hvor man har sat en LED pære i. HW ver. 1 wireless enheder kræver en minimums belastning på 5-20W, alt efter model, for at fungere. De fungere derfor heller ikke når der ikke er tilsluttet en pære.

De 2 grå bokse er wireless relæer svarende til wireless lampeudtag.

Jeg tvivler fortsat stærkt på at det er en program fejl. Disse opstår ikke ud af det blå. Heller ikke med wireless enheder.

Jeg prøver at høre en elektriker ad, selvom jeg helst ville undgå flere regninger. Det er dyrt at flytte i "nyt" hus! :D Her er lidt historik, som måske kan hjælpe på fejlsøgningen:

Alt virkede da vi flyttede ind i huset, men så havde vi problemer med et lampeudtag i stuen. Det fik jeg parret med to kontakter, blot ved tryk med A og 1. Vi fandt så ud af, at der skulle min. belastning på 20W, så det tog lidt tid at løse, men det kører nu. Først kørte vi Halogen med høj watt og skiftede så til 4x6W LED, som også virker. Det samme gælder på de andre værelser, hvor vi bare har forsøgt at ramme de 20W - ingen problemer.

Derefter fik vi installeret fiber i skuret (ved siden af IHC Controlleren), her hev han et panel åbent og fandt Antennen til IHC Controlleren, som han bare lagde ved siden af. Måske tog den skade? Det underlige er jo bare, at Værelse 1 og Værelse 2 har signal (lavt, men signal) og de ligger lige op til Gang 2, som ikke har signal.

 

12 timer siden, Astronaut skrev:

De der kritisk lave signalstyrker kan måske også skyldes at der er noget galt med antennen på din controller. Hvis den fx. er blevet knækket. Jeg tænker også at du skal sikre at de tryk som har signalstyrke 0 rent faktisk er parret med controlleren (controlleren kan godt tro at de er parret selvom de ikke er det). Hvis du har parret dem direkte til udtag i loftet e.lign. så kan du rende ind i den situation.

Så kig på IHC antennen og antennekablet (som ikke må bøjes for meget). Og prøv at parre de problematiske enheds med controlleren igen. Det gør du ved først an unlinke dem i IHC visual (lad være med at unlinke det hele; gør det enkeltvis). Og herefter linke enkeltvis igen (ved at trykke på A knappen på enheden og derefter på 1).

Som nævnt ovenfor, så blev der pillet lidt ved Antennen, da vi fik fiber. Måske har det gjort noget. Igen så virker den jo bare alle andre steder end Gang 2 - også på værelser tæt på eller længere væk. Jeg må prøve at dem igen. Er det bare at klikke på Tryk 4 Tast > Unlink > Link eller skal der mere til?

Det minder mig om, at jeg parrede en lampe i Bryggers med en kontakt - det virker. Bagefter virkede de parrede spots dog ikke i Bryggers. Måske er det samme problem - altså at jeg har reset kontakten og de derfor ikke er linkede mere.

image.png.cba17119033fc67ea0660ebcd4c537d2.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen - og tak for jeres hjælp indtil videre. Jeg værdsætter virkelig jeres tid.

 

Jeg unlinkede Tryk 4 tast i Gang 2 og linkede den igen. Nu er der signal:

image.png.ffec342eb7248eec06872c7b52ce829f.png

Jeg kan stadig ikke tænde Spots dog. Måske er de blevet koblet fra på et tidspunkt. Hvordan får jeg dem på igen?

De burde være linket, men der sker ingenting. Er der noget jeg kan teste, slette, redigere?

image.thumb.png.12df91de2e617f42599ae244fc7930e9.png

image.thumb.png.c29b1845f55d67a9ad0f892aedacf147.png

Jeg føler, at vi er tæt på nu. Der er hul igennem, batteri og signal. Mangler bare at Tryk virker nu. Kan I måske hjælpe mig i mål?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

image.png.68a6c8c3453641f6815d182ed1011f60.png

Her er problemet sandsynligvis. Det der sikkert sker er at din dimmer ikke får strøm. De der kombi dimmers giver problemer for alle. Jeg har 10 stk. liggende i en kasse som jeg pillede ned.

Problemet er at de er designet til at der løber strøm gennem "pæren" selvom den er slukket (det er den måde dimmeren får strøm). Det virkede fint den gang vi brugte traditionelle pærer men det virker dårligt med nyere pærer. Jeg var igennem 20-25 forskellige typer LED pærer før jeg indså at det aldrig blev ordentligt med de der kombi dimmers. LK lavede det på den måde for at gøre det nemmere at skifte til IHC wireless i eksisterende installationer. Det var et gigantisk selvmål.

Andre har mere erfaring i hvad man kan gøre, evt. hvad de kan udskiftes med.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 17.1.2024 at 10:24 , Judgefarm skrev:

Alt virkede da vi flyttede ind i huset, men så havde vi problemer med et lampeudtag i stuen. Det fik jeg parret med to kontakter, blot ved tryk med A og 1.

 

Det minder mig om, at jeg parrede en lampe i Bryggers med en kontakt - det virker. Bagefter virkede de parrede spots dog ikke i Bryggers. Måske er det samme problem - altså at jeg har reset kontakten og de derfor ikke er linkede mere.

Hvis du har linket et lampeudtag og et tryk direkte med hinanden, er de ikke længere linket med controlleren, og så vil trykket ikke længere funger med de andre lampeudtag i dit IHC program. I controlleren vil de fortsat stå som linket indtil du unlinker dem i controlleren.

 

På 17.1.2024 at 10:24 , Judgefarm skrev:

Derefter fik vi installeret fiber i skuret (ved siden af IHC Controlleren), her hev han et panel åbent og fandt Antennen til IHC Controlleren, som han bare lagde ved siden af. Måske tog den skade? Det underlige er jo bare, at Værelse 1 og Værelse 2 har signal (lavt, men signal) og de ligger lige op til Gang 2, som ikke har signal.

Som nævnt ovenfor, så blev der pillet lidt ved Antennen, da vi fik fiber. Måske har det gjort noget. Igen så virker den jo bare alle andre steder end Gang 2 - også på værelser tæt på eller længere væk.

Hvis problemet skyldes installationen af fiber, så skulle det være opstået på det tidspunkt fremfor nogle uger/mdr. senere. Antennen bør dog pege opad, da den så har den bedste virkning da hovedparten af signalerne sendes vandret ud fra antennen. 0 RSSI kan dog også skyldes at du har linket et tryk og et lampeudtag direkte. Når du gør dette kommuniker de wireless enheder ikke længere med controlleren.

Wireless kommunikation er noget generelt noget skrammel. Det er ikke kun afstanden som har betydning, men også antallet og typen af vægge som signalet skal igennem. Vægge af beton eller lette vægge med stål skelet dæmper signalet mere end vægge af mursten eller lette vægge med træ skelet.

 

På 17.1.2024 at 10:24 , Judgefarm skrev:

Er det bare at klikke på Tryk 4 Tast > Unlink > Link eller skal der mere til?

Visual fortæller dig hvordan du linker en wireless enhed til controlleren, når du klikker på link i Visual efter at have valgt hvilken enhed du vil linke.

 

16 timer siden, Judgefarm skrev:

Jeg kan stadig ikke tænde Spots dog. Måske er de blevet koblet fra på et tidspunkt. Hvordan får jeg dem på igen?

De burde være linket, men der sker ingenting. Er der noget jeg kan teste, slette, redigere?

Modsat når du linker tryk og lampeudtag direkte, blive alle knapper automatisk linket når du linker et tryk til IHC controlleren. Så det burde virke uden at du skal gøre andet. Du skal dog huske også at linke de lampeudtag som har været linket direkte til et tryk, da de jo heller ikke længere er linket til controlleren.

Hvis det alligevel ikke virker så bør du få checket at der er 230V forsyning på dem og at belastningen er over minimums belastningen på 5-20W. Det er ikke uden grund at det tager 4 år at blive uddannet elektriker. At rode med 230V er ikke noget man bør gøre som lægmand.
Inden du bestiller en elektriker kan du i IHC programmet prøve at forbinde dit tryk til et lampeudtag som du ved virker, samt forbinde et tryk som du ved virker til det lampeudtag som ikke virker. Så kan du hurtigt finde ud af om det er trykket eller lampeudtaget som ikke virker. Du behøver ikke slette de eksisterende forbindelser for at lave den test, men du bør slette test forbindelserne igen efter din test.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Astronaut skrev:

Problemet er at de er designet til at der løber strøm gennem "pæren" selvom den er slukket (det er den måde dimmeren får strøm). LK lavede det på den måde for at gøre det nemmere at skifte til IHC wireless i eksisterende installationer.

IHC wireless i eksisterende installationer har INTET at gøre med at HW ver. 1 wireless enheder er designet så de kræver en minimums belastning på 5-20W. Det blev designet på den måde for at spare plads, og var en ganske normal metode da IHC wireless blev designet tilbage i slut 90'erne/start 00'erne. Dengang var LED's noget man brugte til at vise om en radio/tv var tændt eller slukket. Det var ikke noget man brugte til belysning. Skulle man endelig have noget enegi spare lys, var det typisk halogen pære på lavvolt eller energispare pære, som godt nok var mærket 9W eller tilsvarende, men dels lå en stor del af watt besparelsen i en faseforskyldelse, og dels lod driver elektroniken nemt 20W eller mere slippe igennem. Energi sparepære gav derfor sjældent problemer.

 

16 timer siden, Astronaut skrev:

Her er problemet sandsynligvis. Det der sikkert sker er at din dimmer ikke får strøm. De der kombi dimmers giver problemer for alle. Jeg har 10 stk. liggende i en kasse som jeg pillede ned.

Jeg var igennem 20-25 forskellige typer LED pærer før jeg indså at det aldrig blev ordentligt med de der kombi dimmers.

Andre har mere erfaring i hvad man kan gøre, evt. hvad de kan udskiftes med.

Jeg medgiver gerne at LK IHC wireless HW ver. 1 er noget skammel sammen med LED. Desværre er det virkelig trial and error for at finde nogle LED pære som virker med LK IHC wireless HW ver. 1. Det skyldes at driver elektronikken i LED pære er MEGET forskellig. De dårlige driver har en stor læk strøm, som gør at de funger med LK IHC wireless HW ver. 1., mens de gode har en lille læk strøm og dermed ikke funger med LK IHC wireless HW ver. 1. Det gør det så ikke nemmer at minimums belastningen for LK IHC wireless HW ver. 1 svinger mellem 5-20W alt efter hvilken type wireless enhed der er tale om. Såvidt jeg husker kræver lampeudtag kun 5W mens kombi dimmer er en af de slemme som kræver 20W. En LED som virker med et lampeudtag virker derfor nødvendigvis ikke med en kombi dimmer. Og bare fordi man tilslutter nok LED's til at komme over 20W er det ikke sikkert at læk strømmen i driver elektronikken er stor nok til at wireless enheden virker når der er slukket for lyset.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Judgefarm skrev:

Tak for alle jeres svar. Kan I guide mig hen til hvordan man helt overordnet parrer spots gennem controlleren? Så prøver jeg at gøre det fra bunden de to steder, hvor det ikke virker. Ellers må jeg jo have fat i en elektriker, som I siger.

Ved LK IHC standalone (LK IHC uden controller) parre du tryk og lampeudtag direkte, og benytter de foruddefinerede scenarie som dine wirelles enheder kommer med. Når du har en LK IHC controller linker du dine tryk og lampeudtag til controlleren. Herefter programmer du den funktion som du ønsker via funktions blokke i controlleren. Der er ikke nogen foruddefinerede scenarier i en LK IHC controller. Der findes nogle funktions blokke, som LK har lavet, men du kan frit ændre dem som du har lyst. Det kan du ikke i LK IHC standalone.
Du har selv lavet et screenshot af det vindue hvor du linker dine wireless enheder. Herudover har du i samme indlæg et screenshot af hvordan de linkede tryk og lampeudtag er forbundet til en funktions blok.

Hvis du har brug for mere hjælp, vil jeg kraftigt anbefale at du læser den PDF vejledning som blev installeret sammen med Visual. Den fortæller i detaljer hvordan LK IHC programmers m.m.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok