Hop til indhold
  • 0

IHC varmestyring


Soter
 Share

Spørgsmål

Hejsa. som bekendt så har LK stoppet produktionen af IHC, uden en egentlig varsling. Jeg står med en installation, hvor der indgår IHC varmestyring. Jeg er næsten sikker på at der ikke findes nogen nemme løsninger den dag IHC controlleren står af, så jeg vil hellere være på forkant med det, i første omgang varmestyringen. Som jeg kan se det så er det en regulerings sløjfe, med varmeføler- et setpunkt i IHC controlleren, der styrer en telestat med åbne/lukke funktion, centralt på ventilerne til gulvarme kredsløbene. Men er der andre ting der styrers via IHC controlleren? såsom vandpumpen? 

jeg har tænkt på at skifte varmestyringen til Danfoss Icon2 systemet.

hvad er folks erfaringer med at skifte IHC varmestyringen ud? -evt erfaringer med Grundfoss icon2 eller andet?

 

Mvh Kasper

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg tænker de fleste hidtil har skiftet den anden vej - til IHC.

Men der er jo ikke noget i vejen for at skifte fra IHC, du skal bare have Rumtermostater også der kan benyttes til den valgte styring. Så er det underordnet om der er Wavin, Danfoss eller et hvilken somhelts anden styring. Bare det er 24V telestater den styrer via udgangen og ikke 230V. Og ja der kan så også være koblet cirkulationspumpe til.

Ulempen ved de dedikerede styringer er ofte manglende integration og flexibilitet hvis man vil lave individuelle “scenarier”. Hvis det bare er for at holde en given temperatur i rummene er de ganske gode. Der findes dog modeller i dag der har API og integrationsmuligheder med Openhab og lign. Så er der nærmest frit spil som med IHC. Men en varme controller til næsten samme pris som en IHC controller, og dertil 10-15 rumtermostater a min. 5-600 kr. bliver også til en slat

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars og tak for svar. Jeg var egentligt af den opfattelse at IHC controller ikke længere var tilgængelig og derved at IHC brugere søgte andre alternativere? Det bliver unægteligt noget møg når controllerern en dag står af, og man ikke kan få fat i en erstatning.

Nu er mine Wavin telestater 230V NC så jeg skal bruge en controller om 230 V udgange.

Jeg synes netop at Grundfoss Icon2 har de valgte senarier, med App styrring mm. men skal jeg være ærlig, så synes jeg egentligt at varmen fungerer bedst med en konstant temp i hele huset, 24/7. Det skulle også være den billigeste løsning, eftersom konstant genopvarmning koster mere, end bare at holde en konstant temp.

kan jeg se et sted i IHC om varmepumpen styres?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har ret i det vil blive et problem i fremtiden, men jeg tror ikke der er nogen der i panik endnu har skiftet, blot pga nyheden om IHC controlleren er udgået af LK sortimentet.

Den controller du linker til kan så også fåes med 230v udgange så OK valg.

Om man er til natsænkning, ude/hjemme styring eller konstant comfort temperatur er helt individuelt. Det kommer jo an på ens adfærds mønster, og husets isolering mm.

Her hjemme hos os har vi også tung gulvvarme og jordvarmepumpe, så der fortrækker vi også en ens og konstant temperatur, uden de store udsving.

Om din pumpe bliver styret kan du tjekke i programmet - om den er tilsluttet noget. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

LK IHC er jo frit programmerbart, så varmestyring kan være lavet på RIGTIGT mange måder. Du er nød til at kigge i dit program for at finde udaf hvorvidt LK IHC styre din varmepumpe m.m.

Efter at Schneider har annonceret EOL for LK IHC er der mange som kigger på alternativer, men for langt de flestes vedkommende er det blevet ved kigget såvidt jeg ved. Problemet er at der ikke findes noget 1-1 alternativ, og så bliver det hurtigt dyrt når man skal have nogen til at designe et nye smarthouse system for en. Det at få en elektriker til at designe et nyt smarthouse system til ens hjem, som kan det samme som ens IHC system, kommer hurtigt til at koste det samme som hardwaren til det nye system.

Personligt er jeg selv ved at skifte min LK IHC varmestyring ud med Siemens LOGO PLC. Det skyldes ikke at LK IHC er udgået, men at jeg har let gulvvarme og huset føles hurtigt koldt når telestaterne lukker for gulvvarmen. Pulsstyring har jeg aldrig fået til at virke ret godt, men et forsøg med en 0-10V akturator på gulvvarme manifolden og regulering af fremløbs temperaturen baseret på ude og rum temperaturen har vist sig at give en meget mere stabil temperatur samt billigere varme regning. At jeg har valgt Siemens PLC, skyldes at jeg selv kan programmer det, samt at jeg ikke betaler fuld pris for komponenterne. Ellers vil det være en temmelig dyr løsning. At jeg ikke bruger LK IHC til dette skyldes alene at LK IHC og 0-10V eller 0-20ma ikke er noget som funger sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Lars1 skrev:

At jeg ikke bruger LK IHC til dette skyldes alene at LK IHC og 0-10V eller 0-20ma ikke er noget som funger sammen.

Korrekt, der mangles noget på input siden, på output siden har de 3 moduler, hvor den ene kan styres via et gammelt ét moduls wireless lysdæmper. Dermed kan der anvendes scenarier og output værdierne kan kontrolleres meget præcist.

Jeg har heller ikke fundet noget som kommer i nærheden af den fleksibilitet som IHC havde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Faktisk var 0-20 mA input modul en del af det oprindelige LK IHC design. Det blev desværre bare aldrig lanceret. På input siden findes der dog Zigza's temp. sensor. Han har såvidt jeg husker også lavet en 0-20 mA version. På output siden er der ganske rigtigt 3 1-10V output moduler (nogle er allerede udsolgt), men de har alle deres udfordringer som ikke gør dem særligt velegnede til 0-10V akturator. Skulle jeg gå LK IHC vejen med en varmestyring som min, vil den både bliver dyre og dårligere end den løsning jeg er igang med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok