Hop til indhold
  • 0

Timeout på IHC Controller


EjvindHald
 Share

Spørgsmål

Hej
Jeg har en IHC installation med controller visual 3, som har kørt fejlfrit i en del år. Firmware er 03.03.44, og tilsluttede hardware komponenter er ikke ændret det seneste år. Forbindelse til lokalt netværk sker via kabel, og der er ikke monteret en wifi dongle i controlleren.

Som bekendt afvikler controlleren både det uploadede program fra Visual samt svarer på abonnering af ændring af status. Det sidste benyttes bl.a. i ServiceView og 3. parts app som IHC Captain, openHAB og Home Assistant. For nogle måneder begyndte abonnering af statusændring at blive langsom, og til sidst fik jeg en timeout. Problemet kom hyppigere og hyppigere, og kunne observeres både i openHAB og ServiceView. I ServiceView skete der intet efter korrekt login - den hang bare. En genstart af controlleren via restart i administrator eller ved upload af Visual program løste ikke problemet - den eneste løsning er at afbryde strømmen til controlleren, og det er bekræftet ad flere omgange. Herefter virker den i nogle dage igen.

Mit setup er brug af alle 128 ind- og udgange, og openHAB er eneste permanent ekstern login. openHAB abonnerer på ca. 300 adresser. Jeg har disse specielle sensorer:

  • Én original temperatursensor
  • Én original temperator og fugtsensor
  • En original lux og temperatursensor
  • Én 0-10 volt zigza sensor
  • Måling af strømforbrug via pulser på S0 terminaler

Desuden 4 stk LED lysdæmpere via RS485, og de er korrekt termineret via SMS modem til sidst i kæden.

Netop i dag har jeg afmonteret zigza sensor + S0 ledninger og venter nu på, om det gør en forskel.

Der er ingen sensorer forbundet uden en tilhørende enhed til venstre i Visual. Alle output adresser er forbundet til kun én funktionsblok, og der er ingen cirkulære referencer. SD kortet i controlleren er kontrolleret via Ubuntu PC og fundet OK.

Jeg søger efter input til, hvad årsagen kan være. Mit eget gæt er et hardware problem et sted, men jeg ved det dybest set ikke. Måske @Pauli Anttila, @Mikkel Skovgaard, @Henning Pedersen eller @Claus Skovgaardkan hjælpe.

På forhånd tak.

Ejvind

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg tror du skal kigge på dit netværk fremfor de sensor m.m. som er tilsluttet controlleren. Jeg har tidligere haft problemer med net adgang til div. IHC controller, men efter jeg har segmenteret mit netværk og lagt alle IHC controller, openhab etc. i sit eget subnet beskyttet af en firewall er problemerne væk. Nu opstår der kun problemer i forbindelse med at jeg retter i mit program, og her er Visual 3 controlleren den som bliver ramt hårdest. Efter 3-5 program uploads, skal jeg resette den på reset knappen før netforbindelsen igen virker ordentligt. Program afviklingen er dog ikke påvirket.

 

Jeg har også fra tid til anden problemer med at Visual 3 controlleren dropper SSL handshakes, og dermed afbryder forbindelsen før adminview, serviceview, openhab session etc. er startet. Dette problem forsvinder dog af sig selv inden for 30 min.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, EjvindHald skrev:

Min IHC Controller og openHAB har allerede deres eget IoT subnet med firewall. Der er ingen adgang fra Internet eller fra de andre subnet’s. Kun porte til Apple Homekit, som er min UI, er åbne internt hos mig for lokal betjening.

Når program afviklingen køre som den skal, og der "kun" er problemer med netadgange, vil jeg fokuser på denne del. Når du allerede har isoleret controllerne, har jeg dog ikke noget bedre bud end at prøve at lukke Apple Homekit ude for en periode, og se om det giver nogen ændring. Jeg er dog ret sikker på at det er et netværks problem, fremfor et IHC component problem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, moko skrev:

Hej Ejvind

Fik nu løst problemet?

Ja, det er løst ved, at jeg udskiftede min controller med en backup controller. SD kortet blev også flyttet over. Schneider var i stand til at reproducere fejlen på min indsendte controller og vil ombytte den.

Jeg lavede trace af ip trafik med Wireshark, og alt så normalt ud. Til sidst afmonterede jeg controlleren (dvs ingen input, output, rs485) og monterede crossover kabel direkte til min Windows PC. Fejlen kom fortsat, og det kan derfor kun være en hardware defekt.

Al usb virker fint.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok