Hop til indhold
  • 0

LED Dimmer


nygaard2005
 Share

Spørgsmål

Jeg har installeret en LED Dimmer 2 kanal, men kan ikke få den til at virke! Sikkert fordi jeg har programmeret forkert, men hvor?

Bruger blokken 1.2.04.e. Dimmer er linket, dimmer er opdateret via "administrator". Opsætningen skal virke med "et tryks"/touch funktion, og en SLUK ALT funktion.

Desværre er forklaringen vist med "to tryks" funktion, og deraf "ser jeg ikke lyset"!

Vedhæftet fil viser hvordan jeg har lavet forbindelserne i visual. 

Nogen der har et bud på hvad jeg gør forkert (eller misforstår)?

 

IHC LED Dimmer.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Bortset fra at jeg ville lægge SLUK ALT signalet ind på funktionsblokken frem for direkte på produktet, så tænker jeg det vil virke når du lægger det i controlleren.

LKs måde at lave deres scenarielink på, kan ikke simuleres i Visual.

Desuden behøver du ikke trække "Lavt niveau" over, den bliver kun brugt ved "Natdrift" eller hvis du bruger indgangen "Lav".

Når du tænder lyset, bliver dine indstillinger i linket fremkaldt, dvs dine 100%. Når lyset skal slukkes bruger LK 2 linjer, først "Reguler", og umiddelbart derefter "Stop regulering" hvilket resulterer i et "sluk" signal.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar, men bortset fra at jeg så ikke har misforstået noget, så virker det fortsat ikke!

I serviceview kan jeg se, at alle funktioner virker korrekt, og at dimmeren tænder, slukker og regulerer som den skal, men der kommer bare ikke lys i lampen!

I administratormodulet kan jeg se at for kanalstatus står der til højre i fejlkolonnen "unlinked"??? Linkningen se ud til at være gennemført korrekt idet "link" knappen er tonet ned!

Hvor finder jeg fejlen???

Slettes linkningen når man indlæser et tomt projekt f eks for at "rense" kontrolleren?

LED dimmer link.JPG

administrator_LED_dim_1.JPG

administrator_LED_dim_2.JPG

Redigeret af nygaard2005
har vedhæftet skærmkopier fra administrator og visual
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ud fra dit 2. billede som ikke viser data fra dine dæmpere, vil jeg mene at du ikke har ordenlig forbindelse til dem.

Som Lars skrev, så SKAL der være 230v på dem, men er faktisk i tvivl om man overhovedet kan se dem hvis der ikke er. Og dine kan godt ses.

Kan se du har SMS modul på, sidder den SIDST på RS485 bussen, ellers tænker jeg det er fejlen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er et SMS  modul installeret og det er monteret sidst. Det  underlige er, at software processerne, linkning og firmware opdatering ser ud til at forløbe uden fejl, men i administratormodulet står de konstant som "unlinked"!

Der er åbenbart ikke andre, som har et bud på hvor fejlen kan være, så tænker jeg vil løsne og atter montere først RS485 forbindelserne og så 24 V forbindelserne!

Når jeg sætter DIMMERNE i service mode, kan jeg tænde og slukke de aktuelle lamper med knappen på dimmeren, så alle 220V forbindelse må antages at være OK!

Når SMS modulet, som jo sidder sidst på RS485 strengen, fungere, hvilket er tilfældet, så burde forbindelserne vel være OK???

Da jeg som nævnt pt ikke har en bærbar pc, kan jeg fra denne pc ikke indlæse et tomt projekt, og så genindlæse det aktuelle projekt, men er det sandsynligt, at det vil hjælpe?

Hvad sker med linkningen når

1: der indlæses et tomt projekt? Antager at den forsvinder!

2: der indtræffer en strømafbrydelse? ( hvilket vi faktisk var ude for i dag!)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Når firmware opdateringen kan gennemføres uden fejl, vil jeg mene at RS485 og 230V er OK. Dog vil jeg anbefale at du prøver at lave en firmware opdatering hvor du vælger alle dimmer isteddet for at udvælge de 2. Om der reelt er nogen forskel ved jeg ikke, men jeg har bare god erfaring med at løse underlige LED dmmer problemer ved at køre firmware opdateringen 2 gange i træk. Den enegang hvor jeg udvælger de dimmer som skal opdateres, og den anden gang hvor jeg vælger alle dimmer.

Derefter vil jeg anbefale at du prøver at unlinke dimmerne, uploade programmet, linke dem igen og uploade programmet igen. Genstart evt. controlleren inden du går i gang med dette punkt.

Hvis det fortsat ikke virker, så prøv at kigge i serviceview. I nederst venstre hjørne har du en controller log. Der skal helst ikke være nogen kommunikations fejl med dimmerne (husk at kigge på tidsstemplet på log entries. De kan være flere år gamle). Hvis der er kommunikations fejl, vil jeg prøve at gentage firmware opdateringen som beskrevet ovenfor. Det tog mig flere firmware opdateringer før alle kommunikations fejl var væk hos mig.

 

Linkningen bliver automatisk genoprettet (hvis den er lavet korrekt) når du lægger det originale program i controlleren igen. Linkningen forvinde ikke ved strømsvigt.

 

Jeg forstår ikke helt hvofor du ikke kan lægge et tomt projekt i controlleren fra din PC. Linkningen sker såvidt jeg husker via Visual, og det er Visual du skal bruge til at uploade programmet til controlleren, hvad enten det er tomt eller ej. Det kan gøres fra samme PC som du bruger til at firmware opdater dimmerne. Det kræver bare at Visual er installeret på den.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Som Lars skrev, så SKAL der være 230v på dem, men er faktisk i tvivl om man overhovedet kan se dem hvis der ikke er. Og dine kan godt ses.

Nope. Man kan ikke se dimmerne noget sted hvis der ikke er 230V på dem, men såvidt jeg husker, så optræder dimmerne som i Nygaard's screenshots¨, fra dimmer og kanalstatus, indtil de er linket. Der burde dog også være 2 dimmer med serie nr. m.m., men uden program referancer. Derudover er det lidt underligt at link knappen er grået ud og der ikke er nogen info trekant ved dimmerne i link screen shottet. Det plejre kun at se sådan ud når dimmerne er linket.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så er jeg kommet lidt videre! Nogle fakts: jeg har målt spændinger direkte på klemmerne på dimmerne, 230 V=OK, 24 V = OK!

Alle forbindelse med 24 V og RS485 er konstateret korrekt monteret i klemmerne!

Men nu kan jeg se dimmerne som linket i administrator modulet og den ene virker korrekt som den skal, mens den anden står anført som "offline", og hvorfor nu det?

Måske skal jeg som foreslået udføre firmware processen flere gange, og måske også undervejs sende et tomt projekt til controlleren, eller hvad mener I?????

Og hvad er så forskellen fra før til nu?

Jeg er ikke nørd, og har læst og prøvet mig til den viden jeg har om IHC. Så jeg følger vejledningen meget slavisk, og under beskrivelen af link processen står intet om, at når linkningen i visual er gennemført, skal man sende projektet til controlleren! Der kunne jo godt  have været anført "et tip" herom i vejledningen! 

Det er åbenbart en underforstået logik, som jeg ikke forstod!!, men det var hvad jeg gjorde og så var i det mindste den ene af dimmerne registreret i administrator modulet.

DIM_i_administrator_link_status.JPG

DIM_i_administrator_link_status_1.JPG

DIM_visual_status_1.JPG

DIM_visual_status_2.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Prøv evt. at tage 230V og 24V fra dimmeren i 10 sek. og se om den ikke kommer online, når du sætter strøm på igen. Det er også muligt at en controller genstart kan bringe den online igen. Firmware opgadering kan ikke lade sig gøre før den er online.

Hjælpe ovenstående ikke, skal du dobbelt checke forbindelserne på den dimmer som står som offline. Når den står som offline, betyder det at controlleren har haft forbindelse til den siden sidste genstart, men ikke længere har det. For at den vil stå online, skal 230V og 24V være tilstedde, ligesom RS485 forbindelsen. Mangler bare en af delene vil den stå som offline. Det tyder derfor lidt på en dårlig forbindelse på en af de 3. Sandsynligvis på RS485 bussen, da du ikke vil kunne tænde/slukke lyset direkte på dimmerne hvis ikke både 24V og 230V er ok.

 

Program opdatering mellem firmware updates vil ikke ændre noget. Der ligger ingen firmware informationer i programmet, og Visual er ikke involveret i firmware update.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så lykkedes det omsider! Efter tredie gennemløb med link- og unlinkprocessen på den drilske LED dimmer, lykkedes det at få den online. Nu fungerer begge LED dimmer som forventet.

Jeg kan forstå på input hertil, at det ikke er usædvanligt, men jeg syntes det peger på manglende kvalitet et eller andet sted!

Tak for input hertil.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok