Hop til indhold
  • 0

DIMMER 400 UNI og LED


nygaard2005
 Share

Spørgsmål

I min installation har jeg 8 dimmer, 400UNI. Til hver dimmer er der tilsluttet en blanding af halogen spot og dæmpbare LED!

Jeg ved at 400UNI ikke er designet til at dæmpe LED, men jeg har alligevel forsøgt, som nævnt med en blanding af halogen og LED spot. Det har virket upåklageligt i 7-8 år! Men nu hvor der igen skal tændes lys, ja så svigter 6 ud af de 8 400UNI dimmer. Nogen der ved så meget om teknikken i 400UNi dimmer, at jeg kan få et bud på om det virkelig er en "langtids skadelig påvirkning" som har ødelagt dem? Jeg kan tænde og slukke på "den blå  knap", og jeg kan i viewer programmet se at de bliver trigget, men de tænder bare ikke!

Jeg har en visual3 versionen controller, så jeg overvejer at erstatte 400UNI dimmeren med  LED dimmeren, men kan ud fra indlæg forstå, at det ikke er problemfrit heller?

Nogen der vil komme med en anbefaling til udbedring?

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Om der er sket permanente skader på dine UNI400ér skal jeg kunne sige. Men da du efterhånden vil få svært ved at skaffe halogen pærer, ville jeg klart gå med de nye LED dæmper.

Problemerne i LED dæmperne relaterer sig primært til anvendelsen af scenarier, så det skal man "bare" undgå.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Når en dimmer ikke kan bruges sammen med LED's skyldes det ofte at LED's bruger for lidt strøm til at dimmeren kan dæmpe ordentligt. Det plejre ikke at give langtidsskader, men hvis du har skiftet flere pære fra halogen til LED's kan det være at strømforbruget er blevet for lavt, og det er derfor at dine dimmer ikke længere fungere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for jeres svar. De bringer mig  desværre ikke nærmere en forklaring på hvorfor 6 ud af 8 400UNI dimmere  pludselig udviser periodisk svigt. Med hensyn til belastningen, så har jeg helt fra starten af montering af LED pærer haft samme blanding af halogen spot og LED spot, så der er ikke over tid sket nogen ændring i belastningstypen!

Min første tanke var at der må være tale om en software fejl i controlleren siden fejlen pludselig opstår for så mange dimmere, men i så fald hvilken fejl og kan den spores til et eller andet sted i programmeringen eller controllerens software. Controlleren har nyeste version firmware.

Det ærgrer mig meget, at skulle skifte dimmere uden at kende den konkrete årsag til svigtet!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kunne evt. prøve at lægge et tomt projekt i controlleren, genstart og læg det kørende program op igen. Det har før afhjulpet "mystiske" fejl. Du skal selvfølgelig lige sikre dig at du har gemt en kopi af programmet inden du lægger det tomme projekt op.

Et tomt projekt er bare det "projekt" du får op, når du starter Visual.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Når du kan betjene dem direkte på dimmeren, og set i lyset af at der pludselig er 6 stk der ikke fungerer, kunne det sagtens være et problem med det/de 24V output modul/-er, der styrer lysdæmperne.. Du kan måske være heldig, at det er en knækket ledning, i forbindelse med output modulet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok