Hop til indhold

Hvad bør man gøre som det første :)


rfalken
 Share

Recommended Posts

Hej med Jer,

Jeg har kigget lidt rundt her på forum efter nogle sådan kommer du igang guides. Men har ikke lige kunne finde noget entydigt...

Jeg har overtaget et hus med ihc og kunne godt tænke mig at lære lidt om systemet.

Så første skridt er jo at få noget adgang og et overblik over hvad der er lavet.

Hvor ville i starte :) , jeg har vedhæftet et par billeder af det jeg har overtaget.

ihc1.jpg

ihc2.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej rfalken, velkommen til IHC user.

Tillykke med den nye bolig.

Din IHC installation er lavet med en Visual 2 controller, som desværre er uden viewer, gætter på at huset er fra ca. 2006/2007. At den er uden viewer betyder at du ikke kan koble op på den med andet end selve programmerings programmet.

Jeg vil anbefale at du starter med at oprette dig som bruger hos LK.dk, det er gratis og de spamer ikke. Her henter du Visual programmet til din controller Visual 6.1.

Med den installeret på en Windows maskine, bør du læse den udmærkede brugervejledning, følg også gerne nogle af eksemplerne. Det vil give dig en langt bede forståelse for hvad det er du henter fra controlleren når du får forbindelse. 

Det er især vær at bemærke at du næsten 100% kan simulere dit program, uden at det skal lægges i en controller. Det kan du lære rigtig meget af.

Når du vil forbinde til controlleren skal du bare bruge et alm. printer kabel, hvordan mm fremgår af brugervejledningen.

God fornøjelse.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 29.8.2023 at 19:50 , Henning Pedersen skrev:

Hej rfalken, velkommen til IHC user.

Tillykke med den nye bolig.

Din IHC installation er lavet med en Visual 2 controller, som desværre er uden viewer, gætter på at huset er fra ca. 2006/2007. At den er uden viewer betyder at du ikke kan koble op på den med andet end selve programmerings programmet.

Jeg vil anbefale at du starter med at oprette dig som bruger hos LK.dk, det er gratis og de spamer ikke. Her henter du Visual programmet til din controller Visual 6.1.

Med den installeret på en Windows maskine, bør du læse den udmærkede brugervejledning, følg også gerne nogle af eksemplerne. Det vil give dig en langt bede forståelse for hvad det er du henter fra controlleren når du får forbindelse. 

Det er især vær at bemærke at du næsten 100% kan simulere dit program, uden at det skal lægges i en controller. Det kan du lære rigtig meget af.

Når du vil forbinde til controlleren skal du bare bruge et alm. printer kabel, hvordan mm fremgår af brugervejledningen.

God fornøjelse.

 

Du kan da koble den op på masser af ting selvom der ikke er viewer i - f.eks. kan du sætte smarthome på etc. - at den er uden viewer vil jeg siger i disse tider er næsten ligegyldigt fordi viewer delen er ligegyldigt - du kan jo også stadig bruges IHCs app uden viewer delen.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Du kan da koble den op på masser af ting selvom der ikke er viewer i - f.eks. kan du sætte smarthome på etc. - at den er uden viewer vil jeg siger i disse tider er næsten ligegyldigt fordi viewer delen er ligegyldigt - du kan jo også stadig bruges IHCs app uden viewer delen.

Super, det var jeg ikke klar over. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Super, det var jeg ikke klar over. :)

Ja det eneste "Med viewer" kan som den uden ikke kan er det indbyggede web/java baserede view - det er lækkert men er heller ikke blevet bedre med alderen.

Ps. det er lykkes mig at få en ikke viewer til at køre med en viewer firmware - men mere om det senere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis vi antager at din controller virker, så er der jo ikke noget der haster.

Dermed er vi i princippet tilbage til udgangspunktet, hvor det drejer om at lære systemet at kende og sætte sig ind i mulighederne med et smart system.

Og netop muligheden for tid til at sætte sig ind i mulighederne, kan blive en kæmpe fordel når I på et senere tidspunkt skal tage stilling til den fremdige lysinstallation. Når det er sagt, så findes der masser af brugte Visual 6.2 kontrollerer derude som kan forlænge levetiden af installationen.

Dermed også sagt at jeg ikke mener det vil være spild af tid

Link til kommentar
Del på andre sites

21 minutter siden, rfalken skrev:

Den app som Mikkel omtaler her i tråden er det den til ipad og fordi så skal jeg vel have koblet det på internet? 

Jeg er ret sikker på at han mener både IOS og Android app's. De kommuniker såvidt jeg ved på samme måde med LK IHC controlleren. Men vær opmærksom på at p.gr.af de udløbede certifikater og forældede krypterings protokoller i LK IHC controllerne (både Visual 2 og 3), så er det ikke sikkert at du kan får app's til at virke da både IOS og Android pr. default ikke understøtter udløbede certifikater og forældede kryopterings protokoller.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok, men jeg tror kun den jeg har kan virke med USB. Jeg ser ihvertfald ikke noget net stik i den. '

Men det jeg skal i første omgang er at have udlæst den konfig som er lavet på det her hus, så jeg kan få fjernet noget automatisk lys tænding de har lavet. Så jeg er ved at køre en Windows XP laptop op i håb om at jeg kan få det til at spille :)

Link til kommentar
Del på andre sites

19 minutter siden, rfalken skrev:

Ok, men jeg tror kun den jeg har kan virke med USB. Jeg ser ihvertfald ikke noget net stik i den. '

Men det jeg skal i første omgang er at have udlæst den konfig som er lavet på det her hus, så jeg kan få fjernet noget automatisk lys tænding de har lavet. Så jeg er ved at køre en Windows XP laptop op i håb om at jeg kan få det til at spille :)

Hvis den har USB, har den også netværks stik. Det sidder for neden på controlleren under tavle afdækningen.

Både Visual 2 og 3 virker med windos11, incl USB adgang.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg håber du har hentet projektet med Visual og ikke Sceneview. Det er 2 forskellige projekter. Sceneview er intet værd uden Visual projektet. Via Visual er det også muligt at have flere versioner af projektet liggende på sin PC. Men alt det kan du læse MEGET mere om i den vejledning som er blevet installeret på din PC samme med Visual.

Link til kommentar
Del på andre sites

Yes har læst det meste og korrekt jeg har hentet ud fra Visual og lavet en kopi, har også fået det over at køre på netværk så jeg ikke behøver USB. Så alt jeres hjælp indtil videre har været super. Nu har jeg lige hentet den der IHC captain for at se hvad den kan på min Rasp..Pi 

 

Opdatere i firmware på dem eller skal man bare lade det være. Jeg tænker det fejler jo ikke noget som jeg har opdaget ihvertfald.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det virker og controlleren er stabil, er der ikke nogen speciel grund til at opdater firmware. Du løser ikke nogen af Java og certifikation problemerne med en "ny" firmware, da de alle er så gamle at alt er udløbet i dem.

Hvis du vil opdater firmware, så check trådene omkring det. Du kan godt opdater en HW 6.1 controller uden viewer med nyeste Visual 2 firmware, men det skal gøres på en speciel måde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok