Hop til indhold

Vi står overfor en uoverskuelig installation..


Ksh
 Share

Recommended Posts

Hej Alle sammen, 

Jeg er ny i forumet og har ingen forstand på IHC 

Vi har overtaget vedhæftede Installation. 

Der er ikke påsat nogle afdækninger på nogle af tavlerne og intet er opmærkede

Vi har modtaget en pc, hvor IHC programmet er installeret, MEN der er INTET indhold i programmet og vi står derfor UDEN backup af de 2 controller. 

Den eneste dokumentation der forefindes er skrevet på bagsiden af 2 kabelkanaker - som på billedet. 

Problemet er, at jeg simpelthen ikke tør pille ved noget af det og ville høre om der er en der kender en elektriker i 2600 Glostrup som kunne hjælpe os for rimelige penge? 

På forhånd tak. 

Hilsen, 

Kenneth 

IMG_20230711_183552.jpg

IMG_20230711_183206.jpg

IMG_20230711_183231.jpg

IMG_20230711_183148.jpg

IMG_20230711_183145.jpg

IMG_20230711_183143.jpg

IMG_20230711_183130.jpg

IMG_20230711_183302.jpg

IMG_20230711_183259.jpg

IMG_20230711_183506.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Det ligner en stor opgave. For det første har du der en af de helt gamle controllere hvor programmet ikke lige kan overføres. Men der er flere indlæg om det og hvordan du laver en udskiftning. Selve den fysiske udskiftning af controller kan du selv gøre men jeg ville anbefale du får en elektriker til det.

Det gode ved at du selv gør det er at du kan få dokumenteret det hele og markeret alt op. Jeg var selv igennem det med mit hus da jeg købte det. Du kan muligvis også finde en elektriker der kan hjælpe dig men vil tro det bliver dyrt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Først og fremmest gør den manglende afdækningerne af tavlerne din el-installation ulovlig. Det er en mangel, som du kan forlange udbedret på sælgers regning. Det samme gælder de løst hængende kabler.

 

Vedr. den PC i har fået udleveret. Prøv at kigge en ekstra gang, om ikke der ligger nogle program backup'er på den. Det er meget længe siden jeg sidst har haft fat i Visual 1 softwaren, men såvidt jeg husker hedder IHC program filerne også .vis der. De burde være tilgængelige via Visual programmet i file menuen øverst til venstre i Visual programmet.
Sammen med PC'en skulle du også MEGET gerne have fået udleveret det kabel som skal bruges mellem Visual 1 controlleren og PC'en. Uden det kabel er PC'en ikke meget værd. Men hvis du har kablet er det relativt nemt at tilslutte PC'en og downloade programmet fra controlleren, såfremt at du ikke har en af de Visual 1 controller hvor com porten stod af efter nogle år.
Skulle du ende i den situation at du slet ikke kan finde nogle program backupper, og ikke kan trække programmet ud af controlleren så har @Henning Pedersen et værktøj, som gør det nemt at finde alle ind og udgange samt hvad der er tilsluttet dem. Desværre virker det kun med en Visual 2 eller 3 controller.


Som Mikkel skriver, kan du opgrader din installation ved alene at udskifte controlleren til en nyer model. Den nyeste hedder Visual 3, men den har desværre været i restordre i et godt stykke tid nu. Visual 1 og Visual 2/3 er ikke program kompatible. Programmet til Visual 2/3 skal laves fra grunden. Programering kan gøres offline (kræver dog at du ved hvad der er monteret hvor), således at tiden uden lys m.m. under udskiftning er mindre end 1 time. En ny controller koster op til 10.000 kr. alt efter hvordan du køber den. En brugt Visual 2 controller kan typisk fåes for 2-4.000. En ny Visual 3 controller kan i en webshop fåes til om.kring 6-7.000 kr. Programmering kan nemt komme til at koste 10.000 kr. incl. fejl finding når controlleren er skiftet. Selve udskiftningen af controlleren tager som tidligere skrevet en times tid. Hvis du ved lidt om IT er det ikke så svært at lave programmeringen selv. Man skal dog lige sætte sig 20 år tilbage i tiden da LK IHC stort set ikke er ændret siden Visual 2 kom på marked i 2005. Softwaren kan downloades gratis fra https://www.lk.dk/professionel/support/varktojer/download-software/ Det kræver et login, men alle kan oprette sig som bruger, ganske gratis.

 

Jeg kan desværre ikke anbefale nogen elektriker med IHC erfaring. Men eftersom du har PC'en med softwaren til Visual 1, og forhåbentlig også har kablet mellem controlleren og PC'en så vil jeg tro at alle elektriker som reklamer med LK IHC vil være istand til at hjælpe dig. De plejre at stejle overfor Visual 1 controller grundet den bruger RS232 til kommunikation med PC'en mens Visual 2 og 3 har USB og Ethernet netværks interface i steddet. Men når du har PC'en og kablet, bør dette ikke være noget problem, da Visual 1 et stykke hen af vejen ligner Visual 2/3.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kenneth

Tillykke med det nye hus, og velkommen til IHC user.

Det ligner at dem der i sin tid bygge huset, har taget nogle gode valg, og selv om anlægget er omkrig 20 år gammelt, kan det stadig give mange af de nye baghjul.

Hvis alt virker, er der som udgangspunkt ikke noget der haster. Selv om det selvfølgelig ville være at foretrække med en backup til den dag uheldet er ude.

Selv om anlægget stadigt er godt, er der dog sket en del i de 20 år. Mange ønsker i dag adgang til anlægget via telefon og iPad, hvilket de gamle kontrollerer ikke kan. Vi er også gået over til LED pærer, som virker helt anderledes end de gamle pærer, hvilket ofte giver nogle udfordringer for de lysdæmpere der sider i tavlen.

Så på sigt skal I have opgraderet de 2 controllere og lysdæmperne, derudover bør I også opgradere strømforsyningen og mon ikke batteriet er langt mere end de anbefalede 5 år.

 

Som Mikkel skriver, så kan det hurtigt blive en større opgave at dokumenterer det hele, det kan dog lade sig gøre at slide sig igennem hele huset, men det er typisk en 2 mands opgave som tager tid. Hvis du ikke kan finde programmet på PCen, så har jeg det værktøj som Lars1 henviser til, værktøjet gør det super nemt at finde alle ind- og udgange. Se evt. video her. https://drive.google.com/file/d/192tcypnBHOpL0HLy1aSetW9wDAmsATGe/view?usp=drive_link

Ud fra dine billeder vil jeg gætte på at den ene kontroller køre lyset og den anden alarmen og gardinerne samt evt. jeres varme.

Venligst Henning

Link til kommentar
Del på andre sites

Tusind tak for jeres indlæg - dem er jeg oprigtig taknemmelig for. 

Det lyder som en kæmpe opgave, men jeg vil prøve med værktøjet og som udgangspunkt vil jeg kontakte en af jer efter vores ferie da jeg har indset at min tilgang ikke e tilstrækkelig til at få styr på min installation og at den netop er så gammel som den er. 

Jeg håber det er ok at jeg vender tilbage efter vores ferie. 

Mange hilsner, 

Kenneth 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 20.7.2023 at 20:24 , Henning Pedersen skrev:

Hej Kenneth

Tillykke med det nye hus, og velkommen til IHC user.

Det ligner at dem der i sin tid bygge huset, har taget nogle gode valg, og selv om anlægget er omkrig 20 år gammelt, kan det stadig give mange af de nye baghjul.

Hvis alt virker, er der som udgangspunkt ikke noget der haster. Selv om det selvfølgelig ville være at foretrække med en backup til den dag uheldet er ude.

Selv om anlægget stadigt er godt, er der dog sket en del i de 20 år. Mange ønsker i dag adgang til anlægget via telefon og iPad, hvilket de gamle kontrollerer ikke kan. Vi er også gået over til LED pærer, som virker helt anderledes end de gamle pærer, hvilket ofte giver nogle udfordringer for de lysdæmpere der sider i tavlen.

Så på sigt skal I have opgraderet de 2 controllere og lysdæmperne, derudover bør I også opgradere strømforsyningen og mon ikke batteriet er langt mere end de anbefalede 5 år.

 

Som Mikkel skriver, så kan det hurtigt blive en større opgave at dokumenterer det hele, det kan dog lade sig gøre at slide sig igennem hele huset, men det er typisk en 2 mands opgave som tager tid. Hvis du ikke kan finde programmet på PCen, så har jeg det værktøj som Lars1 henviser til, værktøjet gør det super nemt at finde alle ind- og udgange. Se evt. video her. https://drive.google.com/file/d/192tcypnBHOpL0HLy1aSetW9wDAmsATGe/view?usp=drive_link

Ud fra dine billeder vil jeg gætte på at den ene kontroller køre lyset og den anden alarmen og gardinerne samt evt. jeres varme.

Venligst Henning

Jeg har ikke mulighed for at tilgå linket? 

Hilsen, 

Kenneth 

Link til kommentar
Del på andre sites

Du vender bare tilbage når det passer dig, de fleste af os hjælper i vores fritid og af interesse for IHC.

Så nyd du bare ferien. :)

7 minutter siden, Ksh skrev:

Jeg har ikke mulighed for at tilgå linket? 

Det er jeg ked af at høre, er der andre der har problemer ?

Du er velkommen til at sende mig en mail på hp@i-bi.dk, så kan vi prøve den vej.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok