Hop til indhold
  • 0

IHC Alarm går igang uden at være slået til


Martin Kristiansen
 Share

Spørgsmål

Vi har 2 gange med ca 1 års mellemrum oplevet at vores IHC alarm starter med at hyle uden årsag. Vi har opholdt os i huset som normalt uden at alarmen har været slået til og pludseligt starter sirene og blink med lamper. For at stoppe det, skal alarmen slås til og fra igen.  Der var ikke nogen strømafbrydelse da det skete, og controlleren har ikke været genstartet i forbindelse med at alarmen gik i gang.

Er der nogen der har en ide om hvad der forårsager det?

Hvis der er kommet en fejl på sabotagekredsen, vil det kunne sætte alarmen i gang uden at den er slået til? (jeg havde på et tidspunkt en mus på loftet, der fik bidt i et B&O kabel, så det måtte skiftes) 


IHC installationen inkl. alarm er fra 2002, med en opdatering af controller til version 6.2 med viewer i 2012, hvor også alle vinduer fik monteret magnetkontakter i forbindelse med en større ombygning. Alt arbejde omkring montering af IHC kabler blev lavet af elektrikeren der var på ombygningen, mens jeg selv stod for at kode det, da elektrikeren ikke kendte nok til IHC :) 
Strømforsyningen blev skiftet sidste år (72W). Back-up batteriet er 5-6 år gammelt, men ifølge IHC Tablet så viser "12V OK" fra back-up modulet (klemme 9) at batteriet er OK.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

17 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har faktisk et virtuelt tryk koblet til overfaldsalarmen, som kan startes via IHC Tablet og IHC Remote (2 sek tryk). Da jeg er den eneste i huset der rigtigt bruger disse apps, så tror jeg ikke at den er startet, fordi trykket er aktiveret, men måske har jeg en fejl i programmet på denne del... Jeg prøver at kigge det igennem. Tak for input

i øvrigt, så ser jeg nu i Service view, at "indikering af alarm" under Output i blokken 6.2.01g Tyverialarm med 10 stk PIR blinker 2 gange, hvilket vel indikerer at det er PIR 2 (i stuen) der har aktiveret den seneste alarm (som var fejlalarmen). hvis det var overfaldsalarmen, så skulle den lyse konstant...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

... og kommer jeg lidt længere ned i output delen i alarmblokken, kan jeg faktisk nu se at:
#Alarm startet via = Sabotagekreds
Alarm startet klokken: 18:59:29
Alarm startet på dato: 03 April

Det hænger så ikke sammen med indikeringen af alarmen med 2 blink...
Betyder det, at hvis der er pilles ved eller der er fejl på sabotagekredsen, så går alarmen i gang, også selv om den ikke er armeret?
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Martin Kristiansen skrev:

... og kommer jeg lidt længere ned i output delen i alarmblokken, kan jeg faktisk nu se at:
#Alarm startet via = Sabotagekreds
Alarm startet klokken: 18:59:29
Alarm startet på dato: 03 April

Det hænger så ikke sammen med indikeringen af alarmen med 2 blink...
Betyder det, at hvis der er pilles ved eller der er fejl på sabotagekredsen, så går alarmen i gang, også selv om den ikke er armeret?
 

Det kan godt hænge samme. Sabotage kredsen er normalt en sløjfet forbindelse som går fra den ene PIR til den næste o.s.v. Alle samlinger sker dog normalt i tavlen. PIR alarm er derimod en direkte forbindelse. Det specielle ved sabotage kredsen og PIR alarm er at de generer events når forbindelsen bliver afbrudt, mens et normalt tryk generer events når forbindelsen bliver sluttet. Hvis du har fejl på kablet til din PIR kan du derfor opleve at sabotage kredsen og PIR'en går i alarm samtidig.

Din elektriker kan dog også have monteret det anderledes da installationen fysisk kan laves på MANGE måder, og det er mest religion om man mener den ene er bedre end den anden. Der er ikke nogle faste regler på området. Bare en LANG række best practices.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg mener at han har brugt et kabel fra hver PIR og magnetkontakt til IHC tavlen, og her samlet de enkelte ledninger fra sabotagesikringen i nogle grupper med nogle samlemuffer inden de er monteret i IHC tavlen, så de burde være til at komme til at checke.

PIR’en registrerer jo bevægelse hele tiden og ikke kun når alarmen er aktiveret, så hvis det er en fejl på kablet til PIR’en, burde den så ikke kun aktivere alarmen, hvis alarmen er slået til? Er det så sabotagekredsen, der får alarmen til at gå i gang selv om den ikke er aktiveret?

Vil en elektriker kunne finde fejlen ved at måle kablerne igennem ? - den optræder jo kun periodevis og med lang tid imellem (ihverfald så alarmen går i gang…)

Er det en mulighed at frakoble sabotagekredsen fra alarmen blokken uden at det går væsentligt ud over alarmens effektivitet?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Martin Kristiansen skrev:

Er det en mulighed at frakoble sabotagekredsen fra alarmen blokken uden at det går væsentligt ud over alarmens effektivitet?

Det optimale er naturligvis, at den er er sat til. I mit tilfælde har jeg valgt den nemme løsning og har ingen sabotagekreds tilsluttet indendørs. 

Jeg har dog også en alarm fb til at overvåge vores matrikel, og på dette udendørs setup har jeg tilsluttet sabotagekreds til PIR m.m. Det et fordi, at jeg ser en højere risiko for et overklippet kabel udendørs.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som Ejvind er inde på, så kan man diskuterer nødvendigheden af den indvendige sabotagekreds. Jeg bruger den kun hvis kunden specifikt ønsker det. Alt andet lige, så er tyven opdaget, og alarmen gået, inden han/hun når at pille sensoren fra.

Den nemme måde, er at sløjfe sabotagekredsen i tavlen, det gøres ved at lægge en lille ledning fra 0v til indgangen for sabotagekredsen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Formålet med en sabotage kreds er at opdage kabel fejl og sikre mod at nogen kan åbne alarm sensorer og kortslutte dem så de ikke generer alarmer. Den er selvfølgelig mest relevant på alarm enheder som sidder uden for, men det er de færreste huse som er fuldt dækket med PIR og dertil kommer at en PIR reager på varme. Det betyder at hvis en tyv har alm. tøj på og dækker sine hænder og ansigt, så vil en PIR ikke registrer at han går gennem rummet. En sådan tyv vil sandsynligvis tildække en PIR, men nogle er ikke så kloge, så de forsøger at ødelægge PIR'en, hvilket vil udløse en alarm hvis sabotagekredsen er i brug.

 

Jeg kender ikke dit program, men det er sandsynligvis den afbrudte sabotage kreds som har udløst alarmen, men det kan også være noget andet.  Jeg havde f.eks. et problem med at min brand alarm fra tid til anden gik igang uden at der var brand eller røg. Det var altid den samme brandmelder som var årsagen og selvom jeg udskiftede den, relæ soklen, kablet og I/O modulet, forsvandt problemet ikke. En dag opdager jeg så tilfældigvis at afløbet fra overtryks ventilen på varmtvands beholderen på etagen oven over har skubbet sig så det dryppede ned på gulvet når den varmede op. Den brandmelder som gav problemer sad lige nedenunder. Efter at afløbet var sat tilbage på plads og sikret, var problemet væk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak, Lars - godt input. Jeg må have checket om der er sådanne eksterne faktorer der kan påvirke alarmen.

udover PIR har jeg også magnetkontakter på alle døre og vinduer, så sandsynligheden for at en tyv kan komme ind og pille ved PIRen uden at alarmen går i gang, er nok lille
Jeg er dog opmærksom på, at hvis jeg deaktiverer sabotagekredsen, så gælder det også for magnetkontakterne…

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Magnet kontakter hjælper ikke meget når en tyv skære hul i ruden eller helt fjerne den. Ud over det har jeg aldrig været fan af at have magnet kontakter og sabotage keds på samme kreds. Det gør fejlsøgning besværlig forhindre at man kan bruge sabotage kredsen til at holde øje med kabel fejl.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 6.4.2023 at 22:56 , Henning Pedersen skrev:

Som Ejvind er inde på, så kan man diskuterer nødvendigheden af den indvendige sabotagekreds. Jeg bruger den kun hvis kunden specifikt ønsker det. Alt andet lige, så er tyven opdaget, og alarmen gået, inden han/hun når at pille sensoren fra.

Den nemme måde, er at sløjfe sabotagekredsen i tavlen, det gøres ved at lægge en lille ledning fra 0v til indgangen for sabotagekredsen.

Vil jeg ikke kunne sløjfe sabotagekredsen ved bare at slette indgangen til “sabotagekreds = on” i alarm FB’en, eller skal der en fysisk lille ledning mellem 0v og indgangen for at deaktivere sabotage kredsen rigtigt ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis jeg forstår dig ret, så vil du ændre i FB'en. Det bør ikke være nødvendigt. Det bør være nok at slette linket mellem sabotage indgangen i FB'en og den fysiske sabotage indgang. Alt efter hvordan FB'en er bygget op, kan det være nødvendigt manuelt at sætte FB indgang ON første gang controlleren genstartes efter at linket er slettet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er så mig der ikke var præcis nok - jeg ville bare slette linken mellem sabotage indgangen på input modulet og sabotage indgangen på alarm FB’en, men det er selvfølgeligt rigtigt at FB indgangen skal sættes til ON også så den husker det ved genstart. 
Hvis den indgang kommer ud af sync ved en evt. genstart, så vil alarmen vel også gå i gang? - og det vil jeg kunne undgå med det fysiske kabel, ikke?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du fjerner linket før du fysisk fjerner sabotage kredsen, så bør indgangen i FB'en forblive ON, også efter genstart og uden at du gør noget.
Hvis FB'en er lavet korrekt, vil default på FB indgangen allerede være ON, men det er værd at checke via ServiceView om default kan ændres eller ej og hvis den kan, sæt den til ON bare for at være sikker.

Hvis FB indgangen af en eller anden grund går OFF, så bør alarmen gå i igang, men hvis default er ON, og indgangen er ON når du sletter linket, bør dette ikke kunne ske.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok