Hop til indhold
  • 0

Kan opgradering af IHC fra 1997 betale sig eller skal jeg satse på noget andet?


Madsbonde
 Share

Spørgsmål

Hej

Vi har boet i vores hus i snart syv år og har løbende tænkt på at få vores el-installation opgraderet. Årsagen er hovedsageligt energioptimering. Vores hus er fra 1997 og blev bygget ud fra de på det tidspunkter mest moderne standarder. Derfor selvfølgelig også en IHC installation. Den er dog ikke blevet rørt ved siden da. Jeg har flere gange forsøgt at sætte mig lidt ind i det men løber panden imod en mur idet jeg ikke kan komme ind og se hvordan det er programmeret. Grundlæggende synes jeg det er lidt usikkert at bo i et hus, hvor jeg ikke helt har styr på el-installationen. Samtidig har vi også dårlige erfaringer med at få udbedret fejl eller tilsat nye lamper. Nye LED-lamper fungerer ikke med systemet og vi har eksempelvis fået en bekendt elektriker til at tilslutte nogle spisebordslamper på en lidt alternativ måde. ligeledes kunne en tilkaldt elektriker ikke reparerer/udskifte dæmperen til lyset på badværelset og måtte sætte en model i der dog gav lys, men hvor dæmpningsfunktionen ikke funger særligt godt. Jeg ser for mig at hvis vi fortsætter på denne måde ender vi med en installation der er uforståelig og svær at reparere på. Egentlig er det mest aktuelle punkt at vi gerne kunne skifte vores mange halogenpærere til LED og spare nogle penge på elregningen, men det lader sig ikke lige gøre da de er koblet til dæmpere på tavlen der kun fungere med LED. Og jeg ved ikke hvordan vi skifter dæmperne, når vi ikke kan komme ind i controlleren. Situationen kalder med andre ord på en form for opgradering eller beslutning om om vi skal droppe IHC systemet og satse på noget andet af alt det der er kommet på markedet - jeg kan læse phillips hue er meget anbefalet.  Er det noget som nogle kloge hoveder herinde kan hjælpe med at kvalificere?

Lidt om installationen:

Som jeg forstå det er det en term-controller der sidder i tavlen. Selve installationen er ud fra datidens kundskaber ret stor (tror jeg). Huset er i to plan. Der er ekstremt mange halogen spots (badeværelse, bryggers, vaskeområde, overdækket terrasse, og køkken - nok ca 100stks). Mange af dem er sat op i et svagstømssystem og kan dæmpes.  Der er 15 100w halogenpærer i køkken-alrum som kan dæmpes.  Programmeringen af trykkene(sluk-alt knap og sluk-alle-stikkontakter-i-rummet) bruger vi ikke rigtigt. Herudover er der en række almindelige 230v pærer. Der er en del lampeudtag som ikke er i brug. Og sidst er der nogle udendørs sensorere som også er tilkoblet den udendørs belysning.  Der er også tilkoblet en alarm som vi ikke bruger da vi har fået verisure istedet.  Vi har ikke en dokumentationsoversigt fra controlleren, men jeg har opsporet elektrikeren som lavede det i sin tid og han har en "udskrift af programmet" i papirformat liggende - ved ikke om den kan bruges til noget i forbindelse med evt opgradering af controller.  

Håber i kan hjælpe:-)

Mads

 

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

I min optik kan det altid betale sig at opgradere sit IHC anlæg. Men da jeg arbejder med IHC hver dag, er jeg måske ikke helt uvildig.

Jeres problem/udfordring deler I med mange andre, og kan kort begrundes i den måde de nye LED pærer virker på, som du også selv er inde på. Uden LED har I et fint anlæg, som dog er 25 år gammel. Så det er klart bedre at lave en kontrolleret udskiftning, frem for at vente til controlleren selv står af. 

Det er kun controlleren og dæmperne der skal skiftes, alt andet kan genbruges, og burde ikke fejle noget. Det skulle lige være strømforsyningen, hvis den også er 25 år gammel, vil jeg også anbefale at I skifter den.

I kan evt. vælge at lave en halv opgradering, hvor I finder en brugt Visual 2 og brugte Ø80 wireless lampeudtag. Jeg vil dog anbefale en fuld opgradering med en ny Visual 3 controller og tilhørende LED dæmpere. Vær obs. på at de nye LED dæmper har 2 udgange på hver.

Selv om det ikke er lige ud af landevejen at opgradere fra hverken en udskrift af programmet, eller selve programmet, så kan det lade sig gøre. Udfordringen er at programmet, og dermed heller ikke dokumentationen, indeholder oplysninger om komponenternes faktiske fysiske placering i boligen. Hvilket er et must i både Visual 2 og 3, Kravet til placerings dokumentation bliver ikke mindre hvis I har planer om at kunne fjernbetjene hele huset via jeres telefoner eller iPad

Der er umiddelbart 2 gode måde at skaffe sig den nødvendige dokumentation.

  1. Via 2 mand og online opkobling til controlleren.
  2. Via mit værktøj til opgaven. Se film her:  https://drive.google.com/file/d/192tcypnBHOpL0HLy1aSetW9wDAmsATGe/view?usp=share_link

Med en opgradering kan I også slippe for det månedlige abonnement til Verisure. IHC alarmen er gratis når først den er installeret og giver fuldt ud den samme sikkerhed. Desuden kan den uhindret kobles sammen med Sluk alt funktionen. 

En opgradering vil desuden også give jer langt flere muligheder for dæmpet natlys og en langt smartere styring af både det ind- og udvendige lys og stikkontakter.

Nu skriver du ikke hvor I bor, men jeg bor i Odense og kommer gerne forbi.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

+1 på Henning. En ny controller, strømforsyning og LED dimmer er vejen frem. Dine I/O moduler tryk m.m. kan alle genbruges.

Det dyreste bliver sandsynligvis programering og dokumentation. Men du kan prøve at downloade Visual 3 fra LK's website og se om det er noget du selv tør kaste dig over. Hele programmet kan laves uden adgang til controlleren. Dog vil du mangle addresseringen af de fysiske enheder. Det kan først gøres når du har et overblik over hvilke ind/udgange de enkelte enheder sidder på. Dertil kræves adgang til programmet i den nuværende controller eller en test via den nye controller som Henning beskriver.

Selv den fysiske udskiftning af tavle komponent er kan gøres på under 1 time. Men at få det hele til at virke med et nyt program kan nemt tage 1-2 dage, selv for en professionel. Specielt hvis man ikke har adgang til eksisterende program eller dokumentation.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok