Hop til indhold
  • 0

Funktionsblok for alle dage i et år


Jens Ostenfeld
 Share

Spørgsmål

Til styring af solafskærmning søger jeg en blok som vil kunne tænde/slukke på bestemte tidspunkter individuelt hver dag (ugevis vil også kunne gå) gennem året.

Det vil være et plus, hvis blokken også har indgang for en solsensor, så betingelsen for at aktiverer afskærmningen er at solen skinner.

Findes der en sådan styring i et arkiv et eller andet sted?

Venlig hilsen

Jens

 

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Jens Ostenfeld skrev:

Det kan de måske godt, men jeg tror desværre ikke, at det er et fast offset, men snarere et polynomieudtryk som skal sættes til at beregne det.

 

Nu har jeg prøvet at lave en blok, med intervaller på 14 dage. Så må du i gang med at indtaste tidspunkter, under indstillinger.

Men overvej det Lars J skriver.

Solafskærmning.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Den overordnede udfordring er at solen står ind ad nogle vinduer/blænder i bestemte intervaller - hvis solen ellers skinner.

De perioder som det sker på hver dag, varierer gennem året - selvfølgelig ikke noget særligt 2 dage imellem, men gradvist.

12 forskellige tidspunkter kunne måske også bruges, så intervallerne kun rettes hver måned.

Mvh Jens

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sol blokken tager netop højde for dagens længde alt efter længde-breddegrad. Den skifter så hver 14. dag er det vist i den seneste udgave Så her om sommeren er den aktiv fra ca. 05 til 22 og om vinteren fra 10-16.
Men hvis du har en sol/luxsensor hvad vil/skal du så med et ur ? Hvis altså meningen er altid bare at afskærme hvis solen skinner over et vist lux niveau. 
Men selvfølgelig hvis betingelsen er noget ala, kun mandag-torsdage mellem kl. 10-14 hvis solen skinner over x lux

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars Jacobsen,

En solsensor i selve vinduet er en mulighed, men der er dels noget kabling jeg ikke har, og dels at den ikke løser alle problemer.

Konkret har jeg to sæt vinduer som jeg skal have solafskærmning på, nogle mod øst og nogle mod vest. De skal styres uafhængigt, men efter samme principper.

Jeg vil gerne have at - såfremt solen skinner - så skal de automatisk trække ned på et givent tidspunkt og køre op på et andet givet tidspunkt. Hvornår triggertidspunkterne sættes, kan godt være lidt forskelligt ift. hvornår og hvordan solen står på vinduerne. Det er kun perioder på få timer der skal være trukket ned. Jeg har ikke lyst til at overlade denne beslutning til en solsensor som sidder på vinduet - jeg vil hellere have den til at gøre det på et bestemt tidspunkt, så jeg gennem året kan vurdere om solen er et problem eller ej, og hvornår. Så den solsensor som skal sættes i forbindelse med automatikken er en solsensor som "peger opad", altså blot afgør om solen skinner eller ej, og den medvirker således blot som en ekstra betingelse for at gardinerne skal rulle ned. Rulle op skal gardinerne (forsøge) at gøre 1 gang og kun 1 gang til det fastsatte tidspunkt uanset sol eller ej. 

Hej Lars 1, tak for svar.

Hej Allan - tusind tak for blokken!  Jeg kigger på den og vender tilbage.

 

Mvh Jens

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok