Hop til indhold
  • 0

LED med ældre IHC installation?


sriis
 Share

Spørgsmål

Hej!

Vi har overtaget et hus med en ældre IHC-installation. Den består af:

  • LK 24V Power (120 B 1061)
  • LK IHC Output 24 (120 B 1021)
  • LK Dimmer 400 UNI (25-400 VA) - styrer loftspots i stue
  • LK Dimmer 400 UNI (25-400 VA) - styrer loftspots i badeværelse

I badeværelset er der en kontakt, som kan skrue op/ned for lyset, mens stuen har et IR-modul m/fjernbetjening samt en tænd/sluk knap.

Der sidder en masse spots i loftet, som pt. er halogen, og dem vil jeg meget gerne have skiftet til LED.
I praksis bruger vi ikke dæmperfunktionen.

Derfor følgende spørgsmål:

  1. Hvad er mine muligheder? Findes der f.eks. et LED-modul til en så gammel installation?
  2. Jeg kan læse i manualen til 400UNI at den ikke må benyttes med LED-spots. Er årsagen udelukkende at de ikke kan komme over minimumsbelastningen eller er der andre årsager?

På forhånd tak!

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har kun uni400 dimmere og de virker fint med LED. Men hvor meget og hvordan afhænger helt af selve lyskilden (pæren).

Jeg har kun GU10 (+100 stk) og prøvet mange forskellige for vil ikke spendere x tusind kr. på noget der ikke virker eller ikke lyser pænt/naturligt/behageligt.

Man kan købe nogle meget “lækre” lyskilder til +100 kr/stk, men IKEA og andre har nu også nogle der virker ganske udmærket, til ca. en tyver.

Min erfaring er dog at intet lyser og dæmper så lækkert som halogen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
40 minutes ago, Lars Jacobsen said:

Jeg har kun uni400 dimmere og de virker fint med LED. Men hvor meget og hvordan afhænger helt af selve lyskilden (pæren).

Jeg har kun GU10 (+100 stk) og prøvet mange forskellige for vil ikke spendere x tusind kr. på noget der ikke virker eller ikke lyser pænt/naturligt/behageligt.

Man kan købe nogle meget “lækre” lyskilder til +100 kr/stk, men IKEA og andre har nu også nogle der virker ganske udmærket, til ca. en tyver.

Min erfaring er dog at intet lyser og dæmper så lækkert som halogen. 

Tak for svaret Lars.

Skal jeg forstå det således at jeg ikke kan ødelægge noget ved at prøve med LED-pærer?
Hvis jeg tager minimumsbelastningen for 400UNI for pålydende (25VA), så får jeg nok en udfordring ift at nå derop med det antal pærer som er koblet på, men jeg vil gerne prøve det af. Jeg ved at strømforsyningen fungerer med de dæmpbare LED-pærer, som jeg har købt til andre rum i huset, der kører udenom IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 hours ago, sriis said:

Jeg kan læse mig til at LK 2-kanals LED lysdæmperen ikke er kompatibel med vores ældre IHC komponenter.

Du skal have en IHC Visual 3 controller for at bruge de nye 2-kanals lysdæmpere. Det er det eneste. Fordelen er at der er feedback til controlleren forstået på den måde at controlleren får lysstyrken at vide fra dimmeren. Det giver meget bedre styring.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 hours ago, Astronaut said:

Du skal have en IHC Visual 3 controller for at bruge de nye 2-kanals lysdæmpere. Det er det eneste. Fordelen er at der er feedback til controlleren forstået på den måde at controlleren får lysstyrken at vide fra dimmeren. Det giver meget bedre styring.

Tak for inputs!

Når man tager i betragtning hvor lidt vi rent faktisk bruger IHC-setup'et, så vil vi i første omgang ikke opgradere det. Den 2-kanals lysdæmper + V3 controller er en investering på >6000kr så vidt jeg kan se.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ville som sagt først prøve at indkøbe 1 stk. af de påtænkte lyskilder. Afprøve den for at se hvordan lyset fra den er - specielt ifht til de eksisterende. 
Derefter hvis alt er OK, prøve at skifte alle der styres af dimmeren.

Og først derefter forsøge med anden dimmer, hvis ikke det virker. 

Der hvor jeg har færrest tilkoblet er der 5 stk. LED. Det er så 7W HILUX GU10. = 35W samlet. De kan ikke dæmpes helt ned til 0, men er de på min, gløder de nærmest bare og giver ikke noget reelt lys alligevel. Og da det er i køkkenet over arbejdsområdet så det er de nærmest aldrig dæmpet så langt ned.

Der er ingen steder hvor jeg har dæmpbare LED hvor vi er nede må under 4,5W lyskilder. Så min. Belastningen har jeg ikke problem med - på uni400IHC dimmerne. Dvs. ingen problemer med flimmer, blinken, eller de ikke vil tænde eller slukke.
Det eneste jeg generelt er utilfreds med ved LED, er at de dæmper ikke så pænt som halogen, ment på den måde der altid er et svagt lysskær og spredning fra flere af dem.  Det er svært at beskrive, det skal opleves.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 1/23/2022 at 1:16 PM, Lars Jacobsen said:

Jeg ville som sagt først prøve at indkøbe 1 stk. af de påtænkte lyskilder. Afprøve den for at se hvordan lyset fra den er - specielt ifht til de eksisterende. 
Derefter hvis alt er OK, prøve at skifte alle der styres af dimmeren.

God idé! Det har jeg netop prøvet af, da jeg har nogle 4W LED pærer, som er dæmpbare.

  • 1xLED (á 4W) + 6x20W Halogen = 124W: Virker fint og er tilfreds med LED-lyset.
  • 7xLED (a 4W) = 28W: Giver kun et kort blink, og så slukker alle lamper.
  • 6xLED (á 4W, dvs. 24W) + 1x20W Halogen = 44W: Samme som ovenstående.
  • 5xLED (á 4W, dvs. 20W) + 2x20W Halogen = 60W: Så tændes lys og dæmpning responderer uden at køre helt smooth.

Kan jeg dermed konkludere at jeg skal have fat i nogle pærer, som samlet yder ~60W? Så kunne et bud være 7x8W=56W.
Det er så nogle pærer som er 2,5 gange kraftigere end hvad vi bruger i dag og vi har egentligt ikke behov for mere lys. Det undrer mig dog at jeg skal så langt op, når 400UNI går fra 25VA - 400VA.

Tænker du det kunne være en model med 7x8W og så dæmpe dem ned til hvad der passer os?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kommer helt an på selve lyskilden. Nogle er nemmere at dæmpe end andre. 
Hvis det er G4 pære du har som 20w halogen så tror jeg det bliver svært at finde noget. GU10 har mere plads til elektronik så dem er der nok knap så mange problemer med. 
Men jeg tror ikke en ny almindelig dimmer vil være meget bedre, men jeg kan da blive klogere. De eneste dimmere vi ved er fornuftige til LED er de helt nye der kræver en version 3 controller, eller ø80 wireless dimmere i hw2 version.

Nu skriver du ikke hvilken controller du har, men skal du ud at forsøge med en anden dimmer, kunne du måske prøve med den sidste. Det er ikke den helt strore udskrivning, ifht til en ny controller til kr. 6000 + dimmere til 1000 (for de ny dobbelte).

 

Et helt andet spørgsmål er hvorfor . Hvad er meningen med at skifte ?

Er det fordi du vil rede verden og spare strøm/CO2 ? Eller slippe lidt billiger på elregningen ? Eller få en “smart” løsning - fordi man kan, eller ?

Reelt set er det nok ikke noget der flytter noget i det store regnskab, ifht. det første, og det andet kan også have lange tilbagebetalingstider = ikke rentabelt. Det sidste er der nok heller ikke den store forskel på uden en ny controller og “app” styring. Og så er vi tilbage til KISS. Det kan også have stor WAF.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 1/24/2022 at 6:55 PM, Lars Jacobsen said:

Et helt andet spørgsmål er hvorfor . Hvad er meningen med at skifte ?

Vi har ikke noget ønske om at udvide installationen, da vi nærmest ikke bruger dæmp-funktionerne, så indkøb af ny controller er ikke i vores plan.
Der er i øvrigt ikke andet udstyr end hvad jeg nævner + IR modtager og LK remote. Så det er et meget simpelt IHC-setup.

Årsagen er at der alligevel skal skiftes en række sprungne pærer, og så ville vi konvertere til LED, hvis muligt. De holder længere, bruger mindre strøm og lyser de leverer er fint til os. Derfor skal opgaven også ses som hvad der er muligt med simple midler.

Sagt på en anden måde:
Hvis ikke vi kan nøjes med at skifte pæren til LED og dæmpningen fungerer, så ryger der halogen-pærer i igen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok