Hop til indhold
  • 0

IHC+PIR+DALI


EsbenPedersen
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg er rimelig ny i IHC og har brug for lidt hjælp.

Jeg har bygget hus og installeret IHC med Visuel 3. Lavet simpel program med div dæmp m.m. Det fungere fint.

I vores garage har jeg LED armatur med DALI dæmp, de er pt koblet til 230AC styring, og jeg tænder/slukker/dæmper via relæudgang med opsætning 1.1.04c Følg/invertering

Vi vil gerne have sensor på, så lyset tænder når vi kører ind med bilen.

Jeg har monteret en Niko 24DC PIR sensor og fortrådet den til IHC indgang.

Jeg kan ikke finde en blok, hvor jeg kan få det til at fungere med den nuværende opsætning af DALI armaturer. PIR sensoren registrere hele tiden bevægelse, også når den er (ON) og der default skal gå 3 min før den slukker. Det bevirker at DALI systemet får pulser of tænder/slukker hele tiden.

Havde det være en PLC jeg havde arbejdet med, ville jeg have "spærret" sensorsignalet imens "timer" var aktiv. Men jeg kan ikke se sådan muligheder i IHC blokkene.

 

Er der en der har et godt råd? Måske skal IHC - DALI koblingen gribes an på en helt anden måde?

Mvh

Esben Pedersen

 

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvis jeg har forstået dig ret, så ønsker du at din PIR "kun" skal sende en puls ved tænd og sluk på samme udgang, samt at denne udgang holdes ON når du vil dæmpe lyset op/ned.

Det kan jeg ikke umiddelbart se kan løses med LKs blokke.

Nu ved vi ikke hvorfor du har valgt dæmp i din garage, skal garagen burges til fest eller forelskede du dig bare i lamperne. Hvis det er det første så vil jeg anbefale dig et setup med en wireless eller 2 kanals lysdæmper som styrer en 1-10 konverter som så igen, via 1-10v signalet, styrer dine DALI lamper. Med dette setup får du fuld funktionalitet i både program og ikke mindst via din App, så du nemt kan ændre lyset efter behov fra din mobil under festen.

Hvis det er pga. lamperne. så skal du nok bruge noget tid på at lærer funktionsbloks programmering, alternativt kan jeg lave den for dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning

Tak for svar, du har helt rigtig fat i problemstillingen. Det er 2021 så også dæmp i garage dog ikke i mit værksted og hal.:D

Jeg havde 100% valgt lyskilder med dæmpbar driver, der passede til LK LED lysdæmper.

Men min hustru forelskede sig i de her armatur med DALI. Så det blev DALI og jeg må fikse det.:)

Jeg har fra anden siden fået forslået samme setup som du beskriver, dog med wireless dæmper. Vil helst kører med den nye 2 kanals, da resten af IHC installationen er lavet med disse.

Jeg tænker at benytte en Lunatone DALI converter der kan omsætte 1-10v til DALI.

Med 2 kanals dæmper, benytter man blot dæmp fra den ene kanal til input signal på IHC converter? Jeg tænker det er 820B1224 jeg bruge.

 

Mvh Esben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars1

Jeg har prøvet PIR blokkene, men når jeg benytter DALI armatur med simpel 230AC push styring, har jeg brug for puls til tænd/sluk, og PIR blokkene giver fast udgang ved normal opsætning, så dæmper armaturene op/ned/op/ned imens PIR er aktiv.

Benytter jeg de interne signaler, og flytter dem til push signal på en 1.1.04c, så sendes PIR bevægelsessignalet også imens PIR er on, hvilket resultere i at lyset tænder, men slukkes når man bevæger sig i lokalet med lys tændt, også tænder det igen osv. Det fungere som blinklys, når man går igennem garagen.

Jeg har overvejet at lave en blok selv, har ikke prøvet det før, men er vant til at programmere PLC. Jeg vil blot lave en blok hvor jeg har input fra de interne signaler fra PIR modulet, udgangen går on med et puls og timer kører, imens timer er aktiv udelukkes PIR input signal og lyset slukker med puls.

Herved vil det ikke være 100%, men jeg kan tænde lyset konstant når vi skal være i garagen længere tid end min timerindstilling og derved leve med at lyset slukker efter eks 10min, for så at tænde igen, hvis man stadig er derude.

Jeg tvivler nemlig på at IHC timer kan kører reset at tid on, på intern PIR signal, det ville jeg kunne i PLC og derved ville lys tænde og være aktiv så længe der er bevægelse og slukke når man forlader garage efter tiden er gået.

 

Mvh Esben 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, EsbenPedersen skrev:

Med 2 kanals dæmper, benytter man blot dæmp fra den ene kanal til input signal på IHC converter? Jeg tænker det er 820B1224 jeg bruge.

Det er korrekt. Om du bruger den ene kanal i de nye dæmper, en Wireless eller en hvilken som helst anden dæmper er ligegyldigt. Konverteren skal bare bruge en input på 0 til 230v som den laver om til 1 - 10v. Men med de nye, eller wireless, får du 100% integration i både programmering og App.

2 timer siden, EsbenPedersen skrev:

Jeg har overvejet at lave en blok selv, har ikke prøvet det før, men er vant til at programmere PLC. Jeg vil blot lave en blok hvor jeg har input fra de interne signaler fra PIR modulet, udgangen går on med et puls og timer kører, imens timer er aktiv udelukkes PIR input signal og lyset slukker med puls.

Herved vil det ikke være 100%, men jeg kan tænde lyset konstant når vi skal være i garagen længere tid end min timerindstilling og derved leve med at lyset slukker efter eks 10min, for så at tænde igen, hvis man stadig er derude.

Jeg tvivler nemlig på at IHC timer kan kører reset at tid on, på intern PIR signal, det ville jeg kunne i PLC og derved ville lys tænde og være aktiv så længe der er bevægelse og slukke når man forlader garage efter tiden er gået.

Med en specifik funktionsblok kan du få lige præcis den funktionalitet som du måtte ønske. Det kræver kun at du bliver 100% afklaret på funktionaliteten og så ham der sider 40cm foran skærmen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 8.11.2021 at 19:15 , EsbenPedersen skrev:

Jeg har overvejet at lave en blok selv, har ikke prøvet det før, men er vant til at programmere PLC. Jeg vil blot lave en blok hvor jeg har input fra de interne signaler fra PIR modulet, udgangen går on med et puls og timer kører, imens timer er aktiv udelukkes PIR input signal og lyset slukker med puls.

Jeg er sikker på du er i gode hænder hos Henning, så jeg vil lade jer fortsætte dialogen. Dog vil jeg gøre opmærksom på at hvis du selv vælger at programme IHC (Det er slet ikke så svært) skal du være opmærksom på at IHC er event styret mens PLC er status styre. Jeg har erfaring fra begge, og bander ofte over at IHC ikke er status styret, selvom nogle ting er nemmer i IHC fordi det er event styret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok