Jump to content
  • 0

IHC programmering af udendørslys med lux føler

Lofterpalle
 Share

Question

Hej

Er der en venlig sjæl der kan se mit program igennem jeg har lavet på styring af udendørs lys med LUX, kalender og ugeur styring for hver udgang?

Jeg har kun anvendt 1.1.12 + 2.1.04.a + 2.1.02.b for hver udgang.

Mit ønske er at nogle udgange altid tænde og slukke på lux følere, og andre udgange kun slukke på luxføleren.

Kalender er med fordi udgange skal være tændt hele året undtagen i december, dog vil ur styringen i nogle tilfælde slukke lamperne tidligere.

Uge uret er på for at kunne skifte mellem 2 lamper der er skiftevis tændt hver anden dag, og weekender.

Det var dette program jeg lagde ind i sidste uge der fik kontrolleren til at gå i selvsving. Men jeg kan ikke finde fejlen, da det virker i simuleringen.

Jeg har slettet alle andre lokaliteter så der kun er udv. lys tilbage.

Udv. lys_A.vis

Recommended Posts

• 0
På 5.9.2021 at 18:28 , Lofterpalle skrev:

Tak fordi du havde tid til at se mit program igennem for fejl.

Som jeg kan forstå på det, så er der vel kun en mulighed tilbage. Det er vel at fjerne alle de programmeringer jeg har lavet på lux føleren og tilføje dit optimeret forslag i mit program "Mit_palle" og lægge programmet op i controlleren og håbe på den ikke går i fejltilstand. 
(Det stadig mærkeligt der ikke er fundet fejl i min fil Udv. lys_A, da det var disse ændringer der fik controlleren til at gå i fejltilstand.)

Har du turdet prøve at lægge programmet ind?

• 0
38 minutter siden, Allan Nissen skrev:

Har du turdet prøve at lægge programmet ind?

Tak fordi du spurgte :) 
Jeg har kunne ændre i mit oprindelige program uden kontroller er fejlet (det uden dit optimeret program udv_lys_B)
.

Her i weekenden vil jeg forsøge at lægge din rettelse ind og håber det ikke går galt igen. 

Hvordan gør jeg det nemmest? 

Er jeg nødt til at lave tilføjelser manuelt i min fil mit_palle via en ekstra PC med f.eks. Visual kørende, eller kan jeg kopiere dine rettelser over i min mit_palle?

• 0
21 minutter siden, Lofterpalle skrev:

Tak fordi du spurgte :) 
Jeg har kunne ændre i mit oprindelige program uden kontroller er fejlet (det uden dit optimeret program udv_lys_B)
.

Her i weekenden vil jeg forsøge at lægge din rettelse ind og håber det ikke går galt igen. 

Hvordan gør jeg det nemmest? 

Er jeg nødt til at lave tilføjelser manuelt i min fil mit_palle via en ekstra PC med f.eks. Visual kørende, eller kan jeg kopiere dine rettelser over i min mit_palle?

Du kan ikke kopiere. Lav rettelserne i dit program, det er jo de samme blokke, bare links der er anderledes. Ja, hvis ikke du kan køre to instance af visual er det nok mest overskueligt at have to pc’er. Evt screenshots.

• 0

Så har jeg en update.

Det lykkes nu at ændre og tilføje den optimeret fil (Udv.lys_B) som @Allan Nissen har været så flink at lave til mit IHC program "Mit_palle.vis".

Jeg har oploadet den opdateret fil til controlleren uden fejl, årsagen kan være, at der er fejl i det program jeg lagde op tidligere "Udv.lys_A".

Vi må se i aften om det virker som ønsket.  (Jeg lader i hvert fald programmet køre et stykke tid inden jeg laver næste ændring)

Jeg har brug for lidt mere hjælp hvis det er muligt:

1. Jeg har planer om at bruge samme koncept som du har lavet i udv.lys. til FB blokke til udvendig julebelysning, således det tænder/slukker på lux føleren med et ugeur, og ikke på faste tidspunkter som det er nu.  Det kan jeg vel gøre uden problemer?

2. Jeg mangler også at få styret mit udv. lys som er styret at et 1-10V modul. Lige nu er det simpelt tænd på ur (BIT 1) og sluk på (BIT 2)

Jeg har ingen kontakter/tryk der skal styre det udv. lys, det skal udelukkende styres automatisk med tænd og sluk på lux føler og uge ur (Samme koncept som ovenfor), men der skal automatisk dæmp i faste niveauer (f.eks 75%/50%/25%).

Jeg har ikke helt kunne finde ud af hvordan jeg gør det. Er der nogen der kan hjælpe med det?

image.thumb.png.8b194ee290203c091bdfc24471d4bae0.png

image.png.3c9cce1e874adf29d5562f4e7fd9e91f.png

• 0
3 timer siden, Lofterpalle skrev:

1. Jeg har planer om at bruge samme koncept som du har lavet i udv.lys. til FB blokke til udvendig julebelysning, således det tænder/slukker på lux føleren med et ugeur, og ikke på faste tidspunkter som det er nu.  Det kan jeg vel gøre uden problemer?

2. Jeg mangler også at få styret mit udv. lys som er styret at et 1-10V modul. Lige nu er det simpelt tænd på ur (BIT 1) og sluk på (BIT 2)

Jeg har ingen kontakter/tryk der skal styre det udv. lys, det skal udelukkende styres automatisk med tænd og sluk på lux føler og uge ur (Samme koncept som ovenfor), men der skal automatisk dæmp i faste niveauer (f.eks 75%/50%/25%).

Jeg har ikke helt kunne finde ud af hvordan jeg gør det. Er der nogen der kan hjælpe med det?

Fedt. Det kan være dit lys tænder tidligere end det reelt bliver mørkt i dag. Det er fordi inputtet i kalender blokken for "indgang for UR" default er ON. Det er ikke en fejl og retter sig så snart Lux blokken går OFF i morgen tidligt. Hvis du vil komme det i forkøbet så åben serviceview, find Lux blokken i højre side, marker udgangen og tryk på SPACE så udgangen skifter toggles ON/OFF. Forvirrer forklaringen mere end det gavner, så bare glem det, det er som sagt ikke en fejl.

1.) Øh ja. Jeg forstår ikke hvad du vil gøre anderledes med julebelysning end med udvendigt lys?

2.) Her må du nok forklare lidt mere specifikt hvad lyset skal gøre? Lyset kan tænde på 2 faste niveauer, hvornår skal de niveauer være aktive?