Hop til indhold

Nyt hus, Wireless or not


Recommended Posts

Hej allesammen,Jeg skal indenfor den nærmeste fremtid igang med at bygge et dejligt nyt hus til min evigt voksende familie, ensidig taghældning og loft til kip, 195 kvm, gasbetonsten overalt, hvor ydervæg er en 400 mm massivblok!Jeg er rimelig hooked på IHC, men kan ikke rigtigt forstå den antipati der er mod wireless. Så gør mig klogere :cheer: Så kommer der nogle spørgsmål til proffesorene!!!Hvad ville i gøre? :blink: Jeg har tænkt på at lave alle tryk trådløse, og alle stikkontakter og lampesteder "outputstyret" fra tavlen. Så det eneste jeg skal bruge indgange til er PIR + andre behagligheder. Er dette en dum løsning :huh: Problemstillingen er jo at der i et hus med så højt til loftet, hvis man da kører den vej, at der er 5 meter til toppen i den ene side.Ville i dele rummene op, så det som tradionelt bliver samlet i en loftsdåse og så sendt til tavlen derfra? så ville der i snit gå ca 4-5 "tændledninger" til et rum. (mange af mine tanker går på føringsvejene må jeg indrømme)Angående IHC tavlen, kunne jeg godt tænke mig at placere den i teknik rummet, som bliver over det nedbyggede loft i bryggerset.(jeg ved at måler skal sidde i "hovedhøjde", kunne placeres i ydervæg) Her skal også være varmegenvinding.Jeg har klistret en plantegning på indlægget, hvor det grøntskraverede er det nedsænkede loft.Kom med jeres input til hvad i synes der er forkert og rigtigt! På forhånd tak! [img size=800]http://website.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/images/Redigeret_plantegning.jpg

post-2178-1354925675743_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

wireless er skam godt, men i et helt hus med beton.. tja..kan du leve med at skifte batterier ind imellem?lav en test på rækkevidden i lign. omgivelser, de wireless dimmere er så geniale.personligt vil jeg trække en ledning til tryk.husk at beton mindsker rækkevidden betydeligt, men der er flere der har gjort det med succes, andre knap så heldige..just my 2 cents

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for det hurtige reply Thomasbl, Tror du wireless er så dårligt efterhånden, jeg tænker at efter der er kommet antennesplittere og kabel forlængere!Jeg har da også bare tænkt på at lave et hus hvor det kun er bygget op af en wireless controller m. viewer (selvfølgelig), wireless tryk og wireless stikkontakter/lampudtag. med væsentlige besparelser i kabeltrækkeriet. Og det "lille men" med batterierne, så er det da ikke prisen på sådanne der skal skræmme en. 2 stk i Tiger for 20 kr så vidt jeg husker.Thanks for your 2 cents.

Link til kommentar
Del på andre sites

HejJeg er pt ved at bygge nyt hus og har gået i samme tanker som dig. Jeg er ved at lave et fuldmuret hus med saksespær i køkkenalrum og stue. huset er på 185m2. Jeg fandt nogle test på nettet hvor den generalle konklusion var at tryk nemt kunne række, men ved stikk. og lampesteder var resultatet ikke prangende. Jeg har selv valgt at lave wireless ved tryk hvor jeg ikke ønsker at fræse, og det er ca 80% af alle tryk. Jeg har også fjernet den "normale" stikk. som sidder under alle afbryder ved døren, da den normal kun er til støvsuger og da vi har centralstøvsuger, er behovet næsten væk. Derved undgår jeg at fræse/bore op gennem dør overlæggerne. Jeg vil tro jeg har et resultat i slutningen af Juli, hvorvidt de wireless tryk fungere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lige fået sat en trådløs dimmer op, i mit betonhus. Det virker, men det virkede først, da antennen kom højt op på loftet. Nu kan den lige række. Afstanden er ca. 12 meter. Jeg tror jeg ville vælge at trække kabel til det meste, selv om det er mere besværligt. Hvis du vælger at trække nogle 7 lederkabler ud til hvert rum, er det ikke så meget kabel der skal bruges.

Link til kommentar
Del på andre sites

Brug wireless hvor det er nødvendigt, og fortrådet hvor det er muligt. Hvorfor?Fordi der kun er et begrænset antal "adresser" i IHC Wireless. Der er ingen officiel begrænsning, men den antages at være ca. 64.I et nyt hus er det jo nemt at trække et fleksrør hen til et udtag, og sætte en ringetryk op. Det er nemmere at fjerne et udtag, end at etablere et ny

Link til kommentar
Del på andre sites

Dch199 skrev:

Tak for det hurtige reply Thomasbl, Tror du wireless er så dårligt efterhånden, jeg tænker at efter der er kommet antennesplittere og kabel forlængere!Jeg har da også bare tænkt på at lave et hus hvor det kun er bygget op af en wireless controller m. viewer (selvfølgelig), wireless tryk og wireless stikkontakter/lampudtag. med væsentlige besparelser i kabeltrækkeriet. Og det "lille men" med batterierne, så er det da ikke prisen på sådanne der skal skræmme en. 2 stk i Tiger for 20 kr så vidt jeg husker.Thanks for your 2 cents.
en rigtig god ide er at teste dækningen inden du beslutter dig, som du kan læse er meninger delte.brug det du har det bedst med, hvis det er wireless, så test.man kan dække meget med splittere og flere antenner, problemer kan altid løses, så giv du den gas mester
Link til kommentar
Del på andre sites

thomasbl skrev:

Dch199 skrev:
Tak for det hurtige reply Thomasbl, Tror du wireless er så dårligt efterhånden, jeg tænker at efter der er kommet antennesplittere og kabel forlængere!Jeg har da også bare tænkt på at lave et hus hvor det kun er bygget op af en wireless controller m. viewer (selvfølgelig), wireless tryk og wireless stikkontakter/lampudtag. med væsentlige besparelser i kabeltrækkeriet. Og det "lille men" med batterierne, så er det da ikke prisen på sådanne der skal skræmme en. 2 stk i Tiger for 20 kr så vidt jeg husker.Thanks for your 2 cents.
en rigtig god ide er at teste dækningen inden du beslutter dig, som du kan læse er meninger delte.brug det du har det bedst med, hvis det er wireless, så test.man kan dække meget med splittere og flere antenner, problemer kan altid løses, så giv du den gas mester
Jeg forstår mig heller ikke rigtigt på LK, hvorfor de ikke har været lidt mere innovative og lanceret wireless som et komplet arrangement istedet for almindelig fortrådet IHC, men det er nok for at installatørerne ikke skal løbe tør for arbejde.Jeg tror at hvis de havde lavet et mere stabilt setup fra starten var der nok flere der var hoppet på wireless-vognen fra starten.Men det er jo bare min mening, og hvad er den værd :S Jeg synes jo at ideen i wireless er genial, da man sparer en masse ledninger, men jeg ved også godt at i praksis er wireless noget tung at danse med (rækkevidde, svartider og lign.)
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes det er genialt at man kan både wireless og fortrådet. Hvis man alligevel er ved at trække kabler, f. eks. i forbindelse med ny- eller om-byg, så er det jå småting at trække et ekstra kabel til f.eks. et ringetryk. Desuden er wireless modulerne væsentligt dyrere. F.eks koster et ringetryk med 2 slutte kr. 79 i fortådet udgave og kr. 335 for et wireless tilsvarende. Så i et nyt hus med f.eks. 64 tryk bliver det en merudgift på over kr. 16.000

Link til kommentar
Del på andre sites

McenterFreak skrev:

Jeg synes det er genialt at man kan både wireless og fortrådet. Hvis man alligevel er ved at trække kabler, f. eks. i forbindelse med ny- eller om-byg, så er det jå småting at trække et ekstra kabel til f.eks. et ringetryk. Desuden er wireless modulerne væsentligt dyrere. F.eks koster et ringetryk med 2 slutte kr. 79 i fortådet udgave og kr. 335 for et wireless tilsvarende. Så i et nyt hus med f.eks. 64 tryk bliver det en merudgift på over kr. 16.000
Ja jeg skal da ærligt indrømme at jeg heller ikke er i besiddelse af et pengetræ, men jeg har så heller ikke forsøgt at regne ret meget på tingene, da jeg stadig er i idéfasen64 tryk i et helt hus lyder for mig også som rigtigt mange, jeg kan ikke få mit forbrug ret meget over de 20 stk. Hvor vil i placere alle de tryk, der skal vel kun sidde en 4 slutte i hvert værelse og 2 4-slutte i de store rum som køkken, stue og bryggers.
Link til kommentar
Del på andre sites

"F.eks koster et ringetryk med 2 slutte kr. 79 i fortådet udgave og kr. 335 for et wireless tilsvarende. Så i et nyt hus med f.eks. 64 tryk bliver det en merudgift på over kr. 16.000"Uden at jeg kan komme med det helt rigtige regnesykke, vil jeg gøre opmærksom på at i den fortrådet udgave skal man tillæg en pris på input modulerne - Input 24 V d.c. / 3 mA med 16 indgange set til 375 kr. – svanen til ca. 20 kr. pr. indgang, og dertil skal der vel også tillægs et eller andet beløb for IHC-controller, samt et beløb til ledning.Og pris imellem den trådløs tryk på 2 og 4 er måske mindre end 25 kr. – og så bliver regnestykke lidt beder!!! Jeg har personligt valgt at bruge en blanding af wireless og fortrådet, efter nogle praktiske forhold, men med en over vægt på de wireless

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har valg at lave trået de steder hvor det er muligt (jeg har lave ihc samtidigt med centralvarme) der er nok dyrere i kable men det giver lidt andre muligt heder som tryk med LED.Jeg bruge dog wireless lys dæmper da det er muligt at definere et lysniveau f.eks 80%skulle jeg lave et system kun med wireles enheder vil jeg bruge kombi enhedre hvor det er muligt af flere grunde:1. samlet bliver det billigere2. man skal ikke skifte batt. (prøve at place kombi enhed ved det mest bruget tryk i rummet)3. det tæller kun som en enhed i kommunikationen (grænsen på 64 enheder er sat for at undgå lange svar tider)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 6 months later...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok