Hop til indhold
  • 0

Dimmer 350 LR funktion?


R.Bach
 Share

Spørgsmål

Hej


Jeg har en række 350 LR dimmere.
Jeg har dem integreret over i min Home Assistant, (hvor jeg har status). Jeg har det problem at de ryger ud af sync på status.

De er pt. ikke trådet med SLUK-ALT 230V indgangen - så det er jeg ved at kigge på.
Iflg. denne må/skal man IKKE bruge både 24 V styrespænding og 230V samtidig.


http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/97729_03.pdf

Det er dårligt beskrevet hvorledes den opfører sig afhængig af input


Spørgsmål:

a) Hvis man ønsker at bruge 230V styringen - skal KUN denne bruges?

b) Hvordan er funktionaliteten i 350 LR'ern ? Skal der være konstant spænding på 230V indgangen?

c) Hvordan reguleres der så op/ned ? Og hvordan ved den at den nu skal slukke helt.

d) Kan man nøjes med at bruge 1.2.01.c og er det kun udgangen "Udgang for sluk af 230V udgang" der skal bruges?

 

Håber der er nogen der kan dele deres erfaring om hvordan det fungerer.

Pft.

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Benytter ikk 350LR dimmeren men har nogle uni400 som styres vha 230V på samme måde (pga manglende output24) 


a) Ja

b) Nej der skal ikke, men fjernes den mistes sidste niveau i hukommelsen. Dimmeren vil derefter tænde på max. og ikke sidste niveau som den var på da den blev slukket.

c) Det styres som regel med en FB hvor lang tryk regulerer den op eller ned. Retning skiftes ved at slippe og lave lang tryk igen. Kort tryk laver kip, altså slukker eller tænder. Da der ingen feedback er, kan der ikke laves en 100% sikker styring med sluk alt.

d) sidder ikke lige ved en pc og kan tjekke FB ‘n men prøv at markere den og tryk F1 og læs hjælp/vejledningen. Mener dog ikke at den specielle 230v sluk udgang skal benyttes på denne dimmer. Ellers er det til selve forsyningen som fjernes et par sekunder når sluk alt aktiveres. 
 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar Lars.

Jeg forstår ikke lige logikken i 230V indgangen...
Så vidt jeg kan se i min simple test her, så opfører den sig fuldstændig på samme måde som når jeg bruger 24V styringssignal.
Altså at kort ON/OFF tænder og slukker og et langt regulerer op ned.

Forstår ikke hvad forskellen så er? Som jeg læser det skulle denne 230V indgang kunne bruges som en slags SLUK-alt. Men det er jo ligeså usikkert ift. status som før?

Er der noget jeg overser her?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nemlig. Det er jo hvis du f.eks. montere dimmeren i en ren 230v installation så kan du styrer fra “ringetryk” med 230v. Altså på samme måde som med et 24v signal. (men kun som alternativ).

230v indgangen er IKKE beregnet til f.eks sluk alt. Det kan kun laves ved at afbryde forsyningen, og det gør man så i en IHC installation  med det specielle 230v sluk alt signal fra FB’n som føres til et 230v output modul som så forsyner dimmeren.


 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg sidder lidt med en lignende udfordring.

Jeg har for så vidt forstået at det ikke et muligt at kontrollere Lysniveauet gennem Home Assistant med Dommer 350 LRere.
Så jeg er egentlig kun interesseret i et opsætning hvor jeg kan slukke og tænde for lyset. Selve dimmer funktionen behøver jeg ikke.

Jeg synes dog efter hånden jeg har prøvet at sætte samtlige funktioner til "On" og "Off", i ServiceView (For at finde den rette funktion), og det eneste jeg er lykkedes med, et at dimme lyset helt op og helt ned. Jeg har vedhæftet det lys jeg bruger som eksempel (Spots under gangbro)

XiUkUIk.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Korrekt. Du kan ikke regulere Dimmer 350 fra Home Assistant.

Det jeg har gjort på nogle af mine 350'ere er at koble et relæ-output ind til forsyningen til selve 350'ern.
Dette relæ styres så af "Udgang for sluk af 230 V udgang".... Denne slår fra et par sec. ved off..: dermed forsvinder spænding til Dimmer og den slukker.
Ulempe er dog, at den starter på max niveau dernæst... Men til gengæld har man 100% styr på hvad stadie den finder sig i.

De mere kritiske steder i huset valgte jeg at udskifte med 400 UNI dimmer istedet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok