Hop til indhold
  • 0

17 udgange styrret af en funktionsblok med 2 timer


Dan Pedersen1354922248
 Share

Spørgsmål

Jeg skal have lavet en funktionsblok der virker på følgende måde.Ved tryk på mus "eller tryk" - udgang 1 går on i 20 sek. - udgang 1 går off - 5 sek. pause - udgang 2 går on i 20 sek. - udgang 2 går off - 5 sek. pause. - OSV.Ovenstående bliver gentaget til 17 udgange.Det skal altså virke på den måde, at når man trykker på skærmen, "Sceneview", starter sekvensen der gør følgende:Lampe 1 tænder i 20 sekunder, hvorefter den slukker, der kommer nu 5 sek. pause inden lampe 2 tænder i 20 sek. og derefter slukker osv.Jeg syntes ikke helt jeg kan få funktionsblokken til at virke som den skal. Her er der flere spørgsmål der trænger sig på:f.eks. Skal jeg bruge en ny timer hver gang, altså 17 timere af 20 sek. og 16 af 5 sek. Eller kan jeg få timeren på 20 sek. til at genstarte f.eks. ved at timeren på 5 sek. udløber, der så igen bliver nulstillet af 20 sek timeren.Håber det var til at forstå.Det skal lige siges, at jeg ikke er vildt god til programmering. Men hvis der er nogen der har nogen gode råd, ville det være fedt.

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jo selvf. da. MEN, når jeg kørte en simulation på computeren, så virkede det som det skulle. Men som det jo altid er, så virkede det ikke da jeg først fik sat det rigtig til. Tror fejlen var, at jeg i simulationen ikke kunne følge hurtigt nok med, hvad der skete.Der skete det, at når første lampe tændte, så var den tændt i x stykke tid, efter at den slukkede, blinkede resten af lamperne som "et stroboskop" altså en efter en.Programmet så sådan ud for udgang 2 on. Resten af udgangende så ligeledes ud, bortset fra at der for hver udgang, kom en ekstra flag ind i programmet. [img size=451]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/images/Lampe_2_on_i_20_sek.jpg Da ovenstående åbenbart ikke virkede. Tror jeg nu at jeg vil prøve at programmere IHC controlleren, lige som en Slutte/bryde i PLC programmering. Altså eks på følgende måde:---start-- "-" flag x ---- "-" flag 2-----------flag 1--- "+" flag 1--- "-" timer 20 sek.--- "-" flag 3-----flag 2--- "+" flag 2------ "-" flag 4-----flag 3flag 1------timer 20 sek flag 3-/flag 2------timer 5 sektimer 20 sek int.-- "-" flag 3-- lampe 1timer 5 sek int.----flag xtimer 20 sek int.-- "-" flag 1-- lampe 2Ovenstående er bare en hurtig skitse. Håber det er til at tyde.

post-2292-1354925672626_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Fod skrev:

Fod skrev:
Jeg har lavet en tilsvarende, der kun bruger 2 timere, så du slipper for de 51 underprogrammer...
Jakob
Jeg havde gang i noget af det samme, men du var hurtigere:( Men der mangler en stop knap, så den har jeg tilføjet i en v2 :woohoo: [file name=Dans_17_udgange-ba3017827fc3e68ea409d6e221508eb7.zip size=2697]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Dans_17_udgange-ba3017827fc3e68ea409d6e221508eb7.zip[/file]

Dans_17_udgange-ba3017827fc3e68ea409d6e221508eb7.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Smed skrev:

Men der mangler en stop knap, så den har jeg tilføjet i en v2 :woohoo:
Den er god med dig; de to filer er nøjagtig ens...
C:\Program Files\LK IHC Control\IHC Visual\FunctionBlocks\Custom>fc "Dans 17 udgange v2.ifb" "Dans 17 udgange.ifb"Comparing files Dans 17 udgange v2.ifb and DANS 17 UDGANGE.IFBFC: no differences encountered

...måske uploadede du den forkerte?-- Jakob

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hey. MANGE tak for det :)Men lige et spørgsmål mere.Jeg har ikke nogen eksterne tryk, det hele styres kun via Sceneviewer, hvordan går jeg så med de indgange jeg skal bruge.Jeg syntes jeg får lidt problemer med at bruge de enkelte udgange som indgange, pga. at jeg skal bruge de enkelte udgange mere end et sted, så når jeg f.eks. bruger:Tænd lampe 1 = udgang 1ogTænd serie af lamper = udgang 1Så kan den ikke helt finde ud af det. Som jeg sagde tidligere, så er jeg ikke den store ørn til at programmere IHC. Men kan jeg benytte mig af et flag i stedet, og derved bare sætte flag"en" til at aktivere en lampe i sceneview ved et enkelt tryk?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej.Jeg har arbejdet lidt en anden vej. Jeg har lavet en funktionsblok, med 20 udgange, hvor man kan vælge tid for tænd og sluk perioder, man kan vælge hvor mange udgange man vil bruge og om blokken skal løbes igennem en gang eller uendeligt, eller til der bliver trykket stop.Jeg håber den kan brugesB) [file name=Michael_20_udgange_med_uendelig_og_udgangs_valg.zip size=3460]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Michael_20_udgange_med_uendelig_og_udgangs_valg.zip[/file]

Michael_20_udgange_med_uendelig_og_udgangs_valg.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok