Hop til indhold
  • 0

Openhab 2.5 mod Visual v.3


A. Johansen
 Share

Spørgsmål

Hej kloge openhab hjerner

Jeg er ny i programmering/opsætning af openhab.

Jeg har en openhab 2.5 som henter værdier fra min visual3 controller, jeg har sat ihc bindingen op, og i/o fra controlleren bliver hentet.

Jeg har herefter fra things oprettet diverse items.

Problemmet er at disse items ikke opdatere værdien når punktet i ihc controlleren ændres, men man kan godt betjene items fra openhab hvor controlleren så reagere.

Jeg har læst mig til at man skulle kunne rette læse/skrive rettighederne i items filen, men jeg kan ikke finde filen, påtrods af at items er oprettet via paperUI?

Hvad gør jeg forkert?

 

Mvh. Arne Johansen

 

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvis du har lavet dine items i PaperUI, så har du IKKE en items fil. Så lad vær med at lede efter den :)

Mht til dit egentlige problem, så er det ikke i items du finder "direction", men derimod i channel. Så vælg en channel, så kan du se. Jeg er dog ret sikker på, at medmindre du har manuelt ændret den, så burde den står til read/write, da det er default. 
Så noget andet må være galt med dit setup.. Har du tjekket loggen? Og i øvrig, hvor ser du at du ikke modtager opdateret værdier?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som @Kandersen korrekt skriver, så bliver der ikke oprettet nogle filer, når du bruger paperUI grafisk menu. Derimod bliver det gemt i en lokal database. Ikke alle muligheder er tilgængelig i denne menu, men kun via filer.

Derfor støder du hurtigt ind i en begrænsning, og dermed skal du alligevel bruge filer, og det er også meget nemmere. Fx. copy/paste af linier med mere, som man ikke så nemt kan gøre i det grafiske interface. Se eksempel i mit indlæg om best practice for openhab.

Jeg foreslår, at du laver det med filer, som i mit eksempel. Hvis du fortsat har problemer, så skriv igen og vedlæg filindhold.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 19.2.2020 at 23:49 , Kandersen skrev:

Hvis du har lavet dine items i PaperUI, så har du IKKE en items fil. Så lad vær med at lede efter den :)

Mht til dit egentlige problem, så er det ikke i items du finder "direction", men derimod i channel. Så vælg en channel, så kan du se. Jeg er dog ret sikker på, at medmindre du har manuelt ændret den, så burde den står til read/write, da det er default. 
Så noget andet må være galt med dit setup.. Har du tjekket loggen? Og i øvrig, hvor ser du at du ikke modtager opdateret værdier?

Mange tak for svar, jeg var ikke klar over, at den ikke lavede en thing og item fil. :o)

I controlleren har jeg oprettet en bruger med admin rettigheder som openhab logger på, og projektet blev hentet ned i openhab uden problemmer.

Jeg kan se ihc punkter under things, her har jeg så oprettet nogle items, ydermere har jeg lavet nogle rules via det nye rules engine som nu også ligger i paperUI.

Controlleren vises som værende online, jeg kan fra paperUI ligeledes betjene mine ihc punkter, men status på I/O opdatere ikke.

Kigger jeg i loggen når jeg betjener mine ihc punkter laves der log notater hver gang, men når jeg alene betjener ihcén fra et tryk vises det ikke i loggen, og mine rules opfatter heller ikke at trykket ændre status.

Den eneste binding der opdatere status er min HP binding, hvor antal printede sider opdateres automatisk, og ligeledes vises i loggen, ved hver opdatering.

Men jeg er helt lost om det er en opsætning i openhab, eller en fejl som er kommet med under installationen, jeg har noget svært ved at fejlfinde på Linux da jeg ikke har den store erfaring med det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 20.2.2020 at 17:39 , EjvindHald skrev:

Som @Kandersen korrekt skriver, så bliver der ikke oprettet nogle filer, når du bruger paperUI grafisk menu. Derimod bliver det gemt i en lokal database. Ikke alle muligheder er tilgængelig i denne menu, men kun via filer.

Derfor støder du hurtigt ind i en begrænsning, og dermed skal du alligevel bruge filer, og det er også meget nemmere. Fx. copy/paste af linier med mere, som man ikke så nemt kan gøre i det grafiske interface. Se eksempel i mit indlæg om best practice for openhab.

Jeg foreslår, at du laver det med filer, som i mit eksempel. Hvis du fortsat har problemer, så skriv igen og vedlæg filindhold.

 

Ja det kan godt være det bliver den mest stabile løsning at gøre som altid, syntes bare det er ret fedt at man kan lave det meste via web delen.

Er der noget logik programmering havde jeg tænkt at lave det i ihc, for derefter at overføre det :O)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, A. Johansen skrev:

Men jeg er helt lost om det er en opsætning i openhab, eller en fejl som er kommet med under installationen, jeg har noget svært ved at fejlfinde på Linux da jeg ikke har den store erfaring med det.

Som udgangspunkt, så er der ikke noget der som sådan "laver en fejl" under installationen. Men hvis vi starter fra start, så skal vi måske lige have på plads, hvordan du har sat det op. 
1. Hvad computer bruger du til openhab?
2. Hvordan har du installeret openhab?

Du skriver du har lavet nogle rules. Det er som sådan også fint nok. Men lad mig lige understrege: 
Hvis man begynder bagfra i det her, så kan man virkelig komme til at bruge ufattelig mange timer på noget der ikke virker.
Man bør starte den rigtige vej, dvs:

1. Få openhab op og køre. 
2. Installere IHC bindingen
3. Sikre IHC controlleren er Online
4. Lave een eller få items som er linket til IHC channels.
5. Vær sikker på disse items virker efter hensigten, (brug tail loggen til formålet). Hvis ikke items virker, så gå tilbage til 3. og køre videre derfra.
5(a). Hvis items virker efter hensigten, så kan man komme videre med logikken/sitemaps/habpanel osv..

Du behøver heller ikke lave items fil, (til at starte med, og til at forstå hele konceptet i det her). Det kan du lave bagefter, når du er blevet mere tryg ved, hvad det er der foregår. 
Normalt tager det kun ganske få minutter at lave items i PaperUI, teste dem og deraf konkludere om det virker. Det er faktisk den metode jeg benytter hvergang jeg afprøver noget nyt. Jeg bruger PaperUI til at lave den hurtige test. Og når det virker, så slettes items igen, og det hele laves færdigt i eksterne konfigurationsfiler (things > items > sitemap). 
Jeg har ALTID tail loggen kørende i et vindue, når jeg laver ændringer i openhab. Det har jeg fordi den fortæller mig med det samme, hvis jeg har lavet noget forkert. Det kunne fx være en syntaks eller andet jeg får skrevet galt i en konfigurationsfil. 

Så et godt råd er.. Start fra 3, glem alt om rules osv.. Du skal have items til at virke først. Og du skal forstå, hvad items er og hvordan man laver dem. Derfor:

Start med det simple. Link et IHC tryk (IHC channel) til een items.
Som udgangspunkt er default, at alle channels er read/write.
Det betyder, at når du har linket et item til dit IHC tryk, så vil openhab kunne sende til (write) eller modtage(read) fra IHC controlleren. 

Uden at røre ved noget andet end at have sat et item navn, så burde et IHC tryk, der er linket til et items på en IHC channel kunne ses i tail loggen som "itemnavn ON", når du trykker på det fysiske tryk. Og som "itemnavn OFF", når du slipper trykket igen. Hvis det ikke virker, så er der noget galt. 
Tjek at dit items virkelig er linket til det rigtige tryk. Hvis controlleren er Online, så er det nærmest det eneste som kan være forkert.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 22.2.2020 at 12:30 , Kandersen skrev:

Som udgangspunkt, så er der ikke noget der som sådan "laver en fejl" under installationen. Men hvis vi starter fra start, så skal vi måske lige have på plads, hvordan du har sat det op. 
1. Hvad computer bruger du til openhab?
2. Hvordan har du installeret openhab?

Du skriver du har lavet nogle rules. Det er som sådan også fint nok. Men lad mig lige understrege: 
Hvis man begynder bagfra i det her, så kan man virkelig komme til at bruge ufattelig mange timer på noget der ikke virker.
Man bør starte den rigtige vej, dvs:

1. Få openhab op og køre. 
2. Installere IHC bindingen
3. Sikre IHC controlleren er Online
4. Lave een eller få items som er linket til IHC channels.
5. Vær sikker på disse items virker efter hensigten, (brug tail loggen til formålet). Hvis ikke items virker, så gå tilbage til 3. og køre videre derfra.
5(a). Hvis items virker efter hensigten, så kan man komme videre med logikken/sitemaps/habpanel osv..

Du behøver heller ikke lave items fil, (til at starte med, og til at forstå hele konceptet i det her). Det kan du lave bagefter, når du er blevet mere tryg ved, hvad det er der foregår. 
Normalt tager det kun ganske få minutter at lave items i PaperUI, teste dem og deraf konkludere om det virker. Det er faktisk den metode jeg benytter hvergang jeg afprøver noget nyt. Jeg bruger PaperUI til at lave den hurtige test. Og når det virker, så slettes items igen, og det hele laves færdigt i eksterne konfigurationsfiler (things > items > sitemap). 
Jeg har ALTID tail loggen kørende i et vindue, når jeg laver ændringer i openhab. Det har jeg fordi den fortæller mig med det samme, hvis jeg har lavet noget forkert. Det kunne fx være en syntaks eller andet jeg får skrevet galt i en konfigurationsfil. 

Så et godt råd er.. Start fra 3, glem alt om rules osv.. Du skal have items til at virke først. Og du skal forstå, hvad items er og hvordan man laver dem. Derfor:

Start med det simple. Link et IHC tryk (IHC channel) til een items.
Som udgangspunkt er default, at alle channels er read/write.
Det betyder, at når du har linket et item til dit IHC tryk, så vil openhab kunne sende til (write) eller modtage(read) fra IHC controlleren. 

Uden at røre ved noget andet end at have sat et item navn, så burde et IHC tryk, der er linket til et items på en IHC channel kunne ses i tail loggen som "itemnavn ON", når du trykker på det fysiske tryk. Og som "itemnavn OFF", når du slipper trykket igen. Hvis det ikke virker, så er der noget galt. 
Tjek at dit items virkelig er linket til det rigtige tryk. Hvis controlleren er Online, så er det nærmest det eneste som kan være forkert.  

Hej igen

Jeg har først haft tid at kigge på openhab i weekenden.

Det virker nu, og det eneste jeg gjorde var at lave en ny installation igen, jeg er helt lost på hvad problemet var,  men værdier opdateres nu, og rule engine virker også helt perfekt.

Den eneste forskel er at første forsøg hvor værdier ikke blev opdateret var 2.5.0, og den jeg har installeret nu er 2.5.2, og det spiller max.

Tusind tak for jeres engagement og jeres input :o)

Mvh. Arne

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok