Hop til indhold

wake on lan


Henrik Gundertofte
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Henrik Gundertofte skrev:

Hej

Kan IHC Captain sende en wake on lan command til en pc eller nas på netværket ?

Jeg har nu i en anden tråd set at det KAN man - men hvordan installerer man wake on lan på rp4, jeg er god til plc & visual men grøn i Raspberry pie :-)

Flot arbejde med IHC Captain i øvrigt !

Mvh Henrik

Jeg har ikke bygget det ind så det kræver lidt ekstra nørderi at få det til at virke.

Du skal installere et program der etherwake:

sudo apt-get install etherwake

 Og køre det fra ihc captain med noget ala:

etherwake -i eth0 AA:BB:CC:DD:EE:FF

Du skal nok tilføje www-data brugeren til sudoers:

https://askubuntu.com/a/159009

 

Grunden til det ikke er noget jeg har inkluderet er at jeg tænkte wake on lan var en nørd ting ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Henrik Gundertofte skrev:

Hej Mikkel

Ja vi er vel alle nørder på et eller andet plan :-)

Hvordan skal jeg installere dette: 

Jeg skal vel lukke IHC Captain brugerfladen ned for at køre denne kommando ?

Mvh.

Henrik

Du skal logge ind på rpi via ssh eller et fysisk tastatur og skærm. Hvis du vil gøre det via ssh skal du have en putty client og tændt for ssh. Der er flere guides men det er nok nemmest at lukke ned for rpi via IHC captain, smide sd kort i PC/Mac og lave en fil der hedder ssh på kortet.

 

Følg punkt 3 og frem: https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/ssh/

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Kandersen skrev:

Det er sgu da også nørdet at tænde sin computer fra et IHC tryk, i stedet for at bruge tænd/sluk knappen på computeren :D

Spøg til side - Jeg kan sagtens se at en funktion som dette kan give mening i visse tilfælde. 

Jeg bruger det til at tænde mit SmartTV. 

Se evt. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen

Ja det er nørdet :-) 

Jeg tænker at bruge det til at starte min NAS, den lukker selv ned ved midnat tid når den er færdig med at synkronisere med skyen. jeg forstiller mig så at den så bliver startet via IHC når der kommer nogen hjem ( i hverdagen). I weekenden kan den evt. starte op efter sin egen tidsplan. Det kan også bruges til at starte den ude fra, hvis det skulle være nødvendigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok