Hop til indhold
  • 0

Alarm blok, magnetkontaktsæt


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Jeg sad i går og legede med alarm blokken i Visual 2. Bla skulle jeg prøve at få nogle trådløse dørsensorer (xiaomi) ind i controlleren via openhab. Det funger ganske glimragende.
Jeg tilføjet produkt Magnetkontaktsæt i venstre side, og lagde kontakten ind under magnetkontakt i højre side (blokken). Derefter linkede jeg openhab til magnetkontakten.
Til sidst testede jeg dels alarm (total alarm) og skalsikring. Det hele fungere ret godt, hurtigt og effektivt..
Meeeeen...

Jeg undre mig over, at når man bruger dette produkt "magnetkontaktsæt" til dørsensorer på den måde, så kommer der i loggen for alarmen til at stå, at alarmen blev startet af "Magnetkontaktsæt". Dvs den skriver faktisk ikke hvilken magnetkonstaktsæt det er der er tale om.  Nu testede jeg tilfældigvis med 2 dørsensorer. Og i begge tilfælde står der det samme i loggen. 
Det synes jeg ikke er specielt hensigtsmæssig, hvis man fx har et hav af magnetkontaktsæt. Så kan man stase rundt og lede efter den som aktiverede alarmen. Det havde været rart om man, ligesom med PIR, kunne se, hvilken det var der havde udløst alarmen.

Spørgsmål:
Er der nogen mulighed for at få den til at melde, hvilken magnetkontaktsæt der har udløst alarmen? Evt bare det rum man har linket til?

1221118089_ihcalarmBasicUI.png.3e5883283e6a4ed2568cc6f03dd5fce3.png

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Mon ikke det kan gøres ved at ændre teksten i Visual, hvilket du dog ikke kan gøre direkte.

Prøv at lægge vedhæftede fil i i Visual mappen, Products, Datalinje produkter, 01#Input. genstart Visual, læg produktet ind igen og flyt alle forbindelser til den nye. Gem projektet og genstart mm.

God fornøjelse :-))

product2109.def

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Mon ikke det kan gøres ved at ændre teksten i Visual, hvilket du dog ikke kan gøre direkte.

Det vil jeg tro. Jeg skal bare vide hvordan jeg så ændre teksten indirekte, for ganske som du siger, så kan man ikke ændre teksten :-D

Jeg tester lige din fil senere i aften når jeg kommer hjem. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Prøv at lægge vedhæftede fil i i Visual mappen, Products, Datalinje produkter, 01#Input. genstart Visual, læg produktet ind igen og flyt alle forbindelser til den nye. Gem projektet og genstart mm.

God fornøjelse :-))

Tak Henning, du er en knag :lol: Nu kan jeg give dem et ordentlig navn. Underligt de (LK) ikke selv har tænkt det i sin tid..

EDIT - Er det bare den linie 7 (locked) som rettes fra yes til no ? (mere så jeg ved det til en anden gang)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En lille hjælp til opsætningen af alarm i openhab for @Sorensen1212  og andre som måtte have interesse.

Her er min things fil ang alarm. Helt til højre har jeg angivet farverne i parrentes som skal holdes op imod det billede af visual som jeg vedhæfter. 
Der hvor samme farve er i begge sider, er det fordi det er valgfrit. 
Der hvor der er to farver ud fra samme funktion, er fordi jeg var en klovn at linke til den samme to gange.. Men det skader ikke :-)

Håber du kan bruge det og giver mening, ellers så skyd løs.
 

 // Alarm
       Type switch   :alarm_sabotagekreds          "Alarm sabotagekreds"                  [ resourceId=3139345, direction="ReadOnly" ]  (LILLA)
       Type switch   :alarm_status                 "Alarm status"                         [ resourceId=3142418, direction="ReadOnly" ]  (BLÅ)
       Type switch   :alarm_total                  "Alarm tilkoblet"                      [ resourceId=3144722, direction="ReadOnly" ]  (LYSBLÅ)
       Type switch   :alarm_totalFra               "Alarm frakoblet"                      [ resourceId=3138065, pulseWidth=300 ]	    (GRØN)

       Type switch   :alarmLedArmOk                "Tilkoble Alarm Ok"                    [ resourceId=3455067, direction="ReadOnly" ]  (GUL)
       Type switch   :alarmLedArmed                "Total Alarm tilkoblet"                [ resourceId=3455323, direction="ReadOnly" ]  (ORANGE)
       Type switch   :alarmLedIndikering           "Alarm indikering"                     [ resourceId=3455579, direction="ReadOnly" ]  (RØD)
       Type switch   :alarmLedSabokredAaben        "Sabotagekreds aaben"                  [ resourceId=3455835, direction="ReadOnly" ]  (BRUN)

       Type switch   :alarmMagnetKredsAaben        "Magnetkreds aaben"                    [ resourceId=3142930, direction="ReadOnly" ]  (LYS LILLA)
       Type switch   :alarmMagnetkredstilkobl      "Magnetkreds tilkoblet"                [ resourceId=3144978, direction="ReadOnly" ]  (LYS BLÅ)

       Type string   :alarmStartetVia              "Alarm startet via"                    [ resourceId=3145743, direction="ReadOnly" ]  (LYS GRØN)
       Type datetime   :alarmStartetTid            "Alarm startet tid"                    [ resourceId=3145997, direction="ReadOnly" ]  (LYS ORANGE)
       Type datetime   :alarmStartet               "Alarm startet dato"                   [ resourceId=3146254, direction="ReadOnly" ]  (ROSA)

1890100465_visualalarmmedfarver.thumb.png.d8578839acc510c6a25bc2d28356abeb.png

Mine items..
 

// IHC Alarm status
Switch    alarm_sabotagekreds        "IHC Sabotagekreds [%s]"                                                  <light>         (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarm_sabotagekreds" }
Switch    alarm_status               "IHC Alarm status (Grøn=klar. Rød=ikke klar.) [%s]"                       <switch>        (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarm_status" }
Switch    alarm_totalalarm           "IHC Total Alarm tilkoblet [%s]"                                          <light>        (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarm_total" } 

Switch    alarmLedArmOk              "Tilkoble Alarm Ok [%s]"                                                  <light>        (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarmLedArmOk" }
Switch    alarmLedArmed              "Total Alarm tilkoblet (Grøn=klar. Rød=ikke klar.) [%s]"                  <light>        (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarmLedArmed" }
Switch    alarmLedIndikering         "Alarm indikering [%s]"                                                   <light>        (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarmLedIndikering" }
Switch    alarmLedSabokredAaben      "Sabotagekreds aaben [%s]"                                                <light>        (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarmLedSabokredAaben" }

Switch    alarmMagnetKredsAaben      "Magnetkreds Åben [%s]"                                                   <light>         (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarmMagnetKredsAaben" }
Switch    alarmMagnetkredstilkobl    "Magnetkreds tilkoblet [%s]"                                              <light>         (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarmMagnetkredstilkobl" }

String    alarmStartetVia           "Alarm Startet via [%s]"                                                   <light>         (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarmStartetVia" }
DateTime    alarmStartetTid           "Alarm Startet tid [%1$tH:%1$tM:%1$tS]"                                  <time>          (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarmStartetTid" }
DateTime    alarmStartetDate          "Alarm Startet d. [%1$td.%1$tm]"                                         <calendar>      (alarm)                                                                     { channel="ihc:controller:elko:alarmStartet" }

Og til sidst mit sitemap:

	Frame label="Alarm" {

		Text item=alarm_status
		Text item=none
		Text item=alarm_totalalarm
		Text item=alarm_sabotagekreds

                Text item=alarmLedArmOk
                Text item=alarmLedArmed
                Text item=alarmLedIndikering
                Text item=alarmLedSabokredAaben

                Text item=alarmMagnetKredsAaben
                Text item=alarmMagnetkredstilkobl
                Text item=alarmStartetDate
                Text item=alarmStartetTid
                Text item=alarmStartetVia
	}
Redigeret af Kandersen
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ups.. Glemte lige en vigtig detalje til ovenstående..
Der er flere "read-only" i min things fil, som i realiteten er linket til et input i funktionsblokken (eller tryk). Disse er read-only af sikkerhedsmæssige hensyn, da jeg oprindelig IKKE ønskede at openhab skulle kunne aktivere/deaktivere alarmen eller andet, mens jeg stadigvæk ville have status med over i openhab.. Derfor kan man bruge read-only.
Hvis man ønsker at openhab skal kunne styre disse input funktioner (eller tryk), så skal read-only fjernes i things filen. (IHC bindingen har read-write som default). 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok