Hop til indhold
  • 0

google assistent


HFW
 Share

Spørgsmål

HJÆLP!!!!!!

 

jeg er ved at kaste min openhab ud gennem vinduet :-D

Er der ikke en venlig sjæl, som vil hjælpe med lidt billeder, how to do. På hvordan de har fået google assistent til at tænde og slukke lys, der hvor det er betjent med kip tryk over IHC'en.

med venlig hilsen en frustreret elektriker

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
På 6.9.2019 at 16:27 , Kandersen skrev:

En KIP funktion skal bruge pulseWidth paramteren. Ellers "kipper" den ikke. 
Derfor  - Hvis man bruger en KIP funktionsblok i Visual/IHC controlleren, så kan man IKKE få det til at virke uden at bruge pulsewWidth paramteren. 

Jeg bruger ikke paperUI (automatiske channels). Så jeg ved ikke om den parameter er tilgængelig den vej igennem. Men som manuel channel ser channel således ud:
 


Type switch   :stortbad_dimmer_fb           "Stortbad dimmer Trigger"              [ resourceId=5537553, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]

Og items til denne ser således ud:
 


Switch    stort_badDimmerLys         "Halogenlys i StortBad [%s]"    <cu_spot>        (vLys)   [ "Lighting" ]             { channel="ihc:controller:elko:stortbad_dimmer_fb", channel="ihc:controller:elko:stortbad_dimmer_state", autoupdate="false" }

Bemærk, i items har jeg linket 2 channel, fordi jeg bruger feedback fra FBén (dimmer tændt), så jeg i openhab også kan se, om dæmperen er tændt eller slukket. Men den er ikke vigtig for at få stemmestyring til at virke. 

hvor ser jeg det der som du ser, syntes ikke lige jeg kan finde?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Finde hvad?
Hvis det er pulsewidth, så kig helt til højre i den første kodeboks. (pulsewidth=100)

jeg kan ikke finde ud af hvordan man laver manuel channel, men jeg syntes ikke jeg kan finde ind der hvor du kan ændre det til 

(pulsewidth=100) du har ikke en lille guide, det ville hjælpe mig helt vild

 
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, HFW skrev:

jeg kan ikke finde ud af hvordan man laver manuel channel, men jeg syntes ikke jeg kan finde ind der hvor du kan ændre det til 

(pulsewidth=100) du har ikke en lille guide, det ville hjælpe mig helt vild

Først vil jeg lige sige.. Det bliver lidt tricky (men ikke umuligt) at bruge TAG´s hvis du ikke kan lave items manuelt, (det er samme procedure som at lave channels manuelt). Så det skal du lige have i minde når du når dertil. 

mht channels.. Så har jeg lige opdaget, at du faktisk godt kan sætte en switch til pulsewidth på en automatisk oprettet kanal (channel). 
Proceduren er således:
Start PaperUI.
Gå in Configuration og dernæst i Things
Derefter vælger du din IHC controller. Og herunder vil du se alle kanalerne. 
Vælg at redigere en Switch channel (eller en channel som passer til din KIP funktionsblok) ved at trykke på blyant symbolet helt til højre. Så skulle der gerne komme et vindue op der så sådan her ud:
1575485789_pulsewidthipaperUI.thumb.png.96f45224f29716884577ecd3e58702db.png

Her kan du sætte pulsewidth. 

Lige et side spørgsmål.. Hvilken version af openhab bruger du? Jeg kan godt være i tvivl om 2.4 stable har denne funktion. Jeg kører med 2.5 M1 milestone. @Pauli Anttila anbefaler at vi bruger den seneste openhab milestone. Dvs 2.5 M3 (som blev frigivet forleden dag). Personligt er jeg dog ikke tilhænger af, at man som helt grøn openhab bruger begiver sig ud i at lege tester. En Milestone version er at betragte som en beta version. Dvs den kan godt rumme fejl, eller rumme kendte fejl som endnu ikke er rettet. 
Du kan godt installere openhab 2.4 stable og så manuelt lægge den nyeste IHC binding (2.5M3) ind i openhab. 
Men lad os tage det, når du når dertil. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hej jeg har fundet funktionen, men kan ikke rigtig

2 timer siden, Kandersen skrev:

Først vil jeg lige sige.. Det bliver lidt tricky (men ikke umuligt) at bruge TAG´s hvis du ikke kan lave items manuelt, (det er samme procedure som at lave channels manuelt). Så det skal du lige have i minde når du når dertil. 

mht channels.. Så har jeg lige opdaget, at du faktisk godt kan sætte en switch til pulsewidth på en automatisk oprettet kanal (channel). 
Proceduren er således:
Start PaperUI.
Gå in Configuration og dernæst i Things
Derefter vælger du din IHC controller. Og herunder vil du se alle kanalerne. 
Vælg at redigere en Switch channel (eller en channel som passer til din KIP funktionsblok) ved at trykke på blyant symbolet helt til højre. Så skulle der gerne komme et vindue op der så sådan her ud:
1575485789_pulsewidthipaperUI.thumb.png.96f45224f29716884577ecd3e58702db.png

Her kan du sætte pulsewidth. 

Lige et side spørgsmål.. Hvilken version af openhab bruger du? Jeg kan godt være i tvivl om 2.4 stable har denne funktion. Jeg kører med 2.5 M1 milestone. @Pauli Anttila anbefaler at vi bruger den seneste openhab milestone. Dvs 2.5 M3 (som blev frigivet forleden dag). Personligt er jeg dog ikke tilhænger af, at man som helt grøn openhab bruger begiver sig ud i at lege tester. En Milestone version er at betragte som en beta version. Dvs den kan godt rumme fejl, eller rumme kendte fejl som endnu ikke er rettet. 
Du kan godt installere openhab 2.4 stable og så manuelt lægge den nyeste IHC binding (2.5M3) ind i openhab. 
Men lad os tage det, når du når dertil. 
 

hej

har fundet funktionen, men den kipper ikke rigtig. skal den vælges til kun at write only? jeg bruger 2.4 stable

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, HFW skrev:

hej

har fundet funktionen, men den kipper ikke rigtig. skal den vælges til kun at write only? jeg bruger 2.4 stable

Ja det giver ingen mening med read på en switch (tryk) fra openhab.. (det skal forståes omvendt).

Når du siger den ikke kipper rigtig, kan du så fortælle mig, hvordan du ser det? Det bedste du kan gøre, det er at holde øje i ServiceView samtidig. Hvis det er sat rigtigt op, så burde du se KIP funktionsblokken gå ON og x-ms efter går den OFF. Ligesom hvis du trykke på en IHC tryk til samme Funktionsblok. Det er det som PulseWidth gør. 
Evt skal du sætte tiden op. Prøv med 200ms eller måske 300ms. Du skal helst ikke gå over 300ms, for hvis du har en fortrådet dæmper på, så begynder den i stedet at regulere. (Det skal finpudses, da du kan risikere der er en anelse forsinkelse i). 

Mht openhab 2.4 så kan det faktisk godt være årsagen. Det er meget længe siden jeg brugte den IHC binding der er i den. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Kandersen skrev:

Ja det giver ingen mening med read på en switch (tryk) fra openhab.. (det skal forståes omvendt).

Når du siger den ikke kipper rigtig, kan du så fortælle mig, hvordan du ser det? Det bedste du kan gøre, det er at holde øje i ServiceView samtidig. Hvis det er sat rigtigt op, så burde du se KIP funktionsblokken gå ON og x-ms efter går den OFF. Ligesom hvis du trykke på en IHC tryk til samme Funktionsblok. Det er det som PulseWidth gør. 
Evt skal du sætte tiden op. Prøv med 200ms eller måske 300ms. Du skal helst ikke gå over 300ms, for hvis du har en fortrådet dæmper på, så begynder den i stedet at regulere. (Det skal finpudses, da du kan risikere der er en anelse forsinkelse i). 

Mht openhab 2.4 så kan det faktisk godt være årsagen. Det er meget længe siden jeg brugte den IHC binding der er i den. 

jeg holder øje med serviceview, og den kipper ikke efter 100 ms.

men jeg får også en fejl, når jeg skal gemme i paper ui (payload too large)

hvilken version vil du mene jeg skal bruge?

kan du lave en hurtig billede guide, til at jeg kan lære at lave items manuelt? for jeg syntes det er lidt fedt at lege med openhab. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, HFW skrev:

jeg holder øje med serviceview, og den kipper ikke efter 100 ms.

men jeg får også en fejl, når jeg skal gemme i paper ui (payload too large)

hvilken version vil du mene jeg skal bruge?

kan du lave en hurtig billede guide, til at jeg kan lære at lave items manuelt? for jeg syntes det er lidt fedt at lege med openhab. 

men jeg kan kun se tryk og ouput i channels i openhab, altså ingen FB

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 timer siden, HFW skrev:

hvilken version vil du mene jeg skal bruge?

Den seneste. (Jeg har ikke lige linket til den her). Men den skal installeres manuelt, (hvis det er bindingen vi snakker om). Alternativ skal du prøve at installere openhab 2.5 M3 (seneste Milestone). Så får du automatisk den nyeste binding med der.
Openhab 2.5M3 får foreløbig rosende ord med på vejen, men jeg har ikke set testet den endnu. Håbede jeg fik noget tid i denne her uge, men fik rodet mig ud i alskens andre nye ting med min egen installation, (bla Sonoff (tasmota) og mqtt som jeg lige skulle lære).  

23 timer siden, HFW skrev:

kan du lave en hurtig billede guide, til at jeg kan lære at lave items manuelt? for jeg syntes det er lidt fedt at lege med openhab. 

Der findes ikke en hurtig guide til at lave items/things/configuration manuelt. Men processen er ens. Så hvis man kan lave items, så kan man også lære at lave resten :)

Anyway, her er den hurtigste (og måske lidt for indforstået) guide jeg lige kan komme på. Sig til hvis det er for kortfattet. Meget af det giver langt mere mening, når man først lige har prøvet det. Men det kan være svært at bare læse. Så test evt mens du læser:
 
For at oprette items manuelt, så kræver det at du forbinder til din openhab via ssh (hvis det er en Rpi du bruger). Her anbefaler jeg at bruge et windows program der hedder WinScp. I dette program kan du også oprette items filer osv.. (default username og pw er til openhab er: openhabian). Du opretter forbindelse ved at angive IP nummeret til din openhab server/Rpi. 
 
WinScp er lidt ligesom Windows Stifinder. Den er bare inddelt i 2. Venstre side er din lokale maskine. Højre side er den maskine/server du er forbundet til.
Når/hvis du får hul igennem med dette program, så skal du ind i den folder der hedder /etc/openhab2/ i højre side. Derinde vil du bla finde en /items/ folder. Inde i den folder kan du oprette .items fil, (højreklik og vælg opret ny fil.. Kald fx file,  ihc.items og vælg gem). Så åbner et nyt vindue med et tomt dokument. Og så er du klar til at lave items manuelt.
Items kan du læse mere om her: https://www.openhab.org/docs/configuration/items.html
Når du når dertil, så er det nemmere at guide dig videre. 

På 12.9.2019 at 09:21 , HFW skrev:

men jeg kan kun se tryk og ouput i channels i openhab, altså ingen FB

Ja, det er fordi autochannels kun tager produkterne fra Visual. Men i forbindelse med KIP betyder det ikke noget, om du tager resourceID fra trykket eller FBen. Det er samme resultat. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 timer siden, Kandersen skrev:

Den seneste. (Jeg har ikke lige linket til den her). Men den skal installeres manuelt, (hvis det er bindingen vi snakker om). Alternativ skal du prøve at installere openhab 2.5 M3 (seneste Milestone). Så får du automatisk den nyeste binding med der.
Openhab 2.5M3 får foreløbig rosende ord med på vejen, men jeg har ikke set testet den endnu. Håbede jeg fik noget tid i denne her uge, men fik rodet mig ud i alskens andre nye ting med min egen installation, (bla Sonoff (tasmota) og mqtt som jeg lige skulle lære).  

Der findes ikke en hurtig guide til at lave items/things/configuration manuelt. Men processen er ens. Så hvis man kan lave items, så kan man også lære at lave resten :)

Anyway, her er den hurtigste (og måske lidt for indforstået) guide jeg lige kan komme på. Sig til hvis det er for kortfattet. Meget af det giver langt mere mening, når man først lige har prøvet det. Men det kan være svært at bare læse. Så test evt mens du læser:
 
For at oprette items manuelt, så kræver det at du forbinder til din openhab via ssh (hvis det er en Rpi du bruger). Her anbefaler jeg at bruge et windows program der hedder WinScp. I dette program kan du også oprette items filer osv.. (default username og pw er til openhab er: openhabian). Du opretter forbindelse ved at angive IP nummeret til din openhab server/Rpi. 
 
WinScp er lidt ligesom Windows Stifinder. Den er bare inddelt i 2. Venstre side er din lokale maskine. Højre side er den maskine/server du er forbundet til.
Når/hvis du får hul igennem med dette program, så skal du ind i den folder der hedder /etc/openhab2/ i højre side. Derinde vil du bla finde en /items/ folder. Inde i den folder kan du oprette .items fil, (højreklik og vælg opret ny fil.. Kald fx file,  ihc.items og vælg gem). Så åbner et nyt vindue med et tomt dokument. Og så er du klar til at lave items manuelt.
Items kan du læse mere om her: https://www.openhab.org/docs/configuration/items.html
Når du når dertil, så er det nemmere at guide dig videre. 

Ja, det er fordi autochannels kun tager produkterne fra Visual. Men i forbindelse med KIP betyder det ikke noget, om du tager resourceID fra trykket eller FBen. Det er samme resultat. 

Fedt fedt, det er der helt styr på nu. 

Når jeg laver manuel items, skal jeg så stadig linke en Channel jeg vil arbejde med i paper ui

Nu skal jeg entlig bare i gang med at lave en kip som manuel items.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, HFW skrev:

Når jeg laver manuel items, skal jeg så stadig linke en Channel jeg vil arbejde med i paper ui

Yeps. 

8 timer siden, HFW skrev:

Nu skal jeg entlig bare i gang med at lave en kip som manuel items.

Mener du egentlig ikke som en manuel channel? Eller fik den automatiske til at virke?
Husk på, der er himmelvid forskel på channels og items, (men manuelt laves de på samme måde, altså i en text fil).

Btw.. Husk at dine tekst filer skal være UFT8 format, specielt når du når til sitemap filer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 11.9.2019 at 16:41 , Kandersen skrev:

Først vil jeg lige sige.. Det bliver lidt tricky (men ikke umuligt) at bruge TAG´s hvis du ikke kan lave items manuelt, (det er samme procedure som at lave channels manuelt). Så det skal du lige have i minde når du når dertil. 

mht channels.. Så har jeg lige opdaget, at du faktisk godt kan sætte en switch til pulsewidth på en automatisk oprettet kanal (channel). 
Proceduren er således:
Start PaperUI.
Gå in Configuration og dernæst i Things
Derefter vælger du din IHC controller. Og herunder vil du se alle kanalerne. 
Vælg at redigere en Switch channel (eller en channel som passer til din KIP funktionsblok) ved at trykke på blyant symbolet helt til højre. Så skulle der gerne komme et vindue op der så sådan her ud:
1575485789_pulsewidthipaperUI.thumb.png.96f45224f29716884577ecd3e58702db.png

Her kan du sætte pulsewidth. 

Lige et side spørgsmål.. Hvilken version af openhab bruger du? Jeg kan godt være i tvivl om 2.4 stable har denne funktion. Jeg kører med 2.5 M1 milestone. @Pauli Anttila anbefaler at vi bruger den seneste openhab milestone. Dvs 2.5 M3 (som blev frigivet forleden dag). Personligt er jeg dog ikke tilhænger af, at man som helt grøn openhab bruger begiver sig ud i at lege tester. En Milestone version er at betragte som en beta version. Dvs den kan godt rumme fejl, eller rumme kendte fejl som endnu ikke er rettet. 
Du kan godt installere openhab 2.4 stable og så manuelt lægge den nyeste IHC binding (2.5M3) ind i openhab. 
Men lad os tage det, når du når dertil. 
 

Gemmer den indstillingerne på din når du har trykket gem der? Når jeg går ind og kigger efterfølgende så er det ikke gemt, men blankt igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Kandersen skrev:

Yeps. 

Mener du egentlig ikke som en manuel channel? Eller fik den automatiske til at virke?
Husk på, der er himmelvid forskel på channels og items, (men manuelt laves de på samme måde, altså i en text fil).

Btw.. Husk at dine tekst filer skal være UFT8 format, specielt når du når til sitemap filer. 

Jeg fik aldrig den automatiske til at virke. Jeg kan se i alle snakker om at styre direkte på FB men jeg kan kun se in og output moduler i paper ui, er der noget jeg gør forkert?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@HFW, You shouldn't change automatically generated channels as you changes will be overwritten in next time when binding is reinitialised, which actually happen immediately when you click save button on paperUI. Only channels from inputs and outputs modules and wireless devices are generated automatically, and it doesn't make sense to define pulse width functionality to these real outputs. Function block staff need to be added manually. 

I don't use PaperUI my self for IHC binding, but I auto create basic channels and then introduce additional channels to things file. And then I link all channels (auto created and manually added) to items in item file.

Thing file example:

ihc:controller:elko [ hostname="192.168.1.2", username="openhab", password="secret", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=true ] {
    Channels:
        Type switch : my_test_switch  "My Additional Test Switch"  [ resourceId=3988840 ]
}

Items file example:

Switch auto_switch       "Auto Switch"         { channel="ihc:controller:elko:output3988827" }
Switch manual_switch  "Manual Switch"    { channel="ihc:controller:elko:my_test_switch" }
 

But if you want to use just PaperUI, you can add additional channels from there as well.

image.thumb.png.91692db73cbeab303ed6024073808553.png

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ahh ofocuse.. Its not possible to save changes  the auto created channels.. Make sense.. Sorry I wasnt clear on that one. 
 

1 time siden, Pauli Anttila skrev:

But if you want to use just PaperUI, you can add additional channels from there as well.

Just to be clear on this. 
There is no problems in creating a new channel (using the + ikon), and then use the same ResourceID which has also used in a auto created channel, as long as you dont link the two channels at the same time. 
I have setup IHC binding to auto create channels. But all my channels I´m using is actually manually created channels (in a thing file). 
The advantages of letting the binding auto create channels is, that I can get the resourceID from the autocreated channel, and then use it in the manual created channel. 

Thats how I´m doing this stuff. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Quote

Just to be clear on this. 
There is no problems in creating a new channel (using the + ikon), and then use the same ResourceID which has also used in a auto created channel, as long as you dont link the two channels at the same time. 

Same ResourceId can be used as many channels you want and there shouldn’t be any problems even they are linked. If they are linked to same item, then item commands are send multiple times to ihc controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 13.9.2019 at 09:33 , Kandersen skrev:

Den seneste. (Jeg har ikke lige linket til den her). Men den skal installeres manuelt, (hvis det er bindingen vi snakker om). Alternativ skal du prøve at installere openhab 2.5 M3 (seneste Milestone). Så får du automatisk den nyeste binding med der.
Openhab 2.5M3 får foreløbig rosende ord med på vejen, men jeg har ikke set testet den endnu. Håbede jeg fik noget tid i denne her uge, men fik rodet mig ud i alskens andre nye ting med min egen installation, (bla Sonoff (tasmota) og mqtt som jeg lige skulle lære).  

Der findes ikke en hurtig guide til at lave items/things/configuration manuelt. Men processen er ens. Så hvis man kan lave items, så kan man også lære at lave resten :)

Anyway, her er den hurtigste (og måske lidt for indforstået) guide jeg lige kan komme på. Sig til hvis det er for kortfattet. Meget af det giver langt mere mening, når man først lige har prøvet det. Men det kan være svært at bare læse. Så test evt mens du læser:
 
For at oprette items manuelt, så kræver det at du forbinder til din openhab via ssh (hvis det er en Rpi du bruger). Her anbefaler jeg at bruge et windows program der hedder WinScp. I dette program kan du også oprette items filer osv.. (default username og pw er til openhab er: openhabian). Du opretter forbindelse ved at angive IP nummeret til din openhab server/Rpi. 
 
WinScp er lidt ligesom Windows Stifinder. Den er bare inddelt i 2. Venstre side er din lokale maskine. Højre side er den maskine/server du er forbundet til.
Når/hvis du får hul igennem med dette program, så skal du ind i den folder der hedder /etc/openhab2/ i højre side. Derinde vil du bla finde en /items/ folder. Inde i den folder kan du oprette .items fil, (højreklik og vælg opret ny fil.. Kald fx file,  ihc.items og vælg gem). Så åbner et nyt vindue med et tomt dokument. Og så er du klar til at lave items manuelt.
Items kan du læse mere om her: https://www.openhab.org/docs/configuration/items.html
Når du når dertil, så er det nemmere at guide dig videre. 

Ja, det er fordi autochannels kun tager produkterne fra Visual. Men i forbindelse med KIP betyder det ikke noget, om du tager resourceID fra trykket eller FBen. Det er samme resultat. 

hvilken mappe ligger du din Channels i

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 6.9.2019 at 16:27 , Kandersen skrev:

En KIP funktion skal bruge pulseWidth paramteren. Ellers "kipper" den ikke. 
Derfor  - Hvis man bruger en KIP funktionsblok i Visual/IHC controlleren, så kan man IKKE få det til at virke uden at bruge pulsewWidth paramteren. 

Jeg bruger ikke paperUI (automatiske channels). Så jeg ved ikke om den parameter er tilgængelig den vej igennem. Men som manuel channel ser channel således ud:
 


Type switch   :stortbad_dimmer_fb           "Stortbad dimmer Trigger"              [ resourceId=5537553, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]

Og items til denne ser således ud:
 


Switch    stort_badDimmerLys         "Halogenlys i StortBad [%s]"    <cu_spot>        (vLys)   [ "Lighting" ]             { channel="ihc:controller:elko:stortbad_dimmer_fb", channel="ihc:controller:elko:stortbad_dimmer_state", autoupdate="false" }

Bemærk, i items har jeg linket 2 channel, fordi jeg bruger feedback fra FBén (dimmer tændt), så jeg i openhab også kan se, om dæmperen er tændt eller slukket. Men den er ikke vigtig for at få stemmestyring til at virke. 

hej igen nu har jeg få hentet 2.5 + ihc bindingen og det køre. men jeg kan bare ikke få det til at virke med manuel items + things. hvor skal jeg kunne se dem henne hvis de virker. håber virkelig du vil hjælpe. laver du dem i notepad dine items og things filer HJÆLP!!!!!!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok