Hop til indhold
  • 0

Bridge dør


krede21
 Share

Spørgsmål

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
13 timer siden, krede21 skrev:

Jeg har en RPI3b hvor IHC Bridge kører fint i ~uger hvorefter den dør og jeg kun kan få fixe den ved at formatere skidtet og starte forfra. Nogen der har lignende problem og ved om der findes en løsning?

Ja, jeg har prøvet det 4-5 gange. På samme måde som dig, Claus har rettet mit filsæt flere gange, men til sidst købte jeg et nyt SD kort (god kvalitet), men den er gået i ged igen.

Nu er den frakoblet LAN stikket da jeg havde bøvl med at min controller gik i ged (og det har den ikke gjort siden den blev frakoblet).

SD-kortet er tilsyneladende følsomt for hvis man hiver strømmen til RPI'en, så det må man ikke gøre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

SD-kortet er tilsyneladende følsomt for hvis man hiver strømmen til RPI'en, så det må man ikke gøre.

Jeg kan på det kraftigste anbefale at man køber en ekstern SSD disk til en Rpi (min. RPi 3B, som skal "omkodes" til at kunne boote fra USB. Eller en Rpi 3B+, som kan boote fra USB som standard). 
En lille SSD på 120GB eller bare den billigste, og så et ekstern kabinet (også bare det billigste, så er man flyvende og skal aldrig rode med de skod SD kort mere. 

Jeg bruger selv følgende til openhab (Dog har jeg stadigvæk SD kort til IHC captain fordi den kører på en Rpi3B som endnu ikke er "omkodet"):
Rpi3B (omkodet) og en Rpi3B+ med følgende..
https://www.computersalg.dk/i/3520498/kingston-ssdnow-a400-solid-state
https://www.computersalg.dk/i/1410003/raidsonic-icy-box-ib-223u3a-b?sq=1410003

Bortset fra at lysdioden ikke virker mere på kabinettet (gjorde den fra start, men ikke mere) så fungere det glimragende. 

Pris ialt ca: 238,-
(PS. Det er billigere at købe 120GB i stedet for mindre, selvom man ikke får brug for mere end 16GB). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg kan på det kraftigste anbefale at man køber en ekstern SSD disk til en Rpi (min. RPi 3B, som skal "omkodes" til at kunne boote fra USB. Eller en Rpi 3B+, som kan boote fra USB som standard). 
En lille SSD på 120GB eller bare den billigste, og så et ekstern kabinet (også bare det billigste, så er man flyvende og skal aldrig rode med de skod SD kort mere. 

Jeg bruger selv følgende til openhab (Dog har jeg stadigvæk SD kort til IHC captain fordi den kører på en Rpi3B som endnu ikke er "omkodet"):
Rpi3B (omkodet) og en Rpi3B+ med følgende..
https://www.computersalg.dk/i/3520498/kingston-ssdnow-a400-solid-state
https://www.computersalg.dk/i/1410003/raidsonic-icy-box-ib-223u3a-b?sq=1410003

Bortset fra at lysdioden ikke virker mere på kabinettet (gjorde den fra start, men ikke mere) så fungere det glimragende. 

Pris ialt ca: 238,-
(PS. Det er billigere at købe 120GB i stedet for mindre, selvom man ikke får brug for mere end 16GB). 

Fin info.

Hvordan omkoder man RPI'en til at køre fra SSD? Og kan men det med IHC-Bridge da det er et lukket system?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
54 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hvordan omkoder man RPI'en til at køre fra SSD? Og kan men det med IHC-Bridge da det er et lukket system?

Det er egentlig lidt simpelt, (men kan kun gøres på en Rpi3B).. Jeg kan bare ikke huske commandoerne. Det kan googles. 
Den første gang skal man bruge SD kortet. Her ligger man en kode ind i boot, som gør, at den sætter en bit i ROMén i Rpien (det kan derfor ikke gøres om bagefter). Og efter den første boot på SD kortet, så bliver Rpién "lavet om" til, at man også kan boote fra USB. Derefter er det bare at kyle SD kortet ad helveds til, (eller bruge det i en controller HW 7, som alligevel giver problemer før eller siden :-) ). 

Når du så skal lægge image filen på disken (til bridge, IHC captain eller andet) på, så bruger du bare USB (SSD disken). Software som du brugte til SD kortet er ligeglad om det er SD kort eller ekstern USB disk.  
Eneste problem er, at den skriver kun 16GB på disken, så man spilder reelt lidt over 100GB. Det kan sikkert udvides, hvis man er lidt Linux kyndig, men jeg har bare valgt at ignorere det. 100GB spild er det værd at leve med, for at få et betydeligt hurtigere og mere stabilt system, når en disk ikke koster mere. 
Det kan selvfølgelig også gøres med en almindelig ekstern USB disk. Men jeg synes bare en SSD er så meget bedre/hurtigere, selvom den er overkill i en Rpi3. Da jeg skiftede fra SD kort til SSD på mine openhab installationer, der var det som at gå fra helvede til himlen.. Ligesom hvis man har prøvet at udskifte disken i en sløv bærbar med en SSD. Det er et helt andet liv.
I IHC bridge og IHC Captain vil man nok ikke mærke så meget forskel i hastighed. Men så er der det med stabiliteten.  

Der står lidt om det her: https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=210211

Jeg skal se om jeg kan finde noget der er lidt tydeligere.. Det er en rimelig nem operation. 
Husk - En Rpi3B+ er allerede forberedt, så den kan man bare smide disken i USB porten.

Endnu en.. (dog heller ikke den jeg brugte, for jeg skrev aldrig noget på den eksterne disk. Men hvis hans trick virker, så virker den ret nem). 
https://www.novaspirit.com/2017/07/07/boot-raspberry-pi-3-usb-storage/

Mener det var denne jeg brugte:
https://www.makeuseof.com/tag/make-raspberry-pi-3-boot-usb/

Skodside men det man skal bruge er der og giver mening. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 minutter siden, Kandersen skrev:

Her ligger man en kode ind i boot, som gør, at den sætter en bit i ROMén i Rpien (det kan derfor ikke gøres om bagefter).

Aha. Så Rpi 'en vil aldrig mere kunne boote på internt SD kort?

Og sætter man en lager disk på usb til et andet projekt vil den så boote herfra?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Aha. Så Rpi 'en vil aldrig mere kunne boote på internt SD kort?

Jojo, det kan den sagtens.. Men hvem faen gider det, hvis man kan slippe for det lille dumme kort :)

15 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Og sætter man en lager disk på usb til et andet projekt vil den så boote herfra?

Kun hvis den disk er klar gjort til boot på en Rpi.
Dvs du kan godt have en disk til IHC bridge, en anden til IHC captain, en tredje til openhab/whatever ellers. Ligesom hvis du have flere SD kort. 
Den du smider i Rpi, det er den der starter. Meeen, enhver mand med respekt for sig selv vil selvfølgelig købe 3 Rpiér i stedet og have det hele kørende på een gang. Hvorfor begrænse sig selv :D
 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok