Hop til indhold
  • 0

Styring af stikkontakt


Henrik Jørgensen_1722
 Share

Spørgsmål

Hej forum

Vi har lidt bøvl med en styret stikkontakt, som efter en udskiftning af nogle spots i det ene værelse, er begyndt at reagere på tryk fra alle steder i huset. Dvs. strømmend til stikkontakten bliver afbrudt, når lyset fx bliver tændt i et andet rum.

Jeg kunne godt tænke mig at droppe styringen af stikkontakten og bare lade den altid stå tændt. Det burde lyde som en simpel operation, men jeg synes ikke LK Visual softwaren er specielt brugervenlig og kan ikke lige gennemskue, hvad der skal ændres i vores program.

Er der nogen der kan hjælpe?

Jeg har vedhæftet vores program, som kører på en Visual 2 controller. Det er både i værelse A og B, jeg gerne vil have ændret styringen af stikkontakten.

-Henrik 

20161120_bramdrupdamEl.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har ikke lige mulighed for at starte Visual hvor jeg er pt. så jeg prøver lige at hjælpe med et par spørgsmål.

Er det wireless stikkontakter. I såfald skal du være opmærksom på at de har en minimums belastning som kan give nogle sjove fejl med LED og andre lav energi pære.

Hvis ikke det er en wireless stikkontakt, vil jeg anbefale at du får en elektriker til at flytte den til en fast fase i din tavle. Det bør ikke tage ham mere end 10 min. Man kan godt kode det i IHC, men du risiker at lyset slukker når controlleren genstarter, hvilket Visual 2 gør ofte alt efter firmware version.

Hvis du vælger kode metoden, skal du bare lave en FB som reager på power up. Det eneste FB'en skal gøre er at sætte udgangen ON.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henrik

Velkommen til IHC-user.dk

En hurtig test af dit program giver ikke anledning til fejl, så det er ikke der fejlen skal findes.

Umiddelbart tænker jeg at der er sket en fejlmontering i lampestedet - du skriver selv at fejlen opstod efter noget arbejde med loft lyset i det ene værelse.

Hvis det ikke giver noget så ville jeg prøve at genstarte controlleren, evt lægge et tomt projekt op inden du igen lægge dit projekt op.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 19.4.2019 at 16:31 , Lars1 skrev:

Jeg har ikke lige mulighed for at starte Visual hvor jeg er pt. så jeg prøver lige at hjælpe med et par spørgsmål.

Er det wireless stikkontakter. I såfald skal du være opmærksom på at de har en minimums belastning som kan give nogle sjove fejl med LED og andre lav energi pære.

Hvis ikke det er en wireless stikkontakt, vil jeg anbefale at du får en elektriker til at flytte den til en fast fase i din tavle. Det bør ikke tage ham mere end 10 min. Man kan godt kode det i IHC, men du risiker at lyset slukker når controlleren genstarter, hvilket Visual 2 gør ofte alt efter firmware version.

Hvis du vælger kode metoden, skal du bare lave en FB som reager på power up. Det eneste FB'en skal gøre er at sætte udgangen ON.

Hej Lars

Tak for dit hurtige svar. 

Det er almindelige stikkontakter, som er styret af et almindeligt tryk.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve kode metoden først, men jeg er helt ny i IHC-verdenen. Kan jeg få dig til at være lidt mere detaljeret omkring, hvad en FB er, og hvor den ville skulle indsættes i mit eksisterende program?

På forhånd tak
Henrik

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 19.4.2019 at 17:07 , Henning Pedersen skrev:

Hej Henrik

Velkommen til IHC-user.dk

En hurtig test af dit program giver ikke anledning til fejl, så det er ikke der fejlen skal findes.

Umiddelbart tænker jeg at der er sket en fejlmontering i lampestedet - du skriver selv at fejlen opstod efter noget arbejde med loft lyset i det ene værelse.

Hvis det ikke giver noget så ville jeg prøve at genstarte controlleren, evt lægge et tomt projekt op inden du igen lægge dit projekt op.

 

 

Hej Henning

Tak for dit hurtige svar.

Godt at høre, at programmet ikke fejler noget. Det skøre er, at udskiftningen af lyset skete i et andet rum, end der hvor vi har problemer med stikkontakten.

Har haft genstartet controlleren. Det hjalp desværre ikke.

-Henrik

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
49 minutter siden, Henrik Jørgensen_1722 skrev:

Hej Lars

Tak for dit hurtige svar. 

Det er almindelige stikkontakter, som er styret af et almindeligt tryk.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve kode metoden først, men jeg er helt ny i IHC-verdenen. Kan jeg få dig til at være lidt mere detaljeret omkring, hvad en FB er, og hvor den ville skulle indsættes i mit eksisterende program?

På forhånd tak
Henrik

En FB er en funktions blok.

Jeg vil forslå du starter med at læse LK's online villedning, som bliver installeret samme med Visual. Bare vælg hjælp i Visual. Deres programerings villedning er faktisk ganske god til at få et overblik over hvordan man programmer i Visual. Du burde være i stand til at lave en always ON funktion efter at have læst LK's villedning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok