Hop til indhold
  • 0

OpenHab2 KIP


perhansen
 Share

Spørgsmål

Hej

 

Jeg har i mange år kørt med OpenHab, siden ver. 1.6 tror jeg, ikke kun op mod IHC'en men også mit pillefyr, min alarm og overvågning m.m.

Siden ver.2 udkom har jeg bare opdateret og benyttet ver.1 bindingen da den jo ikke var opdateret til ver.2.

Ved et tilfælde faldt jeg over at paulianttila har opdateret bindingen til ver.2 og da tænkte jeg at nu var tiden inden til starte from scratch ved brug af things o.s.v

Mit problem er at jeg ikke kan få en simple kip til at fungere som jeg gerne vil.

I mit ver.1 setup ser det således ud:

SITEMAP:

Switch item=stue_tv_switch label="Sofabord" icon="kipon" mappings=[ON="Sluk"]  visibility=[stue_tv_state=="ON"]
Switch item=stue_tv_switch label="Sofabord" icon="kipoff" mappings=[ON="Tænd"]  visibility=[stue_tv_state=="OFF"]

ITEMS:

Switch stue_tv_switch		 	(gStue_stue)		{ ihc=">5086481" }
Switch stue_tv_state  			(gStue_stue, lys)	{ ihc="<5087506" }

RULES:

rule "kip tv-stue"
when
Item stue_tv_switch changed to ON  
	then
       Thread::sleep(500)
       stue_tv_switch.sendCommand(OFF)
    end

Som der kan ses i sitemap bruger jeg ikonet, til at vises om udgangen er tændt eller slukket. Det er ikke noget specielt i det og er sikkert kendt af mange.

Jeg vil gerne opnå ovenstående igen efter opdatering, altså at ikonet eller trykket opdateres af den reelle udgang den styre og at inputtet aktivere en kip i min FB i IHC og samtidig skulle things kunne  forenkle min programmering og helt fjerne brugen af rules til kip.

Dette er hvad jeg har pt.

SITEMAP:

Switch item=spisebord

ITEMS:

Switch spisebord "Spisebord" {channel="ihc:controller:elko:ihcoutput", channel="ihc:controller:elko:ihcinput"}

THINGS:

Type switch-channel 		: ihcoutput "IHC output" 	[resourceId=5081106, direction="ReadOnly"]
Type pulse-output-channel 	: ihcinput 	"IHC input" 	[resourceId=5080081, direction="WriteOnly", pulseLength=1000, trigger="ON"]

Jeg bruger classic UI da jeg også bruger IOS appen.

Jeg kan få lyset til at tænde og slukke, men da det er en 1/0 switch der kommer frem skal der bruges flere tryk. Jeg har prøvet med mappings, men så kan jeg kun tænde, da kip indgangen på IHC'en forbliver ON og samtidig så følger ikonet jo bare knappen og ikke udgangen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
3 minutter siden, Kandersen skrev:

Crap.. Glemt det.. Det er jo KIP du vil have..

Hmm, binidngen KIPér selv pr default, såvidt jeg husker. 

Ja det undrer mig lidt at der ikke er flere der bruger KIP. Bruger i så en knap til tænd og en anden til sluk... dem der kommer i mit hus som ikke kan finde ud af mine tændinger, ville da slet ikke kunne finde ud af det :D

Jeg kan i teorien godt lave OpenHab uden KIP, så skal jeg bare bruge en seperat ON og OFF ID fra min fb i IHC'en.  Ville det hjælpe på mit problem? Jeg ville jo gerne have det som jeg har det nu, en knap til både tænd og sluk, men kan godt leve med jeg fik to knapper side og side, ved brug af mappings, en til tænd og en til sluk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg skal lige tænke.. For jeg har faktisk også en rule kørende på min "hoved"-Rpi.. Men der bruger jeg ikke den nyeste IHC binding. 

Min rule ser således ud:

rule "PushButton of group gV"
when
    Member of gV changed to ON
then
    createTimer(now.plusMillis(300), [ | triggeringItem.sendCommand(OFF) ])
end

Og alle tryk er i en (gV) gruppe. 

Jeg kan ikke se lige hvad jeg har gjort i den nye IHC binding, mest af alt fordi jeg ikke rigtig bruger switches der endnu. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg skal lige tænke.. For jeg har faktisk også en rule kørende på min "hoved"-Rpi.. Men der bruger jeg ikke den nyeste IHC binding. 

Min rule ser således ud:

rule "PushButton of group gV"
when
    Member of gV changed to ON
then
    createTimer(now.plusMillis(300), [ | triggeringItem.sendCommand(OFF) ])
end

Og alle tryk er i en (gV) gruppe. 

Jeg kan ikke se lige hvad jeg har gjort i den nye IHC binding, mest af alt fordi jeg ikke rigtig bruger switches der endnu. 

Se allerede der kan jeg forenkle mit setup, ved at bruge en rule til alle kiptryk :-) Det havde jeg ikke tænkt over.

Men igen.. jeg vil jo helst væk fra rules.  Jeg ser lige hvad andre kan komme op med. Tak @Kandersen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, EjvindHald skrev:

Se indlægget her fra @Claus Skovgaard den 24. marts 2018. Hvis du gør sådan, så undgår du regler, og dine kip bliver meget simple. På fb 1.10 Simpel Kip har du også en tænd og sluk og den forbinder du bare i Openhab. Enten Items ved binding 1 eller som Channel i binding 2.

Tak Ejvind

Synes jeg har set og prøvet det. Men jeg prøver lige ingen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
51 minutter siden, staer00j skrev:

Bakser med samme problem i openHAB IHC binding 2.5. Nogen, der har et thing og item eksempel til en kip funktionalitet?

Things:

Type switch   :bryggers_skabslys_fb         "Bryggers skabslys Trigger"            [ resourceId=1317905, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]
Type switch   :bryggers_skabslys_state      "Bryggers skabslys"                    [ resourceId=1360731, direction="ReadOnly" ]

item:
 

Switch    bryggers_Skablys           "Skablys i Bryggerset [%s]"      <cu_rundspot>   (vLys)         [ "Lighting" ]	     { channel="ihc:controller:elko:bryggers_skabslys_fb", channel="ihc:controller:elko:bryggers_skabslys_state", autoupdate="false" }

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Kandersen skrev:

Things:


Type switch   :bryggers_skabslys_fb         "Bryggers skabslys Trigger"            [ resourceId=1317905, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]
Type switch   :bryggers_skabslys_state      "Bryggers skabslys"                    [ resourceId=1360731, direction="ReadOnly" ]

item:
 


Switch    bryggers_Skablys           "Skablys i Bryggerset [%s]"      <cu_rundspot>   (vLys)         [ "Lighting" ]	     { channel="ihc:controller:elko:bryggers_skabslys_fb", channel="ihc:controller:elko:bryggers_skabslys_state", autoupdate="false" }

 

Mange tak for svar. Kan du forklare, hvilke id der refereres til for henholdsvis trigger og state?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, staer00j skrev:

Mange tak for svar. Kan du forklare, hvilke id der refereres til for henholdsvis trigger og state?

Blå er trigger, og rød er state. 
Den røde (state) kan du hente automatisk via PaperUI, hvis du har sat bindingen til at lave auto channels. Årsagen til at jeg ikke bruger den fra PaperUI, er fordi jeg ikke vil blande manuelle og PaperUI channels/items sammen. Så jeg laver alt manuelt. 

1884106441_IHCkiptilopenhabmedstatus.thumb.png.3f055b48264338571df9b9b3d99d5f0d.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Fedt, tusinde tak. Det giver god mening. 
Har lidt svært ved at finde gode eksempler på formulering af items, things og rules til binding 2.5. De fleste refererer til ver1, og de simple eksempler Under openHAB giver ikke så meget indsigt i de fulde muligheder. Skal vist bare se lyset i hvordan det virker. Men din hjælp har bestemt fået mig videre. Tak for det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mit kip fungerer som beskrevet. Nu er mit problem, at jeg gerne vil lave en puls, der sætter udgangen i off tilstand umiddelbart efter den har været on. Eksempelvis mit sluk-alt scenarie aktiveres ved et kip fra off til on, men så er switchen efterladt i on, og skal slukkes før jeg igen kan aktivere sluk-alt. Dvs to tryk på switchen. Jeg kigger på rules, men forstår ikke hvorfor pulsewidth ikke bare efterlader switchen i off state efter e.g. 300ms.

ønsket er at få HomeKit til eksempelvis at sluk-alt, hvilket også fungere, men jeg skal “tænde” og “slukke” switchen i to step, hvilket er tungt med Siri.
 

Alternativt skal kip aktiveres ved både skift ON->OFF og OFF->ON, men det går p.t. ud over mine evner at få til at fungere. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
37 minutter siden, staer00j skrev:

Jeg kigger på rules, men forstår ikke hvorfor pulsewidth ikke bare efterlader switchen i off state efter e.g. 300ms.

Det gør den på IHC controlleren, men ikke i openhab medmindre du har autpupdate=true

EDIT..
Hvis det er fordi du sammenligner med min foroven, så skal du huske på, jeg bruger state fra udgangen (lampeudtaget). Og udgangen slukker jo først hver anden gang, (ligesom et alm kip). 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok