Hop til indhold
  • 0

Ventilationsanlæg i forhold til IHC


Jakob1354922315
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg skal igang med at installere ventilationsanlæg i mit hus.

Er der nogle fabrikater som I har gode eller dårlige erfaringer med i forhold til signaludveksling med IHC?

Jeg har kigget på Nilan, Genvex, Danfoss og Dantherm.

 

Dantherm ser umiddelbart rimelig "åben" ud, hvis man køber deres "HAC 1" modul.

 

Men hvad er jeres erfaringer? Jeg har søgt i de gamle tråde, men synes de var tilbage fra 2012-2013, og der sikkert sket noget udvikling siden da.

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
På 24/9/2018 at 16:54 , Kandersen skrev:

Vi har Nilan comfort 300LR, som jeg har forbundet via modbus til en Rpi, hvorpå jeg kører Openhab2. Det spiller rigtig godt sammen.
Et screendump af noget af brugerfladen (det hele kan ikke være på en side, men det er for at give dig en fornemmelse). 

 

nilan UI.png

Hej Kandersen

Jeg har lige nogle totale Newbie spørgsmål til RPI og Openhab. Så du må lige bære over med mig:)

Jeg er selv el-installatør, men primært indenfor industri, så jeg har aldrig arbejdet med RPI før.

Hvordan fungere en RPI? Som en PLC?
Har du signaludveksling mellem IHC og RPI?
Jeg kunne godt tænke mig muligheden for at køre op i ventilationshastighed, når lyset på badeværelset bliver tændt. Har du et godt forslag til hvordan det eks. kan gøres?

Jeg synes det er vanskeligt hvilket fabrikat man skal vælge. Det koster jo alle stort set det samme, og kan det samme. Så det er svært at diffrentiere dem..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

1 time siden, Jakob1354922315 skrev:

Hvordan fungere en RPI? Som en PLC?
Har du signaludveksling mellem IHC og RPI?
Jeg kunne godt tænke mig muligheden for at køre op i ventilationshastighed, når lyset på badeværelset bliver tændt. Har du et godt forslag til hvordan det eks. kan gøres?

1. En Rpi er bare en lille (meget lille og meget kraftfuld) computer.

2. Ikke direkte imellem IHC og Rpién, men derimod: IHC controller <(via LAN)> Rpi <(via modbus)> Nilan anlægget.
I RPiéns USB port har jeg så en USB>RS486 dongle. 
Rpién kører med openhab2 softwaren, (men det kunne i grunden være hvad som helst). Og i den software kan jeg rimelig nemt komme fra IHC controller til Nilan anlægget, og omvendt. 

2. Ja, det er uhyre simpelt med en rules (regel) i openhab2.
Her er et lille eksempel på en rimelig simpel regel, der i mit tilfælde kører Nilan anlægget op på ventilationshastighed 4, når et af vores badeværelser´s luftfugtighed overstiger 60%. Når luftfugtigheden er kommet under 60%, så sende reglen Nilan anlægget ventilationshastighed tilbage til forrige indstilling.

var Number previousVentilation = 1

rule "Auto ventilate bathrooms"
when
    Member of gHumidityBathRoom changed           // Samlet gruppe af fugtighed sensorene fra de to badeværelser 
then
    val humidity = gHumidityBathRoom.state as Number
    if(humidity > 60) {
        previousVentilation = nilan_vent.state as Number
        nilan_vent.sendCommand(4)
    } else if(humidity < 60) { 

    // Return to previous state..
        nilan_vent.sendCommand(previousVentilation)
    }
end


Det er lige så simpelt at sætte hastigheden op, når et lys tændes.  
 

1 time siden, Jakob1354922315 skrev:

Jeg synes det er vanskeligt hvilket fabrikat man skal vælge. Det koster jo alle stort set det samme, og kan det samme. Så det er svært at diffrentiere dem..

Helt enig. Vi har også kun Nilan fordi, at det var det der var i huset da vi købte det. Personligt synes jeg ikke dette anlæg er specielt smart (intelligent) i sig selv. Det lider lidt af at have en ældre opfattelse af måden man styre ventilationen på. Det nyere anlæg med CTS700 interface, de skulle være mere smartere. Men jeg kunne stadigvæk godt tænke mig de kom væk fra modbus (RS486) og så fx smed et LAN interface i, WiFi eller lign. 
Hvis jeg skulle vælge idag, så tror jeg ikke jeg ville vælge samme anlæg. Jeg ville nok fokusere væsentlig mere på muligheden for smart og intelligent styring og mulighed for nem integration med andet. Modbus er (skulle være) rimelig nemt, siges der. Men her ligger min udfordring, at jeg fatter nada af det. Og som nævnt, så synes jeg det er lidt gakket at bruge RS486 i dag. Der er mange andre og bedre muligheder for integration. 

For selve anlæggets fysiske kunnen, der tror jeg også man måske bør overveje at se på anlæg der også kan køle, specielt hvis de "kloge hoveder" får ret i, at fremtiden byder på varmere vejr. Det var hårdt at komme igennem den super sommer vi lige har haft. Ligeledes overvejer jeg også at købe en eftervarmeflade, for når det er koldt uden for, så kan anlægget ikke "holde" varmen nok indendørs. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok