Hop til indhold
  • 0

IHC varmestyring og trægulv


Asbjørn
 Share

Spørgsmål

Hej

I forbindelse med en udbygning har jeg lagt varmeslanger i gulvet for at få gulvvarme og tænker mig at lade IHC styre det. 

Meen der skal være trægulv i udbygningen og så må gulvtemperaturen ikke blive for høj (28C). Normalt sænker man fremløbstemperaturen på vandet for at undgå dette sker.

Jeg kan ikke sænke temperaturen på fyret, da resten af huset opvarmes af radiatorer og her er standard løsningen at indsætte en shunt, der mixer det kolde returvand med det varme for at give en lavere fremløbstemperatur uafhængigt af fyret.

 

Mit spørgsmål er så om IHC systemet med gulvtemperatur målingen er god nok til styre  gulvtemperaturen, så jeg helt kan spare at købe sådan en shunt? Er der nogen, der har erfaring med dette?

 

Mvh

Asbjørn

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

IHC kan ikke umiddelbart styre din fremløbstemperatur, uden en shunt.

Og den sikring der kan indbygges i styringen mht max overfladetemperatur kræver en trådført rum temperatursensor med en ekstra føler ned i gulvet. Den vil hurtig nå max hvis du har 60 gr. fremløb og dermed lukke for flowet. Det vil give stor "diskomfort" og min anbefaling er at montere shunten. Er der kun 1 kreds kan du lade hele shunten styre af rum temperaturen (eller IHC) istedet for blot den ene telestat.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Uanset om dine 3 gulvvarmekredse kører til hver sit rum eller ej, så bør du ikke spare shunten væk. Selv nedstøbt i beton vil området hvor det varme vand kommer ind i området altid blive noget varmere end der hvor det igen forlader rummet. Hvilket som Lars skriver vil giver diskomfort - hvilket giver en sur kone - og dermed ing.. ...

Shunten sænker ikke kun temperaturen, den har også en cirkulationspumpe som pumper vandet rundt og dermed sikre at vandtemperaturen i hele gulvfladen er nogenlunde jævn og konstant.

Jeg vil vove den påstand, at uden shunt og med verdens mest avancerede styresystem, så får du ikke varmen fordelt jævnt.

Jeg havde selv de samme overvejelser herhjemme da vi renoverede køkkenet - her blev løsning elvarme i gulvet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Helt enig - shunt er eneste løsning. Teoretisk hvis gulvvarmeslangerne løb på kryds og tværs kunne du måske undvære den. Men tanken er netop at gennemstrømningstemperaturen skal være så høj at der er nok varme i vandet til også at varme den sidste del af gulvet op på slangens længde. 

Så lavtemperaturgulve kræver normalt en særskilt pumpe til at pumpe vandet hurtigere rundt. Uden pumpe vil der løbe fx 60 g varmt vand ind som langsomt vil løbe rundt og så langsomt at det er helt koldt (næsten) ved udløb. Derved vil der i indløb ofte være en højere gulvvarme temperatur en 28 og lavere til slut. På stengulve gør det intet - men på visse trægulve kan det give udfordringer. 

Gulvvarme fordre iøvrigt som hovedregel altid en blande shunt da man jo netop har en kæmpe hede flade i modsætning til radiatorer. Så du vil få en bedre komfort. Radiatorer og gulvvarme er iøvrigt ligesom gulvvarme og brændeovne i særdeleshed 2 dårlige kombinationer. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok