Hop til indhold
  • 0

Ensum fra Openhab til IHC


Mads M
 Share

Spørgsmål

Hej

 

Jeg vil gerne sende en Ensum til IHC fra Openhab, jeg ved ikke om det er muligt at sende ensum værdier til IHC, den anden vej fungere det fint.

Jeg har denne ihc ensum

<resource_enum id="_0x159900f" name="Tekst fra Myelas" typedef="_0x1597147" inivalue="_0x159b648" icon="_0x22"/>

Jeg har lavet dette OH item:

String        tilihcalarm                        "til ihc alarm [%s]"                                                                                       {ihc=">0x159900f"}

 

Min ensum kan så være følgende værdier:

Ukendt
Frakoblet
Tilkoblet
Alarm

 

Når jeg sætte en af ovenstående værdier i openhab bliver den ikke sendt til IHC, men får følgende fejl i OH loggen 

 

2018-02-25 11:28:39.082 [ERROR] [nhab.binding.ihc.internal.IhcBinding] - Error occurred during item update

java.lang.NullPointerException: null

	at org.openhab.binding.ihc.internal.IhcDataConverter.convertCommandToResourceValue(IhcDataConverter.java:325) [209:org.openhab.binding.ihc:1.11.0]

	at org.openhab.binding.ihc.internal.IhcBinding.updateResource(IhcBinding.java:435) [209:org.openhab.binding.ihc:1.11.0]

	at org.openhab.binding.ihc.internal.IhcBinding.internalReceiveUpdate(IhcBinding.java:359) [209:org.openhab.binding.ihc:1.11.0]

	at org.openhab.core.binding.AbstractBinding.receiveUpdate(AbstractBinding.java:113) [210:org.openhab.core.compat1x:2.2.0]

	at org.openhab.core.events.AbstractEventSubscriber.handleEvent(AbstractEventSubscriber.java:39) [210:org.openhab.core.compat1x:2.2.0]

	at org.apache.felix.eventadmin.impl.handler.EventHandlerProxy.sendEvent(EventHandlerProxy.java:415) [3:org.apache.karaf.services.eventadmin:4.1.3]

	at org.apache.felix.eventadmin.impl.tasks.HandlerTask.runWithoutBlacklistTiming(HandlerTask.java:82) [3:org.apache.karaf.services.eventadmin:4.1.3]

	at org.apache.felix.eventadmin.impl.tasks.SyncDeliverTasks.execute(SyncDeliverTasks.java:104) [3:org.apache.karaf.services.eventadmin:4.1.3]

	at org.apache.felix.eventadmin.impl.tasks.AsyncDeliverTasks$TaskExecuter.run(AsyncDeliverTasks.java:166) [3:org.apache.karaf.services.eventadmin:4.1.3]

	at java.util.concurrent.Executors$RunnableAdapter.call(Executors.java:511) [?:?]

	at java.util.concurrent.FutureTask.run(FutureTask.java:266) [?:?]

	at java.util.concurrent.ThreadPoolExecutor.runWorker(ThreadPoolExecutor.java:1149) [?:?]

	at java.util.concurrent.ThreadPoolExecutor$Worker.run(ThreadPoolExecutor.java:624) [?:?]

	at java.lang.Thread.run(Thread.java:748) [?:?]

==> /var/log/openhab2/events.log <==

2018-02-25 11:28:39.085 [vent.ItemStateChangedEvent] - tilihcalarm changed from NULL to Alarm

 

Er der nogen ideer ?

Link til kommentar
Del på andre sites

2 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Mads. Du kan oversætte disse værdier til 0, 1, 2 og 3 i en ny variabel via en simpel rule i openHAB. Denne variabel binder du så til et input talfelt i en IHC funktionsblok. Dernæst koder du denne fb, så det passer til formålet.

Bemærk at sætte en talværdi kan godt kræve en lidt speciel syntaks i item filen i stil med: {ihc="<0xadd90b,>[*:0xadce0b]"} Der er en * på adressen, hvor du vil sætte en værdi. Hvorfor det skal være sådan, ved jeg ikke, men det fungerer, når der skal sættes talværdier. Jeg bruger selv tilsvarende, så jeg kan direkte sætte trin på mit ventilationsanlæg via openHAB IOS app. 

Det var @Claus Skovgaard, som meget venligt fandt denne mulighed til mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Mads M skrev:

Min ensum kan så være følgende værdier:

Ukendt
Frakoblet
Tilkoblet
Alarm

 

Når jeg sætte en af ovenstående værdier i openhab bliver den ikke sendt til IHC, men får følgende fejl i OH loggen 

Disse værdier er det ikke ganske almindelige input (on/off) værdier i fbén?
 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok