Hop til indhold
  • 0

Varmetabsberegning - Eltavle


Lasse Fugmann Kristensen
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg sidder og bøvler med at lave varmetabsberegning på min Hager FWB64 IHC tavle, men kan ikke få hul på opgaven. .

Har prøvet med SEE Electrical Building og PCSChematic (DEMO version), men mangler komponenter etc., samt syntes det er noget komplekst.

i de gode gamle dage, var der langt flere forskellige små programmer til dette, men det forefindes vidst ikke mere. 

Hvad har i andre gjort? Og hvordan? 

 

VH Lasse

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
2 timer siden, Lasse Fugmann Kristensen skrev:

Hej,

Jeg sidder og bøvler med at lave varmetabsberegning på min Hager FWB64 IHC tavle, men kan ikke få hul på opgaven. .

Har prøvet med SEE Electrical Building og PCSChematic (DEMO version), men mangler komponenter etc., samt syntes det er noget komplekst.

i de gode gamle dage, var der langt flere forskellige små programmer til dette, men det forefindes vidst ikke mere. 

Hvad har i andre gjort? Og hvordan? 

 

VH Lasse

Nu er jeg ikke elektriker, men jeg fik fat i en computer med skole udgaven af Pcschematic, og der var en del komponenter som ikke var der. Men hvis du trykker på db, så ligger de faktisk i databasen og så kan du tage den der fra. Problemet med demo udgaven som du roder med, er at du max kan indsætte 6 komponenter.

Alternativt henter du Multidim3 og når du så bruger Pcschematic, så kan du også der vælge en og så finde databasen inden i multidim og derved hente alle ihc komponenterne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Heysan

Ved godt at denne er en ældre snak - men jeg er samme sted - og mangler et værktøj til varmetabsberegning, som primæssigt ligger et andet sted end PCSchematic/Automation. Panel Builder i førnævnte ser rigtig fin ud, men 10KKr for en Automation lisens .. puha .. det kan mit projekt ikke bære.

Nogen der har fundet et alternativ? :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Imens vi venter på en bedre løsning .. har jeg lavet første udkast på en hjemmeskruet beregning. Dette er gjort ved at oversætte eksempel 3 på denne:

http://studiecd.dk/EL2013/pdfs/12_tavler_varmetabsberegning/13_Tavler_13.pdf

.. til et Excel regneark (vedhæftet). Det er ganske vist ikke nogen smuk raport, som den Automation returnerer .. men den regner dog rigtigt.

Det jeg dog ikke forstår, er hvor de får effekttabet fra i de enkelte komponenter:

Hvorfor 1,7 for 16A, 3P+N
Hvorfor 2,59 for 10A, 1P+N

Nogle med et bud på det?

Varmetabsberegning.xlsx

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 1.8.2019 at 22:33 , Stickybit skrev:

Imens vi venter på en bedre løsning .. har jeg lavet første udkast på en hjemmeskruet beregning. Dette er gjort ved at oversætte eksempel 3 på denne:

http://studiecd.dk/EL2013/pdfs/12_tavler_varmetabsberegning/13_Tavler_13.pdf

.. til et Excel regneark (vedhæftet). Det er ganske vist ikke nogen smuk raport, som den Automation returnerer .. men den regner dog rigtigt.

Det jeg dog ikke forstår, er hvor de får effekttabet fra i de enkelte komponenter:

Hvorfor 1,7 for 16A, 3P+N
Hvorfor 2,59 for 10A, 1P+N

Nogle med et bud på det?

Varmetabsberegning.xlsxUnavailable

De har aflæst komponenterne forkert, ligesom de glemmer at det er pr. pol, hvor N også skal regnes med. 16A, 3P+N skal være 7,7 W (1,93 W pr.pol) jf. afsnit 12, side 969, imens 10A, 1P+N skal være 2,8 W (1,4 W pr. pol). De blander tingene sammen. Eksempel 3 indeholder også en række andre fejl. Eks. HPFI: Den angiver de til 9,6 W, imens den fremgår med 12,8 W på side 971 i samme afsnit 12. De glemmer igen at regne N med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok