Hop til indhold
  • 0

Uni400/SA vil ikke virke


Henning Lorenzen
 Share

Spørgsmål

Jeg er ved at bygge en tavle op med UNI400/SA dimmer og det er strikket op lige som princip diagrammet siger og programmet virker også.

I Serviceview kan jeg se at når man trykker på trykket så trækker udgangen fint (touch) men der sker ikke noget på dimmeren.

Hvis jeg trykker på den blå knap på dimmeren så virker det fint.

Jeg har skiftet udgangsmodulet og dimmeren ud for at udelukke evt fejl der.

Jeg har lavet en del af sådan nogle fætter, men den her vil ingenting - please giv mig et hint.

Det hele er fortrådet.

Hilsen Henning

Link til kommentar
Del på andre sites

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
17 timer siden, Henning Lorenzen skrev:

Jeg er ved at bygge en tavle op med UNI400/SA dimmer og det er strikket op lige som princip diagrammet siger og programmet virker også.

I Serviceview kan jeg se at når man trykker på trykket så trækker udgangen fint (touch) men der sker ikke noget på dimmeren.

Hvis jeg trykker på den blå knap på dimmeren så virker det fint.

Jeg har skiftet udgangsmodulet og dimmeren ud for at udelukke evt fejl der.

Jeg har lavet en del af sådan nogle fætter, men den her vil ingenting - please giv mig et hint.

Det hele er fortrådet.

Hilsen Henning

UNI400/SA kan styres på 2 måder. Enten via 230volt på oversiden, eller klemme 1/2 (24volt) på undersiden.
Men du skal fortælle dimmeren hvordan den styres. Din dimmer står sikkert forkert. 
Her er vejledningen http://www1.lk.dk/katalog//vejledning/9894722_04.pdf
Bemærk rubrikken "BETJENING", og efterfølgende afsnittet, "Betjening med klemme 1 og 2". Lige under det afsnit, der står hvordan du skifter mode.

Håber bare det er det, for ellers vil jeg sige du er ude i noget output modul der ikke virker eller er strikket forkert sammen. 

ARRGH! :wacko: Glem ovenstående medmindre det er en Uni400 IHC/SA.  (<-- Bemærk IHC/SA)

En Uni400/SA kan kun styres via 230volt:
Her er vejledningen http://www1.lk.dk/katalog//vejledning/9896222_05.pdf
Så i dit program skal du ind over et 230volt output modul. 

Hvordan du så har monteret 24volt og 0volt i bunden, det er lidt en gåde ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg synes nok jeg havde set det før..
Forklaring på de 24volt og 0volt findes nok i noget jeg faktisk selv har siddet og rodet med. Bemærke vedhæftede billede..
Det er en af mine gamle dimmere.. en Uni400 /SA. Og der er fuldt klemmerrække i bunden :wacko: Men så vidt jeg husker, så var denne dimmer netop styret af 230volt. Ydermere synes jeg at kunne huske, at klemmerne i bunden, de slet ikke er aktive, hvilket var årsagen til at jeg udskiftede den med en Uni400 IHC/SA kort tid efter vi overtog huset.

IMG_1217.thumb.JPG.35868256a8f519d31ea282a2b9fe0697.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Henning Lorenzen skrev:

Ha fejl fundet, ledningen som er monteret i klemme 1 på dimmeren var ikke afisoleret. 

Jeg bruger en fin lille tang som klipper isoleringen og rykker den af, den havde godt nok klippet isoleringen, men glemt at rykke stumpen af.... hmmmm

så nu virker den fint 

Men er det en Uni400 /SA model?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Henning Lorenzen skrev:

Jeg mangler 3 stk, hvorfor piller du dem ud?

evt pris?

Jeg har udskiftet nogle til fordel for wireless dimmere. Nogle genbruger jeg selv til andre steder i installationen, som ikke havde dimmere på i forvejen. Derudover leger jeg lidt med z-wave dimmer (DIN monteret). Når jeg engang er færdig med hele ombygningen (hvis man nogensinde bliver det), så burde jeg ende ud med en stor stak jeg ikke skal bruge. 
Pris har jeg egentlig slet ikke overvejet, men omkring  350 - 400,- stk. +/-, eller hvad de nu engang kan være værd.
Jeg skal lige tjekke min "overskudskasse", men der burde pt ligge 2-4 stk i den, måske endda flere.. Jeg har mest af alt haft fokus på selve ombygningen, og ikke rigtig tænkte så meget over antal jeg piller ud/sætter ind. Jeg ved jeg startede med 12 stk Uni400 dimmere, og foreløbig har tilføjet 8 stk wireless dimmere, hvoraf 2 er sat ind hvor der ikke i forvejen var dimmer. To Uni400 har jeg genbrugt andet sted i installationen. Så jeg burde  mindst to liggende. To Uni400 dimmere er næst på listen der skal udskiftes direkte med wireless. Det havde jeg håbet at nå her i weekenden, men når det nok ikke alligevel. Men jeg tjekker lige "overskudskassen" her i weekenden. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 10/11/2017 at 11:36 , Kandersen skrev:

Jeg har udskiftet nogle til fordel for wireless dimmere. Nogle genbruger jeg selv til andre steder i installationen, som ikke havde dimmere på i forvejen. Derudover leger jeg lidt med z-wave dimmer (DIN monteret). Når jeg engang er færdig med hele ombygningen (hvis man nogensinde bliver det), så burde jeg ende ud med en stor stak jeg ikke skal bruge. 
Pris har jeg egentlig slet ikke overvejet, men omkring  350 - 400,- stk. +/-, eller hvad de nu engang kan være værd.
Jeg skal lige tjekke min "overskudskasse", men der burde pt ligge 2-4 stk i den, måske endda flere.. Jeg har mest af alt haft fokus på selve ombygningen, og ikke rigtig tænkte så meget over antal jeg piller ud/sætter ind. Jeg ved jeg startede med 12 stk Uni400 dimmere, og foreløbig har tilføjet 8 stk wireless dimmere, hvoraf 2 er sat ind hvor der ikke i forvejen var dimmer. To Uni400 har jeg genbrugt andet sted i installationen. Så jeg burde  mindst to liggende. To Uni400 dimmere er næst på listen der skal udskiftes direkte med wireless. Det havde jeg håbet at nå her i weekenden, men når det nok ikke alligevel. Men jeg tjekker lige "overskudskassen" her i weekenden. 

Hej

ved det er en gammel tråd, men har du en unidimmer i overskud ? 

Mvh Flemming 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Flemming Wilton Hansen skrev:

Har jeg ret i at de kan dæmpe LED hvis bare der er en ok belastning (16) watt ?

mvh

Flemming

Jeg havde to stk Philips W27 6w på sådan en i længere tid, det virkede fint. Dimmeren er ikke helt dum til LED, men der findes LED lyskilder som er en udfordring. Du skal prøve dig frem og sørge for at de bruger mere end 20W.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 minutter siden, Kandersen skrev:

Som Bjarne siger, så afhænger det af kilden. 
Jeg har prøvet nogle 12v GU5.3 LEDér, og det har ikke været en heldig oplevelse. Men det er muligt nogle GU10 230v er væsentlig bedre. Det har jeg ikke forsøgt, da det meste er vores hus er fyldt med Gu5.3 downlight og jernkernetrafoer.  

Ok, tak for info til jer begge. Jeg ser mig lige omkring efter nogle LEDer og håber jeg kan finde der kan bruges.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
27 minutter siden, Flemming Wilton Hansen skrev:

Ok, tak for info til jer begge. Jeg ser mig lige omkring efter nogle LEDer og håber jeg kan finde der kan bruges.

Nu nævner du ikke så meget om, hvilken type fatning/kilde du skal bruge dimmeren til. Hvis det er GU10/E27/E14 230v er du væsentlig bedre stillet, da der er et stort markedet.
Er det Gu5.3, så har jeg godt nok ikke testet dem endnu, men de nye Philips Expertcolor GU5.3 MR16 skal jeg helt klart have testet, da de nærmest lover at virke med UNI dæmper og trafo. Så er det kun minimumsbelastningen som man skal bekymre sig om. Eneste hage - De koster en krig! Og virker de ikke ordentligt, så kan jeg tilføje dem til samlingen over elendige LEDér. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
58 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg havde to stk Philips W27 6w på sådan en i længere tid, det virkede fint. Dimmeren er ikke helt dum til LED, men der findes LED lyskilder som er en udfordring. Du skal prøve dig frem og sørge for at de bruger mere end 20W.

Er minimumbelastingen på UNI400 ikke 40watt??

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok