Hop til indhold
  • 0

Kom igang med OpenHAB2


BrianPedersen
 Share

Spørgsmål

Hej Alle

Jeg har selv i flere omgang forsøgt at komme igang med OpenHAB2 og binding til IHC, jeg er ikke speciel skarp til linux, og kodning, men hen af vejen er det lykkedes mig at komme nogenlunde frem til noget brugbart, men syntes også det er svært at finde hjælp, især til bindingen med IHC, da det jo kun er her i landet man kan finde hjælpen til dette, men når man så er igang, så har openhab et fantastisk forum hvor man kan finde alt muligt i bindinger og add ons, windgets mm. til at lave et perfekt system, jeg syntes det har været svært har i forumet, og krævet meget tid, at læse et hel tråd igennem og sorterer alle svar, sammen, så de giver en samlet relevans, derfor har jeg lavet en Facebook gruppe, kun med de formål at samle folk der er interesseret i at lave et sammenspil med IHC og OpenHAB, jeg håber at mange vil komme og være med, og hjælpe andre til at komme igang, på facebook kan vi holde  enkelte problemer i en tråd, og nemmere få et overblik over tingene, alle nybegyndere og erfarne er velkomne, så vi sammen kan hjælpe andre igang med den svære start, og forhåbentlig med tiden, få endnu flere skarpe brugere, som så kan hjælpe os og mig selv videre på vejen.

Gruppen findes her: https://www.facebook.com/groups/1853496111347215/

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Lækkert i har ansøgt, der er over 100 medlemmer nu... det viser bare at mange har interesse i det, men sikkert har opgivet..  jeg arbejder frem imod at lave en video guide til at lave bindingen til IHC, som jeg fornemmer er det sværeste for folk at få op at køre..  når man har den på plads, så er det bare at lege, og gå videre med de ting man gerne vil tilføje bindinger til... jeg har det selv sådan, at hvis jeg ikke får det grundlæggende op at køre, så falder jeg hurtigt fra, hvis jeg ikke forstår det, men når jeg så har fået det igang, så er det meget lettere at lege med de andre ting...  jeg håber med tiden at nogle fanger interessen, og kommer igang.. så vi senere hen kan blive et stærkt fællesskab, som kan hjælpe hinanden.. jeg er hellerikke selv ekspert, eller linux nørd, men jeg har måske en bredere grundliggende forståelse for nogle af tingene, da jeg altid har arbejdet med kommunikation.. Bla. hvis man googler lidt, kan man se noge fede setups med binding til sonos, nu har jeg selv sonos, selvfølgelig kan man hurtige ligge noge play knapper og volume knapper ind, men der kan laves setups med både cover art osv der vises, men det kræver at man laver en smule kodning selv, dette er der dog masser af eksempler på, på openhab forum, så hvis man lige giver sig selv lidt ro en lørdag aften når konen og ungerne er puttet i seng, så kommer det stille og roligt til en, uden at man behøver at have en masse kendskab til kodning.. og jo flere vi er, og isæt danskere samlet, kan vi nemmere hjælpe hinanden, og dele kode.. og forstå hinanden... der sidder sikkert nogle stykker allerede i gruppen, som har prøvet at få bindingen op at køre, men ikke har fanget det, som har et talent indenfor kodning, som kan smække eks. et sonos setup sammen på få minutter.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Raverlution skrev:

Har også ansøgt, har faktisk for et års tid siden haft det oppe at køre sådan nogenlunde, men bøvlede med at bindingen mistede forbindelse til IHC-controllen hvis der ikke blev aktiveret noget i et stykke tid, det var pænt træls. har du oplevet det samme?

Jeg har ikke oplevet det, hverken nu, eller da jeg tidligere legede med det, her kørte jeg det på en Pi model 1, og det kørte fint.. den burde selv oprette forbindelsen igen til IHC controlleren, dog har jeg lige haft testet IHC-Bridge en her fra forummet havde udviklet, den lagde alt andet kommunikation til controlleren ned.. det var et helvede at få forbindelse til den fra visual, og sommetider var der lang svartid på tryk, især trådløse tryk, dette er dog ingen problem nu... fordelen i den nye version af openhab, er et nemt tilgængelig log vindue, hvor man hele tiden kan se hvad der sker, bla vil det nok logges hvis du mister forbindelsen til IHC, og muligvis også hvorfor.. ligeledes kan man i loggen se alle tænd og sluk der er foretaget med tryk, så det er også en fin fejlfinder til om man har kodet sine produkter rigtigt..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, BrianPedersen skrev:

Jeg har ikke oplevet det, hverken nu, eller da jeg tidligere legede med det, her kørte jeg det på en Pi model 1, og det kørte fint.. den burde selv oprette forbindelsen igen til IHC controlleren, dog har jeg lige haft testet IHC-Bridge en her fra forummet havde udviklet, den lagde alt andet kommunikation til controlleren ned.. det var et helvede at få forbindelse til den fra visual, og sommetider var der lang svartid på tryk, især trådløse tryk, dette er dog ingen problem nu... fordelen i den nye version af openhab, er et nemt tilgængelig log vindue, hvor man hele tiden kan se hvad der sker, bla vil det nok logges hvis du mister forbindelsen til IHC, og muligvis også hvorfor.. ligeledes kan man i loggen se alle tænd og sluk der er foretaget med tryk, så det er også en fin fejlfinder til om man har kodet sine produkter rigtigt..

Okay, underligt, jeg har skrevet med flere andre der har oplevet præcis det samme. men nej den oprettede ikke selv forbindelse igen, jo nogen gange men ikke altid, da skulle der en genstart til. 

Jeg bruger også IHC bridge og har faktisk siden han bad om testere, og det funker bare med Homekit. men ja det ligger alt kommunikation ned. men vil gerne have Zwave med ind over og så skal jeg jo igang med Openhab igen.:) så nu håber jeg den FB gruppe kan hjælpe os alle med de spørgsmål vi nu måtte have.

Jeg skal hvert fald snarest ha installeret det igen. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På ‎15‎-‎08‎-‎2017 at 13:16 , Raverlution skrev:

Har også ansøgt, har faktisk for et års tid siden haft det oppe at køre sådan nogenlunde, men bøvlede med at bindingen mistede forbindelse til IHC-controllen hvis der ikke blev aktiveret noget i et stykke tid, det var pænt træls. har du oplevet det samme?

Se løsning på dette her i indlægget med keepaflive af @Claus Skovgaard den 7. februar 2017.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lad mig indledningsvis understrege at jeg har alt mulig respekt for tiltag, som fremmer forståelse og udbredelse af emnet, i dette tilfælde OpenHAB.

Jeg er selv godt i gang med OpenHAB, og har selvfølgelig haft brug for hjælp undervejs, hvilket jeg har søgt og fået / fundet i såvel det officielle OpenHAB forrum, som her på siden, som jo faktisk har en ren OpenHAB sektion (hvor tråden her måske egentlig hører mere hjemme)

Jeg vil nødig virke som "en sur gammel mand", men vover alligevel at stille spørgsmålstegn ved, om Facebook er egnet til erfaringsdeling. Jeg vil erkende at jeg er ikke super "Facebook teknisk", men føler ofte det er en udfordring at søge og genfinde historisk information, hvilket vel er én af forudsætningerne for egnethed?

Stort set alle har en Facebook konto, hvorfor tilslutning til en sådan grupper er meget komfortabel. Men jeg synes alligevel man skal huske at overveje egnethed. Jeg tror en del finder det bøvlet at blive mødt med logins på diverse fora og boards, hver gang der skal søges informationer om et nyt emne. Men rigtig mange steder, inklusiv sitet her, tilbyder at bruge tilkendegivelse med Facebook, Microsoft og lignende tjenester.

Blot min vinkel på det. :-)

/Ole

  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
33 minutter siden, Ole skrev:

Jeg vil nødig virke som "en sur gammel mand", men vover alligevel at stille spørgsmålstegn ved, om Facebook er egnet til erfaringsdeling. Jeg vil erkende at jeg er ikke super "Facebook teknisk", men føler ofte det er en udfordring at søge og genfinde historisk information, hvilket vel er én af forudsætningerne for egnethed?

Jeg hader facebook.. Men jeg acceptere det er der, og umiddelbart ikke til at komme uden om. Man kategoriseres nærmest som værende mærkelig, hvis man ikke har en facebook profil.

Mht til om det er egnet, så kommer det meget an på, hvordan man holder det i tråde. Men et forum som dette kan være mindst lige så uegnet (og til tider værre), da der kan være en hulens masse indlæg, der omhandler alt muligt andet end det som man reelt søger, eller som tråden startede med. Jeg tror reelt ikke der findes et korrekt egnet medie til den form for kommunikation, da meget af det handler om disciplin, og den er ekstrem individuel. 
Facebook´s force i det her er, at du kan få hjælp utrolig hurtig, fordi et indlæg breder sig ud til samtlige af gruppens medlemmer med det samme. Her på forumet er det kun tråde som du allerede deltager i, som du får notifikation om, via email. (jeg ved faktisk ikke om du kan få notifikation om alle nye indlæg her. Uanset hvad er det via email. I Facebook har du mulighed for notifikation med det samme via app). Og så er der facebook´s mulighed for den mere direkte kontakt. 

Jeg skal ikke gøre mig til dommer, om det ene er bedre end det andet. Som sagt, jeg acceptere det er der, og bruger det i den forstand jeg selv føler behovet er der. Men det gælder i øvrig også forumet her eller andre fora. Mit bedste bud er - det er alternativer der kan supplere hinanden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

7 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg hader facebook.. Men jeg acceptere det er der, og umiddelbart ikke til at komme uden om. Man kategoriseres nærmest som værende mærkelig, hvis man ikke har en facebook profil.

Jeg deler nok ikke din gennerelle foragt for Facebook, men har bare ikke oplevet, at det er særlig egnet til vidensdeling.

Min anfægtelse af egnetheden vil jeg især begrunde med manglende overblik, samt det tilgængelige søgeværktøj.

Jeg er til gengæld enig i, at evnen til at følge de mere eller mindre officielle retningslinjer for et fora, er en væsentlig kvalitets parameter.

Og nu bliver det så lidt "off topic" :-) Angående muligheden for at følge diskussionerne på ihc-user.dk, så benytter jeg RSS feed'et fra siden. Det vil jeg mene du kan abonnere på i enhver RSS læser (program / app), og sikkert afhængig af hvad man benytter, kan man få notifikationer. For mit eget vedkommende benytter jeg Nextgen Reader på WindowsPhone, notifikationer har jeg slået fra, jeg følger flere fora, og ville blive stresset hvis der dukkede en notifikation op hver gang der blev skrevet et indlæg.

/O

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok