Hop til indhold
  • 0

Hjælp til åbning af velfac med windowmaster


Jens Ostenfeld
 Share

Spørgsmål

Vi har fået nye velfac vinduer i et alrum og i et værelse. De højt placerede vinduer har vi fået leveret med elektriske vinduesåbnere (det er alle Windowmaster WMX 504).
Dem vil jeg gerne have integreret i husets IHC. Her og nu slutter det hele ude ved vinduesåbnerne med en stump ledning ved hver åbner med 3 ledere. Jeg har pt ikke investeret i andet styringsgrej til åbnerne.

Jeg kender intet til denne type åbner (andet end hvad jeg har læst mig til på en aften), og har brug for hjælp til hvordan man bedst integrerer med IHC.

Det som skal styres er:

ALRUM:
3 stk. nedre vinduer, hver bestykket med 2 stk. WMX 504. Vinduerne skal altid køre sammen.
3 stk. øvre vinduer, hver bestykket med 2 stk. WMX 504. Vinduerne skal altid køre sammen.

VÆRELSE:
3 stk. vinduer, hver bestykket med 1 stk. WMX 504. Vinduerne skal altid køre sammen.
1 stk. vindue bestykket med 1 stk. WMX 504. Vinduet kører solo.

Hvilke funktioner skal det have:

Vinduerne skal først og fremmsest kunne styres fra rummene via et traditionelt fuga svagstrømstryk med pil op/ned for hver gruppe vinduer.
Derudover kunne jeg godt tænke mig at der blev lavet noget automatiseret udluftning efter et nærmere system, måske afhængig af vejr og vind, og måske samstyring med varmen i huset, som også kommer til at køre over IHC.

Jeg forstår at åbnerne kører på 24V, og at de med "den rigtige styring" kan køre med forskellige hastigheder, hvilket synes smart hvis man både vil bruge dem til udluftning og manuel åbning.

Så hvilken controller, motorstyringsenhed og/eller andet skal evt. anvendes imellem vinduesåbnerne og IHC'en og hvordan kommer det bedst til at køre med IHC? Hvad skal jeg bruge af komponenter og hvordan skal de kobles?

Mvh Jens

 

 

 

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Styringen er dc 24volt, som bruger polaringen til at vende retningen. Det er det simple i det.
Det mindre simple er, at motorene bruger 1A. Og det giver lidt udfordringer med at styre det fra IHC 24volt output modul, da det slet ikke kan afgive så meget effekt.
Så du skal over i noget 24volt trafo og nogle eksterne relæer. Disse relæer kan du så styre fra IHC.

Jeg vil tro Lars har en meget nem opskrift på dette, også mht til trafo og relæer. Jeg ville gå efter relæ med 2 slutte/2bryde kontaktsæt, da du så kan vende polariseringen med samme relæ.  Dette relæ styre du så fra et IHC 24volt eller 230volt output modul.
Når du får har denne styring på plads med IHC output modulerne, så er der nærmest ingen grænser for, hvor, hvordan og hvorledes du kan åbne/lukke dine vinduer. Har du tryk i dine rum, røg sensorer, varme, fugt eller andet, som alt sammen er tilsluttet IHC controlleren, så kan du styre vinduerne via det. 

Der er dog lige en detalje som jeg ikke kan gennemskue. Og det er om motorene skal stå med spænding på hele tiden. Jeg kan ikke se at de i sig selv afbryder spændingen ved endepunkt. Det er lige en detalje du skal være opmærksom på, inden du går i gang med 'min' opskrifter herover.

Det med hastigheden, det forstår jeg kræver en særlig styreboks fra window master. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kandersen

Tak for dit svar.

Jeg har været i kontakt med Windowmaster i dag, og de foreslår at styre åbnerne igennem en motorcontroller som hedder WCC320S0810. (En sag til 8000+ kr.) Ud over at prisen er ret utålelig og boksen klodset, så virker det også unødvendigt med en controller, når jeg allerede har IHC. Så jeg er fristet til at gøre noget lig det du foreslår.

Der er dog en funktion som jeg godt kunne tænke mig at have med - og det er kørsel med forskellig hastighed alt afhængig af om det er manuel styring eller automatisk udluftning. Som jeg forstår af Windowmaster kan man ikke tilgå den facilitet der muliggør langsom/lydløs kørsel uden en controller. Man kan dog godt kode en åbner til altid at køre langsomt eller altid hurtigt, men det ville i så fald være et "permanent" valg. Gad vide om det "alligevel" er muligt at sende den information til åbneren? Det skulle foregår alt sammen via den grønne "Datalinje" (den tredje leder på WMX kablet).

Hvor har du forresten fra, at en WMX 504 bruger 1A - jeg synes, at der fremgår 0,5A på deres hjemmeside, eller tager jeg fejl?

Venlig hilsen
Jens

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

504 bruger 0,5a og 804 bruger 1,0a jvfr. dokumentationen.

Men som Kandesen skriver så på med et par relæ'r og en ekstern PSU. Så er resten programmering i IHC. 

Mht langsom/hurtig åbning er det i praksis ligemeget, de skal bare åbne eller lukke og det gør de af sig selv, ligemeget om det så tager 3,5 sekund eller 12.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Jens Ostenfeld skrev:

Der er dog en funktion som jeg godt kunne tænke mig at have med - og det er kørsel med forskellig hastighed alt afhængig af om det er manuel styring eller automatisk udluftning. Som jeg forstår af Windowmaster kan man ikke tilgå den facilitet der muliggør langsom/lydløs kørsel uden en controller. Man kan dog godt kode en åbner til altid at køre langsomt eller altid hurtigt, men det ville i så fald være et "permanent" valg. Gad vide om det "alligevel" er muligt at sende den information til åbneren? Det skulle foregår alt sammen via den grønne "Datalinje" (den tredje leder på WMX kablet).

Jeg er dig svar skyldig her. Jeg aner ikke hvordan de gør det,. Mit bud var at sætte spændingen op/ned. (de virker mellem 20-36volt, mener jeg at jeg læste i deres datablad).

 

2 timer siden, Jens Ostenfeld skrev:

Hvor har du forresten fra, at en WMX 504 bruger 1A - jeg synes, at der fremgår 0,5A på deres hjemmeside, eller tager jeg fejl?

Hvis du går ind på window masters hjemmeside og søger produkter og tager databladet for WMX 504, så står der 1A i den. Skal se om jeg kan finde den igen.

Hmm nu fandt jeg den på anden vis.. Jeg må have læst forkert, for i denne står der 0.5A.. Det er den anden der bruger 1A:
https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiWkeCkk_LRAhUBDJoKHZ7ZBp8QFgggMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.windowmaster.dk%2FAdmin%2FPublic%2FDownload.aspx%3Ffile%3D%2Ffiles%2Ffiles%2Fpdf%2Fdatablade%2FWMX_804_data_DK-9.pdf&usg=AFQjCNEyU7Y2IW2hS31wr5oO204mH6RHdQ&sig2=_plc_6ACbxpfRTn55ATGug

Men bortset fra det, så er 0.5A også alt for meget. Du slipper ikke for en trafo.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars,

Det er rigtigt, de skal nok åbne, men argumentet fra windowsmaster er, at den hurtige åbning støjer lidt, og at det er lidt mere elegant at den automatiske udluftning sker lydsvagt, mens man gerne vil se og høre hvad der sker når man holder knappen inde selv. Om det er noget fis eller et holdbart argument har jeg lidt svært ved at vurdere.

Har du et konkret forslag til en PSU. Er det noget man smider i tavlen? Ville du lave relæer på 230V eller 24V siden?

Hej Kandersen,

I alrummet vi det være en std. situation at åbne alle vinduer på én gang, og så trækker man 6A. Og skal man have værelset med, så er det 8 A. Så ja, der skal en trafo på. Med maks. ripple på 10%.

Venligst, Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu kender jeg ikke dit hus's behov for ventilation/udluftning, men tvivler på det er noget der forventes at ske ubemærket flere gange om dage via åbningen af vinduer. Men er der tale om et (nyt) hus med "pasiv ventilation" så er det nok korrekt at det er meningen at det skal ske sådan.

Jeg har bare et Velux integra vindue og der genere det mig ikke at jeg kan høre når det åbner/lukker eller når endestop.Så behøver jeg ikke kontrollere det visuelt. Var det lydløst blev jeg jo nødt til at kikke efter.

 

mht en trafo, så prøv at Google. Der findes flere til tavlemontering ala LK's til ca halv pris. Relæerne kommer an på hvad du har ledig af udgange i din IHC tavle, men jeg ville nok gå efter 24 V.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har læst denne tråd og håber jeg kan få svar selv om jeg ikke har ihc.

jeg skal styre to vinduer med windowmaster 803, de styringer de anbefaler koster 2500 pr vindue.

Er der noget i vejen for at bruge en tilfældig 24 VDC forsyning som giver 2-3 A, og en trådløs styring som denne:

https://www.matronics.dk/kategori/elektronik/styringer/produkt/fjernbetjent-relae-4#609744

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok