Hop til indhold
  • 0

IHC Input 24/3


Leon
 Share

Spørgsmål

Hej 

Fungerer inputmodulet ved simpel kortslutning af indgangen til 0v - klemme ? 

Eller skal der dieode eller modstand eller andet imellem? 

Har et potentialefrit relæ, som kortslutter input-kanal1 med 0 - det virker men er i tvivl om jeg er ved at futte min installation af...

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
27 minutter siden, Leon skrev:

Hej 

Fungerer inputmodulet ved simpel kortslutning af indgangen til 0v - klemme ? 

Eller skal der dieode eller modstand eller andet imellem? 

Har et potentialefrit relæ, som kortslutter input-kanal1 med 0 - det virker men er i tvivl om jeg er ved at futte min installation af...

Jeps, indgangen skal lægges lav ved hjælp af 0V for at blive aktiveret.

Ingen dioder skal anvendes.

Du futter ikke noget af når du bruger et potentialefrit kontaktsæt på dit relæ. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Er det forskellen på 24/3 og 24/24??

På input 24/24 og input 24/3 er eneste forskel den strøm (mA) der skal til for at aktivere input. Det er enten 24mA eller 3mA alt efter hvilken model.

Nogle gamle PIR skulle ikke forsynes via en 24V, men blev kun tilsluttet 0V og et input 24/24. Det var således indgangen der kunne strømforsyne den PIR med de vistnok 20mA den trak, ganske snedigt, men ikke smart nok ;-). Den ville ikke virke på et 24/3. Internt i modulet sidder der en pull-up modstand fra 24V der laver de 24V på en ikke aktiveret indgang.

Den anden ting er at f.eks. alarmkredse som en NC (Normally Closed) vil trække unødigt meget strøm hvis man har mange inputs strikket op med magnetkontakter, pir, glasbrudskontakter, sabotagekredse osv, så der foretrækker man 24/3 modulet.

Der er faktisk 1/2 watt at sparre pr. input!

Men i dag i praksis kan man bare bruge 24/3 modulerne til det hele.
(En gang skulle der en hvis strøm til at brænde kontaktsættene rene i signalgivere, men det tænker man vist ikke så meget i mere).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Nogle gamle PIR skulle ikke forsynes via en 24V, men blev kun tilsluttet 0V og et input 24/24. Det var således indgangen der kunne strømforsyne den PIR med de vistnok 20mA den trak, ganske snedigt, men ikke smart nok ;-). Den ville ikke virke på et 24/3. Internt i modulet sidder der en pull-up modstand fra 24V der laver de 24V på en ikke aktiveret indgang.

De gamle PIR's egetforbrug er faktisk kun 1,5mA, men et 24/3 input modul kræver såvidt jeg husker kun 1mA før indgangen går on, mens et 24/24 modul kræver mindst 20mA (såvidt jeg husker). Man kunne koble op til 6 PIR i serie uden at det bragte indgangen i et 24/24 modul on.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Okay, jeg spørger fordi jeg skal i gang med et alarm projekt. Og jeg er lidt i tvivl om, hvordan de der alarm PIR (JS-20 24volt Alarm PIR fra Jablotron) skal kobles på.
Jeg har købt 2 stk 24/3 og regner med at følge LK´s diagram over Alarm nærmest slavisk. Når jeg kigger på det, så ser det ud som om, at det er 24/3 modulet´s 0volt som skal køres igennem kontaktsættet i PIRéne. Jeg regner med at alle PIRéne skal have deres egen indgang i modulet. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Okay, jeg spørger fordi jeg skal i gang med et alarm projekt. Og jeg er lidt i tvivl om, hvordan de der alarm PIR (JS-20 24volt Alarm PIR fra Jablotron) skal kobles på.
Jeg har købt 2 stk 24/3 og regner med at følge LK´s diagram over Alarm nærmest slavisk. Når jeg kigger på det, så ser det ud som om, at det er 24/3 modulet´s 0volt som skal køres igennem kontaktsættet i PIRéne. Jeg regner med at alle PIRéne skal have deres egen indgang i modulet. 

Ja det lyder rigtigt. 

Du skal bare være opmærksom på at mange pir er 12V så der skal man bruge et IHC backupmodul som også har en 12V udgang til at tilslutte pir mv. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

De gamle PIR's egetforbrug er faktisk kun 1,5mA, men et 24/3 input modul kræver såvidt jeg husker kun 1mA før indgangen går on, mens et 24/24 modul kræver mindst 20mA (såvidt jeg husker). Man kunne koble op til 6 PIR i serie uden at det bragte indgangen i et 24/24 modul on.

Det var et rustent skud fra hoften, fra mig, men lidt rigtigt :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ahh ja selvfølgelig.. Jablotron JS-20 er 12volt, Sgu da derfor jeg også har bestilt Alarm backup.. Min fejl jeg fik rodet det sammen :) 
Men relæet i PIR skal vel stadigvæk over 24/3 modulet, ligesom IHC´s egene PIR er, (de er også 12volt). Altså 0volt ud igennem "alarm relæet" i PIRén og tilbage på 24/3 modulet? Og på samme måde med sabotagekredsen (bortset fra at de enkelte PIR ikke skal have deres egen indgang, men kobles serielt).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Kandersen skrev:

Ahh ja selvfølgelig.. Jablotron JS-20 er 12volt, Sgu da derfor jeg også har bestilt Alarm backup.. Min fejl jeg fik rodet det sammen :) 
Men relæet i PIR skal vel stadigvæk over 24/3 modulet, ligesom IHC´s egene PIR er, (de er også 12volt). Altså 0volt ud igennem "alarm relæet" i PIRén og tilbage på 24/3 modulet? Og på samme måde med sabotagekredsen (bortset fra at de enkelte PIR ikke skal have deres egen indgang, men kobles serielt).

Jeps, det er korrekt, 0V er 0V over det hele.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok