Hop til indhold
  • 0

Opus 66 i fuga grøn indmurings dåse?


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
18 minutter siden, Kandersen skrev:

Ja det anede mig at der var noget der :angry: 
Forleden gik det op for mig, at man kunne opdatere DB databasen med nyeste FBére fra LK. Jeg hentede exe filen og kørte dem ind. Men det resulterede jo blot i, at nærmest alle de FBére som er brugt i min vis fil, de slet ikke eksistere mere og skal skiftes ud.. Det er lidt underlig måde at gøre det på, for det betyder jo man skal ind og omprogrammere det hele hver gang man opdatere.. Eller har jeg misforstået det? Skrev i øvrigt også i en anden tråd, at mange af de FBére der er brugt her hos mig, de ser ret underlige ud.. som om at det er lavet i mangel af bedre viden.

Din firmware skal heller ikke være alt for antik, der skal du lige være opmærksom på.

Du tilføjer bare en ny FB og trækker de in-/outputs fra den gamle FB ned på den nye, det er ret hurtigt.

Nogle gange er en FB måske ændret så meget at der er kommen nye og forbedret funktioner og så ser den anderledes ud. Men du kan markere den nye FB og trykke på F! og få en fin og udførlig hjælp til funktionerne.

Hvis du ønsker at beholde en nuværende FB i dit projekt kan du højreklikke på den og gemme den i dine egne FB'er. Bemærk at Visual skal genstartes for at du kan se/indlæse den igen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, det var jo det jeg ligesom blev klar over forleden, da jeg rodede med den Uni400 SA dimmer, og fandt dels ud af, at man har brugt en underlig Fb, samt at den var strikket forkert sammen på svagstrømsiden. Eller rettere, ledningerne bruges ikke til noget. Jeg kom netop i tanke om, at der fjernede jeg Fbén og indsatte den nye fra LK´s opdateringer af Fbére. Sikkert derfor at remote appen kan se den, men ikke de andre.
Det er næst-nyeste firmware jeg kører med. Fik at vide, den var mest stabil. Det er Hw 6.1.

Så du har nok ret, jeg skal i gang med at udskifte alle de andre Fbére for Uni400 IHC/SA dimmerne :wacko: 

Nu er stumperne ankommet til projekt alarm.. Så der bliver noget at se til de næste dage på et koldt loft :o Tavlen bygger jeg dog færdig nede i varmen og smider en stak klemmerækker i til PIR ledningerne og ledningerne fra IHC strømforsyning og controller. Så er det minimalt hvor meget jeg skal rode på loftet. Det skal dog nok lykkes mig at vække byens borger indtil flere gange med sirenen, mens jeg roder.

Til foråret får resten af tavlerne den store ombygning, (oprydning efter en gigantisk imbecil elektriker). Der vil jeg nok også skifte alle dimmerne ud til noget der virker med LED, måske wireless. Men det har jeg ikke helt gennemtænkt endnu, for det betyder også jeg skal skifte alle lamperne, da det er GU5.3 fatningerne. Og indedørs er det selvfølgelig idiotisk klodsede kvadratiske sølvfarvet 105x105mm lamper med tilhørende dåser i lofterne. Jeg skal se om jeg kan finde en løsning, hvor jeg bare skifter fatningen til GU10, men tror det bliver svært. Udendørs er det bare de almindelige typiske spots i udhænget, så det er ren benarbejde. Jeg skal dog lige gennemtænke hvordan jeg laver dette skift. Som det er nu, så er der trukket 230volt kabel ud til spær i nærheden af spotsene, som ender i en dåse (udvendig lampeudtag), som derefter går med ledning til en jernkernetrafo som sidder lige over. fra trafoen går et kabel ud til hver spot. Egentlig en okay installation og nem at gå til, men hvis jeg skifter dæmperne og lamperne til LED, så skal trafoen fjernes. Så overvejede jeg om ikke det var nemmere at lave sløjfeforbindelsen i selve spotsene. Så kan jeg nøjes med en ledning fra det udvendige lampeudtag ud til den første spotlampe. Men det er pt bare nogle tanker.
 
Oven i det roder jeg med Nilan comfort 300 anlægget. Fik mit livs overraskelse i går aftes da jeg åbnede det. Tror aldrig de har fået skiftet filtre i de 5 år tidligere ejer har boet her :blink:.. Så tror da faen at det kørte af røvens til, sugede ikke men larmede.. Jeg vil i øvrigt have det "opgraderet"/bygget om så det kører med en fugtsensor og et CTS602 panel, (det er den gamle comfort 300 model med CTS600 styring og uden fugtsensor). Men at finde de oplysninger på nettet, det er sgu ikke nemt. Nilan er nærmest lukket land og henviser bare til deres servicepartnere. Så jeg slipper nok ikke for at hive fat i en af dem. På den anden side, så kan jeg slippe for at selv rode med det. Skal bare betale mig fra det, siges der. Det giver et nemt tjekmærke på listen over opgaver :D 

Et eller andet sted imellem projekt alarm, som starter nu, og projekt ombygning af tavlerne, der ligger projekt Ethernet i hele huset samt ordentlig trådløs dækning med UniFi APére samt video overvågning. Sideløbende roder jeg også med RasPi og forbindelse mellem IHC og alt det andet, (vil rigtig gerne have alle mine Hue lamper på IHCén). 
Det bliver en lang vinter og forår. Den bedre halvdel har ihvertfald kommenteret, at jeg ser mere på loftet og IHC/visual end jeg ser på hende. Men det er også ret sjovt at lege elektriker igen.  :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja når man opgradere Visual (evt kun med nye FB'r) bliver de gamle "smidt ud (af Visual). Kan ikke lige huske om den ikke gemmer dem i et backup dir. det mener jeg. Men uanset hvad så de udgaver der er anvendt i dit kørende program i controlleren de fortsætter. Hvis der er nogle af disse du ønsker at gemme kan man godt det. Så højreklikker du på FB'n og vælger gem - opret evt en ny dir 7 eller lign til egne FB'r. Visual skal så lige genstartes for at indlæse de netop gemte FB'r. Så kan du shoppe rundt og indsætte enten den gamle udgave eller den nye i dit program.

 

EDIT.

Hmm stod åbenbart ikke på det sidste indlæg da jeg postede kommentaren for jeg kan se Bjarne har skåret nogenlunde det samme.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HAr også den gamle Nilan 600 styring i min 450'r. Overvejede at opgradere printet til 602, men det kostede vist nok 2-3.000 så det blev droppet igen. 

Men der er mulighed for at styre ihverttilfælde den ny 602 via en rs485 adapter og en RasPI, og så er der jo ikke langt til en IHC Captain, eller en af alle de andre projekter der efterhånden findes (OpenHab, Domotiz osv)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

HAr også den gamle Nilan 600 styring i min 450'r. Overvejede at opgradere printet til 602, men det kostede vist nok 2-3.000 så det blev droppet igen. 

Men der er mulighed for at styre ihverttilfælde den ny 602 via en rs485 adapter og en RasPI, og så er der jo ikke langt til en IHC Captain, eller en af alle de andre projekter der efterhånden findes (OpenHab, Domotiz osv)

Jeg VIL have det.. Men det er også fordi jeg gerne vil have fugtstyringen. Det kan CTS600 ikke. Så må det koste hvad det koste vil.. Jeg skal bare vide hvordan hulen jeg får fat i det, og om det bare er fugtføleren og CTS602 panelet der skal til. For så skifter jeg det selv :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kan bestille opgraderingskit hos deres leverandører/forhandlere. Nilan har også en service/support afd. der kan svare på det. Jeg har vist detaljerne i en gammel mail korespondance med dem.

Det du får mere er fugtføleren og en ekstra brugerstyrings indgang. Det er selve hovedprintet i agregatet der skal skiftes, samt muligvis display enheden, selvom jeg mener det er den samme. Men muligvis er der noget med firmware versionen der skal være uptodate før det virker sammen.

Jeg mener det er mange penge for en fugstyret udsugning på badeværelset. Det kan man lave "mere avanceret" (og billigere) med en ekstern føler og en RasPi som klarer det softwaremæssigt via protokollen. Det giver også den fordel at du kan se og logge alle temperaturene, samt ændre og styrer fra PC,tablet, IHC og via Internet.

Alternativt kan du bare lave det sådan at når lyset tændes (or whatever i IHC) så aktiveres brugeroverstyring i Nilan. Det krævet bare et overdrage relæ (til 30kr) på en IHC 24V udgang.

Men uanset hvad så skal anlæget være fornuftigt dimensioneret, monteret/installeret samt indreguleret. Er det OK kommer næste step med betjeningen og brugernes adfærd. De skal også passe sammen. Det nytter ikke bare at køre med standard/default indstilling. Det skal optimeres og tilpasses husets beboere. Så igen RTFM ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
59 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Det kan man lave "mere avanceret" (og billigere) med en ekstern føler og en RasPi som klarer det softwaremæssigt via protokollen.

Den her linje er jeg lidt træt af. Faktum er, at det unægtelig er smartere og mere avanceret. Problemet er, at der er endnu ikke nogen der har en nogenlunde brugbar løsning, medmindre man skal knokle sig igennem en milliard script filer (OpenHab). Det er prisen for den slags avanceret smarte løsninger. Det næste problem er, at det private programmører der sidder og laver det, med dertilhørende fejl og mangler, hvor man mere eller mindre er overladt til deres tid/lyst og virke.
Der findes ikke en løsning der er "hylde" vare, hvor man bare bestiller en RasPi, smider et kort i, og så køre man. 

Princippet i Nilans løsning er netop sådan en løsning. Du skal højst tage dig af de få instillinger i panelet, that it! Selvfølgelig kræver det at anlægget er korrekt lavet og indreguleret. Men det gør det uanset hvad man vælger. Det eneste man kan opveje her, det er om den styring er prisen værd, kontra den løsning man har i dag. Men som jeg også forstår det, så er det forbundet med yderligere besvær at få CTS600 på end CTS602, fordi 602éren har dobbelt rs485 interface.
Hvis du har eller kender en løsning med en RasPi der er lige til at gå til, så er jeg mere end lydhør.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har fuldstændig ret. Alt det smarte er meget mere "bøvlet". Der findes nemlig ingen hyldevare lige til denne løsning, bortset fra opgradering.

Fik aldrig lavet min eget færdig pga bøvlet med protokollen og panelet, og jeg er en rigtig nærigrøv og vil ikke betale for opgraderingen. Og slet ikke LK's IHC styringsmæssige med endnu en PLC. Så meget værdi giver det ikke mig. Kommer lige til at tænke på man også kunne lave noget med en Netamo, den har fugtsensor og understøtter ifttth. Men igen det kræver man en noget 3.part kørende.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

LK´s styring til Nilan, den tror jeg heller ikke jeg vil betale for. Det er trods alt for lidt man får ud af det, (mener ikke engang man kan aflæse data, kun skifte hastighed). Men den nyere CTS602 er intererssant, fordi, hvis man vil det, burde gøre livet nemmere, den dag man springer på en "besværlig" måde fx i form af en RPi. Det er dog ikke min første prioritet lige nu, da jeg synes de muligheder der er kommer til at tage en del af min tid, som jeg pt ikke har, til det.. Er ved at rode med IHC alarm lige nu, og det skal nok blive en udfordring i sig selv. Har samlet tavlen, og mangler kun tisllutning til strømforsyningen/controlleren og så alle PIRéne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 11/1/2017 at 16:24 , Bjarne Sørensen skrev:

Din firmware skal heller ikke være alt for antik, der skal du lige være opmærksom på.

Du tilføjer bare en ny FB og trækker de in-/outputs fra den gamle FB ned på den nye, det er ret hurtigt.

Nogle gange er en FB måske ændret så meget at der er kommen nye og forbedret funktioner og så ser den anderledes ud. Men du kan markere den nye FB og trykke på F! og få en fin og udførlig hjælp til funktionerne.

Hvis du ønsker at beholde en nuværende FB i dit projekt kan du højreklikke på den og gemme den i dine egne FB'er. Bemærk at Visual skal genstartes for at du kan se/indlæse den igen. 

Bjarne, vil lige give dig en tilbagemelding på dette. Sad og rodede med det i går i Visual og Ihcremote. Og det gik helt i fisk. 
Jeg smed den FB ind og lavede den som LK anviser man skal i Ihcremote manualen (der beskriver de faktisk meget tydeligt hvordan man får en Uni400 dimmer med i Ihcremote samt indikering af lys, og så smider man et fiktivt 2tast tryk ind med diode. Dioden bruger man så til at indikere lyset er tændt/slukket i Ihcremote appen). Den del fungere.
MEN! Lyset rent fysisk i værelset, det ville ikke tænde, medmindre jeg holdt knappen inde i noget der ligner 5-7 sekunder. Jeg kunne fint slukke det. Men igen kunne jeg ikke tænde med kort tryk. Hvad værre var, at selvom jeg trykkede et kort tryk, så tændte lyset ikke, men ikonet i ihcremote indikerede at lyset var tændt (genialt LK :angry:).

Jeg valgte at droppe det hele igen, foreløbig, da klokken var blevet ret mange.

Så pt er status. Jeg kan ikke se mine Uni400 dimmere IHC/SA/udtag i IHCremote, og jeg fatter det ved gud ikke, når Uni400 SA vises fint nok, (den har jeg kun een af, de andre har jeg 9 af). Reelt burde det jo også have noget med installation (i visual) at gøre, da det vel er den som Ihcremote læser. Men jeg prøvede flere gange at smide Unidimmer touch ind, og det ændrede intet.. Gaab man bliver bare træt!. Jeg har en lille mistanke om at LK måske ikke helt har testet alt på Visual controllere uden viewer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Kandersen skrev:

Bjarne, vil lige give dig en tilbagemelding på dette. Sad og rodede med det i går i Visual og Ihcremote. Og det gik helt i fisk. 
Jeg smed den FB ind og lavede den som LK anviser man skal i Ihcremote manualen (der beskriver de faktisk meget tydeligt hvordan man får en Uni400 dimmer med i Ihcremote samt indikering af lys, og så smider man et fiktivt 2tast tryk ind med diode. Dioden bruger man så til at indikere lyset er tændt/slukket i Ihcremote appen). Den del fungere.
MEN! Lyset rent fysisk i værelset, det ville ikke tænde, medmindre jeg holdt knappen inde i noget der ligner 5-7 sekunder. Jeg kunne fint slukke det. Men igen kunne jeg ikke tænde med kort tryk. Hvad værre var, at selvom jeg trykkede et kort tryk, så tændte lyset ikke, men ikonet i ihcremote indikerede at lyset var tændt (genialt LK :angry:).

Jeg valgte at droppe det hele igen, foreløbig, da klokken var blevet ret mange.

Så pt er status. Jeg kan ikke se mine Uni400 dimmere IHC/SA/udtag i IHCremote, og jeg fatter det ved gud ikke, når Uni400 SA vises fint nok, (den har jeg kun een af, de andre har jeg 9 af). Reelt burde det jo også have noget med installation (i visual) at gøre, da det vel er den som Ihcremote læser. Men jeg prøvede flere gange at smide Unidimmer touch ind, og det ændrede intet.. Gaab man bliver bare træt!. Jeg har en lille mistanke om at LK måske ikke helt har testet alt på Visual controllere uden viewer. 

Jeg kan ikke umiddelbart kommen med nogle forslag, jeg har selv skrottet mine unidimmere, men jeg kunne selv styre mine dimmere, men der er selvfølgelig ikke den lækre skyder som man kender fra Wireless. Ellers må du lige smide projektet op så vi kan se om der er styr på det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg kan ikke umiddelbart kommen med nogle forslag, jeg har selv skrottet mine unidimmere, men jeg kunne selv styre mine dimmere, men der er selvfølgelig ikke den lækre skyder som man kender fra Wireless. Ellers må du lige smide projektet op så vi kan se om der er styr på det.

Pt er det sat i bero, da jeg har installeret alarmen i dag. Tog sin tid, men tror nok det er som det skal være. Vil ikke genere huset ved at afprøve sirenen nu. Men det er vist det eneste jeg mangler at teste :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok