Hop til indhold
  • 0

Problemer med PIR styring


Kandersen
 Share

Spørgsmål

Jeg har lidt problemer med en PIR styring.
Inspireret af et eksempel som Torben sendte mig i en .vis fil, så prøvede jeg at lave det selv for det rette lys (torben havde ramt det forkerte lampeudtag, men princippet burde jo være det samme). Men det ter sig ret underligt. Det er inkl det software skumringsrelæ styring, som torben ligeledes satte ind, og mulighed for konstant tændt fra tryk. Det drejer sig om FB 1.4.01.f og FB sol op og nedgang v6.1.

Scenarie:
1. Lyset tænder på PIR, på 100% lysstyrke. (det kan jeg leve med).
2. Lyset slukker ikke automatisk igen efter 5 min som PIR ellers står til. Har ventet nu i 20 minutter med serviceview tændt, så jeg kunne tjekke, at det ikke er PIR der tænder igen.
3. Trykker jeg på trykket, for at slukke lyset (det som ellers står til konstant tændt), så dæmper lyset langt ned til næsten slukket, men ikke helt).

Skyldes de her problemer at det lys jeg forsøger styre, det sidder på en Uni400 dimmer?? Og hvis det er årsagen, hvad gør jeg så?

 

mejsevænget 11 27122016 med PIR styring.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

16 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det er helt sikkert fordi at det er en lysdæmper. Den skal styres af pulser, så det skal laves med en anden funktionsblok.

Nu har jeg ikke lige mulighed for at komme til en computer med visual, men kan da lige kigge på det senere, hvis ikke der er en anden som er kommet med et forslag inden da. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg bliver sindsyg af det her. Prøvede en anden FB 1.4.06.d Og den tænder også, dog ganske svagt. Jeg tog scenariet HØJ og kørte direkte over på produktet UniDimmer TOUCH. MEN den slukker heller ikke, når Pir tiden er rendt ud.
 
Når jeg læser hvordan den FB skal bruges, så står der at man skal bruge Scenarierne direkte til lampen, og man må ikke bruge scenarie direkte til produktet, som jeg ellers havde gjort. Men min lampe/produkt (UniDimmer) har ingen scenarier.. Hvad pokker gør man så?

Det her er bare op ad bakke!! :angry:
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Prøv at gå tilbage til 1.4.01.F. Træk Udgang for ON puls på Touch på dæmperen og Udgang for OFF puls på Sluk Alt på dæmperen.

Er ikke så erfaren ud i de dæmpere, vil tro den tænder på sidst brugte lysniveau. Det kan være du lige skal i Serviceview og aktivere touch på dæmperen nogen sekunder for at skrue op for lys styrken. Og derefter lade funktions blokken slukke og så tænde igen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det fik den da til at tænde og slukke som den skal på Pir. Tak for det Allan.. Men jeg hænger lidt i endnu, for jeg har også et tryk som jeg troede jeg kunne få den til at regulere op/ned og bruge som konstant. Det fungere bare ikke. Hvis jeg bruger trykket på konstant på den FB, så siger teksten at lyset ikke slukker førend skumring siger der er lys nok.. Det er jo ikke helt meningen...

Jeg har en lumsk mistanke om, at jeg skal tilbage på den der FB 1.4.06.d igen, og så skal det laves som i vejledningen. Men min dimmer er ikke forbundet til mem klemmerne, så måske kommer det slet ikke til at virke, da FB 1.4.06.d kræver det, sådan som jeg læser det.. 
Imponerende det skal være så besværligt!

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kan ikke regulere ved at bruge konstant tænd. Konstant tænd, tænder dæmperen på sidst brugte niveau, akkurat som PIR'en gør.

Og det er også korrekt at den ikke kan slukke igen, ved aktivering af konstant tænd.

Der findes en nyere version af den blok, men den er noget anderledes og kan ikke direkte styre en unidimmer, da den ikke har puls udgange. Jeg har brugt den alligevel og indsat en hjemmelavet blok som laver det konstante udgang til pulser. Prøv den.

1.4.06.d er der ikke rigtig nogen grund til at rode med, så længe du ikke har de MEM indgange forbundet.

mejsevænget 11 27122016 med PIR styring (2).vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kunne ikke lige huske, at du ikke havde memory monteret på dine uni400 dimmere. Når man vil styre sådan en uni400 med PIR, er man nærmest nødt til at have minimum den ene memory monteret, så du kan ligeså godt kravle på loftet først som sidst.. :) Så vidt jeg lige kan se i dit program, burde der være 6 ledige output24 udgange tilbage (6.03-6.08).

Hvis du lige monterer en ledning fra en af de udgange, til eksempelvis memory2 på din lysdæmper, og selvfølgelig konfigurerer mem2 til den valgte, passer den tidligere funktionsblok fra LK som hedder 1.2.05.f. vist perfekt til det du efterspørger.

Har lige indsat funktionsblokken i dit program.

 

Mejsevænget 11 (27. december 2016).vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Kandersen skrev:

Det funger jo fuldstændig som det skal Allan.. Fantastik.. 
Men jeg kan ikke regulere op/ned for lysstyrken. Egentlig er det heller ikke så nødvendigt, men lige nu er den ret svag i lysstyrke. Så hvordan pokker får jeg dimmeren til at regulere styrken op?

Du skal i serviceview, finde dæmperen i venstre side af skærmen, markere "Touch" og holde Space nede for at regulere på dæmperen. Samme funktionalitet som på en hver anden 1-tryks lys dæmper. Når du finder det lysniveau du ønsker, så slipper du Space. Næste gang dæmperen tænder, skulle den så gerne tænde på "Sidste niveau".

 

Se også Torbens forslag, hvis du vil rode med MEM indgangene.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, TorbenSørensen skrev:

Kunne ikke lige huske, at du ikke havde memory monteret på dine uni400 dimmere. Når man vil styre sådan en uni400 med PIR, er man nærmest nødt til at have minimum den ene memory monteret, så du kan ligeså godt kravle på loftet først som sidst.. :) Så vidt jeg lige kan se i dit program, burde der være 6 ledige output24 udgange tilbage (6.03-6.08).

Hvis du lige monterer en ledning fra en af de udgange, til eksempelvis memory2 på din lysdæmper, og selvfølgelig konfigurerer mem2 til den valgte, passer den tidligere funktionsblok fra LK som hedder 1.2.05.f. vist perfekt til det du efterspørger.

Du kom mig i forkøbet her Torben. For det der memory, det fik tricket mig lidt. Så jeg gik i gang med at læse vejledningen (uff) på den der Uni400 dimmer.. 
Men det fremgår ikke af den, hvorledes de der mem1/mem2 skal forbindes. Blot at de kan tage 10-30v på klemmerne. 

Men selv hvis jeg kravler på loftet og forbinder ledningerne, så har jeg jo alligevel et problem med produktet i Visual, for jeg har ingen scenarier at forbinde det til. Eller er det kun den anden FB 1.4.06.d som bruger scenarier?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Kandersen skrev:

Du kom mig i forkøbet her Torben. For det der memory, det fik tricket mig lidt. Så jeg gik i gang med at læse vejledningen (uff) på den der Uni400 dimmer.. 
Men det fremgår ikke af den, hvorledes de der mem1/mem2 skal forbindes. Blot at de kan tage 10-30v på klemmerne. 

Men selv hvis jeg kravler på loftet og forbinder ledningerne, så har jeg jo alligevel et problem med produktet i Visual, for jeg har ingen scenarier at forbinde det til. Eller er det kun den anden FB 1.4.06.d som bruger scenarier?

Der skal bare en ledning fra en output24 udgang til din mem. på dimmeren. Hvis du monterer en ledning på dit output24 adr. 6.03 og til din mem2 på lysdæmperen, kan du prøve med vedhæftede program. Der har jeg konfigureret mem2 til output 6.03.

 

Mejsevænget 11 PIR med mem.(27. december 2016).vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Allan Nissen skrev:

Du skal i serviceview, finde dæmperen i venstre side af skærmen, markere "Touch" og holde Space nede for at regulere på dæmperen. Samme funktionalitet som på en hver anden 1-tryks lys dæmper. Når du finder det lysniveau du ønsker, så slipper du Space. Næste gang dæmperen tænder, skulle den så gerne tænde på "Sidste niveau".

 

Se også Torbens forslag, hvis du vil rode med MEM indgangene.

Ahh selvfølgelig.. Nu har jeg brugt serviceview så mange gange til at rode med alt det her, og så glemmer jeg alt om den mest basale funktion i den :D

Jeg tror jeg skal "se lyset" i behovet for de der memory funktioner.. Jeg har ikke helt fattet ideen med det, fordi hele kapitlet omkring scenaier i IHC det er vist mere eller mindre "glemt" i vejledningen. Og så har jeg svært ved at se, om det kræver en controller med viewer for at få brugt scenarierne korrekt. Begrebet scenarier kender jeg fuldt ud fra Philips Hue. Det er jo stort set det samme. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, Kandersen skrev:

Ahh selvfølgelig.. Nu har jeg brugt serviceview så mange gange til at rode med alt det her, og så glemmer jeg alt om den mest basale funktion i den :D

Jeg tror jeg skal "se lyset" i behovet for de der memory funktioner.. Jeg har ikke helt fattet ideen med det, fordi hele kapitlet omkring scenaier i IHC det er vist mere eller mindre "glemt" i vejledningen. Og så har jeg svært ved at se, om det kræver en controller med viewer for at få brugt scenarierne korrekt. Begrebet scenarier kender jeg fuldt ud fra Philips Hue. Det er jo stort set det samme. 

Jeg kan ikke hjælpe med nogen teknisk forklaring på scenarier vs almindelige udgange. Det korte af det lange er: glem scenarier så længe det ikke er en wireless dæmper.

Og nej, scenarier har intet med viewer at gøre.

MEM funktionerne er rigtig smarte, i sær til udendørs lys, fordi du kan have lys tændt ved lavt niveau (MEM 1) når der er mørkt men ingen PIR aktivitet. Og på fuldt blus (MEM 2) når der er mørkt OG PIR aktivitet ELLER konstant lys.

MEM indgangen skal på et 24V out module, som Torben skriver længere oppe. Og du skal læse manualen igen, for at fast sætte lys niveauet for hver af MEM indgangene.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Kandersen skrev:

Men selv hvis jeg kravler på loftet og forbinder ledningerne, så har jeg jo alligevel et problem med produktet i Visual, for jeg har ingen scenarier at forbinde det til. Eller er det kun den anden FB 1.4.06.d som bruger scenarier?

En uni400 skal styres af pulser på touch/sluk/mem1+2, så derfor kan man ikke bruge scenarieudgange.

Fordelen ved at bruge en memory på dimmeren til PIR-styring, er at man er sikker på at den tænder når PIR aktiveres, da en puls på mem altid vil tænde på det gemte niveau. Det er en fordel, når der nu ikke er tilbagemelding fra dimmeren til controlleren, om den rent faktisk er slukket når PIR aktiveres. Hvis dimmeren er tændt, men funktionsblokken tror at den er slukket, vil en puls på touch jo slukke dimmeren, når PIR aktiveres.

Men du kan som sagt prøve vedhæftede uden memory, og se om den kan bruges. Der kan du også regulere lysstyrken via dit tryk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kan godt se ideen med memory funktionen, når den bruges til at sikre at lyset altid tænder. Og som Allan siger, så kan man bruge lav og høj, (derfor 2 mem funktioner). Men jeg orker ikke suse på loftet i dag og rode med ledninger.. Lige nu gælder det om at få funktioner til at virke, såsom lys i indgangspartiet, når man kommer hjem og det er mørkt. For det er bulder ragende mørkt her :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok