Hop til indhold
  • 0

2 lampesteder styret uafhængigt


ernest
 Share

Spørgsmål

Hej, 

Har leget en del med IHC og programmeringen og det er egentligt gået meget godt.

Er dog løbet panden mod muren, da jeg er i gang med en styring, hvor jeg arbejder med 2 lyskilder i et rum. Det driller mig en smule...

I loftet har jeg spots (lyskilde 1) og så har jeg også et udtag til en almindelig loft lampe (lyskilde 2). Begge lyskilder er tilsluttet hver deres Ø80 dimmer v. 2.

Jeg har en afbryder, hvor jeg ønsker at ØV skal kippe lyskilde 1 og ved lang tryk have dimmer funktion. 

ØH skal basalt set virke som en kip, men både med lyskilde 1 og 2. Ved langt tryk skal den have dimmer funktion. 

Når jeg laver det i en almindelig dimmer blok, ender det ofte ude af sync.  Hvis lyskilde 1 er tændt og jeg trykker på ØH så tænder lyskilde 2 og 1'eren slukker. Vældig underholdende, synes gæster i hvert fald :-). 

Jeg ønsker da, at hvis lyskilde 1 er tændt og man trykker på ØH så tænder begge. Er begge kilder tændt og trykker jeg på ØV så slukker lyskilde 1. Trykker jeg på ØH derefter, så slukker lyskilde 2 og begge er slukket. Er begge lyskilder tændt og jeg trykker på ØH, så skal begge slukke. 

Hvordan løser jeg denne? Der er sikkert en nem løsning, som jeg har stirret mig blind på. 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har tilsvarende udfordring i min stue, men jeg løste det for snart 6 år siden og dokumentation er ikke min stærke side, så der er muligvis fejl nedenstående reengineering.

Jeg har 4 funktions blokke.

2 af dem er alm. dimmer FB's. En for hver dimmer. Disse styre af hver deres tryk (NH og NV)

Den trejde en FB som basalt set bare går ON hvis en af dimmerne er tændt. Den bruger lysindikeringen på dimmerene til at afgøre dette. Det er egentlig bare en OR blok med 2 indgange. FB'en bruges som input til den sidste FB.

I den sidste FB styre jeg hvad der skal ske på ØH. Er indikator FB'en ON, slukker jeg begge dimmer via et 0% senarie. Er indikator FB'en OFF, tænder jeg begge dimmer med en 1 sek. puls på touch. Er der langt tryk på ØH sender jeg et langt tryk til touch. Det sidste ser lidt sjovt ud hvis den ene lampe sidst var ved at juster op og den anden ved at juster ned.

De sidste 2 kan sagtens samles i 1, men det er som sagt 6 år siden jeg løste problemet, og der er løbet meget vand i åen siden da.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok