Hop til indhold
  • 0

Flyttet i lejlighed med LHC


tomatx
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg er lige flyttet ind i lejelejlighed med indbygget LHC Net. Jeg er helt grøn på området, så ved slet ikke hvordan det hele fungerer. Jeg prøver at få internet og TV fra YouSee til at virke. Der er 7 kontakter med en ethernet port placeret rundt omkring i lejligheden.

Er der nogle der kan hjælpe med at guide mig igennem installationen?

På forhånd tak.

 

Thomas

IMG_0322.JPG

IMG_0323.JPG

IMG_0324.JPG

IMG_0325.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Kablet på billedet er et antenne kabel. Afhængig af hvordan du får din internet forbindelse og TV ind i lejligheden kan det bruges på 2 måder.

  1. Hvis din internet forbindelse og TV signal kommer via ADSL, skal kables bruges mellem dit modem/router og din IHC antenne forstærker.
  2. Hvis din internet forbindelsen og TV signal, kommer via et antenne kabel, skal det bruges mellem din antenne splitter og dit modem/router. Derudover skulle du have et andet kabel, som bruges mellem din antenne splitter og din IHC antenne forstærker. Alt dette burde være forklaret i den villedning du har fået med fra YouSee.

Bemærk at du bør skrue forstærkningen helt ned på din IHC antenne forstærker hvis det primært er digitale kanaler du bruger. Derudover skal du bruge det rigtige kable med balun'en mellem dit væg stik og dit TV, samt et skærmet CAT5 kabel som er godkendt til 700MHz mellem IHC antenne forstærkeren og stikket i din tavle for det aktuelle vægstik.

CAT5e kabler er perfektet til dit data net, men duer ikke til dit antenne net. De kan normalt kun klare op til 300MHz

Det rigtige antenne kabel mellem væg stik og TV kan bl.a. købes her. http://billigihc.dk/ihc-tilslutningskabfr-tv-ir-sort-1-stk eller hvid http://billigihc.dk/ihc-tilslutningskabfr-tv-ir-hvid-1-stk hvis du heller vil have det. Men du burde have fået det med da du overtog lejligheden. Det kan ikke bruges til andet end IHC net tv signaler.

Her kan du også købe patch kabler, som er godkendt til antenne patch. http://billigihc.dk/ihc-net-patch-kabel-3-laengder-2427-1-stk De er korte, så de passer mellem modulerne og stikkene i tavlen, og kan også bruges til både data og telefon. De er imidlertid alt for dyre at bruge til data og tlf. Her kan du ligeså godt bruge alm. CAT5 eller bedre kabler. Det er kun antenne patch kablerne som skal være skærmede og godkendt til 700MHz.

Uplink er den port på gamle switche, som bruges til at forbinde til downlink (port mod PC) på en anden switch. På moderne switche kan portene autodetekter om er sidder en PC eller switch i den anden ende. Det kan de ikke på de gamle switche og designet på LK's 100Mbit switch er nok 10 år gammel.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1

Er der ikke byttet rundt på 2 af kablerne på fordeleren? Synes da det ser ud til, at det sorte kabel som sidder på "IN" terminalen er forbundet op til antennemodulet. I så fald, må det hvide kabel på "TV/R" terminalen komme med signalet fra vejen, og derfor skal de 2 byttes på fordeleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dit sorte kable er for radio signal. Du skal gerne have et hvor der sidder en lille balun for TV signal. Så behøver du heller ingen adaptor mellem kablet og dit fjernsyn.

Modulet til venstre er ganske rigtigt til TV signal og dine gule streger ser umiddelbart rigtige ud.

Modulet i midten er en 100Mbit switch. Uplink sidder i toppen ligesom for antenne modulet.
Dine violette streger er ok, men du kan også vælge at køre en port fra din router/modem op i uplink på switchen og derfra ud i huset.
Normalt er 100Mbit rigeligt til langt det meste. Internet via ADSL er sjældent over 20-40Mbit, og langt de fleste home NAS bokse kan ikke levere mere end max 50-100Mbit.
LK har også en gigabit switch, men den er ret dyr. http://billigihc.dk/ihc-net-data-switch-s1000-t-41port-1gb-1-stk.

Modulet til højre er en telefon "switch". Med mindre du har flere analoge fastnet telefoner, har du ikke brug for den. Skulle du have flere analoge fastnet telefoner vil jeg nok alligevel ikke bruge den.

 

Her er LK's bruger villedning for IHC net. www1.lk.dk/katalog/vejledning/98469_01.pdf

Her er deres villedning for deres antenne forstærker www1.lk.dk/katalog/vejledning/98438_02.pdf

Her er deres villedning til deres switch www1.lk.dk/katalog/vejledning/9896122_01.pdf

Her er en villedning til hvordan du kan bruge deres splitter kable til at køre antenne, data og telefoni i samme stik. Værd opmærksom på at du max kan køre 100Mbit når du også skal have antenne eller tlf. i samme stik. Køre du kun data i et stik kan du køre Gigabit. www1.lk.dk/katalog/vejledning/897722_01.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for jeres svar. Stor hjælp!

 

Jeg har haft YouSee i røret i dag og de siger der burde være hul igennem, men det virker ikke endnu, så nu vil jeg lige sikre mig at jeg har de rigtige kabler.

Kablet på billedet bruger jeg til at forbinde modemet med IHC systemet. Er det korrekt?

Jeg har en masse CAT5e patch kabler. Vil de fungere som tilslutning til PC?

Hvor køber jeg sådan et kabler, som det sorte vist længere oppe, til at forbinde til et TV? Jeg syntes ikke jeg kan finde det på av-cables.dk

Og sidste spørgsmål... Hvad er uplink? :-)

 

Tusind tak!

IMG_0326.JPG

IMG_0327.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
47 minutter siden, tomatx skrev:

Mange tak for jeres svar. Stor hjælp!

 

Jeg har haft YouSee i røret i dag og de siger der burde være hul igennem, men det virker ikke endnu, så nu vil jeg lige sikre mig at jeg har de rigtige kabler.

Kablet på billedet bruger jeg til at forbinde modemet med IHC systemet. Er det korrekt?

Jeg har en masse CAT5e patch kabler. Vil de fungere som tilslutning til PC?

Hvor køber jeg sådan et kabler, som det sorte vist længere oppe, til at forbinde til et TV? Jeg syntes ikke jeg kan finde det på av-cables.dk

Og sidste spørgsmål... Hvad er uplink? :-)

 

Tusind tak!

IMG_0326.JPG

IMG_0327.JPG

Dette kabel skal bruges til antenne. Dvs den røde streg, der går fra fordeler data udgang til dit modem. Prøv at bruge det kabel der fulgte med dit modem. Der kan godt gå en halv time hvor modem genstarter flere gange.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige en lille update.

Jeg har fået bestilt antenne kablet til TV, da der ikke var noget i lejligheden fra de tidligere lejere. Der er stadig ikke hul igennem til internettet og jeg kan ikke finde det kabel der fulgte med modemet, så hvis det ikke virker efter jeg har snakket med YouSee i morgen, så må jeg prøve at købe et nyt antenne kabel til modem/data også.

Igen, mange tak for hjælpen indtil videre. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen...

Jeg har nu fået TV til at virke, efter jeg havde købt det kabel Lars1 linkede til. Mange tak!

Jeg har dog stadig ikke fået internet til at virke, selvom jeg har været i kontakt med YouSee over flere gange. De siger at de ikke kan komme i kontakt med mit modem. Jeg har også afprøvet et nyt antenne kabel men uden held. De sender en tekniker ud for at kigge på det på fredag, men vil lige sikre mig inden, at jeg har sat det hele rigtigt til, så jeg ikke selv ender med at skulle betale regningen. :-) Her er et billede af min installation...

Er det muligt at jeg bruger et forkert antenne kabel? De andre kabler på antenne splitteren er nemlig både tykkere og har en lidt anden F-konnektor.

Og er det desuden rigtigt forstået, at data i min nuværende installation, ikke kører igennem IHC systemet?

IMG_0359.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, tomatx skrev:

Hej igen...

Jeg har nu fået TV til at virke, efter jeg havde købt det kabel Lars1 linkede til. Mange tak!

Jeg har dog stadig ikke fået internet til at virke, selvom jeg har været i kontakt med YouSee over flere gange. De siger at de ikke kan komme i kontakt med mit modem. Jeg har også afprøvet et nyt antenne kabel men uden held. De sender en tekniker ud for at kigge på det på fredag, men vil lige sikre mig inden, at jeg har sat det hele rigtigt til, så jeg ikke selv ender med at skulle betale regningen. :-) Her er et billede af min installation...

Er det muligt at jeg bruger et forkert antenne kabel? De andre kabler på antenne splitteren er nemlig både tykkere og har en lidt anden F-konnektor.

Og er det desuden rigtigt forstået, at data i min nuværende installation, ikke kører igennem IHC systemet?

IMG_0359.JPG

F-connectoren kan godt være problemet. Havde engang et panasonic fjernsyn med indbygget SAT modtager. For at det virkede skulle lederen i midten på f-connectoren være ca. dobelt så lang som på en normal f-connector. Jeg tvivler dog på at dette er problemet. Det er nok nærmere antenne splitteren i din tavle som er problemet. Den skal tillade retur signal på den udgang du bruger til internet modemet. Men dine billeder er ikke gode nok til at jeg kan læse teksten på antenne splitteren. Derudover går jeg udfra at du bruger det antenne kabel som fulgte med dit modem/router.

Lige nu køre du ikke data gennem din IHC NET installation, men hvis du patcher de gule porte på dit modem/router til stikkene i din IHC NET tavle, som du har gjort med dit antenne signal, så kan du bruge din IHC NET installation til at distribuer dit data signal ud i lejligheden. Hvorvidt du køre data signalet gennem IHC NET switchen i tavlen er op til dig. Bare husk. Det er en gammel switch så dit modem/router skal tilsluttes uplink porten i toppen af switchen. De 4 porte foran på switchen patcher du så til de rumstik hvor du ønsker data signalet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Data connectoren er den rigtige for dit moden/router, så den del burde være ok.

Hvis du bruger det antenne kable som fulgte med dit modem/router så burde f-connectorne være ok. Men du skal sikre dig at de er skruet ordentlig i. Sommetider kan det hjælpe at vrikke lidt med kablet samtidig med at man skruer dem fast. Men pas på med at bruge værktøj. Du kan nemt komme til at skrue dem over hvis du bruger værktøj.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvordan med indikatorerne på modemet, lyser den for forbindelse til nettet?

Tag det sorte antennekabel der sidder i fordeleren, det kommer direkte fra vejen, og sæt det til dit modem. Virker det nu?
Bemærk at der godt kan gå op til 30 min før modemmet kommer online, det skal måske hente noget ny firmware og installere den genstarter osv før det er klar.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Torben S. skrev:

Er der ikke byttet rundt på 2 af kablerne på fordeleren? Synes da det ser ud til, at det sorte kabel som sidder på "IN" terminalen er forbundet op til antennemodulet. I så fald, må det hvide kabel på "TV/R" terminalen komme med signalet fra vejen, og derfor skal de 2 byttes på fordeleren.

Det var skarpt set Torben. Selvfølgelig. 

Men det tyder samtidig på at kablet ude fra jorden er samlet et sted, lad os håbe at det bare er en simpel samling med f-connectorer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Det var skarpt set Torben. Selvfølgelig. 

Men det tyder samtidig på at kablet ude fra jorden er samlet et sted, lad os håbe at det bare er en simpel samling med f-connectorer. 

Nu hvor det er i en lejlighed, er der jo også den mulighed, at antenneforeningen har samlet kablerne fra lejlighederne i et teknikrum i kælderen eller lign., for vi kan sagtens blive enige om, at det hvide kabel (højst sandsynligt) ikke render ud i jorden. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Torben S. skrev:

Nu hvor det er i en lejlighed, er der jo også den mulighed, at antenneforeningen har samlet kablerne fra lejlighederne i et teknikrum i kælderen eller lign., for vi kan sagtens blive enige om, at det hvide kabel (højst sandsynligt) ikke render ud i jorden. ;)

Når ja, det var da en lejlighed :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sidste update. :-)

Som Torben helt rigtigt har bemærket, så er der blevet byttet om på de 2 kabler på fordeleren. Godt set! :-) Det så teknikeren som jeg havde på besøg i fredags også med det samme, og så fungererede det hele bagefter. Dog irriterende at det var så simpel en løsning, når jeg nu havde brugt en hel uge på at prøve at få det til at virke, men selvfølgelig rart at der var en løsning :-) Man må jo så gå ud fra at de tidligere lejere ikke havde internet, hvertfald ikke over kabel.

Mange tak for alle indlæggene herinde. Det var en stor hjælp!

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok