Hop til indhold

Hjælp Til Skabelse Af Overblik


Mhystique
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg er i den indledende del af, at skulle have bygget et nyt hus. Jeg ved jeg skal have et IHC anlæg, men ikke helt hvad. I min søgen faldt jeg bl.a. over denne side, og håber I kan løfte bare lidt af tågen, som forvirrer mig lidt.

 

Efter en del søgen frem og tilbage på LK' hjemmeside, er jeg er kommet frem til, at jeg skal hav et IHC Net, da jeg vil have 1 GB netværk internt. Men de har et produkt de kalder for IHC Bolig, som skulle same det bedste fra bl.a. IHC Net og IHC Control, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad der er med i det.

 

Er der nogle som ligger inde med et overskueligt skema eller kan lave et, hvor jeg kan se hvilke muligheder der er, gerne med nogle vejledende priser, så jeg har mulighed for at holde need-to-have og nice-to-have adskilt. Der er tros alt også et budget som skal overholdes... ;-)

 

Men jeg er heller ikke helt med på hvor nemt, det vil være at udvide. Er det bare således, at man senere kan købe et modul, og få det monteret i teknikskabet, og så ellers tilslutte ledninger - såfremt de er trukket eller der er tomrør til disse.

 

En af tingene jeg bl.a. faldt over, er LK's AV modulator, som hvis jeg læser rigtigt giver mulighed for at fordele et eller flere TV signaler til flere fjernsyn. Giver denne modulator også mulighed for, at man ved hvert fjernsyn selv kan bestemme hvilken kanal man vil se på, uden at det også skifter for alle de andre fjernsyn. Eller  er det bare en master-slave model, hvor alle ser det samme?

 

Jeg har nok flere spørgsmål, men overstående var lige hvad jeg manglede pt. Håber at nogle kan oplyse mig om problemstillinger.

 

mvh

Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

Det korte svar er Nej - Du skal ikke have IHC Net! Du skal bare etablere et helt normalt netværk med et krydsfelt og evt. trække coax-kabler til antennetilslutning.

 

Den lange forklaring kommer her:

 

IHC Net er på papiret rigtig smart. Man kan vælge at bruge udtagene til enten telefoni, netværk eller TV ... den lader vi lige stå lidt ... Man skal i hvert fald gøre op med sig selv om man i dag har brug for kablet telefoni, og hvor lang tid går der før TV ikke længere bliver leveret via antennen? (læs: Jeg lever i Stofa-land, så antennesignal er stadig aktuelt for mig)

 

IHC Net betyder også, at du skal bruge LK's komponenter og bl.a. også deres switch og antenne, hvilket er et dyrt bekendtskab. En 4 ports Gigabit switch koster 1.700 og antennemodulet koster 2.500 !!! Det kan hurtigt vise sig billigere at købe et rackskab, patchpanel, og en prof 16 eller 24 ports switch og trække coaxkabler til antennestik (hvis de trækkes i rør, kan man jo altid udskifte dem med ethernet)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det korte svar er Nej - Du skal ikke have IHC Net! Du skal bare etablere et helt normalt netværk med et krydsfelt og evt. trække coax-kabler til antennetilslutning.

 

Den lange forklaring kommer her:

 

IHC Net er på papiret rigtig smart. Man kan vælge at bruge udtagene til enten telefoni, netværk eller TV ... den lader vi lige stå lidt ... Man skal i hvert fald gøre op med sig selv om man i dag har brug for kablet telefoni, og hvor lang tid går der før TV ikke længere bliver leveret via antennen? (læs: Jeg lever i Stofa-land, så antennesignal er stadig aktuelt for mig)

 

IHC Net betyder også, at du skal bruge LK's komponenter og bl.a. også deres switch og antenne, hvilket er et dyrt bekendtskab. En 4 ports Gigabit switch koster 1.700 og antennemodulet koster 2.500 !!! Det kan hurtigt vise sig billigere at købe et rackskab, patchpanel, og en prof 16 eller 24 ports switch og trække coaxkabler til antennestik (hvis de trækkes i rør, kan man jo altid udskifte dem med ethernet)

Jeg er enig med Kristian.

 

Til langt det fleste rum i mit hus har jeg trukket til 2 netværksudtag forbundet til et krydsfelt. Derudover et tv udtag i hvert rum. Som antenneforstæker anvender jeg Commega DA-8PMR, som både stofa og yousee anbefaler.

 

Til den trådløse del i huset har jeg opsat en router i hver ende af huset hvoraf den ene kun fungerer som accesspoint. De to routere er kablede - du bør ikke forsøge at få dem til at spille sammen trådløst, det vil kun give dig bøvl i mange sammenhænge.

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars

 

Velkommen til IHC-user

 

Prisen for at få IHC i huset lægger, alt efter ønsker og krav, ca. 25-35% på elektriker regningen.

 

Fra den pris kan du fratrække udgiften til varmestyringen og evt. løbende abonnementer på f.eks alarmen. Selv et "billigt" alarm abonnement på 200.- mdr. vil i løbet af 10 have kostet dig 24.000,00 gode danske kr.

 

Jeg har også sendt dig en PM - du skal være logget ind for at se den.

 

Hilsen Henning

Link til kommentar
Del på andre sites

Det korte svar er Nej - Du skal ikke have IHC Net! Du skal bare etablere et helt normalt netværk med et krydsfelt og evt. trække coax-kabler til antennetilslutning.

 

Den lange forklaring kommer her:

 

IHC Net er på papiret rigtig smart. Man kan vælge at bruge udtagene til enten telefoni, netværk eller TV ... den lader vi lige stå lidt ... Man skal i hvert fald gøre op med sig selv om man i dag har brug for kablet telefoni, og hvor lang tid går der før TV ikke længere bliver leveret via antennen? (læs: Jeg lever i Stofa-land, så antennesignal er stadig aktuelt for mig)

 

IHC Net betyder også, at du skal bruge LK's komponenter og bl.a. også deres switch og antenne, hvilket er et dyrt bekendtskab. En 4 ports Gigabit switch koster 1.700 og antennemodulet koster 2.500 !!! Det kan hurtigt vise sig billigere at købe et rackskab, patchpanel, og en prof 16 eller 24 ports switch og trække coaxkabler til antennestik (hvis de trækkes i rør, kan man jo altid udskifte dem med ethernet)

Jeg tror du blander IHC NET basis sammen med IHC NET. Jeg er enig i at man skal holde sig fra langt væk fra IHC NET basis, men da det kun er 100Mbit, og Mhystique vil have gigabit giver det sig selv. IHC NET (ikke basis) kan uden problemer bruges med andre komponenter end LK's. IHC NET (ikke basis) er ikke andet en gigabit kabling, udført med skærmede kabler, som er godkendt til +700MHz, så de også kan bruges til antenne signaler. En side gevinst er at man får et krydsfelt, som ikke fylder nær så meget som de væg monterede skrumler nogle af jer bruger.

IHC NET (ikke basis) er med andre ord en bedre kabling end normale netværk, og krydsfeltet fylder ikke mere end en alm. LK UG-18 gruppe tavle. Sæt en hylde over din gruppe tavle, eller hvor du nu ønsker din router/switch etc. placeret, og lave nogle IHC NET udtag der, og du har en effektiv flexibel kabling, som er mere fremtidssikret end mange gængse netværks løsninger.

 

Personlig synes jeg LK's IHC NET antenne forstærker er for dyre, men hvis man vil bruge IHC NET til antenne distribution er man næsten nød til at bruge den for at få impedancen til at passe.

 

Tilgengæld vil jeg nok ikke installer IHC control (IHC bolig er en pakke bygget på IHC control), men i steddet kigge på nogle af de andre alternativer, som bliver nævnt her på sitet. Udviklingen af IHC control har ganske simpelt stået stille for længe til at jeg tror på at det har nogen fremtid.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok