Hop til indhold

Montering Af Magnetkontakter V/port: Hvor?


Recommended Posts

Hej,

 

Jeg må i gang med at få monteret magnetkontakter ved min port - jeg er dog i vildrede hvor jeg skal gøre det (hvor det er mest hensigtsmæssigt). 

 

Jeg har eksempelvis fjedre i bege sider så jeg vil blive glad om I vi anbefale monterings steder foroven og forneden - det ville være dejligt, om I vil kunne poste en billede  :)

 

Min port en er Hörmann. En anbefaling at magnetkontakt(er) vil jeg meget gerne også have :P

 

Tak på forhånd.

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg limede dem på rammen i bunden, så jeg har status når porten er lukket..

 

Samtidigt bruges de til alarm, så åbnes porten fx med portfjernbetjeningen eller forceres når skalsikring eller totalalarm er aktiv så går alarmen. (åbnes porten via ihc så slåes alarm/skalsikring selv fra) inden porten åbner

 

post-4881-0-78388900-1366958684_thumb.jp
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg var også meget i tvivl om hvordan jeg kunne gøre det mest smart. Her er et eksempel på hvordan magnetkontakt kan monteres i loftet - hvis der er plads til at montere magneten i slæden.

 

Mine er lavet lidt på samme måde bare med mikroswitches der trykkes ind - men jeg vil have lavet det om på samme måde som der.

Hvor har du købt de der magneter - de er relativ små

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg var også meget i tvivl om hvordan jeg kunne gøre det mest smart. Her er et eksempel på hvordan magnetkontakt kan monteres i loftet - hvis der er plads til at montere magneten i slæden.

 

To forskellige løsninger du og Clemen viser - men hvilken FB anvender I? Jeg spørger fordi den jeg anvender er en downloaded version her fra forum og i den er der input for både åben og lukket status - jeg kan ikke lige gennemskue blokken det, hvis I "kun" anvender én magnetkontakt. Jeg anvender bl.a. autoluk funktionen, men nogle gange bliver porten stoppet mens den nedlukker hvorefter FB´en går ud af sync. Det sker da porten åbnes ved genaktivering af FB' en via kip-funktionen.

 

Så det korte og lange er, at jeg gerne vil anvende autoluk med blokken skal altid vise korrekt status uden at gå ud af sync....og autoluk skal selvfølgelig kun aktiveres i åben tilstand.

 

Skal jeg have monteret 2 sæt magnetkontakter?

 

Hilsen Torben

Portstyring.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Hold da op for en svend - min portstyring er vedhæftet - både funktionsblokken og i selve din vis fil.

 

Den er ret basic - den holder styr på om porten er på vej ned eller op - og den ved  hvor lang tid den skal være om at komme op eller ned (det kan indstilles).

 

Input:

Du forbinder de input du vil have til at åbne/lukke porten i "Åbn/luk" indgangen

Du forbinde magnetkontakt i "Portstatus"

 

Output:

Udgang - er relæ til at åbne/lukke porten

Garage status viser dig bare hvad status porten er i - den kan være i: Lukket, åbner, Åben, Lukker, Stoppet

 

Den kan fint udvides med en alarm hvis den går i status "Stoppet"

 

garage.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

Da din port fra Hørmann, kan du sandsynligvis benytte deres UAP1 box. Via denne box kan du fra dit IHC anlæg åbne, lukke og stoppe porten, boxen fortæller også om porten er åben, lukket eller stoppet et sted derimellem.

 

Hvis boxen passer til din port så har jeg en FB der passer til.

Jeg ved ikke lige om jeg forstår dig ret: Jeg har jo længe haft porten i funktion over IHC (via relæ), men jeg mangler at få fat i portens korrekte status. Min FB går ud af sync såfremt porten stoppes midt i nedluk og status i forhold til autoluk vender sig 180 grader.

 

Jeg har downloaded nogle papirer på UAP1 men jeg skal nu alligevel spørge om hvordan jeg får status over i min IHC installation fra motor og/eller boksen+ - kan ikke rigtig se i diagrammet hvordan jeg kommer over i IHC´en :huh:

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Torben

 

Status over porten kommer ud på klemmerne 01, 02 og 03 med hhv. oppe, nede og drift.

 

0v fra IHC til klemmerne 01.5, 02.5 og 03.5, indgange til IHC fra 01.8, 02.8 og 03.8, altså 3 input til IHC for total overvågning af porten.

OBS: For at få drift ud på udgang 03 skal den indstilles til prg. 29.

 

Aktivering af porten sker via 3 stk overdragelses relæer for hhv. op (S2), ned (S4) og stop (S3). med fældes 0v fra boxen.

 

UAP1 boxen er et tilkøbsmateriale til portene, om den passer til din ved jeg ikke. Uden boxen styres porten typisk via et simpelt kip tryk som nu, hvor du ikke har nogen anelse om hvor porten er i virkeligheden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Torben

 

Status over porten kommer ud på klemmerne 01, 02 og 03 med hhv. oppe, nede og drift.

 

0v fra IHC til klemmerne 01.5, 02.5 og 03.5, indgange til IHC fra 01.8, 02.8 og 03.8, altså 3 input til IHC for total overvågning af porten.

OBS: For at få drift ud på udgang 03 skal den indstilles til prg. 29.

 

Aktivering af porten sker via 3 stk overdragelses relæer for hhv. op (S2), ned (S4) og stop (S3). med fældes 0v fra boxen.

 

UAP1 boxen er et tilkøbsmateriale til portene, om den passer til din ved jeg ikke. Uden boxen styres porten typisk via et simpelt kip tryk som nu, hvor du ikke har nogen anelse om hvor porten er i virkeligheden.

 

Med min funktionsblok har der aldrig været problemer med det - selvom der kommer bil i klemme etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

Med min funktionsblok har der aldrig været problemer med det - selvom der kommer bil i klemme etc.

Du har ikke haft brug for en autoluk funktion? - jeg er glad for min funktion, da de unge mennesker nogle gange glemmer at lukke den efter de er kommet hjem :huh:

 

Autoluk hænger jo nøje sammen med konkret portens konkrete status: Jeg har ikke prøvet at programmere en FB men er din blok ikke lavet sådan, at hvis porten stoppes på vej ned, så vil den lukket (helt) i ved ny puls? Hvis ja, hvordan kan jeg "læse" dette i blokkens programmering? :(

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Torben

 

Status over porten kommer ud på klemmerne 01, 02 og 03 med hhv. oppe, nede og drift.

 

0v fra IHC til klemmerne 01.5, 02.5 og 03.5, indgange til IHC fra 01.8, 02.8 og 03.8, altså 3 input til IHC for total overvågning af porten.

OBS: For at få drift ud på udgang 03 skal den indstilles til prg. 29.

 

Aktivering af porten sker via 3 stk overdragelses relæer for hhv. op (S2), ned (S4) og stop (S3). med fældes 0v fra boxen.

 

UAP1 boxen er et tilkøbsmateriale til portene, om den passer til din ved jeg ikke. Uden boxen styres porten typisk via et simpelt kip tryk som nu, hvor du ikke har nogen anelse om hvor porten er i virkeligheden.

Jeg har fået oplyst at boksen passer til min portåbner, så jeg vil rigtig gerne se/have din FB.

 

Jeg har set diagrammet, der følger boksen - jeg kan godt forstå det du skriver om indgange til IHC, men du skriver så også, at aktivering sker via tre overdragelses relæer - det er jeg ikke helt med på: er det yderligere relæer til min IHC installation udover det ene jeg har nu fra IHC´en til portåbneren?

 

men det kan være 10 øren falder, når jeg ser din blok :P

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har ikke haft brug for en autoluk funktion? - jeg er glad for min funktion, da de unge mennesker nogle gange glemmer at lukke den efter de er kommet hjem :huh:

 

Autoluk hænger jo nøje sammen med konkret portens konkrete status: Jeg har ikke prøvet at programmere en FB men er din blok ikke lavet sådan, at hvis porten stoppes på vej ned, så vil den lukket (helt) i ved ny puls? Hvis ja, hvordan kan jeg "læse" dette i blokkens programmering? :(

 

Hilsen Torben

 

Jeg har ikke autoluk fordi jeg ikke tør da den så måske banker ned i en bil der ikke er kørt helt ind.

 

Min port fungerer såldes at hvis den stoppes på vej ned, så køre den op igen ved næste tryk - altså: Start retning, stop, modsat retning.

 

Min FB har dog en status om den var på vej ned eller op - og om den er stoppet - så det var muligt at kode noget ala:

Hvis status = stoppet og tidligere status = ned så skal der sendes 3 tryk: 1 for at køre opad, 1 for at stoppe og 1 for at køre den nedad igen

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja - for ikke blande styrespændingerne sammen er det nødvendigt med 3 overdragelses relæer, du kan selvfølgelig genbruge den du bruger nu.

 

Jeg har vedhæftet en tegning, som måske hjælper dig.

Mange tak :)

 

Med UAP1 boksen monteret får jeg jo også mulighed for at anvende (Hörmann) fjernbetjening(er) samt åbne/lukke direkte på portåbneren for status kommer korrekt til IHC inst. - er du/I ikke enig i det? For netop anvendelse af (Hörmann) fjerntjeningen samt via portåbneren har vi altid holdt os fra da det også gav problem med status i IHC.

 

Så med boksen får jeg altid korrekt status i IHC. Og nu tænker jeg så, at det også kunne være en god ide at montere fotocelle så autolukfunktionen ikke aktiveres hvis bil eller andet står i portåbningen.

 

Må jeg ulejlige dig med at smide funktionsblokken du anvender også? ;)

 

Hilsen Torben

 

PS: mange tak for alle Jeres input :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ikke autoluk fordi jeg ikke tør da den så måske banker ned i en bil der ikke er kørt helt ind.

 

Min port fungerer såldes at hvis den stoppes på vej ned, så køre den op igen ved næste tryk - altså: Start retning, stop, modsat retning.

 

Min FB har dog en status om den var på vej ned eller op - og om den er stoppet - så det var muligt at kode noget ala:

Hvis status = stoppet og tidligere status = ned så skal der sendes 3 tryk: 1 for at køre opad, 1 for at stoppe og 1 for at køre den nedad igen

 

Så skal du da bare have en fotocelle på, som kan se om der holder noget i vejen, og hvis autoluk indtræffer og der holder noget i vejen, så får konen en bling bling på telefonen, at anhængertrækket også skal ind i garagen ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok