Hop til indhold
  • 0

Wireless Udtag Med Dimmer


jfrank
 Share

Spørgsmål

Hej

 

Jeg har en mindre udfordring, som jeg håber jeg kan få lidt hjælp med.

 

Jeg har et nybygget hus med IHC (IHC controller med viewer og seneste firmware).

I min garage har jeg haft et alm lampeudtag samt 7 spots som begge var styret af trådløse tryk (der er ingen lyskilder på selve lampeudtaget).

 

Jeg har købt et Wireless lampeudtag med dimmer i håb om, at jeg kan få dæmpning på mine spots fremfor at købe en lysdæmper til montering i mit strømskab.

Mit nye Wireless udtage har jeg fået linket til controlleren, og programmeret op mod et wireless tryk.

 

Min udfordringe består i, at jeg ikke kan slukke og tænde mine spots i garagen - og dermed ej heller dæmpe dem - så jeg mangler at gøre et eller andet.

 

Jeg har vedlagt et par billeder af konfiguration - et billede før og et efter monteringen af wireless lampeudtag med dimmer . Billedet "før" - her virker alt som det skal - og billedet "efter" her kan jeg ikke slukke eller tænde spots - det er sikkert et eller andet banalt, som jeg har overset.....

 

Eller skulle jeg i stedet have købt en wireless dimmer (EKS UNIDIMMER 400) til montering i mit strømskab for at dette kan virke.... håber det ikke;-)

 

På forhånd tak

med venlig hilsen

Jesper

post-5955-0-46330400-1445730238_thumb.pn

post-5955-0-70214200-1445730239_thumb.pn

post-5955-0-97963600-1445730554_thumb.pn

post-5955-0-51602400-1445730555_thumb.pn

Link til kommentar
Del på andre sites

17 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det er lidt svært ud fra de screenshots, men du mangler i hvert fald at forbinde lysindikering fra dimmeren til lysindikering i funktionsblokken. Prøv at markere funktionsblokken og tryk F1 - så kommer der en fin vejledning over hvordan den skal forbindes og virker.

Ud fra screenshots, ser det også ud til at det er det gamle lampeudtag du har skiftet (udgang 3.01) som du prøver at styre. Der er jo også en udgang som hedder spot garage (udgang 3.02). Er det ikke den, som dimmeren skal på? Det er som sagt lidt svært at se ud fra de screenshots. ☺

Som Clemen også er inde på, kan LED lyskilder også være en udfordring, når de skal styres via en dimmer. Det er langt fra alle LED, der er dæmpbare, og nogle af de dæmpbare virker ikke med visse dimmere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben og Clemen, tak for jeres svar.

det er ikke LED spots men almindelige 25W spots GU10.

Det er korrekt det er det gamle lampeudtag som skal udskriftes, og jo det udgang SPOT som jeg ønsker at styre (udgang 3.02).

Men spørgsmålet er om jeg kan styre denne udgang SPOT ved at udskifte lampeudtag (3.01) med et wireless dimmer lampeudtag og programmere dette korret (det er ihvert fald det jeg håbede jeg kunne .-)) ?

Jeg syntes at have prøvet mange forskellige ting (og ja jeg er ingen IHC expert). Min teori var, at jeg skulle have SPOT udgang koblet på dimmer udgang - men det syntes jeg ikke at jeg kan få den til.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kan godt udskifte det eksisterende med det gamle, men du skal lige huske at dit nye wireless lampeudtag skal have en fast fase, ikke tændledningen fra IHC´en

 

Og derefter i din programmering skal du have forbundet punktet "lysindikering" fra dimmer til funktionsblok, ellers ved blokken ikke om lyset er tændt eller slukket..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen. på vedlagte billede kan man se hvordan det fungere i dag. funktionsblok Kip med slukalt styrer GL lampeudtag og tænder og slukker også SPOT.

Jeg har indlagt lampeudtag dimmer (og linket den til controller) samt hentet ny funktionsblok 1.2.03.d og så har jeg fjernet alle tilknytninger som jeg har forsøgt mig med.

Jeg har kigget på nogle af de øvrige wireless lampeudtag som er installeret og som virker fint - her er der ingen tilknytning til Lys indikering. Det skal nævnes at de øvrige wireless lampudtag også styrer spots, men ved dem er SPOT ikke defineret som en selvstændig udgang (måske det har noget med det at gøre)... som i kan se/høre er jeg bestemt ikke ekspert på dette område, men prøver at lære.

post-5955-0-16299500-1445765407_thumb.pn

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kommer lidt an på hvordan installationen fysisk er lavet.. For at du bare kan udskifte lampeudtaget, kræver det at dine spots er monteret i/bag det lampeudtag du udskifter, da tændledningen til dine spots, skal monteres i klemmen for regulering bag på det wireless lampeudtag. Hvis dine spots er ført direkte til tavlen, vil det kræve lidt arbejde i tavlen også, for at få tændledningen til dine spots med ud i PL-dåsen til lampeudtaget.

Du vil samtidig miste muligheden for at styre lampeudtag og spots hver for sig, da klemmen til regulering på den wireless dimmer, er ens på både for- og bagside.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kan du ikke lige prøve at tage et billede af, hvordan du har monteret det wireless lampeudtag, sådan man kan se ledningerne?

hej Torben, det gør jeg lige.

jeg har egentlig ikke behov for at kunne tænde Lampeudtag og SPOT for sig (i øvrigt er der der 7 spots). De vil altid skulle tændes samtidig, men det primære formål er at kunne lysdæmpe SPOT. Måske det er en dum ide at jeg troede jeg blot kunne skifte udtaget, men jeg vurderede at det burde kunne lade sig gøre og så ser jeg flere muligheder med wireless lampeudtag med dimmer fremfor en fastmonteret dimmer i skabet... men måske en fastmonteret dimmer er det eneste der vil virke i dette setup.

jeg har nok en mistanke om at SPOT går direkte til tavle siden elektrikker havde oprettet SPOT som selvstændig enhed (da jeg i første omgang havde valgt dimmer fra)... men jeg er ikke sikker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige med hensyn til dimmere, er det helt rigtigt, at de wireless er at foretrække, da de har langt bedre styringsmuligheder.

Kan nu sagtens forestille mig, at dine spots er samlet i PL-dåsen bag det gamle lampeudtag. Både fordi det er nemt, da de begge sidder i garagen, og fordi de 2 udgange 3.01 og 3.02 er tilkoblet samme lysgruppe.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hej Torben, det gør jeg lige.

jeg har egentlig ikke behov for at kunne tænde Lampeudtag og SPOT for sig (i øvrigt er der der 7 spots). De vil altid skulle tændes samtidig, men det primære formål er at kunne lysdæmpe SPOT. Måske det er en dum ide at jeg troede jeg blot kunne skifte udtaget, men jeg vurderede at det burde kunne lade sig gøre og så ser jeg flere muligheder med wireless lampeudtag med dimmer fremfor en fastmonteret dimmer i skabet... men måske en fastmonteret dimmer er det eneste der vil virke i dette setup.

jeg har nok en mistanke om at SPOT går direkte til tavle siden elektrikker havde oprettet SPOT som selvstændig enhed (da jeg i første omgang havde valgt dimmer fra)... men jeg er ikke sikker.

her er billeder

post-5955-0-48036000-1445768826_thumb.jp

post-5955-0-85170100-1445768826_thumb.jp

post-5955-0-08833800-1445768827_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu er det svært lige at se på billederne, om spots er samlet i en samlemuffe oppe i PL-dåsen. Ifølge dokumentationen på billedet i dit første indlæg, er dine spots monteret på hvid ledning. Er der en hvid ledning i en muffe? Hvis der er, er den formentlig samlet med en blød brun ledning?

Hvis det er tilfældet, skal denne bløde brune ledning monteres i den klemme, hvor du har sat den sorte ledning i den wireless dimmer. Den sorte ledning skal i en samlemuffe for sig selv, og lægges op i PL-dåsen. Det samme skal den hvide ledning.

Den wireless dimmer kræver desuden fast fase på klemme L. Det burde være de brune ledninger, som er samlet i en samlemuffe i PL-dåsen.

Sluk lige for strømmen, så du ikke får et rap over nallerne. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Man kan lige ane at der i højre side af billedet (den med pl-dåsen) kommer en blød ledning ind i PL-Dåsen, den er ret sandsynlig til dine spots, det er den brune leder i den bløde ledning du skal have sat i udgangen fra dæmperen, og så som Torben siger, skal du have en fast fase på dæmperen i klemmen "L"

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmmmmm ulovlig elinstallation. Der mangler afstandsstykker i PL dåsen. Måske jeg snart kan få dem solgt ;-)

http://www.dba.dk/andet-lk-pl-afstandsring/id-1002562464/

Har faktisk aldrig set dem nogle steder i en installation, så det er nok mere reglen at de mangler, end de er monteret.

Der er brugt den nu udgåede model til 2 lag gips. Det kan ses på det første billede. http://www1.lk.dk/servlet/mGenereringMainContext?n1=6&n2=607&n3=9998&n4=626&LKnummer=182A1204
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmmmmm ulovlig elinstallation. Der mangler afstandsstykker i PL dåsen. Måske jeg snart kan få dem solgt ;-)

http://www.dba.dk/andet-lk-pl-afstandsring/id-1002562464/

Har faktisk aldrig set dem nogle steder i en installation, så det er nok mere reglen at de mangler, end de er monteret.

Må hellere rette dig, inden andre tager det for "gode varer" indtil år 2003 måtte man have 12,5 mm mellem overkant loft og underkant dåse. Fra 2003 skulle dåsen støde ned til loftet og hvis det var brandbart materiale, skulle dåsen helt ned gennem loftet. På billedet er der anvendt gips, hvorfor afstandsringe/kraver ikke er nødvendige.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sorry for at hijacke tråden.

 

Da det er et nyt hus er de12 år gamle regler irrelevante her.

Ved bare at mange gør det på samme måde med trælofter og der er det ikke tilladt, men OK den med gipsen og dermed ikke brændbart materiale har jeg ikke lige hæftet mig ved var en undtagelse.

 

Man kan i øvrigt undre sig over denne regel og løsningen (fritagelsen).

Man skal anvende afstandringe/kraver hvis underlaget er brændbart - men det er kraven formentlig også da den er lavet i (for mig) alm. plast så....

Hvis det er for at forhindre luft/ilt tilførsel ved en brand så burde det jo også være ligemeget om (lofts)materialet den er monteret på/igennem er brændbart eller ej, bare det er tæt. Hvis først loftet er brændt væk så er det vist ligemeget om el installationen er tæt.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok