Hop til indhold

4.2.03.b. Pulsopsamling


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Nej desværre.

Skal nok give det et nyt forsøg, men det bliver nok ikke lige en af de nærmeste par dage da der er en vaskemaskine der skal have skiftet lejer.

 

Fik du skiftet lejerne?  ;)

 

Jeg tænkte at du måske har FB'en liggende uden integreret heltal, så kunne jeg bruge den indtil du fik tid at se på blokken med de indbyggede?

 

Kan man iøvrigt lave en funktion hvor man kan indtaste måleraflæsninger for tidligere år, måneder, dage osv i funktionsblokken? Eller skal man bare justere tallet i serviceview? Det er når man sætte en ny blok i søen så har den ikke disse tal i sig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det gik ikke helt så godt  :wacko: Har dog fået skildt maskinen totalt ad og fået karet mm ud. Lejerne var af en forkert type/størrelse så venter lige på nogle der passer.

I mellemtiden har fruen så købt en ny Miele, hun kunne ikke vente længere. Så om lidt er der en super AEG78679 maskine til salg  :)

 

Nå, men Elmåler FB´n med N-tal er postet i:

http://www.ihc-user.dk/forum/topic/4651-4203b-pulsopsamling/#entry31309

 

Den skal bare bruges sammen med x antal Tablet visning FB´r. 

Jeg har bare ikke haft tid til at lave en ny hvor de specielle koder er integreret så man slipper for de ekstra "overførsel"s FB´r.

 

mht justering af værdier ved opstart mm så er det serviceview der skal anvendes.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har kodet det så værdier huskes/gemmes ved genstart, men er lidt forundret over det du siger.

Jeg ville tro at hver FB genererer sine egne resource id'r, men den ny FB er jo en kopi af den gamle og har dermed de samme id kodet ind. Det kan være det er derfor den læser de gamle ind i begge FB'r ved genstart. Det har jeg ikke lige tænkt over.

Det der var/er lidt underligt er at det faktisk SKAL være input før tal (kan) vises på IHC Tablet App'n. I første omgang havde jeg bare kodet de ekstra info ind på output, men det duede altså ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvordan det hænger sammen. Men det er jeg sikker på at Mikkel kan svare os på  ;)  

 

Men jeg ved at efter at jeg har sat 3 målere ind i mit projekt er det blevet rigtig svært at uploade projektet. Det virker bedst hvis jeg lige genstarter controlleren inden jeg sender det. Visual går ned mens jeg sender programmet, det stopper med at svare.

 

Jeg kører det det på en Windows 7 i en VirtualBox på min Mac, og det plejer at virke okay. Jeg gad godt at LK snart lavede en Mac version så jeg kunne slippe for Windows på min maskine  :blink:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg har lidt bøvl med at få din nye måler ver 4 til at virke.

 

Jeg har lagt den i en ny lokation, og tilsluttet pulserne til den. Hvis jeg angiver at der skal 10 pulser/Kwh får jeg den til at tælle i søndag, denne uge, denne måned, januar og år til dato.

 

Men når jeg så sætter målerens værdi (54Kwh) ind i "Total antal Kwh" sker det ikke noget på outputsiden af FB'en og heller ikke på ipad'en.

 

Jeg bruger ikke den ekstra FB du havde lagt i projektet "Visning af el-målertal på IHC tablet" Kun har jeg prøvet at sætte den totale værdi ind.

 

Hvad gør den FB for det ser ud til at du har N-heltal indbygget i måler FB'en?

Link til kommentar
Del på andre sites

Og nu har jeg genstartet 3 gange i dag og uploadet programmet 5 gange og forsøgt at uploade programmet måske 10 gange i alt, det har så resulteret i at mine andre målere har glemt sine data og er gået i nul, ØV så det kan også ske (har jeg også set andre klage over herinde en gang)

Link til kommentar
Del på andre sites

Sorry hvis FB´n har givet dig så meget bøvl.

 

At et program taget lang tid at loade gætter jeg skyldes de pga mange resourceid der lige skal gemmes en status for og checkes med runtime værdierne inden programmet loades/aktiveres. Hvor stort et program kan blive og hvor mange resourceid det kan indeholde har jeg ingen anelse om.

Jeg har selv et stort på ca. 4.534Kb og ja det tager da noget tid at loade. Jeg har 23 lokaliteter med 29 driftstimetæller på lys, elmåler FB kørende i ver. 1, 3 og 4 samt visnings FB´n. - men alt sammen virker uden problemer. OK controlleren kan finde på at genstarte når jeg forbinder til den, og/eller når jeg uploader nyt program, men den smider ikke gamle data.  At dine gamle data er væk kan skyldes der ikke er kodet flueben i "Gem ved strømsvigt" på tællerne i FB´n..

 

Nå men altså lige en opsummering:

Elmåler ver. 1 fra 13.10.2010  var kodet med "tæller" værdier i output. Disse kunne IKKE overføres til IHCTablet visnings FB´n.

Elmåler ver. 2 fra 23.12.2014  var kodet med "NHeltal" værdier i output. Disse kunne så overføres til IHCTablet visnings FB´n. (Testet med 1,2 og 5 tals udgaverne)

Elmåler ver. 3 fra 30.12.2014  fik tilføjet 3 og 4 ugers værdier.

Visning af Elmåler tal på IHCTablet FB. En 30 tals udgave tilrettet med forståelig tekst så man slipper for at have x antal visnings FB´r, men kan nøjes med 1 FB.

Elmåler ver. 4 fra 17.01.2015  har fået tilføjet "NHeltal" visnings værdier i input, da det viser sig det er INPUT der kan vælges og vises i IHCTablet - ikke output.

Det fandt jeg tilfældigt ud af da jeg lavede en taste/stavefejl, i min visnings FB.

 

Brug/Nyinstallation Elmåler ver. 4:

Indsæt FB. Forbind S0 puls. Vælg pulser under indstilling.

Så burde den bare spille. Udgange og visnings indgangene bliver opdateret/ajourført efterhånden som tiden går og der er kwh/dag/uge/måned/år skifte. 

Dvs det er helt korrekt den tæller i søndag, denne uge, denne måned, januar og år til dato. Disse skulle så gerne slå igennem på visnings inputtene på ipad´n.

Har du dataværdier for de øvrige måneder, ja så skal de justeres/opdateres via Serviceview. Tallene skal rettes både på output og visnings input, men herefter skulle den gerne vedligeholde sig selv. Også ved en genstart, eller nyopload af programmet. 

Jeg har dog ikke selv testet med 3 kopier af samme ver Elmåler FB. Så om de alle 3 leder efter samme resourceid internt og controlleren derfor går i hegnet hvis der indtastes forskellige værdier er da en mulighed. Hvis man vil samle data fra mange elmålere så er IHC controlleren (og Visual software) nok ikke lige det bedste.

 

Er der andre end Bjarne der har testet ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Sorry hvis FB´n har givet dig så meget bøvl. No probs, vi leger jo bare  :D

 

At et program taget lang tid at loade gætter jeg skyldes de pga mange resourceid der lige skal gemmes en status for og checkes med runtime værdierne inden programmet loades/aktiveres. Hvor stort et program kan blive og hvor mange resourceid det kan indeholde har jeg ingen anelse om.

Jeg har selv et stort på ca. 4.534Kb (Mit er på 5.642Kb) og ja det tager da noget tid at loade. Jeg har 23 lokaliteter med 29 driftstimetæller på lys, elmåler FB kørende i ver. 1, 3 og 4 samt visnings FB´n. - men alt sammen virker uden problemer. OK controlleren kan finde på at genstarte når jeg forbinder til den, og/eller når jeg uploader nyt program, men den smider ikke gamle data.  At dine gamle data er væk kan skyldes der ikke er kodet flueben i "Gem ved strømsvigt" på tællerne i FB´n.. Jeg bruger dine el-målere  :)

 

Nå men altså lige en opsummering:

Elmåler ver. 1 fra 13.10.2010  var kodet med "tæller" værdier i output. Disse kunne IKKE overføres til IHCTablet visnings FB´n.

Elmåler ver. 2 fra 23.12.2014  var kodet med "NHeltal" værdier i output. Disse kunne så overføres til IHCTablet visnings FB´n. (Testet med 1,2 og 5 tals udgaverne)

Elmåler ver. 3 fra 30.12.2014  fik tilføjet 3 og 4 ugers værdier.

Visning af Elmåler tal på IHCTablet FB. En 30 tals udgave tilrettet med forståelig tekst så man slipper for at have x antal visnings FB´r, men kan nøjes med 1 FB.

Elmåler ver. 4 fra 17.01.2015  har fået tilføjet "NHeltal" visnings værdier i input, da det viser sig det er INPUT der kan vælges og vises i IHCTablet - ikke output.

Det fandt jeg tilfældigt ud af da jeg lavede en taste/stavefejl, i min visnings FB. Aha

 

Brug/Nyinstallation Elmåler ver. 4:

Indsæt FB. Forbind S0 puls. Vælg pulser under indstilling.

Så burde den bare spille. Udgange og visnings indgangene bliver opdateret/ajourført efterhånden som tiden går og der er kwh/dag/uge/måned/år skifte. 

Dvs det er helt korrekt den tæller i søndag, denne uge, denne måned, januar og år til dato. Disse skulle så gerne slå igennem på visnings inputtene på ipad´n.

Har du dataværdier for de øvrige måneder, ja så skal de justeres/opdateres via Serviceview. Tallene skal rettes både på output og visnings input, men herefter skulle den gerne vedligeholde sig selv. Også ved en genstart, eller nyopload af programmet. 

Meget fin beskrivelse, så den ekstra FB skal ikke bruges til version4 som jeg forstår det?

 

Jeg har dog ikke selv testet med 3 kopier af samme ver Elmåler FB. Så om de alle 3 leder efter samme resourceid internt og controlleren derfor går i hegnet hvis der indtastes forskellige værdier er da en mulighed. Hvis man vil samle data fra mange elmålere så er IHC controlleren (og Visual software) nok ikke lige det bedste.

Jeg havde vist kun én FB sat i søen.

Men nu er jeg lidt mere frisk end da jeg sad og rodede med det sent i går aftes, så jeg starter lige med at leve det efter din vejledning her, og kun med én FB og så kan jeg udvide.

 

Er der andre end Bjarne der har testet ?

Og tak for svaret  :rolleyes:

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars.

Uha, den driller noget må jeg sige. Målervisningen er startet op på nul lige pludselig i sidste uge.

Jeg aflæser alle mine målere fysisk hver uge, og jeg tastede visningen ind i søndags.

I går stod min onsdag på nul mener jeg bestemt, men i dag står den på 5.

Den tæller ikke op i Januar, er det først når vi kommer over i februar? Ellers kunne man også undvære "denne måned" hvis det var...

Har du også set den franske eller spanske tekst der kommer frem i vinduet nederst, det har jeg set i LK's måler FB på samme måde, det kommer typisk hvis man trykker på en visning lige når man har trukket det frem med først de to fingre nod, og den ene finger hod højre i toppen.

Det kunne være ret nyttigt hvis man kunne taste en ny værdi ind i disse visninger fra sin iPad, så man ikke skulle ind i serviceview via en pc/ Mac, men det er ikke lige til det er jeg klar over :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan være din pulsopsamling der er ustabil.

Hos mig tæller den fint.

Her et billede fra idag og tidligere d. 17. Januar.

Hvorfor din måned ikke bliver opdateret er også lidt underligt. Men lad os lige se hvad der sker når vi går ind i februar.

Og nej inddata via IHCTablet har jeg endnu ikke forsøgt med, men det tror jeg ikke lige kommer til at virke. Så vi må nøjes med Serviceview.

http://da.lipsum.com

post-2334-0-11089800-1422200018_thumb.jp

post-2334-0-26966700-1422200786_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå Prøver lige fra min PC.

1 billede

post-2334-0-53094500-1422204479_thumb.pn

Total 18000 og masser af 0 værdier på månederne, er taget inden jeg ajourførte alle tællerne så den kan vi ikke regne med.

 

2 billede

post-2334-0-62781700-1422204554_thumb.pn

Total 18004 Januar og denne måned 442. Start udgangspunktet.

 

3 billede

post-2334-0-67050100-1422204518_thumb.pn

Total 18248 Januar og denne måned 686. Stemmer OK da 18248-18004=244 og 442+244=686.

 

4 billede

post-2334-0-62781700-1422204554_thumb.pn

Total 18250 januar og denne måned 688, Stemmer OK +2 ifht tidligere.

 

I princippet er der heller ikke lavet noget om i registreings og opsamlingskoden. Det er kun N heltal og visingsinput så det duer på IHCTablet.

post-2334-0-28746500-1422204520_thumb.pn

Link til kommentar
Del på andre sites

Hehe, sjovt men den mystiske tekst i notes. Jeg havde oversat noget af det da jeg så det første gang, og det var vist netop Latin. Det "fyld" kendte jeg ikke til, men det giver da mening med dit link  :)

 

Nå men nu har jeg aflæst mine målere igen, og har tastet de rigtige tal ind i fra Serviceview i din seneste Målerblok.

 

Jeg er næsten sikker på at det er mig der har lavet en bøf da jeg tastede værdier ind i den efter controlleren genstartede og slettede alle målertal. Jeg tror at jeg kun har fået tastet værdien ind i INPUT, og glemt at gøre det i output....

 

Jeg har ikke mistet tal siden, men har heller ikke ændret noget i Visual den seneste uge.

 

Pulsopsamlingen er klippefast, der kommer en puls pr 0,1 M3 gas, og lige når pulsen kommer en den der typisk i 1 minut eller noget, der er når "spejlet" på tællerværket passerer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja Lorm Ipsum er bare bla bla bla fyldtekst når man ikke har andet.

 

Men eller er det da lidt rodet med al den indtastning ved startop.

Man SKAL taste ved output, for det er den tæller der opdateres/ajourføres og overføres til Input og dermed visningen.

Man KAN taste ved input. Gør man det ikke får man vist 0 værdier på IHCTablet, indtil næste gang tælleren opdateres/ajourføres. (output>Input). 

Så det kan kan jo være som du skriver at det var input og din tablet visning du fik ajourført. Ved næste opdatering/ajourføring blev dine tal så overskrevet med defalut 0 værdien.

 

Igen er der slet ikke andre der har prøvet FB´n ?

 

Vil lige få den lagt op i download sektionen. Så er det nemmere at finde den i fremtiden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad med dig Brian Badezz, bruger du den ikke?

 

Jeg jeg venter spændt til søndag aften og ser resultatet.

 

Så kunne det være sjovt hvis man kunne få vist sine målere i iPhone app'en. Man kan jo få vist en temperatur, måske der er mulighed i noget alá det?

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok