Hop til indhold
  • 0

Delvs Sluk Alt


Ospdk
 Share

Spørgsmål

Det er første gang jeg nogen sinde har åbnet en IHC fil, og synes det er total uoverskuelig.... (har dok også kun prøvet at lave Zensehome)

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til vedhæftede fil, jeg er ved at hjælpe en kammerat med et hus hvor IHCén ikke fungere som det skal, har fundet ud af det der i program hedder "nederst venstre" fysisk er "højre øverst" p trykkene, det er som alle tryk er vendt på hovedet, jeg formoder at det er fordi man har monteret ledningerne forkert i tavlen for det ser ud til man har brugt samme farvekode i alle tryk.

jeg vil lave en delvis sluk alt funktion i flere rum, så når man trykker et langt tryk på et tryk f.eks i "alrum sove" slukker alt i "sluk alt" på nær lys i værrelser og badeværelser.

Jeg har set lidt på hvordan "sluk alt" er lavet uden dog at blive helt vild klogere :-( kan det passe at man skal bruge en fysisk udgang i et 24 modul, umiddelbart ser det ikke ud til der er flere ledige output 24 moduler.

Projektfil IHC HT.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

25 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej.

Skal lige siges at jeg kun har rodet med programmering af ihc i ganske få timer, men for står dog de basale ting.

I venstre side af programmet har du din ihc installation, hvor alle dine ind og udgange er defineret her kan du ændre hvilke indgange på dine controller som dine tryk er forbundet til. dette gøres ved at vælge det ønskede tryk og dobbelt klikke på det, så vise vinduet hvor der står hvilken datalinje og indgang som de forskellige taster er forbundet til. du ændre dem ved at dobbelt klikke på den ønske de tast.( har vedhæftet et billede af det.

 

til dit næste spørgsmål. som jeg kan se har du ikke behov for en fysisk udgang. udgang i din sluk alt funktions blok er forbundet internt til Sluk delen af dine andre funktions blokke. hvilket betyder at hvis du vil oprette en anden funktions blok som kun slukke dele af lyset i huset så vælger du kun af forbinde funktions blokkens udgang til de funktions blokke du ønsker skal slukke.

 

Som sagt er jeg ikke ekspert i IHC programmering (Endnu) og kan selvfølgelig tage fejl. 

 

Men ellers så spørg gerne igen.

post-6631-0-50424100-1413309102_thumb.pn

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for jeres indput, jeg har rodet med det mere end 2 timer men synes sku det er besværligt, måske fordi jeg kun har en Mac tilrådighed med parallels og det køre alså ikke som en win maskine.

Badazz du skriver gamle dinmere, det er en helt ny installation ?

Ravni dit skærm dump er det ikke ved oprettelse af nyt oprettet tryk, hvis jeg vil lave et "virtuelt" tryk som den delvis sluk vel er synes jeg ikke der er nogle ledige 24 out der kommer ? Det jeg prøver at lave er vel egentlig et omvendt guide lys der slukker de enheder man vælger, men hvis de kun kan håndtere en sluk og de er brugt i sluk alt funktione, eller er jeg også helt afsporet der :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for jeres indput, jeg har rodet med det mere end 2 timer men synes sku det er besværligt, måske fordi jeg kun har en Mac tilrådighed med parallels og det køre alså ikke som en win maskine.

Badazz du skriver gamle dinmere, det er en helt ny installation ?

Ravni dit skærm dump er det ikke ved oprettelse af nyt oprettet tryk, hvis jeg vil lave et "virtuelt" tryk som den delvis sluk vel er synes jeg ikke der er nogle ledige 24 out der kommer ? Det jeg prøver at lave er vel egentlig et omvendt guide lys der slukker de enheder man vælger, men hvis de kun kan håndtere en sluk og de er brugt i sluk alt funktione, eller er jeg også helt afsporet der :-)

Mit screen dump er hvis jeg vil ændre hvilken datalinje som trykket er forbundet til, men ja det er fuldstændigt identisk med det ved oprettelse af et nyt.

 

men dit tryk der aktivere funktionen er vel ikke virtuel? det er vel en fysisk kontakt i huset.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ja undskyld jeg kalder det gamle dimmere, men tavlemonterede dimmere, jeg ville personligt have valgt Wireless dimmere i en ny installation i dag, da man kan styre dem 100% fra programmet, og sætte niveauer på den fra programmet, det man ikke med tavlemonterede dimmere, programmet ved ikke engang om dimmeren er tændt eller slukket..

 

Men prøv at kikke på din output 24 datalinie 1.01 (det er den output 24 der sidder på udgang 1 på controlleren) og udgang 1 på din output 24 går der sikkert en ledning rundt til alle dimmere...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Man kan vel ikke få wireless din moduler, så jeg er ikke sikker på det ville du, men det er da oldnordisk man ikke kan lave sluk på udvalgte enheder, der er mit eget Zensehome da noget mere flexibel, men det er så derfor at f.eks pool har sin egen sluk alt det er sikkert sit eget modul, øv :-(

Hvad dimmer vil i anbefale til led strib ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ondnordisk, det kan man sige ja,, hvis man skal lave en individuel skuk alt, så kræver hver dimmer en output mere, udover den der tænder og slukker den, det er derfor mange i dag vælger Wireless dimmere, da de ikke kræver output moduler..

Hvis man med en tavlemonteret dimmer vil have tænd/sluk og 2 niveauer og sluk alt, kræver det op til 5 udgange fra en output 24, og så kan det blive ret peberet at lave..

Derfor er der mange der i dag, inklusive mig selv, har Wireless dimmere siddende på en rækker over tavlen, i et stykke kanal eller underlag..

 

Men hvis du gerne vil have funktionen, så køb et output 24 modul mere, og få delt slut alt funktionen op på dimmerne

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er i programmet ikke lavet noget styring af gulvvarme..

 

Det kræver i øvrigt en IHC temperatur sensor i hver rum, samt et output modul til hver telestat..

 

Tør man spørge om det er en elektriker der har lavet IHC installationen?

I sådan en stor installation er det meget vigtigt også at bruge tid på dokumentationen, hvilket kan lette en eventuen fejlfinding betragteligt.. og dokumentationen i selve programmet, er meget mangelfuld..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej og tusind tak for jeres feedback, ja det er en installatør der har lavet og designet det, selv om det vist ikke bære præg af det, der har ikke været spurgt til prisen men været krav til styring og fjerkontrol, der er iPad indbygget i væggene til styring af russound og overvågning osv. Men som jeg ser selve ihc installationen er det en meget dyr tænd og sluk for lyset installation, som ikke kan meget mere end en alm lavvolt kip løsning, der er blevet betalt + 1/4 mill ud over alm installation for at få ihc, men så har man jo også fået en sluk alt funktion........

Endnu en gang tak for jeres hjælp og feedback, hvis jeg samler jeres kommentare skal hele tavlen pilles ned og bygges om for at få noget ud af systemet, og hvis varmen også skal styres skal der yderligere følere til, med mindre man kan lave en form for natsænkning på varmepumpen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hold da op det ser rodet ud... jeg kan lige skimte at sluk funktionen på dimmerne er sløjfet mellem alle, eller delvist alle, der er i hvert fald dobbelt tyller i sluk klemmen på dimmeren, hvis du så ønsker at lave de delvis sluk alt, er det ikke svært at udvide med endnu en output 24 og så de kan deles op..

 

det bliver straks værre at lave gulvvarme styring, da rum følere kræver en input, og der er kun 12 ledige input, og der kan ikke sættes flere input moduler på controlleren, så skal du til at have en controller mere på...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Umiddelbart OK og typisk "industrielektriker" håndværk.

Bare utroligt man har kastet så mange dimmere i :rolleyes:

Nå men der kan godt programmeres lokale sluk alt, uden kabling af 24V outputmoduler. (med hjælp fra en IHC Expert :P )

 

Normalt laver man det sådan at ØV og ØH tryk styrer lys oppe i loftet i den retning som tasten nu sidder. Og NV tryk styrer stikkontakter eller lamper langs gulv. Kort aktivering af NH tryk er sluk det aktuelle rum og lang aktivering af NH tryk er sluk alt - i alle rum. 

 

Jeg har lavet en tilføjelse med en mulig løsning i projektet under "Lokalitet" med en hjemmelavet 1 tast dimmer FB, så du kan se hvordan det kan gøres. Den kan du så kopiere ind alle aktuelle steder i stedet for de eksisterende.

 

Ospdk.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jo, hvis man bevidst åbner tavlen og regulerer direkte på fronten af dimmeren.
Til gængæld er der så også muligheden hvis det kommer ud af sync. Så kan man på en simpel måde få det i sync igen.

 

Men ved et nærmere eftersyn, så er der jo faktisk kablet til 2 tast styring på næsten alle dimmere. Derved har man jo forbundet sluk indgangen og kan bare bruge standard FB´n - bare man forbinder det korrekt. (Og så vælge den der hedde touch i stedet for den gamle 350´r)

Det der ikke er forbundet på ret mange af dimmerne er mem1+2 indgangene (kan se et orange kabel på et par af dem.

Og så er der jvftr. dokumentationen et par udgange der er konfigureret flere gange. Det kan give problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Men ved et nærmere eftersyn, så er der jo faktisk kablet til 2 tast styring på næsten alle dimmere. Derved har man jo forbundet sluk indgangen og kan bare bruge standard FB´n - bare man forbinder det korrekt. (Og så vælge den der hedde touch i stedet for den gamle 350´r)

 

Men sådan som det er programmeret, er de sat i to grupper, hvor alle sluk-indgangene er sat til samme udgang. Sikkert for at spare udgange.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej lytter lige med på denne tråd. Hvad har han haft gang i med alle de convertere over tavlen? Så vidt jeg er informeret, må der kun være 2 meter på sekundærsiden til lyskilden. Det kan der da umuligt overholdes, tillige skal converteren sidde i samme rum som lyskilderne, er det tilfældet? Medmindre jeg har helt galt fat i det!?!

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok