Hop til indhold
  • 0

Puls Til Portåbner - Hvilken Funktionsblok


TheDexterTeam
 Share

Spørgsmål

Hej,

 

Min portåbner skal "bare" have en puls for at åbne/lukke - jeg har derfor tænkt mig at anskaffe:

 

http://www.greenline.dk/Tavlemateriel-9/Relaeer-og-kontaktore-226/Relae-1SL-16A-24V-DC-5422502453

 

Jeg leder efter den rette funktionsblokke eller rette: funktionsblokke, da jeg kan se, at 1.1.02.f´s pulsudgang ikke direkte må forbindes til installationen.

 

Hvordan gør jeg smartest muligt så jeg via et 24v outputmodul kan få sendt en puls til relæet?

 

Øhh, nu bliver jeg pludselig mere i tvivl: at relæet på relæsiden er til 230-400v er vel ligegyldigt i forhold til jeg skal give en puls ind på en 24v kreds - driftssiden er 24v og det er jo hvad vi udgangsmodul er.

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

19 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det er helt korrekt at du skal have et relæ ind over

Du kan nøjes med et som dette

http://www.greenline.dk/Tavlemateriel-9/Relaeer-og-kontaktore-226/Kiprelae-DC-7106

Tak for svar.

Hvorfor kan jeg ikke bruge det relæ, som jeg gav link til?

Det relæ, som du giver link til er kip-relæ.....hvad betyder det? Jeg skal bruge kip?

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tror bare Kristian mente det var et biligere valg.

Du kan også benytte såden et her:

http://www.elsag.dk/stikbensrelae/2-pol/stikbensrel-med-sokkel-2-omskifter-led-spole.htm

Som du kobler på et 24v output. Herefter laver relæet en potentialefri kontaktfunktion (ringetryk) til din garageport.

Mht til FB så skal du bare vælge en følg FB eller en der giver en puls. Du skal muligvis rette/forøge pulstiden da IHC pulser normalt kun er 250ms.

At relæet kan bryde 8A ved 250v er underordnet, da du slet ikke er i nærheden af disse spændinger/strømme for en normal (lavspændings) signalkontakt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tror bare Kristian mente det var et biligere valg.

Du kan også benytte såden et her:http://www.elsag.dk/stikbensrelae/2-pol/stikbensrel-med-sokkel-2-omskifter-led-spole.htm

Som du kobler på et 24v output. Herefter laver relæet en potentialefri kontaktfunktion (ringetryk) til din garageport.

Mht til FB så skal du bare vælge en følg FB eller en der giver en puls. Du skal muligvis rette/forøge pulstiden da IHC pulser normalt kun er 250ms.

At relæet kan bryde 8A ved 250v er underordnet, da du slet ikke er i nærheden af disse spændinger/strømme for en normal (lavspændings) signalkontakt.

Ok.....dog mener jeg relæ på mit link var noget billigere ;-)

Men er det ligegyldigt om det er kip eller ej ?

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nej, du skal ikke vælge et kip-relæ, da det skifter tilstand hver gang det får en puls. Du kan sagtens bruge det relæ du selv linker til, men et stikbensrelæ med sokkel for DIN-skinne som Lars linker til, er klart den billigste løsning.

 

Findes også som 1-pol : http://www.elsag.dk/stikbensrelae/1-pol/stikbensrelae-led-spole-24v-dc.htm

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nej, du skal ikke vælge et kip-relæ, da det skifter tilstand hver gang det får en puls. Du kan sagtens bruge det relæ du selv linker til, men et stikbensrelæ med sokkel for DIN-skinne som Lars linker til, er klart den billigste løsning.

 

Findes også som 1-pol : http://www.elsag.dk/stikbensrelae/1-pol/stikbensrelae-led-spole-24v-dc.htm

Ok. Vil nu helst have nogle "farver" som de øvrige ihc moduler ;-)

Forstår jeg det rigtigt at det ikke må være kip fordi: min portåbner skal have en kortslutning på to ben hver gang der skal køres op/ned eller stop og så dur det ikke at relæet skifter tilstand som kip gør. Er dette rigtigt?

Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok. Vil nu helst have nogle "farver" som de øvrige ihc moduler ;-)

Forstår jeg det rigtigt at det ikke må være kip fordi: min portåbner skal have en kortslutning på to ben hver gang der skal køres op/ned eller stop og så dur det ikke at relæet skifter tilstand som kip gør. Er dette rigtigt?

Torben

 

Ja det er rigtigt. Hvis du bruger et kip-relæ, vil det hver 2. gang du sender en puls til det via dit outputmodul, svare til at man bliver ved med at holde et tryk nede.

 

Jeg har det lidt på samme måde angående mine komponenter i tavlen. Jeg har selv valgt at bruge et 400V outputmodul med 8 relæer til formålet. Bruger det så til 2 stk. garageporte og en ringeklokke. Lidt dyr løsning, meeeeeeen.  :D

 

Ved faktisk ikke om de stikbensrelæer med sokkel kan sidde bag afdækningen i gruppetavlen, for hvis de kan det, kan man jo ikke se dem, når tavlen er lukket.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ved faktisk ikke om de stikbensrelæer med sokkel kan sidde bag afdækningen i gruppetavlen, for hvis de kan det, kan man jo ikke se dem, når tavlen er lukket.

Man kan få en lav sokkel model, som kan være der.

Den "almindelige" kan også godt være der, hvis man fjerner udløser bøjlen og klodsen under DIN skinnen :-) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har også brugt små 24vdc printrelæer der kan sidde under afdækningen. Det var nogle jeg havde liggende. 

Jeg har lavet det med 2 relæ'er.

 

Det ene sender en puls til åbne funktionen, via en forsinket frafald FB. Der starter samtidig en timer FB som starter en blink FB som blinker en LED i et tryk som indikerer at porten er i bevægelse, dette også pga man kan åbne porten på et langt tryk i stuen.

 

Det andet relæ er koblet som en brydefunktion til nødstop/stop funktionen på porten.

Når alarmen så er tilkoblet var det tanken at porten ikke kan aktiveres af en tyv, f.eks. via tryk, en stjålet fjernbetjening, kodegætning jammer mv.

Via et langt tryk i garagen kan jeg også låse/låse porten op.

 

Jeg skal bare tage mig sammen og montere en magnetkontakt på porten så jeg har en status for om den er lukket.

 

 

Check lige med en søgning, der var en fyr der sidste år lavede en smart FB til portstyring

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har også 2 relæer pr port.

Det ene til puls for åbn/luk.

Det andet til fotocelle sikkerhed.

Det er 2-polet, hvor det ene kontaktsæt bruges til portstyring. Det andet går på en indgang, som bruges til at blinke med LED i tryk, som blinker mens fotocelle er brudt, så man kan se hvornår bilen er inde :-) 

 

Når alarmen er sat til, kan porten ikke åbne via tryk.

Jeg har også sat switch på, så man kan se om porten er lukket.

Det er en mekanisk switch med arm og rulle, som sidder i toppen. Fungerer rigtig godt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har også 2 relæer pr port.

Det ene til puls for åbn/luk.

Det andet til fotocelle sikkerhed.

Det er 2-polet, hvor det ene kontaktsæt bruges til portstyring. Det andet går på en indgang, som bruges til at blinke med LED i tryk, som blinker mens fotocelle er brudt, så man kan se hvornår bilen er inde :-) 

 

Når alarmen er sat til, kan porten ikke åbne via tryk.

Jeg har også sat switch på, så man kan se om porten er lukket.

Det er en mekanisk switch med arm og rulle, som sidder i toppen. Fungerer rigtig godt.

 

1) Altså: et 2 polet relæ pr port?

 

2) Hvordan har du kodet det f.s.a. du ikke kan åbne port via tryk med alarm tilkoblet? Og hvordan er det kodet i FB med den mekaniske switch?

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

1) Altså: et 2 polet relæ pr port?

 

2) Hvordan har du kodet det f.s.a. du ikke kan åbne port via tryk med alarm tilkoblet? Og hvordan er det kodet i FB med den mekaniske switch?

 

Hilsen Torben

2 relæer pr port.

Det ene til puls for åbn/luk.
Det andet (som er 2-polet) til fotocelle sikkerhed.
 
Jeg har lavet så den fb der sender puls til åbn port, er betinget af at alarm ikke slået til.
Overvejer dog at lave det lidt om, så port godt kan lukke, men ikke åbne. Således kan man lukke porten efter den er åbnet med fjenbetjening, inden man slår alarm fra på kodetastatur i garage.
 
Switch for port lukket går ind på brugerdefineret input, som så indgår i alarmkredsens indgangszone.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tror bare Kristian mente det var et biligere valg.

Du kan også benytte såden et her:

http://www.elsag.dk/stikbensrelae/2-pol/stikbensrel-med-sokkel-2-omskifter-led-spole.htm

Som du kobler på et 24v output. Herefter laver relæet en potentialefri kontaktfunktion (ringetryk) til din garageport.

Mht til FB så skal du bare vælge en følg FB eller en der giver en puls. Du skal muligvis rette/forøge pulstiden da IHC pulser normalt kun er 250ms.

At relæet kan bryde 8A ved 250v er underordnet, da du slet ikke er i nærheden af disse spændinger/strømme for en normal (lavspændings) signalkontakt.

 

Hvor er det i (en) funktionsblok, jeg kan rette pulstiden? :huh:

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok