Hop til indhold
  • 0

3 Stk. 230V Udtag Fra 5X1.5 Mm2


Jens Ostenfeld
 Share

Spørgsmål

Vaskemaskine, tørretumbler (og fryser) er ønsket forsynet fra samme gruppe (3P+N automatsikring) via et 5x1,5 kvd fast kabel.

 

Det forekommer mig, at man ikke må køre dette kabel ind i en 2M grøn indmuringsdåse som er sat sammen med en grøn 1M dåse og så hver fase ud i hver sin 1M stikkontakt - således at man har 3 stk. 230 V udtag med hver 13A.

 

Men hvad gør man så?

 

Mvh Jens 

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Undskyld hvis jeg har formuleret mig kluntet. Jeg prøver igen:

 

Jeg har hørt at det ikke går at fremføre flere faser i samme dåse, hvis dåsen ikke er godkendt til 400V, hvilket en grøn indmuringsdåse ikke er.

Så derfor må jeg ikke køre et 5x1,5mm2 med 3x13A faser + 1N fra samme gruppe frem til dåsen og trække to af dem ud på hver sit 230 v 1M udtag i den her 2M grøn indmuringsdåse.

 

Er I enige i at det ikke går eller er det ok?

 

Bjarne S: Nej, det køres ikke over IHC, og der er tale om 1 gruppe (3P+N 13A)

 

Thomas: Tak for det, den smuttede for mig

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har ikke kunne finde noget i LKs beskrivelse http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?EANnummer=5703302076302

der siger 230V/400V

 

Det kan være de dobbelte Opus 66 stikkontakter med 2 tændinger du tænker på, de må jo kun forsynes fra den samme fase, evt. gennem 2 outputs :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Undskyld hvis jeg har formuleret mig kluntet. Jeg prøver igen:

 

Jeg har hørt at det ikke går at fremføre flere faser i samme dåse, hvis dåsen ikke er godkendt til 400V, hvilket en grøn indmuringsdåse ikke er.

Så derfor må jeg ikke køre et 5x1,5mm2 med 3x13A faser + 1N fra samme gruppe frem til dåsen og trække to af dem ud på hver sit 230 v 1M udtag i den her 2M grøn indmuringsdåse.

 

Er I enige i at det ikke går eller er det ok?

 

Bjarne S: Nej, det køres ikke over IHC, og der er tale om 1 gruppe (3P+N 13A)

 

Thomas: Tak for det, den smuttede for mig

 

Det er helt ok - det skal dog være 3 separate 1M stikkontakter (som du selv er inde på) - altså du må ikke bruge en 2M stikk for 2 tændinger, ligesom Bjarne skriver.( den findes også i Fuga)

 

Dåsen skal jo isolere i forhold til jord/afledning, og i forhold tll jord, er der 230V til alle 3 faser. De 400V mellem 2 faser opstår fordi faserne forskydes i forhold til hinanden.

 

Hvis du kigger i LK's beskrivelse af et standard komfurudtag, står der også specifikt at det må monteres i Fuga dåse for indmuring (grøn dåse) = flere faser i en dåse er ok: http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?EANnummer=5703302005999

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok