Hop til indhold

Styring Af Fremløbs Temp Til Gulvvarme Via Ihc


 Share

Recommended Posts

Jeg er igang med at renovere hus og i den forbindelse vil jeg have varmestyringen til at køre over IHC.

 

Jeg skal have trægulve så jeg skal kunne styre fremløbstemperaturen så den ikke overstiger de omkring 40 grader som producenten af gulvet forskriver. Men hvordan går jeg det via IHCen. Jeg er startet ud med at renovere første salen så der kommer en periode hvor stue etage bliver opvarmet med alm. radiatore og første salen med gulv varme. Så jeg kan desværre ikke bare skrue ned for fremløbstemperaturen på varmevæksleren.

 

 

Jeg har inden jeg har lavet dette indlæg søgt på forumet men desværre uden held :-). håber i kan hjælpe.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er igang med at renovere hus og i den forbindelse vil jeg have varmestyringen til at køre over IHC.

 

Jeg skal have trægulve så jeg skal kunne styre fremløbstemperaturen så den ikke overstiger de omkring 40 grader som producenten af gulvet forskriver. Men hvordan går jeg det via IHCen. Jeg er startet ud med at renovere første salen så der kommer en periode hvor stue etage bliver opvarmet med alm. radiatore og første salen med gulv varme. Så jeg kan desværre ikke bare skrue ned for fremløbstemperaturen på varmevæksleren.

 

 

Jeg har inden jeg har lavet dette indlæg søgt på forumet men desværre uden held :-). håber i kan hjælpe.  

Når du skal have gulvvarme, bør du også have en gulvvarme fordeler unit, med indbygget blande sløjfe. De fås i mange forskellige standard modeller, og kommer alle med en indbygget termostat magen til den som sidder på en radiator, men med en sensor på fremløbs røret. Termostaten sørger for at fremløbs temperaturen altid er den samme.

På de lidt mere anvancerede kan man få dem med motor ventil som styres elektronisk. På disse kan man normalt godt bygge IHC styring ind over, men det er ikke for begynder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Arrr. Jeg havde overset at der sidder en termostat på fordeler uniten ud over telestaterne til de forskellige rum. For selve styringen med rum/gulv føler via FB syntes jeg at jeg har fået rimelig godt styr på. Jeg er elektriker men absolut ikke VVSer :-).

 

Pexen til de forskellige rum kommer til at løbe under gulvet i gangen. så jeg skal være sikker på at når det varme vand forlader fordeler uniten og løber igennem gangen til de forskellige rum at det ikke overstiger de omkring 40 grade så det ikke steger gulvet i gangen. Men det "problem" løser termostaten på fordeler uniten jo.   

 

Takker for jeres hurtige svar.

Link til kommentar
Del på andre sites

Arrr. Jeg havde overset at der sidder en termostat på fordeler uniten ud over telestaterne til de forskellige rum. For selve styringen med rum/gulv føler via FB syntes jeg at jeg har fået rimelig godt styr på. Jeg er elektriker men absolut ikke VVSer :-).

 

Pexen til de forskellige rum kommer til at løbe under gulvet i gangen. så jeg skal være sikker på at når det varme vand forlader fordeler uniten og løber igennem gangen til de forskellige rum at det ikke overstiger de omkring 40 grade så det ikke steger gulvet i gangen. Men det "problem" løser termostaten på fordeler uniten jo.   

 

Takker for jeres hurtige svar.

Husk at isolerer de rør der bare løber igennem gangen, for det blir svært at styre temp i gangen hvis de hele tiden kaster varme af sig, fordi de andre rum kalder på varme .  

Jeg taler af erfaring har set det hos en kammerat hvor der var meget varmt der hvor slangerne løb igennem 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja hvor tåbeligt det end kan lyde for en VVS'r når man som kunde spørger/beder om at få isoleret rørene individuelt fra fordeleruniten og frem til rummet. Så ryster de overbærende på hovedet. For de har jo lavet en isoret grav til formålet. Men hvis du har bare 5-10 meter ja så sker der altså et tab og/eller overførsel af det varme fremløb til den kolde retur. Og det får man altså ikke glæde af i rummet hvor varmen var tiltænkt. Konsekvensen er (unødvendig) højere fremløbstemperatur og deraf større varmeudgifter.

Det kan godt betale sig at ofre de par kr. på lidt rørisolering fra jem&fix. Også selv om rørene ligger i en isoleret grav.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja hvor tåbeligt det end kan lyde for en VVS'r når man som kunde spørger/beder om at få isoleret rørene individuelt fra fordeleruniten og frem til rummet. Så ryster de overbærende på hovedet. For de har jo lavet en isoret grav til formålet. Men hvis du har bare 5-10 meter ja så sker der altså et tab og/eller overførsel af det varme fremløb til den kolde retur. Og det får man altså ikke glæde af i rummet hvor varmen var tiltænkt. Konsekvensen er (unødvendig) højere fremløbstemperatur og deraf større varmeudgifter. Det kan godt betale sig at ofre de par kr. på lidt rørisolering fra jem&fix. Også selv om rørene ligger i en isoleret grav.

Af alle de håndværker jeg har mødt gennem de sidste mange år må jeg sige at VVS'erne er dem med den lavest gennemsnitlige IQ. Jeg har endeligt fundet en VVS'er som kan finde ud af at få en samling tæt, forstår hvorfor at rør skal isoleres hver for sig, og som lære af de fejl han begår. Men det har godt nok taget lang tid.

Murer og tømre har jeg blandet erfaringer med. Jeg har mødt murer og tømre som var MEGET dygtige håndvæker, men jeg har også mødt nogle som var nogle sjuske hoveder og efterlod større skader end dem de skulle udbedre.

Elektriker (min egen tidligere branche) er nok den største skuffelse. Jeg har endnu ikke fundet en elektriker som kan lave et ordentligt håndværk, eller som kender ordet service, eller forstår at hvis jeg beder ham om at lægge en 4*10 ned til min garage, så skal han ikke komme med en 5*1,5 og forsøge at overbevise mig om at det er rigeligt. :angry:

 

Generelt er gode håndværker desværre en mangel vare :( Og sikkert en medvirkende årsag til så mange kaster sig ud i gør det selv arbejde.

Det største problem jeg har med de håndværker jeg har brugt hidtil har dog været deres regninger. Selvom jeg fra starten gør det klart at jeg ikke ønsker fast pris aftaler, og at jeg vil have regningerne løbende hver mdr. så jeg kan følge med i timer og materiale forbrug, har jeg flere gange været nød til at rykket for regningerne, samt en enkelt gang true med at jeg ikke vil betale for arbejdet medmindre regningen kom inden for 7 dage. Dertil kommer så alle de fejl der er i regningerne. Det virker lidt som at håndværkerne idag ikke længere kan finde ud af at arbejde efter regning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lyder som en god ide at få dem isoleret fra hinanden. Da en 1500w el radiator for tiden kan varme førstesalen op til 18-20 grader (60m2 hvor noget er åben til kip) så skal varmen virkelig være til at styre for ellers bliver der ikke til at holde ud at være.  

 

VVSeren som vi bruger har svigerfaren brugt en del gange efterhånden og hans arbejde kan man ikke sætte en finger på. De ting som er lavet er virkelig lavet med omhu. Generalt er det altid en god ide at bruge fem minutter på at lave en forventnings afstemning så begge parter er enig om hvad der skal laves og hvordan man ikke vil have det lavet. f.eks. var VVSeren meget opsat på at der skal bruges alupex istedet for alm pex i gulvet pga varme fordellingen i vendepladerene der syntes han at jeg skulle bruge lidt flere penge for at få en bedre udnyttelse af varmen og mere comfort.

 

Der er MEGET forskel på håndværkere. Vi fik lagt nyt tag for et års tid siden. Vi havde en billed fra 1932 hvor man kunne se hvordan taget havde set ud inden man havde lagt etanit på i 60erne. vi havde tre forskellige håndværker ude og det var ikke alle der havde en forståelse for at vi ville have huset tilbage til den oprendelige stil men var mere opsat på at gør det nemt for dem selv. Den ene lagde faktisk ud med at ringe på døren og sige at det var noget med nogle vinduer vi ville have skiftet. em nej.

 

Da vi så fik de tre forskellige tilbud var der meget forskel på dem både med hensyn til pris og med hensyn til de ting der var beskrevet i tilbudet selv om vi havde lavet et udbudsmatriale. prisen svingede med 80.000kr for det samme arbejde. Vi valgte den billigeste som også var ham der havde mest forståelse for vores projekt. Vi fik lavet et pænt stykke håndværk som var som vi havde forventet. Så man skal virkelig se sig godt for.   

 

Nu har jeg efterhånden kørt service en del år og folk er næsten mundlamme når jeg spørger efter en støvsuger for at rydde op efter mig selv, en ting som jeg tager som en selvfølge. Men oprydning, opfølgning og møde til aftalt tid er desværre ikke en selvfølge for alle.  

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok