Hop til indhold

Din-Skinne Afbryder (Evt. Timer)


Recommended Posts

Ifbm. min  nye indkørsel har jeg lagt 3 el-varmekredse på hver 2200 W til brug for snesmeltning.

 

Jeg er lidt små-hysterisk med at de uforvarende skulle komme til at stå tændt og glemt i en længere periode, og jeg kunne alene for disse godt tænke mig noget meget lavpraktisk og enkelt for at styre eller bare tænde/slukke dem (hver for sig).

 

Sp. 1: I tilfælde af at jeg blot ønsker at kunne tænde/slukke den enkelte varmekreds manuelt, laver LK en smal 1 polet afbryder til din-skinne montage? Hvad er det smalleste man kan få (der er ikke så meget plads i tavlen hvor de 3 afbrydere meget bekvemt kunne sidde i rar betjeningshøjde).

 

Sp. 2: Laver LK (jeg vil gerne holde stilen i tavlen) eller alternativt andre producenter en smal 1 polet timer, med den ene funktion at man kan trykke en knap ind, og så slår den fra efter det antal timer man har sat den til at slå fra efter?

 

Mvh Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er Danfoss DEVIflex DTIP-15, 143 m strenge, 3 stks.

 

Clemen, det skal ikke være en del af IHC-installationen - af den grund McenterFreak nævner.

 

Sådan noget snesmeltning er lidt noget energifråds, men også rart. Det er lavet således at der kun er stier, og hvor "posten" og skraldemanden (og hjulspor til bilen) skal forbi, som er ryddet.

 

Det er lidt sjovt, for faktisk smelter sneen ikke, den fordamper. Det er ikke sådan at det sejler i smeltet vand. Det er sådan at overfladen ender fuldstændig tør og ryddet, som om den har været dækket til. Men det er som sagt dyrt i strøm at have sådan 3 kredse kværnenen et par dage.

 

Er der ikke nogen som kender til disse tavlekomponenter, dvs. afbryder og evt. timer (jeg ved godt det strengt taget ikke er et IHC spg.)

 

Julehilsner, Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

Ifbm. min  nye indkørsel har jeg lagt 3 el-varmekredse på hver 2200 W til brug for snesmeltning.

 

Jeg er lidt små-hysterisk med at de uforvarende skulle komme til at stå tændt og glemt i en længere periode, og jeg kunne alene for disse godt tænke mig noget meget lavpraktisk og enkelt for at styre eller bare tænde/slukke dem (hver for sig).

 

Sp. 1: I tilfælde af at jeg blot ønsker at kunne tænde/slukke den enkelte varmekreds manuelt, laver LK en smal 1 polet afbryder til din-skinne montage? Hvad er det smalleste man kan få (der er ikke så meget plads i tavlen hvor de 3 afbrydere meget bekvemt kunne sidde i rar betjeningshøjde).

 

Sp. 2: Laver LK (jeg vil gerne holde stilen i tavlen) eller alternativt andre producenter en smal 1 polet timer, med den ene funktion at man kan trykke en knap ind, og så slår den fra efter det antal timer man har sat den til at slå fra efter?

 

Mvh Jens

1. Der findes flere typer 1 polede afbryder, som ikke fylder mere end 1/2 M36 modul, men mig bekendt fåes de ikke med LK logo.

2. Det du leder efter er en trappe automat med en meget lang timer tid. Jeg kender ikke timer som kan klare 3 faser på hver 10A. Normalt bruger man kontaktor når det er så kraftige effekter man vil styre. Jeg vil nok anbefale dig at anskaffe en 400V/10A udgangs modul til IHC, og bruge timerne i IHC i steddet. 400V/10A udgangs modulet har 8 seperate udgang, med seperat forsying for hver udgang i modsætning til de normale 230V moduler, som har fælles forsyning for 4 udgange. Du kan dermed styre de enkelte varme kredse individuelt. IHC giver dig samtidig mulighed for at lave den styring du ønsker med afbryderen i tavlen, remote styring, temp. styring eller en helt anden styring af varme kredsene.

 

Med 3 varmekredse på hver 2200W, vil jeg gætte på at de sidder på deres egen 3 polet 10A sikrings gruppe. Hvis du ikke stoler på IHC kan du altid bruge afbryderen på denne sikrings gruppe til at tænde/slukke for alle 3 varme kredse på en gang.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er lidt sjovt, for faktisk smelter sneen ikke, den fordamper. Det er ikke sådan at det sejler i smeltet vand. Det er sådan at overfladen ender fuldstændig tør og ryddet, som om den har været dækket til. Men det er som sagt dyrt i strøm at have sådan 3 kredse kværnenen et par dage.

Hvis overfladen er fuldstændig tør, vil jeg våge den påstand at du kan spare en del ved at få en temp. sensor i jorden mellem 2 varmetråde i en kreds. Jeg kan godt se det smarte og dejlige i at man slipper for at skovle sne, men derfra og så til at man pumper så meget energi ned i jorden at den ligefrem tører ud, synes jeg er noget energi frås, når det nu med simple midler kan undgåes.

 

Det er netop til sådanne opgaver som disse at IHC er genial. Du kan relativt nemt lave et program som tager højde for jord temperatur, luft temperatur, og hvis du er lidt fingernem måler du også lige nedbørs mængden. Der er jo ingen grund til at varme jorden op hvis der ikke er kommet sne. Med et IHC program der tager alle disse parameter i betragtning vil du få smeltet sne de 10 dage om året det er nødvendig ganske automatisk uden at der bliver spildt energi på de dage hvor det ikke er nødvendigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er fuldstændig enig. Mit indlæg omkring det lorteanlæg jeg modtog, var jo en beskrivelse af et anlæg der var etablereret i 1972. Der var der jo ingen der tænkte på strøm. Problemet var at man kunne slukke og tænde ved at trykke på en afbryder: ned= tændt, op=slukket. Og så kunne man på den lille røde lampe på LK kontakten se om det var tændt. MEN lampen i alle kontakterne var brændt af, så alle stod som slukket, og det var først ved afregnings dagen at jeg opdagede at jeg var Guld kunde hos NESA.

Jeg er helt enig i at IHC er perfekt til opgaven, bare kast dig ud i det. Det er meget stabilt, og sikkert.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er fuldstændig enig. Mit indlæg omkring det lorteanlæg jeg modtog, var jo en beskrivelse af et anlæg der var etablereret i 1972. Der var der jo ingen der tænkte på strøm. Problemet var at man kunne slukke og tænde ved at trykke på en afbryder: ned= tændt, op=slukket. Og så kunne man på den lille røde lampe på LK kontakten se om det var tændt. MEN lampen i alle kontakterne var brændt af, så alle stod som slukket, og det var først ved afregnings dagen at jeg opdagede at jeg var Guld kunde hos NESA.

Jeg er helt enig i at IHC er perfekt til opgaven, bare kast dig ud i det. Det er meget stabilt, og sikkert.

Så kan du vel lære at aflæse el måleren løbende, eller endnu bedre. Lade IHC logge forbrugt for dig, og sende en e-mail, hvis det pludselig begynder at afvige. :P

 

Stabilt og sikkert vil jeg ikke kalde IHC. Dertil har jeg alt for mange underligt tilstande hvergang min controler genstarter, hvilket den sjovt nok ikke har gjort i i snart 3 mdr. :)

De underlige tilstande dække bl.a. udgange som går off, selvom de er sat til at huske sidste tilstand, og der ikke er noget i programmet som sætter dem off, samt timer som sommetide ikke tæller videre efter genstart. Igen er der ikke noget i progammet, som kan stoppe dem.

Men til styring af et snesmeltnings anlæg vil jeg ikke tænke mig om 2 gange før jeg vælger IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så kan du vel lære at aflæse el måleren løbende, eller endnu bedre. Lade IHC logge forbrugt for dig, og sende en e-mail, hvis det pludselig begynder at afvige. :P

 

Stabilt og sikkert vil jeg ikke kalde IHC. Dertil har jeg alt for mange underligt tilstande hvergang min controler genstarter, hvilket den sjovt nok ikke har gjort i i snart 3 mdr. :)

De underlige tilstande dække bl.a. udgange som går off, selvom de er sat til at huske sidste tilstand, og der ikke er noget i programmet som sætter dem off, samt timer som sommetide ikke tæller videre efter genstart. Igen er der ikke noget i progammet, som kan stoppe dem.

Men til styring af et snesmeltnings anlæg vil jeg ikke tænke mig om 2 gange før jeg vælger IHC.

"Stabilt og sikkert vil jeg ikke kalde IHC. Dertil har jeg alt for mange underligt tilstande hvergang min controler genstarter"

Ja det forstår jeg nu ikke. Mine controllere, har 2 her, og en hos min datter som kører 100% problemfrit. Har aldrig oplevet at de genstarter. Har haft IHC siden verison 1.

 

 

"Så kan du vel lære at aflæse el måleren løbende, eller endnu bedre. Lade IHC logge forbrugt for dig, og sende en e-mail, hvis det pludselig begynder at afvige"

 

Jeg havde ikke IHC dengang jeg flyttede ind for 15 år siden, og tænkte ikke over at nogen havde implementeret en Kastrup Lufthavn løsning i alle vores gangarealer

Nu er jeg selvfølgelig blevet  klogere, og har bl. a. etableret 28 sorte plader på taget, som, via den gamle ordning, kaster 6,5 KW af sig:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Alle

 

Jeg må give MCentrerfreak ret i at IHC ikke er ultimativt stabilt. Det er nu engang en computer, som kan gå ned og går ned (sjældent). Ja, den er relativt stabil, men jeg har ikke lyst til at se en meget dyr elregning. Prøv at regne ud hvad et forbrug på 6.6. kW i f.eks. et halvt år koster. Og det er jo ikke kun controlleren som kan være ustabil. Man skal jo ikke glemme at kigge indad. Hvad hvis man programmere et uheldigt arrangement, som umiddelbart virker med har en utilsigtet effekt??

 

Lars1, tak for dine svar. Men systemet skal altså  ikke køre automatisk. Hvis det skulle, ville jeg efter grundig overvejelse anvende den snesensor som Danfoss har på programmet som hører til. Men det er jo bare en privat indkørsel og ikke en offentlig rampe for gangbesværede som skal være garanteret isfri. Og for mig er det alligevel så sjældent og meget individuelt hvornår der er et behov.

 

TorbenS, ja, det var lige dem jeg tænkte på. Lastafbrydere i LK termologi, hedder de.

 

Jeg sidder lige og får en idé. Findes der en tavlekomponent som i princippet ligner en LK 1P lastafbryder, men som endvidere kan slås fra af en styrestrøm? Dvs. at man selv manuelt skal slå en kreds til, men man så benytter IHC til timerdelen?

 

Mvh Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg sidder lige og får en idé. Findes der en tavlekomponent som i princippet ligner en LK 1P lastafbryder, men som endvidere kan slås fra af en styrestrøm? Dvs. at man selv manuelt skal slå en kreds til, men man så benytter IHC til timerdelen?

 

Mvh Jens

Hvis du vil styre det med IHC, men stadig gå med livrem og seler, kan du eksempelvis styre en kontaktor via et output og sørge for at forsyning til de varmekredse har sin egen gruppeafbryder. Så kan du bare slukke for den gruppe, hvis du er bange for at det skal tænde utilsigtet. Så har du timere/ur osv. tilgængeligt i controlleren, til at lave lidt smart programmering. Der er jo også mulighed for at lave en udvendig temperatursensor, som kan bruges i programmeringen, så det evt. slukker ved +grader. Jeg vil som sagt, hvis det var mig, styre det via IHC. Tror der er MEGET større chance for, at man glemmer at slukke sådan en DIN-skinne kontakt, end at det tænder utilsigtet via IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Alle

 

Jeg må give MCentrerfreak ret i at IHC ikke er ultimativt stabilt. Det er nu engang en computer, som kan gå ned og går ned (sjældent). Ja, den er relativt stabil, men jeg har ikke lyst til at se en meget dyr elregning. Prøv at regne ud hvad et forbrug på 6.6. kW i f.eks. et halvt år koster. Og det er jo ikke kun controlleren som kan være ustabil. Man skal jo ikke glemme at kigge indad. Hvad hvis man programmere et uheldigt arrangement, som umiddelbart virker med har en utilsigtet effekt??

 

Lars1, tak for dine svar. Men systemet skal altså  ikke køre automatisk. Hvis det skulle, ville jeg efter grundig overvejelse anvende den snesensor som Danfoss har på programmet som hører til. Men det er jo bare en privat indkørsel og ikke en offentlig rampe for gangbesværede som skal være garanteret isfri. Og for mig er det alligevel så sjældent og meget individuelt hvornår der er et behov.

 

TorbenS, ja, det var lige dem jeg tænkte på. Lastafbrydere i LK termologi, hedder de.

 

Jeg sidder lige og får en idé. Findes der en tavlekomponent som i princippet ligner en LK 1P lastafbryder, men som endvidere kan slås fra af en styrestrøm? Dvs. at man selv manuelt skal slå en kreds til, men man så benytter IHC til timerdelen?

 

Mvh Jens

Jeg tror nu det var mig der skrev at IHC ikke er stabilt. :)  Jeg kunne aldrig drømme om at bruge IHC til ting hvor der indgår sikkerhed komponenter, som overkognings sensore, nødstop etc. Disse komponenter vil jeg altid placere i seperate kredse, som IHC ikke kan påvirke. Men til sne smeltning vil jeg klart benytte IHC, på en eller anden måde, evt. sammen med en gruppe afbryder, som jeg kan slå fra manuelt. Hvis man laver et program med 2-3 betingelser som skal være opfyldt før IHC'en tænder for sne smeltningen kan det ikke gå helt galt.

 

Med et 400V/10A kan du netop styre de enkelte varme kredse præcis som du ønsker. Kombineret med din gruppe afbryder, så har du den tavle komponent du efterlyser. Med 3*2200W kan jeg ikke rigtigt forstille mig at der sidder andet på den gruppe afbryder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej TorbenS og Lars1,

 

Efter at have overvejet det tror jeg at det bliver noget med 3 stk. kontaktorer eller kiprelæer (hvad er forskellen i grunden, jeg vil gerne have sådan en som "slår fra"  ligesom en automatsikring men ved en styrestrøm, og som man nødvendigvis manuelt skal slå til igen - er det en kontaktor eller et kiprelæ sådan en hedder, og laver LK sådan en?)  ---  og så styring af disse vha. IHC. Dvs. man tænder den/de snesmeltningsgruppe® man ønsker manuelt (det registrerer IHCen), og så kan man i øvrigt enten selv slå snesmeltningen fra, og skulle man glemme det, så sikrer IHCen - ud fra nærmere valgte parametre såsom tid eller plusgrader udenfor at slukke kontaktorerne/kiprelæerne.

 

Lars, godt ord igen, ja, det var dig som skrev det med IHC og stabilitet.

 

Vh Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

nu vil jeg gerne præcisere hvad jeg har skrevet: "Jeg er helt enig i at IHC er perfekt til opgaven, bare kast dig ud i det. Det er meget stabilt, og sikkert."

Og det står jeg ved.

Hvis du sørger for at programmere det rigtigt, herunder hvad udgangen skal ved strømsvigt, så er jeg ikke nervøs. Jeg vil derudover anbefale at du får lavet et godt SceneView. Så kan du altid se hvad status er på de forskellige udtag. Du kan endda får vist med store Røde skilte at noget er tændt. Er du rigtig kreativ kan du få en mail sendt, når noget sker, og er du rigtig, rigtig kreativ (og rig) kan du investere i et SMS modem, som kan advisere dig. Så mulighederne er der.

Skal det være med livrem og seler, så kunne man etablere et par LED lamper der kørte på samme udgang, og var placeret der hvor den snefrie sti er. Det vil tjene dobbelt formål. Viser at der er sne, slukker når det er sikkert

Link til kommentar
Del på andre sites

@jens:

Kontaktor er et relæ/ hjælperelæ, der altid vil falde tilbage til en bestemt stilling ved strømudfald. Det styres oftest vha en anden (lavere) spænding eller strøm end den arbejdsspænding/strøm der skal afbrydes.

Kiprelæ er et relæ der skifter stilling ved strømpåvirkning og først skifter igen næste strømpåvirkning. Det bliver altså i seneste stillinge ved strømudfald. (bistabilt)

Man kan godt få små hjælpekontaktorer til montering på siden af selve gruppeafbryderen(sikringen), disse giver så signal om gruppeafbryderen stilling er ON/OFF.

Om man kan få hjælpekontaktorer der afbryder den er jeg ikke sikker på, men det kan laves ved at koble 2 relæer i serie, hvoraf det ene er et skifte relæ. Men så begynder arrangementet også at fylde lidt i tavlen, og det var vist det du ikke ville have.

Men igen lav det dog således at det er IHC der vha 2-3 logiske parametre laver styrestrømmen til kontaktoren. Du kan du så selv manuelt koble til/fra på gruppeafbryderen så utilsigtet tilkobling sker om sommeren.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej TorbenS og Lars1,

 

Efter at have overvejet det tror jeg at det bliver noget med 3 stk. kontaktorer eller kiprelæer (hvad er forskellen i grunden, jeg vil gerne have sådan en som "slår fra"  ligesom en automatsikring men ved en styrestrøm, og som man nødvendigvis manuelt skal slå til igen - er det en kontaktor eller et kiprelæ sådan en hedder, og laver LK sådan en?)  ---  og så styring af disse vha. IHC. Dvs. man tænder den/de snesmeltningsgruppe® man ønsker manuelt (det registrerer IHCen), og så kan man i øvrigt enten selv slå snesmeltningen fra, og skulle man glemme det, så sikrer IHCen - ud fra nærmere valgte parametre såsom tid eller plusgrader udenfor at slukke kontaktorerne/kiprelæerne.

 

Lars, godt ord igen, ja, det var dig som skrev det med IHC og stabilitet.

 

Vh Jens

Jeg er bange for at du er godt i gang med at overkomplicer din løsning.

 

Et Kip relæ skifter stilling når de får en spænding. Det holder denne stilling indtil det næste gang får en spænding. Hvis du vil styre et kip relæ fra IHC er du nød til at invester i en 230V input modul, så IHC han følge med i om kip relæet er trukket eller ej.

 

En kontaktor er kun trukket sålænge der er spænding på den. Man kan godt lave noget selvhold på den med et hjælpe kontakt sæt, men igen er det at komplicer tingenen, når nu disse ting kan programmeres i IHC på minutter. Derudover er det ikke mange kontaktor som kommer med en knap så du kan tænde dem ved at trykke på dem. Dertil kræves en afbryder ved siden af. Og det skal være en tryk model, da IHC ellers ikke vil kunne slukke kontaktoren.

 

Hvis du vælger IHC løsningen med en 400V/10A output modul kan du bare sætte en 4sl opus status tryk http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=3&n2=5&n3=27&n4=20&n5=113&LKnummer=507N6001 op ved siden af din el tavle og her kode de 3 af trykkene til at tænde/slukke for hver varme kreds for sig, og den 4 til at tænde/slukke dem alle. De 4 dioder kan du så bruge til at vis status på om der er tændt eller slukket for dine varme kredse. Det giver dig den funktionalitet du efterlyser, meget mindre komplext og sandsynligvis billigere end hvis du begyder at rode med kontaktor eller kip relæer. Du skal alligevel bruge en IHC udgang pr. varme kreds hvad enten du benytter ren IHC eller IHC på eksterne relæer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars og Lars

 

Hvis en kontakter pr. definition skal trækkes af en styrestrøm, så er jeg fuldstændig enig i at det er omsonst at bruge disse. Så kan man lige så godt (eller bedre) anvende IHC outputmoduler og køre det på klassisk IHC vis.

 

Min pointe var at identificere en tavlekomponent som mekanisk skal tændes af et tobenet individ, ligesom at skubbe en automatsikring op på tænd, og så have en styrestrøm fra IHC til at kunne smække den ned på sluk, alternativt selv slukke den. Men jeg begynder at tvivle på at der findes en sådan komponent?? Det kunne selvfølgelig være fristende at BRUGE en automatsikring og kortslutte den med vilje ved sluk, men nej, det går vist ikke ;).

 

Hvis den ikke findes, så er der vel ingen anden vej end at fylde tavlen med to store outputmoduler, da der er 3 kredse á 2200W, én på hver fase. Er det korrekt, at man ikke kan nøjes med ét outputmodul??

 

Vh Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

Man kunne måske lave noget med et hpfi relæ, hvor det er ihc der laver fejlstrømmen, altså trykker på testknappen når der SKAL slukkes.Det er jo bare en kontaktslutning og det burde kunne "fixes" omend komponenten nok ikke er godkendt mere hvis kan "piller" i den.

 

Men ellers kan du godt nøjes med 1 stk. 400V outputmodul. Det har 8 seperate relæ udgange du kan bruge individuelt om du vil:

http://www.billigihc.dk/da/ihc-output/2338-output-modul-400v-8x10a-m-8-udgange-5703302026321.html

Du kan jo lave det sådan at du fører afgangene fra et 3faset (4pol) automatsikring til IHC outputmodulet og videre til selve varmekablerne. Ppå den måde har du stadig 4 ledige relæer till andet brug.

Link til kommentar
Del på andre sites

Man kunne måske lave noget med et hpfi relæ, hvor det er ihc der laver fejlstrømmen, altså trykker på testknappen når der SKAL slukkes.Det er jo bare en kontaktslutning og det burde kunne "fixes" omend komponenten nok ikke er godkendt mere hvis kan "piller" i den.

 

Men ellers kan du godt nøjes med 1 stk. 400V outputmodul. Det har 8 seperate relæ udgange du kan bruge individuelt om du vil:

http://www.billigihc.dk/da/ihc-output/2338-output-modul-400v-8x10a-m-8-udgange-5703302026321.html

Du kan jo lave det sådan at du fører afgangene fra et 3faset (4pol) automatsikring til IHC outputmodulet og videre til selve varmekablerne. Ppå den måde har du stadig 4 ledige relæer till andet brug.

Test knappen føre faktisk bare en ganske lille strøm uden om HPFI relæet. De kan man sagtens klare med et eksternt relæ som sidder parallelt over en af faserne. Nul kan ikke bruges, da den er strømløs hvis ellers de 3 varme kredse nu også alle er 2200W. Tricket skal kun laves på en af faserne da der ellers ikke vil gå noget strøm i gennem HPFI relæet.

 

Men i bund og grund er problemet at det kun virker hvis der er belastning på.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars og Lars

 

Hvis en kontakter pr. definition skal trækkes af en styrestrøm, så er jeg fuldstændig enig i at det er omsonst at bruge disse. Så kan man lige så godt (eller bedre) anvende IHC outputmoduler og køre det på klassisk IHC vis.

 

Min pointe var at identificere en tavlekomponent som mekanisk skal tændes af et tobenet individ, ligesom at skubbe en automatsikring op på tænd, og så have en styrestrøm fra IHC til at kunne smække den ned på sluk, alternativt selv slukke den. Men jeg begynder at tvivle på at der findes en sådan komponent?? Det kunne selvfølgelig være fristende at BRUGE en automatsikring og kortslutte den med vilje ved sluk, men nej, det går vist ikke ;).

 

Hvis den ikke findes, så er der vel ingen anden vej end at fylde tavlen med to store outputmoduler, da der er 3 kredse á 2200W, én på hver fase. Er det korrekt, at man ikke kan nøjes med ét outputmodul??

 

Vh Jens

Den løsning du leder efter findes mig bekendt ikke out of the box, og det komme hurtigt til at ligne en af BaneDanmarks relæ blokke til et sporskifte, hvis du selv vil bygge den, og skal tage højde for alle fejl muligheder. Med en kombinationen af din gruppe afbryder og IHC 400V/10A output modulet, kan du lave en elegant løsning som giver dig samme sikkerhed + en masse flexibilitet.

Gruppe afbryderen er den kontaktor som du leder efter, og IHC 400V/10A output modulet, som sidder mellem gruppe afbryderen og varmekredsene, kan så slukke efter noget tid. Det betyder godt nok at indtil du får slukket gruppe afbryderen igen så kan IHC tænde, men sandsynligheden for at det sker er meget lille med det rette program. Du kunne f.eks. lave programmet således at IHC kun tænder når du vælger det via service view og jord temperaturen er under 0 grader.

 

Med 400V/10A output modulet har du kun brug for 1, da det er beregnet til 3 faset brug. Lars Jacobsen har linket til det i hans svar.

Man bør dog ikke bruge det til motor og andet som kræver at alle 3 faser kobles ind samtidig. Alle 8 udgang er individuelt styret, og det er ikke muligt at sikre at alle 3 faser kobles ind samtidigt som på en kontaktor. Til 3 seperate varme kredse er dette imidlertid en fordel.

Hvis du bruger udgang 1-3 på modulet, kan du koble 24V på de resterende 5 hvis det er det du har lyst til.

Link til kommentar
Del på andre sites

Test knappen føre faktisk bare en ganske lille strøm uden om HPFI relæet. De kan man sagtens klare med et eksternt relæ som sidder parallelt over en af faserne. Nul kan ikke bruges, da den er strømløs hvis ellers de 3 varme kredse nu også alle er 2200W. Tricket skal kun laves på en af faserne da der ellers ikke vil gå noget strøm i gennem HPFI relæet.

Men i bund og grund er problemet at det kun virker hvis der er belastning på.

Testknappen virker normalt ved at lave en fysisk metalforbindelse på en lille intern fejlstrømskreds/modstand. Det er denne kontaktslutning man kan/bør lave vha eksternt styret relæ. Ikke noget med at gå ind og lave reele afledninger på selve faserne. Det er for risikabelt. Og ja det virker kun når der der støm på, men den funktion der ønskes er jo også en "slukalt"/nødafbryder. Og er der slukket i forvejen, ja så kan det jo være ligemeget.

Link til kommentar
Del på andre sites

Testknappen virker normalt ved at lave en fysisk metalforbindelse på en lille intern fejlstrømskreds/modstand. Det er denne kontaktslutning man kan/bør lave vha eksternt styret relæ. Ikke noget med at gå ind og lave reele afledninger på selve faserne. Det er for risikabelt. Og ja det virker kun når der der støm på, men den funktion der ønskes er jo også en "slukalt"/nødafbryder. Og er der slukket i forvejen, ja så kan det jo være ligemeget.

Vi har begge to delvist ret, men hvis man kigge på et HPFI relæ, kan man faktisk se den helt korrekte opbygning. Test knappen slutter en kreds med en modstand som går fra en af faserne og til nul lederen på den anden side af HPFI relæet. Dermed virker det også selvom der ikke er belastning på. Men selvfølgelig ikke hvis HPFI relæet er strømløst. Modstanden er tilpasset således at der ved 230V løber 30mA, hvilket er den maksimale fejlstrøm som et HPFI relæ må tillade, før det slår fra.

 

Jeg mener dog fortsat at 400V/10A IHC output løsningen er den bedste. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok