Hop til indhold
  • 0

Udendørs PIR opfører sig mærkeligt


janpolsen
 Share

Spørgsmål

HejJeg har en meget mystisk opførsel fra min udendørs PIR. Hvert 15. minut går den amok og går ON/OFF i et minuts tids, hvorefter den holder op igen.Det giver desværre lidt af et disko-lys natten igennem, hvilket også tydeligt bliver registreret på mine overvågningskameraer :(.Jeg har attached noget af en logfil af over en lille periode.Forum_Hiccupz_2.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Hvis det er en LK OPUS 73 PIR du har, har der været skrevet herinde flere gange, at man kan få det der problem, hvis PIR'en ikke er lukket helt tæt. Det kan f.eks. være der hvor kablet går ind i PIR'en.Hvis du skal have den skiftet, vil jeg klart anbefale en SERVODAN 41-272 med en HÆTTE 41-902 for udendørs brug i stedet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du er mere til tastatur end fugepistol, er der måske en mulighed ved at indføje den "PIR dæmper" FB der kan træge signalet så det f.eks. skal være aktivt x sek. Eller y antal gange indefor en periode på z sek.Den har jeg selv prøvet da min PIR i garagen begyndte at tænde umotiveret sidste efterår. Men det er selvfølgelig symtom behandling og ikke en helbredende behandling :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu har jeg prøvet at dække huller bag på dåsen til i håb om at det hjælper, men desværre ser jeg stadig samme problem :(.I relation til det med "PIR dæmperen", så har jeg prøvet at gå en tur frem og tilbage foran PIR'en, hvilket resulterede i 5 on/off-skift. Når PIR'en "går amok" hvert kvarter, så er der mindst lige så mange skift og oftest 8-10 stykker. Derfor kan jeg ikke rigtig se, at jeg kan bruge den løsning.Jeg er desværre på ingen måde sikker på hvilken type ledning der er installeret, men jeg vil prøve at finde ud af, om det er et link10-kabel og så kigge nærmere på PIR'en fra SERVODAN. Det er et temmelig tykt kabel der er trukket til PIR'en, så jeg håber da på, at der er ledere nok.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Godt så... Jeg har kigget på installationen og tavlen og har fundet ud af følgende:Alle kabler der går ind i tavlen har 10 ledere. Det kabel (yderst til venstre på billede nummer to) som er koblet til datalinje 3.17 på et INPUT 24/24-modul kommer fra PIR'en. Jeg kan altså kun se, at det går til et INPUT-modul - er det korrekt?Som jeg har forstået på ovenstående, så skal SERVODAN 41-272-udgaven evt. kobles til samme datalinje 3.17, men derudover have en ledning sat i et OUTPUT 24-modul (som billede nummer et viser, at der burde være plads til) - er det korrekt forstået?Bør det derefter fungere uden yderligere installation af controler til SERVODAN-PIR'en og i teorien også uden ændring af programmeringen?Forum_Danros7.vis

post-3605-13549257644667_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu ved jeg at det er en IHC Standard installation du har, og det passer også med LK's dokumentation, at den er monteret på indgang 3.17. Det der mangler er en fast 24V ud til den Servodan. Den kan du tage på 24V klemmen i bunden af samme input modul, eller alternativt direkte på psu'en. Jeg vil anbefale den ledige orange leder i kablet. Den blå og røde som bliver brugt nu, skal du ikke ændre på, og heller ikke programmeringen. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu er det lidt svært at se på dine billeder, men er 24V klemmen forbundet mellem input 1,2 og 3 i bunden af modulerne? Grunden til at jeg spørger er, at hvis din røgsensor er monteret efter dokumentationen fra LK, sidder den på input 2.12, og så skal input modul 2 forsynes fra din batteri backup, hvis din røgalarm også skal virke ved strømsvigt, og det er lovkrav.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det lyder da utroligt, at backupen kan holde til at forsyne alt det.Normalt forsyner man kun de input og output moduler, som har monteret alarmkomponenter fra backup modulet, for at have så lang backup tid som muligt. Backup modulet kan endvidere kun trække 500mA, så hvis du pludselig får problemer med at hele systemet lukker ned og måske genstarter igen og igen, så alle udgange står og klaprer, ved du nu hvorfor.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Det skulle gerne være muligt jf. beregningerne som installatøren har lavet i LK's Excel-ark.
Nu har du bestilt den nye PIR, men personligt ville jeg nok have prøvet at reducer loadet på backup modulet, eller endnu bedre sat input modulet med PIR sensoren på direkte 24V, bare for at verificer at du ikke har fået et eller andet som trækker mere størm end backup modulet kan klare.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Alt dette skyldes oprindeligt, at en gang imellem (ca. hver anden måned) går alarmen igang midt om natten. Dette er selvfølgelig timet med, at der ligger en masse børn og sover, som så vågner på en ikke alt for behagelig måde.Ved at kigge i V8Camaro's log-modul (som jeg har udvidet til logning af 20 events), kan jeg se, at det der har triggered alarmen er, at alle mine 14 magnetkontakter (fordelt på to input-moduler) bliver brudt på samme sekund. Temmelig urealistisk og helt klart et problem med teknikken.Installatøren har været forbi et par gange og spændt kabler fast og nu for ikke så lang tid siden, så er 24V blevet kørt rundt til alle moduler (som jeg forstår det). Dette er for at sikre, at hvis et 24V-kabel ryger ud af et modul, så får de resterende moduler stadig 24V "den anden vej fra". I mine øre lyder det fornuftigt nok.Jeg kan desværre ikke sige med sikkerhed hvornår min udendørs PIR er begyndt at opføre sig mærkeligt, men det er helt sikkert før ovenstående stunt blev lavet med 24V-kablerne. Derfor er jeg ret overbevist om, at det ikke er grunden til on/off-showet hvert kvarter.Både I (forumet) og en elektrikker jeg har talt med bekræfter også, at det er et typisk problem med OPUS 73'erne, så jeg håber ikke at jeg har handlet for hurtigt ved at bestille en ny PIR :(.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tror nu bestemt godt du kan regne med at den Opus PIR er defekt, og det har helt sikkert ikke noget med alarm problemet at gøre.Ang. det problem du har med alarmen, lyder det jo som om at de 24V input moduler dine magneter er monteret på mister spændingen, siden det er alle 14 på én gang. Det synes jeg ikke umiddelbart burde ske, hvis dit bateri backup virker... Under alle omstændigheder synes jeg, at det lyder til at det mange moduler han har koblet på batteri backup (jeg kan ikke lige åbne den fil du har vedhæftet), men kan forstå på ihcbob at det er presset til det yderste. Der er jo ingen grund til at man kobler input og output moduler på, som ikke har noget med alarm/røg at gøre. Hvis strømmen er gået, kan man alligevel ikke tænde lyset. Hvis backup modulet bliver overbelastet, lukker det ned, og prøver så at starte op igen. Det har der været et eksempel eller to på her i foraet, hvor hele installationen så stod blinkede.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

En af forklaringerne på, at alle magnetkontakterne satte ud på samme tidspunkt var, at 24V-ledningen var røget ud af det ene inputmodul. Dette gjorde så, at det andet inputmodul heller ikke fik 24V. Da der så kom et strømsvigt, så fik de to inputmoduler ikke 24V fra backupen.Det som installatøren nu har lavet er, at der bliver trukket 24V ind fra to sider i stedet for ren serielt.Men I mener altså, at jeg bør finde de moduler som har tilkoblet diverse alarmer og kun have dem koblet på backupen?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Regnearket kan hentes direkte fra LK's side. Jeg har ikke selv Excel, så jeg åbnede det igennem Google Docs og har derefter eksporteret det til Excel, så I kan kigge med. Jeg var egentlig ikke klar over, at det var låst :).... og ja, jeg har kun to røgmelderer installeret.Der hvor jeg umiddelbar kan se mangler er på den udvendige PIR og skumringssensor, som vel også bruger noget strøm, og dermed skal medregnes i ovenstående... men som samtidig ikke er nødvendige at koble på backupen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok