Hop til indhold

Er installationen lovlig?


Recommended Posts

Først vil jeg lige beklage, hvis denne tråd ligger i det forkert underforum - jeg synes ikke lige det passer ind nogen steder, så derfor smider jeg den her.Nå, men sagen er den, at jeg har købt et hus med et ca. 30 år gammelt svagstrømsstyring til belysningen.Er installationen udført lovligt, når svagsstrømskablerne er almindelig blød ledning der ikke på nogen måde er beskyttet?Der er ej heller nogen markeringer der viser hvor ledningerne fører hen.Så spørgsmålet er, om jeg skal gøre brug af min (udvidede)ejerskifteforsikring?Vh. Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er også vigtigt at huske at det er nok at installationen var lovlig på installationstidspunktet. Jeg er ikke så gammel i gårde at jeg kan huske lovkravene for 30 år siden, men efter min bedste overbevisning har det været lovligt at installere sådan som du beskriver det..Dog er der gennem tiden været enkelte ting, som sikkerhedsstyrelsen har krævet gennemført på eksisterende installationer - sidst i forbindelse med kravet om fejlstrømsafbryder på alle installationer.Så hvis du er tvivl om din installation er lovlig, kan det anbefales at få en elinstallatør ud og laver et eleftersyn - det vil du også skulle bruge som dokumentation, hvis det bliver til en forsikringssag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Puuha sikke noget rod :huh: Det med de bløde ledninger er ok når det er til svagstrømmen, strømmen i dem er jo begrænset af strømforsyningens kortslutningssikring, den 24v ihc psu giver ikke mere end 3A, så det er ok hvis det er 2X0,75mm2 pkl der er anvendt. Men de andre svagstrømsledninger skal være mindst 0,6mm for at de kan føre strømmen, den ihc psu har ikke sidet der altid, og måske har den erstatten en på f.eks. 2A, og så kan der være problemer.Men de tavler er bestemt ikke lavet håndværkmæssigt korrekt, check lige om ikke 24V ledningerne ligger alt for tæt på 230V, der er en respektafstand der skal overholdes.Men når det så er sagt, kan man jo ændre hele hytten til IHC på en relativ nem måde, da alle mellemledninget til lampeudtag nok er trukket ud til disse tavler, og der er mindst et tryk i hver rum som kunne erstattes af noget nyt (og bedre).Sørg for at få 3 helt uvildige elektrikere ud at kigge dette igennem, og få lavet en beskrivelse fra hver, og hold det oppe imod forsikringens, for det der kan hurtigt blive noget rigtig hø, hvis det ikke bliver grebet rigtig an.Mvh Bjarne

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok