Hop til indhold
  • 0

Gulvvarme ekspert søges.....


Morten G. Christensen
 Share

Spørgsmål

Vi har nu haft gulvvarme kørende i en måneds tid - styring via rum sensorer.Det fungere i princippet, men der er lidt udsving.Der er brugt FB 5.2.02c Avanceret varmestyring samt 5.2.01d betjeningspanel.Jeg har ikke en timer sat til at skifte imellemdag og nat, så temperaturen burde være stabil.I en blok har jeg f.eks. sat temp til at være 23grader med en hysterise på 0,2. Men jeg kan så se temperatur måleren stå på 22 grader og telestaten ikke er tændt - andre der har oplevet det?Ligeledes er der en pulsvarme funktion, som tænder i 10 min og slukker i 12min kontinuert for at holde gulv temperaturen. Men den ser ud til kun at fungere når temp er inde for normaltemperatur +- hysterise på 0,2. Så det vil sige at når sol f.eks. står ind af vinduet er gulvvarmen slukket hele dagen med kolde gulve til følge. Nogen der har fundet en work around til det?

Link til kommentar
Del på andre sites

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
........Ligeledes er der en pulsvarme funktion' date=' som tænder i 10 min og slukker i 12min kontinuert for at holde gulv temperaturen. Men den ser ud til kun at fungere når temp er inde for normaltemperatur +- hysterise på 0,2. Så det vil sige at når sol f.eks. står ind af vinduet er gulvvarmen slukket hele dagen med kolde gulve til følge. Nogen der har fundet en work around til det?[/quote'] Man skal have en gulvføler. Så kan varmestyring FB sørge for at holde en komfort temperatur på gulvet.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg tror ikke man skal have gulvvarme føler for at pulsfunktionen virker. For den virker så snart temperaturen ligger inde for (Set temperatur +- hysterise).....Så mit problem er at temperaturen kommer uden for dette interval....
Ja - Det kunne måske godt misforstås. - Men gulvføleren bruger man for at undgå at gulvet bliver koldt når solen skinner...
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja gulvføleren vil være perfekt når solen skinner og rum temperaturen dermed er så høj at gulvvarmen er slukket. Men det må da være muligt selv at kode dette.Jeg tænker om ikke man kan lave en FB der kontinuert tænder telestaterne 10 min - og så slukker dem i 12 min sålænge rum temperatuen er lig med eller over Set punkt?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Ja gulvføleren vil være perfekt når solen skinner og rum temperaturen dermed er så høj at gulvvarmen er slukket. Men det må da være muligt selv at kode dette.Jeg tænker om ikke man kan lave en FB der kontinuert tænder telestaterne 10 min - og så slukker dem i 12 min sålænge rum temperatuen er lig med eller over Set punkt?
Jo, det kan man da sagtens.Men, det kan man vel næppe kalde varmestyring? :laugh: Eller har jeg bare fuldstændig misforstået noget her? :unsure:
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Iflg Dokumentationen er pulsvarme kun aktiv når temperatur er inden for hysteresen (referencepunkt +/- hysterese).En slags "keep alive" funktion. Når temperaturen er over setpunktet er der i princippet ingen grund til stadig at tilføre varme, med mindre man har de omdiskuterede gulvfølere også, så man undgår "kolde fødder".

Pulsvarme.Tilstande:Pulsvarme tilPulsvarme fraVed valg af pulsvarme vil udgang for varmeproduktion pulse iht. tidnår ønsket temperatur er nået.Dette giver en mere stabil temperatur (mindre temperaturudsving).

Men de er da meget nemt at lave en tvungen styring der konstant pulser. Det er jo bare at sæte FB 4.1.11.a. Blink funktion på paralelt. Så vil du kunne tvinge dine telestater On uanset hvad tempereaturen er.btw så er FB 5.2.01 blevet opdateret til ver.f. og FB 5.2.02 tilsyneladene erstattet af FB 5.2.05.a.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Super , Tak for det Lars - det må jeg hjem og prøve at kode.Har du nogen ide om hvorfor systemet ikke tænder telestaterne hvis ikke set temperaturen er opnået?Dvs. hvis målte temperatur er 21,8grad - setpunktet er sat til 23grader og hysterisen er 0,2 grad. Det burde medfører at telestaterne tændes indtil målte temperatur er minimum 22.8 grad.Hvis jeg vælger at skrue set temperaturen op på 25 grader så tænder telestaterne.... Så det virker ldit underligt?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ingen forklaring på hvorfor din FB ikke tænder for varmen.Har lige prøvet FB 5.2.02.c. Avanceret varmestyring i simulering og der virker den som forventet:Den tænder for varmen indtil rumtemp overstiger = setpunkt + hysterese, hvorefter den slukker.Falder temperaturen igen under setpunkt + hysterese, tænder den igen. (Den burde vel egenlig først tænde når temperaturen falder under setpunkt - hysterese, men det er en helt anden historie) Prøv at vedhæfte/uploade dit program så vi kan teste det i simulering.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har prøvet at kikke dit program igennem og testet det i simulering uden fejl.Hvis det altid er det(de) samme specifikke rum der ikke vil makke ret og holde/tænde varmen, kan du du prøve at slette den(de) pågældende FB´ og læggen den(dem) ind igen. Der kan muligvis være noget galt med nogle interne ResurceID´r, hvis du har kopieret/klippe/klistret FB ´n ind da du lavede programmet.En helt anden ting der kan give forstyrelser og "sjove" tilstande er du har konfigureret mange udgange 2 gange. Det bør man ikke. En udgang bør kun konfigureres til én gang. Ledningerne til stikkontakterne/lampeudtagene er formentlig koblet sammen fysisk på udgangsmodulet i forvejen, så du behøver ikke konfigurere dem igen i Visual. Det forvirer bare controlleren. Lad udgange være ukonfigureret men lav en lille note om den er parrelel koblet med en anden udgang så du kan se hvilken en det er der reelt styrer den.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kan lige så godt skifte de FB 5.2.02.c ud til de nye FB 5.2.05.a.Jeg boksede med akkurat samme problem for ca. 1 år siden, bare med FB 5.2.02.b, og LK fik åbenbart aldrig rettet problemet, på trods af at jeg snakkede med dem om det. Det er sikkert også derfor den FB nu er udgået i seneste opdatering af funktionsblokke.Det ser umiddelbart ud til at virke i simulering, men det gør det bare ikke i praksis. Når controlleren genstarter (som den jo af og til gør), "låser" varmestyringen indtil du eksempelvis ændrer setpunkt eller drifttilstand. Dem der f.eks kører med natsænkning, opdager næppe problemet, da varmestyringen fungerer igen, når tilstanden ændres. Du kan teste det ved at genstarte controlleren i IHC Administrator, og derefter i IHC ServiceView se, at udgangen til telestaterne er OFF, selvom den burde være ON (ligesom du har gjort på det billede du har vedhæftet).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja og så afligevel.Hvis du nu aktivere det er default/initial temperaturen for Gulvføler indgangen jo sat til 20 gr. og setpunkt temperaturen for Gulvvarmen er 25 gr. Så FB vil aktivere varme periodevis, selv om gulvfølerne ikke er monteret. I FB 5.2.05.a. Varmestyring, er der indbygget Varme On/Off på hhv 10/15 min. så det burde bare virke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok